Teer voor de hoeven, goed of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snoebelke8

Teer voor de hoeven, goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:59

Hallo,

Mijn paardje ( kruissing haflinger en Fjord ) heeft nogal slechte hoeven. Ze zijn erg plat en scheuren snel in. Nou wil ik graag een keer teer proberen ( aan de onderkant van de hoeven ) maar ik hoor hier allemaal verschillende verhalen over. Mijn hoefsmid zegt dat ik dat niet moet doen omdat je dan de zuurstof opsluit in de hoef en deze niet meer kan ademen, terwijl mijn dierenarts het me wel aanraad!

Wat vinden jullie? Of zijn er misschien andere tips voor de slechte hoeven van mijn paardje?

Groetjes Nienke

Wiesje2

Re: Teer voor de hoeven, goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:03

Hoi Nienke,

wat ik je van harte kan aanbevelen is de hoefpakking en de hoefkuur van GO Horse Care. Dit zorgt ervoor dat je weer een goede doorbloeding krijgt in de hoef waardoor waardevolle voedingstoffen de hoef weer kunnen herstellen. Bij een vriendin van mij heb ik gezien dat het echt werkt!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:07

Mijn hoefsmid raad hoefteer wel aan!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:10

Mijn hoefsmid(en hoefsmeden die ik hiervoor heb gehad, en verder gewoon ken) die raden hoefteer af, inderdaad vanwege het afsluiten van de hoef(en het hele zuurstof verhaal). Wij hebben nu van onze smid één of ander spul gekregen, en dat werkt erg goed. *Vanavond spreek ik hem weer, het is nl mijn vriend Haha! dan zal ik even de naam daarvan vragen*

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:01

Ok, bedankt alvast! Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:51

Teren is eigenlijk een beetje ouderwets. Het wordt gebruikt om de straal en zool wat harder te maken. Wanneer er al sprake is van rotstraal kun je het beter niet gebruiken het sluit de bacterie dan namelijk in waardoor deze zich ongestoord kan vermeerderen. Er zijn tegenwoordig veel hoefhardeners op de markt die beter zijn. Meestal is dit paarse vloeistof, Hoef en zool van de paardendrogist bijvoorbeeld. Werkt prima en zorgt er juist voor dat bacterien veel minder kans krijgen. Voor een paard met platte voeten die nogal snel brokkelen heeft het denk ik weinig nut. Goed bekappen en goede hoefbevochtiger in plaats van een uitdroger werkt dan veel beter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:32

Niet teren. Je sluit het namelijk niet alleen af voor zuurstof, je zorgt ook dat de bacterieën die er wel zitten een ideale groeiplaats krijgen en veel schade kunnen aanrichten....

Als je de hoeven sterker wilt maken, gebruik dan een hoefvocht om de hoef soepel te houden, en laat de hoefsmid vaker komen om de hoeven goed op lengte te houden. Vaak zijn de hoeven trouwens erg lang als ze gaan scheuren/rafelen, misschien kan je smid jou leren hoe je de hoeven van je paard tussen zijn bekapbeurten in kan bijhouden?

PolkaDotAMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:06

Angela schreef:
Niet teren. Je sluit het namelijk niet alleen af voor zuurstof, je zorgt ook dat de bacterieën die er wel zitten een ideale groeiplaats krijgen en veel schade kunnen aanrichten....

Als je de hoeven sterker wilt maken, gebruik dan een hoefvocht om de hoef soepel te houden, en laat de hoefsmid vaker komen om de hoeven goed op lengte te houden. Vaak zijn de hoeven trouwens erg lang als ze gaan scheuren/rafelen, misschien kan je smid jou leren hoe je de hoeven van je paard tussen zijn bekapbeurten in kan bijhouden?

Mee eens en mee eens Tong uitsteken NAF Hoefvocht werkt bijvoorbeeld erg goed tegen droge hoefjes - en niet vet!
Hoeven zijn overigens niet van meet af aan keihard... Dat moet je 'trainen'. Jij loopt nu ook niet fluitend tien kilometer op je blote voetjes Knipoog

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:10

En dit hoefvocht kan ik dat gewoon bij de paardenwinkel kopen?

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:12

Mee eens en mee eens Tong uitsteken NAF Hoefvocht werkt bijvoorbeeld erg goed tegen droge hoefjes - en niet vet!
Hoeven zijn overigens niet van meet af aan keihard... Dat moet je 'trainen'. Jij loopt nu ook niet fluitend tien kilometer op je blote voetjes Knipoog[/quote]

Ik heb haar nu bijna 8 jaartjes en al heel veel geprobeerd met haar hoeven. Wel beslaan ( word het alleen maar erger van ) Niet beslaan ( Loopt ze heel gevoelig) Het is niet iets wat nu opeens is. Ze heeft dit eigenlijk altijd al gehad, en het wordt door trainen ook niet beter.

Groetjes Nienke

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:13

snoebelke8 schreef:
En dit hoefvocht kan ik dat gewoon bij de paardenwinkel kopen?

ja tuurlijk of bestellen via http://www.paardendrogist.nl (even zoeken op hoefvocht)

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:34

Ok, thnx dan ga ik dat eens even proberen!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:11

Zorg er ook voor dat je voedingssupplementen, zoals bijv. Zeewier, door het voer mengt. Tenslotte zullen hoeven en stralen beter worden als het van binnenuit wordt gestimuleerd.

Zeewier en andere middelen kan je kopen bij paardenwinkels of op www.paardendrogist.nl

Succes!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:00

Voeddingssuplementen zijn erg goed. Wat je ook kunt doen is hoefvet, maar dan moet je eerst je paard een tijdje in het water laten staan met zijn hoeven. Een tip van opa: 2/3 olijfolie en 1/3 azijn, maar ook op vochtige hoeven en niet vaker dan 1x per week!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:07

teer is erg slecht sluit alles af en de bacterien kunnen zich gewoon op het gemak doorvreten. teer heeft alleen nut als de hoefsmid net is geweest en je het duis meteen erna erop doet anders totaal niet. Als je paard slechte straal heeft zorg dat dit eerst op orde komt bijv. met egyptische zalf. daarna inderdaad hoefvocht gebruiken om de hoeven weer wat 'zachter'(niet zo droog) te maken. geregeld afspuiten met water en een laagje hoefolie eroverheen helpt ook. Denk er ook aan dat goed voor ook al heel veel bijdraagt aan de kwaliteit.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:09

Voor een paard dat ik rijd wordt er Glue U gebruikt en dat werkt super.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:39

Wat is glue u voor middeltje dan>?

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:40

Ik heb er nog nooi tvan gehoord, hoe werkt het?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:34

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:40

Zeker niet teren. Hier een paar voorbeeldjes wat mijn hoefsmid verkoopt:

Hoef-Care BalsemDe samenstelling van plantaardige oliën en natuurlijke vetten in Hoef-Care Balsem zorgt voor een optimale vochtregulering in de hoefhoorn. Hierdoor worden problemen als uitdroging, haarscheurtjes en brokkelhoeven voorkomen. Door Hoef-Care Balsem enkele malen per week op de schone, droge hoeven aan te brengen houdt u ze sterk, elastisch en gezond.Verpakkingseenheid: pot 500 ml

EquibiotinBiotin voorziet in de belangrijke behoefte aan biotine, een essentieel H-vitamine dat in de natuur slechts in geringe concentratie beschikbaar is. Biotine vormt een onmisbare bouwsteen voor de vorming van de huid en de hoeven van uw paard. De buitenwand van de hoef wordt harder en sterker en beschadigt dus minder gemakkelijk. Biotin bevat 2000 mg biotine.Verpakkingseenheid: pot 1 kg

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:45

textura, hielp bij mijn paard super goed!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:14

Ik heb dinsdagavond bij een lezing van Visdonk gehoord van die hoefsmeden daar dat teren echt heel slecht is! Je maakt een straal keihard, terwijl die zacht moet blijven en, zoals al vaker gezegd hier, sluit je hem volledig af, waardoor je bacterien een uitgelezen kans geeft om zich daar te nestelen! Niet doen dus!

RogerdeGroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:22

mikado_36 schreef:
Wat is glue u voor middeltje dan>?

http://www.glue-u.com/bokt.html

voor vragen kan je bij mij terecht.

groet,

Roger de Groot
Glue-U Adhesives

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:18

Ik raad het je af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:36

Omdat er zinnige posts in dit topic staan leek het me wel dat het mag om alsnog te reageren. Ik vroeg me namelijk precies hetzelfde af en heb dus veel aan deze antwoorden gehad.

Ik heb daarnaast nog een vraag; bij het hoeven krabben komt er soms wat wit van de hoef tevoorschijn. Is dit erg en zo ja, wat kan je daar het beste aan doen?