Steeds verschillende kwaliteit kuil!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Steeds verschillende kwaliteit kuil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:15

Mijn paarden eten onbeperkt kuil maar ik merk dat er geen pak hetzelfde is. Ik heb pakken van 200 kilo. Het ene pak is weer langstelliger dan het andere en ook de ene keer weer iets vochtiger en de andere keer weer zo droog als hooi. Mijn paarden zijn niet echt gecharmeerd van verschillend kuil. Ze hebben duidelijk hun voorkeuren voor bepaalde pakken. Maar als ik hier rekening mee ga houden, kan ik de helft van de pakken wel op de mesthoop gooien, dus als er geen schimmel ofzo inzit moeten ze het toch eten maar dit doen ze niet met plezier. Hebben jullie hetzelfde probleem?

jesito

Re: Steeds verschillende kwaliteit kuil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:58

Nou ze moeten eten wat de pot schaft om het zo even te zeggen.
Dat heb je met kuil dat het ene pak beter is dan het andere, soms ligt het onder bomen het gras.
Als ze een pak minder lusten meng je het met lekkerder kuil, maar verder zou ik ze het gewoon op laten eten.
Let wel op voor schimmel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:21

voor mij nog een reden om het bij hooi te houden , ik wil zien wat ik koop en dus ook voer, ik ben niet echt gecharmeerd van verassingen wat betreft voeding voor mijn dieren zoals je dat met de voordroogpakken wel vaak hebt ,

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:48

Wij voeren voordroog bij ons op stal en dat is ook van wisselend kwaliteit. Mijn paard eet het dus ook heel wisselend en om deze reden met ik overgestapt op hooi. Dit heet hij met veel meer plezier! Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:14

Ik voer mijn paard hooi en een klein beetje kuilgras. Het kuilgras ziet er hartstikke goed uit en dat heeft die ook veel liever dan hooi, maar heb gehoort dat er in kuilgras meer voedingswaarden inzit, dus dattie daar sneller dik van word. Of is dat gewoon een fabeltje?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:33

Moelie schreef:
Ik voer mijn paard hooi en een klein beetje kuilgras. Het kuilgras ziet er hartstikke goed uit en dat heeft die ook veel liever dan hooi, maar heb gehoort dat er in kuilgras meer voedingswaarden inzit, dus dattie daar sneller dik van word. Of is dat gewoon een fabeltje?

Er zitten vooral meer eiwitten in. Dus ja, ze worder er iets sneller dikker van. Maar als je het niet veel geeft, kan het geen kwaad. Gwn blijven kijken naar je paardje.

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:35

ook hier hebben de paarden voerkeur voor bepaalde balen. Hebben ze toch mooi pech hoor!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:38

Nou, mijn paard kreeg eerst hooi. Maar nu in de winter toen mijn gras er zowat door was, ging ik voordroog bijgeven. Ik heb ook al gemerkt dat er veel verschil in zit.
1 keer deed ik het pak net open & wou ik er wat van nemen voor mijn paard & er kwam suuuuper veel stof uit ! Die baal was dus nog helemaal niet voorgewassen.
Andere keren heb ik dan weer wel goed voordroog & nog andere keren is dit zeer structuurrijk & dat heb ik nog het liefst.
Maar het allerliefste, heb ik toch hooi ! Haha! Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:36

Niisj schreef:
Moelie schreef:

Er zitten vooral meer eiwitten in. Dus ja, ze worder er iets sneller dikker van. Maar als je het niet veel geeft, kan het geen kwaad. Gwn blijven kijken naar je paardje.

het is niet zo zeer dat er meer eiwitten in zitten
voordrooggras (paarden krijgen geen kuil, kuil ligt bij de boer op het terrein voor de koeien, ) is als het goed is hetzelfde gras wat tot hooi word verwerkt, voordroog ligt alleen niet op het land totdat het zo droog is als hooi, maar een paar dagen korter en word dan in plastic gewikkeld
door het vochtgehalte en broeiproces zijn de eiwitten en fructanen veel makkelijker opneembaar waardoor dieren er nog wel eens gevoelig op kunnen reageren

het voorwassen waar je het over hebt is ook niet van toepassing bij voordroog, er word helemaal geen extra vocht aan voordroog toegevoegd voordroog is gewoon nog niet helemaal droog gras wat in balen word geperst
het vochtgehalte zorgt voor het broeiproces etc en dat het vochtig is als je het voert
daar komt geen voorwassen ook wat dan ook bij kijken

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:47

draumpje schreef:
het voorwassen waar je het over hebt is ook niet van toepassing bij voordroog, er word helemaal geen extra vocht aan voordroog toegevoegd voordroog is gewoon nog niet helemaal droog gras wat in balen word geperst
het vochtgehalte zorgt voor het broeiproces etc en dat het vochtig is als je het voert
daar komt geen voorwassen ook wat dan ook bij kijken

Hoe komt het dan dat er in voordroog geen stof zit & in hooi wel ?
Want ik had 3 balen voordroog besteld. 2 van de 3 waren goed & zat geen stof in. De andere baal zat echt super veel stof in.
Ik dacht dat ik op school had geleerd dat voordroog voorgewassen word & ja idd vroeger gedroogd dan hooi ...Mss een ander soort ruwvoer ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:45

Niisj schreef:
Want ik had 3 balen voordroog besteld. 2 van de 3 waren goed & zat geen stof in. De andere baal zat echt super veel stof in.
Ik dacht dat ik op school had geleerd dat voordroog voorgewassen word & ja idd vroeger gedroogd dan hooi ...Mss een ander soort ruwvoer ...

het word niet voorgewassen , het ligt gewoon wat korter op het land waardoor het vochtpercentage veel hoger is dna bij hooi
het word dus vochtig ingepakt
vandaar het stofvrije en vochtige

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:57

draumpje schreef:
Niisj schreef:

het word niet voorgewassen , het ligt gewoon wat korter op het land waardoor het vochtpercentage veel hoger is dna bij hooi
het word dus vochtig ingepakt
vandaar het stofvrije en vochtige

Ah ok ik snap het.
Bedankt voor je uitleg ! Haha!
Heb trouwens ondertussen kunnen vragen aan de man waar ik mijn voordroog bestel hoe het komt dat in sommige balen stof zitten & in andere niet. Hij zei dat in de balen die veel stof bevatten, van zijn grond aan het bos komen & dus tijdens het drogen in de schaduw liggen. Terwijl die zonder stof van zijn ander stuk grond komt dat gewoon in de open vlakte ligt.