peesblessure en stapmolen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

peesblessure en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:52

Op dit moment stap ik al 2 maanden met mijn paard en gaat de genezing erg goed. We zitten op 2x kwartier stappen.
De ellende alleen is dat we vastzitten aan het erf en Ian steeds drukker wordt. Vaak staat het ook nog eens vol auto's en trailers en moet ik regelmatig wachten en soms maar wat aankloten om goed te kunnen stappen.
Ook wordt hij steeds vrolijker en bokt hij regelmatig eens flink. Voor mij zelf geen probleem maar ben als de dood dat hij een auto ramt.
Zou je ook kunnen laten stappen in de molen? Het is wel een rondje natuurlijk maar in ieder geval stapt hij voldoende door en hoef ik niet steeds toeren uit te halen.
Ik weet het zelf niet zo goed en mijn DA is op dit moment op vakantie. Iemand van stal heeft zo haar paard ook weer opgebouwd. Het zal ook niet alleen maar molen zijn maar wel die keren als het gewoon te druk is op het erf. Op de weg is met een rondspringend paard ook geen optie namelijk.

Wie weet hier iets van en kan mij een nuttig advies geven???

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: peesblessure en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:10

Ik heb altijd begrepen dat je lange rechte stukken op het harde moet stappen, door bochtenwerk/voltes kun je de pees teveel belasten. Dat moesten wij idd wel en heb het een half jaar vol moeten houden met dezelfde problemen als jij aangeeft. Paard vond het gewoon niet leuk meer om alleen maar aan de hand te mogen stappen (en dan is een halfuur stappen aan de hand heeeeel lang..)
Als je DA van vakantie is zou ik gewoon zo snel mogelijk vragen hoe je verder op kunt bouwen. Ook de vraag of de stapmolen een optie is zou ik aan een DA voorleggen. Is er geen andere DA in de buurt die je hiernaar kunt vragen?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:12

het ligt een beetje aan de blessure en de soort molen die je hebt...

Mijn paard mocht in princiepe wel in de molen met haar peesblessure maar is te druk om dat veilig te kunnen doen.

Als je hem in de molen zet, zorg dat het iig een grote molen is, waar ze dus een groot rondje in kunnen lopen en dat de molen een harde bodem heeft.

EDIT: Ik zou iig eerst even afwachten wat de DA zegt

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:44

het is een best ruime molen met een harde bodem.
Ik mag nu best snel opbouwen aangezien het gaat om een rafel in het checkligament en niet dat hij echt door is ofzo.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:10

Mijn paard heeft ook een blessure aan het check ligament en ik mag absoluut geen voltes maken.
Zoveel mogelijk lange rechte stukken op een harde ondergrond.
Ik zit nu op 30 min. stap en 5 min. draf onder de man.
Hij had een gat in zijn check ligament, dat nu bijna dicht is.
Ben nu vanaf september bezig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:40

Is de bodem bij de stapmolen hard of zacht ?
p.s nog een tip ----> tendocure geven ! Is homeopatisch en speciaal voor beschadigde pezen. Zoek op via zoekfunctie hier op Bokt, pezen genezen daardoor sneller. Of geef je andere medicijnen ?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:03

ik smeer dolobene gel op zijn been 2x per dag
Bodem is hard en heb vervangend DA gesproken en het zou wel mogen. Toch op voorwaarde dat hij niet gek gaat doen en niet 2x per dag. Eens een keertje kan geen kwaad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:33

Curly85 schreef:
Op dit moment stap ik al 2 maanden met mijn paard en gaat de genezing erg goed. We zitten op 2x kwartier stappen.
De ellende alleen is dat we vastzitten aan het erf en Ian steeds drukker wordt. Vaak staat het ook nog eens vol auto's en trailers en moet ik regelmatig wachten en soms maar wat aankloten om goed te kunnen stappen.
Ook wordt hij steeds vrolijker en bokt hij regelmatig eens flink. Voor mij zelf geen probleem maar ben als de dood dat hij een auto ramt.
Zou je ook kunnen laten stappen in de molen? Het is wel een rondje natuurlijk maar in ieder geval stapt hij voldoende door en hoef ik niet steeds toeren uit te halen.
Ik weet het zelf niet zo goed en mijn DA is op dit moment op vakantie. Iemand van stal heeft zo haar paard ook weer opgebouwd. Het zal ook niet alleen maar molen zijn maar wel die keren als het gewoon te druk is op het erf. Op de weg is met een rondspringend paard ook geen optie namelijk.

Wie weet hier iets van en kan mij een nuttig advies geven???

Kan alleen als er aan de volgende eisen wordt voldaan:

- je paard blijft rustig in de molen en gaat niet helemaal uit zijn dak (zeker in een molen waar ze los in vakken lopen gaat dat heel gemakkelijk!)
- je paard moet al korte wendingen mogen maken, want als de molen keert moet hij een kort bochtje maken (dat is vaak het probleem/risico)
- de bodem van de molen moet hard en vlak zijn.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:43

Nou het is geprobeerd maar na 2 rondjes zijn we opgehouden. Hij ging namelijk langzaam lopen om dan een sprong naar voren te maken en dat ging niet goed.
Maar we morgen wel in een vlakke bak met agterberg stappen dus doen we dat maar

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:26

Jammer dat het niet lukte, zou makkelijk voor je zijn geweest.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:33

beter dat het niet lukte want zat nog met het feit dat molens omdraaienen dat is een te scherpe wending die de pezen nog niet mogen maken. dus dan maar in de bak stappen. Mag je onder de man stappen

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:50

Van mijn da mag meindert absoluut geen scherpe wendingen maken en als de paarden moeten draaien gebeurd dit toch in een molen of niet? En de da zei gecontroleerde bewegingen en controle heb je het beste als je met hem samen loopt ook al is hij een lekker bommetje aan het worden.

groetjes regina en succes verder

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:15

gientje3 schreef:
Van mijn da mag meindert absoluut geen scherpe wendingen maken en als de paarden moeten draaien gebeurd dit toch in een molen of niet? En de da zei gecontroleerde bewegingen en controle heb je het beste als je met hem samen loopt ook al is hij een lekker bommetje aan het worden.

groetjes regina en succes verder

Nee, dan kan jouw paard idd niet in een stapmolen!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:15

Enig idee hoe veel scherpe bochten een paard maakt in zijn stal?
Daarnaast is in de molen op dit moment meer gecontroleerd stappen mogelijk dan aan de hand.
Ik mag inderdaad ook onder het zadel maar wil hier nog even mee wachten.
Van mijn DA mocht het wel maar niet elke dag. Maar het gaat niet dus einde verhaal helaas Boos!

lucia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:27

ik loop ook met mijn paard aan de hand. zij heeft een scheur in haar check ligament. ik ben al vanaf half juli bezig en heb een behandeling met GPS gedaan. hierdoor is het gat in de pees wel weg.
nu mag ik een half uur per dag lopen waarvan 5 uitbreiden naar 15 minuten draf. alleen wordt met het draven het been toch weer wat warm en dik. ik ben bang dat er een peesschedeontstekeing bij zit. ik moet volgende week weer terug naar de kliniek in wolvega en daar gaan ze weer met een echo bekijken wat er aan de hand is.
ik moet inderdaad ook aan de hand lopen over het asfalt en recht uit.
aangezien ze steeds doller werd heb ik haar nu aan de tranquigel. ik geef haar dan ca 1 uur van tevoren 2 streepjes hiervan. hiermee gaat het heel goed; ze is er niet suf door, maar het 'ontploffen bokken en steigeren' om niks is er nu wel af.

misschien een aanrader? ik moet namelijk ook langs de weg...

succes met je paard!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:34

Curly85 schreef:
Daarnaast is in de molen op dit moment meer gecontroleerd stappen mogelijk dan aan de hand.
Van mijn DA mocht het wel maar niet elke dag. Maar het gaat niet dus einde verhaal helaas Boos!

in een stal draaien is niet hetzelfde als in de molen. In de stal kan hij zelf beslissen wanneer hij draait en kan dat beheerst doen. In de molen moeten ze ineens omdaaien en weglopen en dat is funest

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:46

Van mijn DA mocht het wel maar niet elke dag. Maar het gaat niet dus einde verhaal helaas

Daarom juist denk ik dat het verstandiger is om als je mag stappen dit recht uit gaat juist omdat hij of zij al in de stal draait

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:44

Volgens mij is het beter om een paard met een peesprobleem niet in de molen te zetten.
Dit in verband met eventuele overbelasting van het linker- of rechterbeen (en dus de pezen).

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:14

Mijn paard is hersteld van de peesblessure in de molen. We hebben een molen met harde bodem. Ze deed af en toe wel gek, maar dat doen ze ook aan de hand ,en ze draaien ook op stal. Je kan dat toch niet uitsluiten. Met de echo was de pees prima hersteld.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:53

Ik heb mijn paard de eerste maanden na haar peesblessure niet in de molen gezet omdat ze erg druk was.
Als jouw paard rustig stapt in de molen en niet gek doet, zou ik het lekker doen. Ik zou het idd alleen doen als je een stenen bodem hebt in de molen. Als je paard erg druk is, kan je dr misschien eventueel iets rustgevends geven? (ik gaf mijn paard muisjes, gehaald bij de da)
Succes ermee!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 17:48

Intussen is Ian een aantal keer in de molen geweest en is dit erg goed gegaan. Eerste keer een beetje sedalin gegeven en nu helemaal zonder is hij vreselijk braaf. Juist vanwege het continue tempo dat hij loopt is zijn beentje mooi dun Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:08

Bij ons op stal heeft een paard zijn staprondjes ook in de molen gemaakt, omdat hij daar wel rustig liep en aan de hand alleen maar liep te stuiteren.
Wel liep hij maar 1 kant op, waarbij het geblesseerde been steeds de buitenbocht had, was dus een speciale instelling, niet alleen maar in de molen zetten en op het aanknopje drukken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:13

kijk dan is het al minder erg.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:18

Kun je je molen niet zo instellen dat hij niet draait?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:00

niet alemaal maar de goede wel