acederm; wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

acederm; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:18

Een vraagje over het gebruik van acederm, wanneer moet je dit nou juist wel en waneer juist niet gebruiken?

Ik behandelde wondjes altijd met acederm spray, zowel bij onze hondjes als de paarden.
Heb ik laatst een EHBO document van Bokt gehaald waarin stond "wat hoort NIET thuis in de stalapotheek?" .....: acederm dus niet!
Heb laatst een EHBO clinic gevolgd van een dierenarts (niet mijn eigen) die ook zei nooit geen acederm te gebruiken maar juist groene leem.

Nu staat een van de paarden met een wond aan zijn been, geen wildvleesvorming alleen dicht het nog niet zo goed omdat het op een beweeglijk plekje zit.
Iemand raadde mij aan honingzalf en weer iemand anders msmzalf te gebruiken.
Bel ik mijn dierenarts en die zegt dat ik er wel acederm op mag doen.... Verward

Dus ben een beetje in verwarring.......wat zijn jullie ervaringen??

JKiya

Re: acederm; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:21

Ik heb groene leem gebruikt bij een schaafwond en dat genas heel mooi en snel. Maar nu staat er deze week in de bit een artikel dat er echt bij diepere wonden die gehecht zouden moeten worden niets aan gedaan moet worden. Ze zijn dan namelijk eerst nog dagen bezig voordat alle groene klei uit de wond is. Goed uitspoelen met water en dan de DA laten komen. Maar dit geld dus voor grote en diepe wonden. Verder heb ik er dus een goede ervaring mee.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:27

MIjn paard heeft ook een keer een wond gehad op een 'beweegelijke' plek. Mijn DA adviseerde twee maal daags weken in de Biotex en daarna behandelen met CTC-spray (te verkrijgen bij de DA), dit is tegen ontstekeningen. Daarna het eventueel behandelen met Acederm, dit bevorderd de genezing en houdt de wond soepel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:37

Ik gebruik acedermzalf of betadinezalf, mijn paard accepteerd geen spuitbussen
naar mijn mening kan het geen kwaad.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:39

Bij oppervlakkige wondjes gebruik ik altijd acederm. Bevordert de genezing en is een soort beschermlaagje. Ik vind het topspul...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:41

Acederm kan goed werken bij een genezen wond MITS deze al schoon is. Omdat acederm een vettige zalf is sluit hij de wond af waardoor vuil niet kan worden afgevoerd. Hoe dat met die spuitbus zit weet ik niet maar daar zijn niet veel paarden fan van.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door JKiya op 14-01-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:42

Ik heb van Simicur wondspray en wondzalf, ligt een beetje aan de wond welke van de 2 ik erop doe.
Op het wondje wat jij beschrijft zou ik dan wondzalf doen omdat deze helpt snellere genezing te krijgen en houdt de wond/korst soepel.
Acederm erop doen helpt daar niet tegen volgens mij, wel voor te ontsmetten.

chantal3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:00

Acederm ontsmet niet.

I.m.o. maakt het weinig uit wat je er op smeert, bij het ene lichaam werkt het een beter en bij het andere lichaam het ander. Het hangt meer af van de wond:

Wond die gehecht moet worden: niets opsmeren, daar wordt je DA niet blij van. Je bent dan eerst een flinke poos bezig met de wond spoelen om alle zalf er weer uit te krijgen voordat je de wond fatsoendelijk kan beoordelen.

Vieze wonden: spoelen en behandelen met een anti bacteriele zalf (betadine zalf/betadine oplossing bijv.) zeker niet gaaf afsluiten met vettige zalven. Op die manier sluit je de aanwezige bacterien binnen en die zijn dol op een omgeving zonder zuurstof. (is al eerder hier gezegd)

Schaafwondjes of genezende wonden: Acederm, vetramil/mesitran, Calendula zalf, witte vaseline. Die zorgen er allemaal voor dat de wond lekker soepel blijft. Sommige producten versnellen de wondgenezing. Maar je moet het voornamelijk hebben van het feit dat je wond soepel blijft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:25

ik heb geen goede ervaring met acederm

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:27

acederm kan je wel gebruiken alleen heb je veel kans dat je wildvleesvorming krijgt en ook dat de wond niet meer gehecht kan worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:31

met evt hechtingen moet je overal mee uitkijken 9 van de 10 keer kan er niet meer gehecht worden en ook niet met betadine

chantal3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:11

Inderdaad,

Betadine zorgt ervoor dat de wondranden slecht te beoordelen worden. Er is dan slecht te zien of de randen fris genoeg zijn om te hechten. Zowiezo valt er na een dag niets meer te hechten, dan zijn de wondranden zodanig ingedroogd dat ze eerst opgefrist moeten worden.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:21

Ja dat stond ook in dat artikel en dat je het daarom bij diepe wonden beter met water kunt uitspoelen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:24

Ik heb zelfs zon spray van de dierenarts "gekregen"...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:46

Acederm sluit de wond af waardoor er geen lucht meer bijkomt. Dardoor kans op slecht helende wonden en wildvleesvorming.

Wonden die gehecht moeten worden nergens mee behandelen, alleen schoonspoelen. Kan wel met een NaCL oplossing.

Ik maak (niet te hechten) wonden altijd schoon met Betadine en gebruik dan een goede wondzalf met daarover Aluminum spray of Betadine Spray. Deze ademen. Schaafwonden behandel ik alleen met Alu spray.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 12:34

Bedankt voor de antwoorden.
In ons geval gaat het niet om een heel diepe wond gelukkig dus hechten hoeft niet.
Omdat het op een beweeglijke plek zit staat het paard op advies van de da nu zoveel mogelijk op stalrust, omdat anders de wond telkens weer ging bloeden als hij beweging kreeg, ook bij stappen op het harde.
Ik heb op advies van de da gisteren toch maar acedermspray erop gedaan.
Omdat het nog zo kort geleden is kan ik nu nog niet zeggen of het helpt.

En ik ben eigenlijk nog niet overtuigd wat ik nu het beste kan gebruiken... Rolleyes
Ieder heeft zo zijn eigen manier natuurlijk........

Ik vraag me nog wel af of er verschil is tussen de acederm zalf en spray?

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:39

Toen mijn pony op het land stond had hij door het spelen met de andere paarden (of wat dan ook) een wond boven zn hoef gekregen, was niet zo heel groot, maar ook weer niet een klein wondje. Ik moest er van de DA Acederm ZALF op smeren, en het hielp! Dus ik ben er wel positief over. Toen hij op het land stond had hij ook snel last van een verbrande neus, mn moeder zei dat ik die acederm er wel op kon smeren NEE, dat is een soort olie, en dat maakt het juist erger als de zon er op schijnt dan gaat het ''bakken''. Dus toen had ik het met Sudocreme gedaan, en dat hielp echt goed! Haha!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:44

maak beschadigde huid altijd eerst schoon met water en betadineshampoo. daarna goed laten drogen en bij oppervlakkige wondjes doe ik er dan altijd acederm op. Doe ik al sinds jaar en dag - vind acederm niet te missen. Bij diepere wonden doe ik nooit acederm erop, dan vertrouw ik liever op een DA.
Ik ben zelf niet zo kapot van groene leem, wondjes moeten imo kunnen blijven ademen om goed te helen. is mij geleerd...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:48

Bij wonden die ik zelf kan behandelen; eerst goed schoonmaken met Betadine oplossing/water en daarna spuit ik er Acederm spray op. Vind het super spul!!
Maar gebruik ook wel Betadinezalf of wondzalf van de Groene Os.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:01

Acederm is toch een soort jodium? Nu ja, ik zie het als jodium.
Jodium in de humane geneeskunde: het ontsmet de wond van de binnengekomen bacteriën. Het "doodt" echter de lichaamseigen "bacteriën" waardoor de wondgenezing niet optimaal wordt.
Een- of tweemalig jodium toepassen ter ontsmetting en voorts overgaan op een liefst niet al te vet, vaak wit wondzalfje, zo werd er (in mijn verpleegkundigetijd, 10 jaar terug Knipoog )gewerkt in het ziekenhuis.

chantal3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:53

Nee acederm is geen "soort jodium"
Jodium desinfecteerd, acederm niet, daar zitten alleen wat verzorgende bestanddelen in. Maak je wond niet schoon en desinfecteer je hem niet voordat je er acederm (of iets andes in die geest) op smeert dan sluit je alle bacterien in. Ze hebben een mooie donkere zuurstof arme omgeving om zich in te vermeerderen dan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:35

het is ook wat vet en dat zorgt er weer voor dat de bacterien er dus ook niet uit kunnen

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:17

Er is een tijdje terug in Utrecht, of Wageningen?? een heel onderzoek geweest naar wondgenezing bij paarden. Hieruit kwam naar voren dat je middelen als acederm beter niet kunt gebruiken. Er bleek dat dit soort middeltjes het vormen van het zogenaamde granulatieweefsel (essentieel voor goede genezing van een wond) tegengaan. Desinfecterende middelen irriteren het kwetsbare wondweefsel en dat wil je juist niet.
De dierenartsen die ik ken raden aan om het schoon te spuiten met water en droog te deppen met een schone!! doek. En het voor de rest goed in de gaten te houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:29

rosanja schreef:
Een vraagje over het gebruik van acederm, wanneer moet je dit nou juist wel en waneer juist niet gebruiken?

Ik behandelde wondjes altijd met acederm spray, zowel bij onze hondjes als de paarden.
Heb ik laatst een EHBO document van Bokt gehaald waarin stond "wat hoort NIET thuis in de stalapotheek?" .....: acederm dus niet!
Heb laatst een EHBO clinic gevolgd van een dierenarts (niet mijn eigen) die ook zei nooit geen acederm te gebruiken maar juist groene leem.

Nu staat een van de paarden met een wond aan zijn been, geen wildvleesvorming alleen dicht het nog niet zo goed omdat het op een beweeglijk plekje zit.
Iemand raadde mij aan honingzalf en weer iemand anders msmzalf te gebruiken.
Bel ik mijn dierenarts en die zegt dat ik er wel acederm op mag doen.... Verward

Dus ben een beetje in verwarring.......wat zijn jullie ervaringen??

Bij kleine wondjes, schaafwondjes e..d was ik het altijd voorzichtig uit met schoon water (waterstraal er zachtjes op), dan dep ik het droog met een steriel gaasje en doe er met de spuitbus wat acederm op (dus niet de zalf!). Werkt altijd prima en de wondjes genezen altijd snel en goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:04

tja en toch heb ik bij meerdere paarden gezien dat het het proces vertraagde en dat als ik dat spul niet gebruikte veel sneller genas