Met HKO naar bos en strand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Met HKO naar bos en strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:00

Hoi,

Ik heb een algemeen vraagje: paard met diagnose HKO 3 en een 4tje: kan je daarmee nog naar bos/strand? Paard in kwestie loopt wat kort, is stijf. Ruiter is een beginnende recreatieruiter. Rijdt voornamelijk rechtuit. Zooltjes onder de voorhoeven. Kan een paard met een dergelijke constatering nog met een ruiter wekelijks rijden in het bos en op het strand?

Ik weet dat er gevallen bestaan, dat het mogelijk is. Zou graag wat algemene info willen over mensen die een paard met HKO hebben?

Hoe en wat rijden jullie je paarden nog (ik heb het HKO topic al doorgelezen).

Willeke

Goof

Re: Met HKO naar bos en strand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:00

Als het paard kort en stijf loopt, betekent dat dat hij toch last heeft.
Ik zou er zeker niet mee op een strand gaan rijden, dat is mul en loopt heel rot voor zo'n dier, hij zal daar alleen maar pijn aan hebben en overhouden. Alleen nog op harde ondergrond en lekker rechtuit (zoals je zei).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:03

een vriendin van mij met een draver met HKO 4 loopt endurance klasse 4 en gaat dit jaar voor de 160 km.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:03

Kijk eens op deze site www.hoefkatrol.com
paarden kunnen enorm verbeteren, simpel door recht te richten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:03

splash1999 schreef:
een vriendin van mij met een draver met HKO 4 loopt endurance klasse 4 en gaat dit jaar voor de 160 km.

Maar die loopt vast niet kort en stijf Knipoog

Als mijn paard zo zou lopen zou ik zeker niet naar het bos en duin gaan...dat is gewoon enorm zwaar.
alleen een strand ritje zou misschien nog kunnen maar dan heb ik het wel over alleen stappen op de hardere gedeeltes.

Verder heb ik veel paarden gezien die opknapte (incl mijn eiges) van de methode die antoine de bodt handhaaft. Misschien iets om je wat verder in te verdiepen en eens een proefles nemen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:10

Als hij kort en stijf loopt komt dit mogelijk niet van de straalbenen maar heeft een andere oorzaak.
Mijn paard is 4 jaar geleden gekeurd met 3 en 4 voor de straalbenen voor maar loopt al die tijd prima, wordt in de sport gebruikt (western, reining en allround) maar ik maak ook volop buitenritten met hem, ook een paar keer per jaar lange tochten in de drunense duinen.
maar mijn paard loopt verder klinisch wel goed, klinische keuring was ook super.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:12

Cowgirl schreef:
splash1999 schreef:

Maar die loopt vast niet kort en stijf Knipoog

Als mijn paard zo zou lopen zou ik zeker niet naar het bos en duin gaan...dat is gewoon enorm zwaar.
alleen een strand ritje zou misschien nog kunnen maar dan heb ik het wel over alleen stappen op de hardere gedeeltes.

Verder heb ik veel paarden gezien die opknapte (incl mijn eiges) van de methode die antoine de bodt handhaaft. Misschien iets om je wat verder in te verdiepen en eens een proefles nemen.

niet meer heeft ze wel gedaan en was door de DA afgeschreven

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:15

Ken paarden die juist met regelmatige strandritten goed opknappen. Lekker rechtuit rijden, alleen naar het strand als het laag water is (hard strand).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:45

unamie schreef:
Kijk eens op deze site http://www.hoefkatrol.com
paarden kunnen enorm verbeteren, simpel door recht te richten

daar genees je vooral paarden mee die niet daadwerkelijk HKO hadden, maar vaak klinisch HKO (dat betekent dat het paard als zodanig gediagnosticeerd is, maar op foto's nog niets te zien is)

voor het behandelen van HKO is er deze optie http://www.hoefkatrol.nl

de .nl is het verschil, maar een totaal andere aanpak

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:36

Willekes schreef:
Hoi,

Ik heb een algemeen vraagje: paard met diagnose HKO 3 en een 4tje: kan je daarmee nog naar bos/strand? Paard in kwestie loopt wat kort, is stijf. Ruiter is een beginnende recreatieruiter. Rijdt voornamelijk rechtuit. Zooltjes onder de voorhoeven. Kan een paard met een dergelijke constatering nog met een ruiter wekelijks rijden in het bos en op het strand?

Ik weet dat er gevallen bestaan, dat het mogelijk is. Zou graag wat algemene info willen over mensen die een paard met HKO hebben?

Hoe en wat rijden jullie je paarden nog (ik heb het HKO topic al doorgelezen).

Willeke

Heb zelf een merrie met HKO 3/4 aan beide voorbenen. Ik ga idd gewoon het bos in, blijf wel op de paden, ze vindt het heerlijk buiten. Ik stap daar alleen. Draven doe ik alleen in bak en aan de longe op een zeer goede bodem.

Zware bodem is af te raden, daarom lijkt strand me absoluut geen goed idee, zand is veel te zwaar en in de duinen moet je ook nog omhoog en omlaag rijden waarmee je de benen extra belast.

Het hangt wel van het paard af, maar omdat je schrijft dat hij kort loopt heeft hij dus zere voeten! Beweging en afwisseling is zeker ook voor HKO paarden goed, maar overdrijf het niet. Als je te zwaar terrein berijdt heeft hij er de dag erna hartstikke veel last van. Dus zware/onregelmatige/te harde bodem moet je echt mijden met HKO 3/4.

Paarden die met HKO 4 endurance lopen zijn echt een uitzondering! (Ik ken het betreffende paard en dat is sowieso ook een bikkel!) Dat zijn in elk geval niet de paarden die op dat moment kort en stijf lopen! Misschien als het paard na een andere manier van rijden (rechtrichten) en speciaal beslag behandeld is en dus beter loopt dat de mogelijkheden groter worden, maar in aanvang is dat absoluut niet zo. Dus zeker niet overvragen lijkt me, des te langer kun je plezier van je paard hebben!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:40

Apple schreef:
Ken paarden die juist met regelmatige strandritten goed opknappen. Lekker rechtuit rijden, alleen naar het strand als het laag water is (hard strand).

Je moet vaak toch eerst over de duinen en door mul zand om aan de vloedlijn te komen waar het zand hard is, toch Bloos ?!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:39

Hoi,

Ik heb zelf een arabiertje die HKO heeft twee keer type 3. Hij liep op de oude stal kreupel. Nadat ik hem had verhuist naar een stal
waar hij dagelijks naar buiten kon. (daarvoor kon dat niet aangezien hij hengst is, en ik toen geen plek kon vinden waar ze ook hengsten aannamen).
Sinds ik op stal sta waar hij dagelijks naar buiten kan heeft hij na
een eerste periode rust met beetje stappen, poedertje en ik geloof ook nog een zooltje (ook al is dat er snel weer afgegaan) nooit meer kreupel gelopen.......
En dat is inmiddels een jaar of 5 geleden.

Groetjes kim

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:43

Simodi, hangt er vanaf waar je precies naar het strand gaat Lachen

Bij ons heb je bijvoorbeeld geen duinafgang, geen duinen en dus wellicht maximaal 80 meter mul zand om door te stappen voordat je op het harde bent (en dat gewoon in een horizontaal vlak).