ik weet het niet meer, pony met peesblessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

ik weet het niet meer, pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:15

Ik weet het niet meer... Daarom zet ik het hier maar neer.....

Mijn pony heeft een afgescheurde rechter(voor)pees.

Is het normaal dat een pony met een compleet afgescheurde buigpees, kan stijgeren, bokken (aan de hand) in galop probeert weg te komen enzo? (hij liep eerst op 3 benen, is toen de weide ingegaan en sinds december door de kou weer terug op stal en loop nu op 4 benen te rennen)

En als je hem in een kleine (longeerbak) paddock zet, dat hij als een gek rond gaat galopperen en over de rand heen springt?
Afbeelding
Je ziet rechts dat hij schuin wegloopt).
Afbeelding
(kwa hoogte: pony is 1.47 hoog).

(Ik zet hem in die longeerbak/paddock omdat hij soms echt niet te houden is, op rustige dagen loop ik wel gewoon aan hoofdstel met hem)

ik weet niet meer wat ik moet....
wat zouden jullie doen?

Op rust laten staan (staat nu op stal, omdat hij niet alleen in de weide kan, en niemand hem houdt, ik alleen met hoofdstel en halster als hij de paddock in mag, maar het laatste stuk rent hij alleen). en hij nu de weide niet in kan (en daar ook alleen zou staan en dat gaat niet (niet voor langere tijd).
Of zouden jullie een scan laten maken om te zien hoe het met zijn pees is enzo? (ik ben bij de scan niet geweest, maar mijn DA heeft de beelden gezien en Dustie 24-12 over het hek zien springen en zegt dat het onmogelijk hoorde te zijn.)

Wat moet ik nou?????

(heeft iedereen van die tijden dat je het niet meer weet???)

giotto

Re: ik weet het niet meer, pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:49

Als de scan al lang geleden is,kan je er altijd nog een laten maken.Dan weet je hoe je pony er voor staat.
Ik zou hem elke dag 2 to 3 keer op de harde stappen.
Of ander zou ik een weide voor hem zoeken en hem enkele maanden aan de kant zetten.Als het voor enkele maanden zou zijn,kan je misschien wel ergens een plekje vinden waar hij niet alleen staan.
Als hij nu veel op stal staat en maar enkele dagen per week buitenkomt,dan gaat hij veel te fris zijn en wild doen als je hem in de paddock zet.Dan is de kans veel groter dat hij zichzelf gaat pijn doen.
En vooral niet teveel eten geven.Beter onbeperkt hooi geven en een handje mengeling of zo...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:53

hij gaat nu elke dag naar buiten.
En krijgt musli te eten. (klein beetje).

Doordat ik werk (40 euro per week) kan ik niet 3 keer per dag stappen, maar ik loop wel elke dag met hem en zet hem in de paddock als hij niet te houden is.
(scan is ongeveer 1,5 maand geleden geweest)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:56

De meningen zijn altijd verdeeld over boxrust en/of de wei op...
Dat moet je voor jezelf uitmaken.

Allereerst zou ik laten scannen om precies te weten wat de stand van zaken nu is.

Sommigen kiezen voor een weiland, dan zef laten genezen en gewoon een jaar wegzetten dus!! Wordt vanzelf rustiger als hij continu er loopt.Nu gaat hij uit zijn dak als hij even los mag, wat logisch is.

Mijn paard kan niet op wei. Hij had een gescheurde pees aanhechting en heeft op stal gestaan. Alleen boxrust en later steeds stukjes stappen ( 5 minuten). Hij heeft die tijd wel Vetranquil gehad (sedatie) om hem rustig te houden.
Na 1.5 jaar was hij weer in orde.En nog steeds is hij ok.

Wel sneu maar voor eigen bestwil niet losgegooid, laten rennen oid, alleen met sedatie aan de hand stappen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:23

Lieve Mirjam,

Je hebt zoooo verschirikkelijk veel vragen en de enige die het juiste antwoord kan geven is jouw dierenarts. Hij weet wat de status van de blessure is en wat wel en niet goed is voor het been. Ook hij kan jou verdovende middelen geven om rustig te kunnen stappen.

Zoals je in de HK kunt lezen hebben wij allemaal maandenlang (sommigen, waaronder ik, al meer dan een jaar) meerder malen per dag moeten stappen. Je kunt natuurlijk vroeger je bed uit gaan om smorgens nog te stappen en iemand vragen (betalen) om deze taak smiddags op zich te nemen.

Mijn paard heeft een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees, en mijn DA zal mijn nek omdraaien als ik het in mijn hoofd haal om hem los te gooien. Daarom zijn wij iedere keer zo verbaasd als we horen dat jij je pony in de paddock zet.

Dus nogmaals, bel naar de kliniek en stel alle vragen die je hebt aan de DA, alleen dan zul je een antwoord horen die is gebasseerd jouw pony.

lucia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:17

zeker weer naar de dierenarts!
opnieuw scannen is ook wel verstandig, dan weet je meteen hoe het er voor staat!
om er normaal mee te lopen gebruik ik tranquigel. dit is een licht sederend middel. vraag je dierenarts hier eventueel naar. dit middel zorgt er voor dat je wel normaal en rustig kunt stappen, zonder da je pony suf is. goed en gecontroleerd stappen lijkt me beter dan bokken in de paddock..!
maar nogmaals; ik zou zeker naar je dierenarts gaan en daar om advies vragen en de behandeling in/ bijstellen!

succes ermee!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:19

ik ben al naar DA gegaan, en heb een scan gemaakt.
dit topic kan gesloten worden... Ik ben er weer helemaal uit.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

Plukje schreef:
Lieve Mirjam,

Je hebt zoooo verschirikkelijk veel vragen en de enige die het juiste antwoord kan geven is jouw dierenarts. Hij weet wat de status van de blessure is en wat wel en niet goed is voor het been. Ook hij kan jou verdovende middelen geven om rustig te kunnen stappen.

Zoals je in de HK kunt lezen hebben wij allemaal maandenlang (sommigen, waaronder ik, al meer dan een jaar) meerder malen per dag moeten stappen. Je kunt natuurlijk vroeger je bed uit gaan om smorgens nog te stappen en iemand vragen (betalen) om deze taak smiddags op zich te nemen.

Mijn paard heeft een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees, en mijn DA zal mijn nek omdraaien als ik het in mijn hoofd haal om hem los te gooien. Daarom zijn wij iedere keer zo verbaasd als we horen dat jij je pony in de paddock zet.

Dus nogmaals, bel naar de kliniek en stel alle vragen die je hebt aan de DA, alleen dan zul je een antwoord horen die is gebasseerd jouw pony.

Ik ga hier eigenlijk 100% in mee. De Dierenarts wordt gek als hij hoort dat je hem in de paddock losgooit, dat is eigenlijk 1 van de weinige dingen, die je dus absoluut niet moet doen.

Mijn advies; Dierenarts bellen en overleggen. En verdoving geven om te stappen, het beste werkt: Sedalin, ongeveer 6 streepjes. Ze kunnen namelijk perfect lopen als ze energie over hebben, dat heet gewoon heel simpel: 'er doorheen lopen'. Alleen wordt het alleen maar erger als ze dat blijven doen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:26

Kapi_Dust schreef:
ik ben al naar DA gegaan, en heb een scan gemaakt.
dit topic kan gesloten worden... Ik ben er weer helemaal uit.

En wat was de uitslag Lachen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 10:12

75% afgescheurd, elke dag stappen (een lieve vriendin neemt dat opzich) en max 1 keer per week in paddock (om te rollen enzo).

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:51

Hoe lang moeten jullie revalideren? Het klink allemaal behoorlijk ernstig..... Verdrietig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:44

zou hem echt niet in de paddock zetten. Te groot risico voor verder scheuren als ie van kiet gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:18

Kapi_Dust schreef:
75% afgescheurd, elke dag stappen (een lieve vriendin neemt dat opzich) en max 1 keer per week in paddock (om te rollen enzo).

dit zou ik beperken met het aan de hand rollen en niet meer los te laten lopen in de paddock. Of je gaat aan de hand stappen en verder niks of je gooit hem in de wei en haalt hem over een jaar weer op. Hij kan lekker zijn ding doen en omdat hij niet telkens erin en eruit gaat blijft hij rustiger. Over het algemeen kan je 2 maanden extra rekenen dacht ik begrepen te hebben als je ze in de wei laat dus niet elke dag binnen halen en buiten zetten maar buiten laten. Dit is funest voor de pees wat je doet.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:10

op dit moment gaat het erg goed met de pony. Hij loopt elke dag lekker een tijdje (stappen aan de hand).
zodra de weide weer open gaat, gaat hij ook de wei weer in. Maar nu gaat dat echt niet.
Dus heeft een vriendin van me hem 'geadopteerd' en die vindt het super om met hem te lopen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:38

Ik vind het wel dapper van je om je paard los te gooien terwijl zijn pees nog maar voor 25% vast zit.
Mijn paard is 2 maanden geleden volledig genezen verklaard door de da maar nu we weer wat meer aan het werk zijn en hij weer s middags in de paddock mag staan laat ik deze week toch nog een controle echo maken om te kijken of zijn pees het wel aankan allemaal.
Ik snap eigelijk ook niet dat de da zei dat je paard max 1 x in de week even in de paddock mag staan om te rollen.
Dan heeft de pees 6 dagen de tijd gehad om een beetje te genezen en dat kan in 1 dag teniet gedaan worden door 1 sprintje.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:45

door het vele lopen, is hij rustiger aan het worden, dus geen sprintjes. Maar hij heeft nog niet meer in de paddock gestaan....

maar dit topic mag gesloten worden. Ik heb een oplossing voor de pony die erg goed bevalt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:13

topic sluiten hiervoor wordt niet zomaar gedaan dacht ik. Er zijn meerdere die dit misschien nuttig vinden om te lezen