Afslijten van hoeven in vergelijk met te kort bekappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein_B

Afslijten van hoeven in vergelijk met te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 09:31

Sinds kort sta ik op een nieuwe stal met mijn paard, waar we eindelijk de gelegenheid hebben om echte buitenritten te maken Lachen Ze is niet beslagen (nooit geweest) maar nu heb ik het idee dat haar hoeven toch wel snel slijten. De steunsels zijn bijvoorbeeld helemaal plat geworden. Nu las ik in andere topics dat dit helemaal niet erg is, maar zelfs wel goed. En dat hoeven eerder te lang zijn dan dat ze te ver afslijten (volgens NB's).
Maar kunnen hoeven nou wel of niet te ver afslijten? Het lijkt mij logisch van wel. Zeker ook omdat hoeven door een hoefsmid ook te kort kunnen worden bekapt. Dat is dan toch het zelfde? Of niet?
En hoe weet je nou wanneer de hoef te ver afslijt?? (voordat het paard gevoelig gaat lopen)
(dit is voor het eerst dat ik een onbeslagen paard heb en ik heb haar nog maar pas, ik heb hier zelf nog geen ervaring mee)

Aukelizzy

Re: Afslijten van hoeven in vergelijk met te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:05

Je merkt het pas als je paard voorzichtig gaat lopen.
Het is niet direct nodig om er ijzers onder te laten slaan hoor.
Probeer zoveel mogelijk de berm te nemen.
Vaak passen de hoeven zich wel aan, als ze sneller slijten groeien ze ook sneller.
Overleg anders de volgende keer even met je smid.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:09

Mijn fjord is ook nog nooit beslagen geweest en wij rijden toch vrij veel over de weg. In de winter is hier gewoon niet zo veel plaats om door bermen enzo te rijden. Ik zou me er niet te snel druk over maken als ik jou was. Als je haar rustig aan laat wennen over lopen op bijv. asfalt, dan passen haar hoeven zich wel aan. Als je eenmaal begint met ijzers, dan is het moeilijker om er weer af te komen, hoeven worden dan minder hard en kunnen vaak wat minder hebben.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:10

Je kan ook met een hoevenkrabber onder op de zool tikken, dan weet je ook snel genoeg of ze wat gevoeliger wordt.

Bij onze paarden komt de gevoeligheid trouwens meestal niet doordat ze te ver afslijten, maar doordat de hoeven wat zacht zijn van het vocht (Ze staan hier 24/7 buiten). Dat kun je voorkomen door de hoeven in smeren en zo het vocht buiten te sluiten Lachen

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:57

Bedankt voor jullie reacties!
Als het even kan wil ik idd liever geen ijzers er onder, ze heeft net van die mooie (en hele) hoeven...

Groetjes!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:27

Hoeven kunnen wel degelijk te veel afslijten, ik zou je hoefsmid om advies vragen en tot die tijd zoveel mogelijk in de berm blijven rijden.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:51

Te kort bekappen heeft niks te maken met te ver afslijten. Zolang je van de straal afblijft en deze dus de grond raakt kan de hoef zichzelf herstellen. Als de hoeven dus op de juiste lengte zijn (wat vaak gezien wordt als te kort) is het pas goed en gaat de hoef weer groeien. Hoe harder het afslijt hoe harder het ook weer bij zal groeien.
Bij te kort bekappen word er gewoon teveel weggehaald en vaak ook de straal en de zool bijgesneden waardoor hij gevoelig gaat lopen en soms zelfs kreupel is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:43

Te kort bekappen kan wel. Vooral als een HS in de zool gaat snijden.

Te kort afslijten gebeurt bijna zo goed als nooit.

Laat wel de steunsels bijwerken, want als die net zo lang zijn als de hoefwand en boven de zool uitsteken gaat een paard gevoelig lopen en zou je onterecht denken dat het paard misschien dunne zolen heeft gekregen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:50

Veel mensen vinden een hoef al snel te kort worden. Omdat het beeld waaraan wij gewend zijn, eigenlijk te lange hoeven zijn! (Door gebrek aan slijtage op zachte bodem en of hoefijzers)

Afbeelding

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:49

Weet iemand hoe het zit met de hoefballen? Mijn paardje loopt achter ook zonder ijzers, en dat wil ik graag zo houden, maar volgens mijn smid zit de hoef nu net op het randje. Hij zegt ook, dat er al iets slijtage aan de hoefballen te zien is. Kan dit kwaad? (het is niet veel hoor) en ze loopt ook niet gevoelig. Heb een traditionele smid, maar hij doet weinig meer aan haar achterhoeven, enkel rond veilen, hij haalt niets af van de zool en straal. En nog een vraagje, wat wordt er precies bedoeld met de steunsels?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:49

Steunsels is de hoefwand die eigenlijk ín de hoef groeit links en rechts naast de straal. De steunsels, rare naam want de hoef steunt er niet op in het Engels heten het 'bars', moeten kort gehouden worden zodat ze niet boven de zool uitsteken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:07

Te kort afslijten kan zeker wel. Anouar heeft nog nooit gevoelig gelopen, hij heeft hele sterke hoeven. Maar toen de wedstrijden langer werden ging hij enorm gevoelig lopen, hij wilde niet eens meer draven op een hard zandpad.
Qua gezondheid of bekappen of wat dan ook was er niets veranderd. We gingen alleen meer kilometers maken.

's Winters heb ik hem wel op blote voeten, maar ik merk dat hij nu weer gevoelig aan het worden is

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:21

Ik denk ook dat te kort afslijten wel kan. Om dit te verhinderen ga je idd veel in de berm rijden, en zijn hoefschoenen een goede oplossing als je paard toch gevoelig wordt.

phaho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:53

Te kort bekappen in vergelijking met het op natuurlijk afslijten van de hoeven, beter in die zin dat het paard maar een korte periode gevoelig is.Dus het herstel ervan korter
Wanneer het paard door het vele buitenrijden kort afgesleten hoeven heeft gekregen is het herstel daarvan vele malen langer,omdat de kans op straalkneuzing groter is.
Men kan het afslijten van hoeven van een paard die in de wildernis ook nooit vergelijken met onze paarden, die lopen min 30km per dag om aan voedsel te komen en dan in hele andere weersomstandigheden.
Deze hoeven staan nooit stil, dus constante doorbloeding Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:56

phaho schreef:
Men kan het afslijten van hoeven van een paard die in de wildernis ook nooit vergelijken met onze paarden, die lopen min 30km per dag om aan voedsel te komen en dan in hele andere weersomstandigheden.
Deze hoeven staan nooit stil, dus constante doorbloeding Knipoog

en hiermee geef je zelf het antwoord al

als je paard dus niet opgesloten wordt op stal waar hij amper kan bewegen, is het afslijten van een hoef niet zo erg, het groeit namelijk net zo hard weer aan

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:17

arabesk, bedankt voor je antwoord. Heb vandaag gekeken en zag ze idd zitten bij haar achtervoeten. Weet jij ook wat de functie is van de hoefballen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:31

Heb je geen foto's van de hoefballen?

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:26

nee, als het lukt ga ik ze van het weekend maken. Ik zie er niet zoveel aan, maar volgens mijn smid zijn ze dus al wat aan het wegslijten, maar volgens mij valt het wel mee, ze loopt er echt goed mee. Beter dan voor, ik gebruik voor de voorhoeven hoefschoenen en die worden normaal gekapt en zijn bij lange na niet te kort, en daar loopt ze wel wat gevoelig mee zonder schoenen. Heb dus een TS, maar bij de laatste bekapbeurten is er niets meer van de achterhoeven af gehaald. Ook niet van de zool en de straal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 07:32

De hoefballen aan het wegslijten Verward Dan is de hele hoef aan de achterkant ook weg en lijkt het me dat een dan wel gevoelig móet lopen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:23

Lenneke_ schreef:
Te kort afslijten kan zeker wel. Anouar heeft nog nooit gevoelig gelopen, hij heeft hele sterke hoeven. Maar toen de wedstrijden langer werden ging hij enorm gevoelig lopen, hij wilde niet eens meer draven op een hard zandpad.
Qua gezondheid of bekappen of wat dan ook was er niets veranderd. We gingen alleen meer kilometers maken.

's Winters heb ik hem wel op blote voeten, maar ik merk dat hij nu weer gevoelig aan het worden is

Idem hier met mijn fjord die ik afgelopen zomer behoorlijk veel voor de wagen had staan. Arme beest wou op een gegeven moment niet meer over het asfalt lopen, alles was gevoelig. Dat is 'opgelost' met een ijzertje...had geen andere keus.

Nu zijn de ijzers eraf en 2x in de week korte stukken gaat nu wel goed en ik ga gewoon off-road (in de berm dus met kar en al).

Ik vind ze s'winters altijd gevoeliger dan in de zomer.

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:53

nee hoor, dat is gelukkig niet zo! Je ziet er niets aan, alleen mijn smid zei dat, maar ik zie het dus niet. Haar hoefjes zien er netjes uit en ze loopt er prima op. Alleen was ik benieuwd of dat tegen anderen ook wel eens gezegd is. Het is denk ik ook zeer minimaal, maar ik hoop dus idd niet dat het erger wordt, want dan moet er helaas toch een ijzer onder. Maar ze staat goed onder controle, mijn smid komt regelmatig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:54

Mocht je toch veel buiten willen blijven rijden en niet aan de ijzers willen: misschien zijn hoefschoenen dan wel een oplossing.
Ze zijn duur inderdaad, maar rondom beslaan kost je meestal ook wel zo'n 80 euro en dat gemiddeld 6 x per jaar is toch 480 euro. Hoefschoenen is een eenmalige aankoop, waar je langere tijd profijt van hebt.

Mij lijkt het ook de ideale oplossing, voor als ik straks mijn Gelderse voor de wagen ga beleren en er dan veel mee naar buiten wil.