Mijn paard heeft pijn (filmpje) Wie heeft advies??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Mijn paard heeft pijn (filmpje) Wie heeft advies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 08:43

Ik heb een merrie van bijna 15 jaar oud.
De laatste tijd zit ze niet lekker in haar vel. Ze kijkt niet vrolijk uit haar ogen en staat veel met haar oren naar achteren gericht.
Twee maanden geleden leek het alsof haar rug wat ingezakt was. Dat vind ik nu nog steeds.
Ze is opeens bijterig, laatst ging iemand op haar rug zitten zonder zadel en toen beet ze ook in de lucht.
Ik heb al een tijdje niet meer gereden om deze reden.
Ik maak me er zorgen om!
Laatst voelde ik aan haar achterknie. (Aan de binnenkant, niet heel hard ofzo maar gewoon stevig)
Dit vond ze niet leuk!
Op het filmpje kan je zien hoe ze daarop reageert. (Eerst staat ze een beetje te draaikonten want haar vriendinnen worden uit de wei gehaald en die ziet ze in de verte)
http://www.youtube.com/watch?v=82J_9tIgYdM

Het doet duidelijk pijn. Het is niet dikker of warmer dan anders.
Aan de andere kant is het minder, maar daar reageert ze ook op.
Ook loopt ze niet helemaal goed, ze maakt kortere pasjes dan normaal, het ziet er niet ontspannen uit. Dit is vooral op het harde. In het weiland en in de berm loopt ze beter.
Vandaag komt de hoefsmid haar weer bekappen, hem zal ik dit probleem ook zeker voorleggen.

Wat zou er kunnen zijn? Wie heeft er ook zoiets meegemaakt en herkent dit?
Wat moet ik ermee?

Alvast bedankt!

annelot

Re: Mijn paard heeft pijn (filmpje) Wie heeft advies??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:20

Ik heb momenteel ook een paard wat absoluut niet lekker loopt! Ik heb net de osteopaat gebeld om hem na te kijken, ik denk dat dat voor jouw merrie ook niet verkeerd is, het kan nml heel goed ergens anders vandaan komen (bekken ofzo)
Succes ermee en ik hoop dat ze snel weer goed is!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:23

Ik adviseer ook een osteopaat, die bekijkt je paard in zijn geheel en daar heb je veel baat bij! Je kunt kijken op icreo.nl voor gecertificeerde osteopaten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:23

Ik herken dit bij een merrie bij ons op stal. Deze had spieren in de rug vast zitten waardoor ze het rechterachterbeen meer belastte dan normaal. En daardoor vertoonde ze dat gedrag bij haar been. Osteopaat erbij geweest en weg is het probleem.
succes ik hoop dat het ook snel weer voorbij is.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:24

Misschien eens tijd om een dierenarts erbij te halen. Voor een juiste diagnose lijkt me dat toch het beste, voor behandeling kan je eventueel altijd nog een smid en een osteopaat erbij halen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:45

Ik zou zeggen DA bellen voor een juiste diagnose en vervolgens doorverwijzing naar smid, osteopaat, fysio of iets dergelijks.

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:50

Het zou idd misschien ook iets met de rug te maken kunnen hebben.... Ik zou er een (goede) Fysiotherapeut bij laten komen... Wij vonden dat eerst onzinning, maar hij heeft onze paarden geweldig geholpen!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:51

Zou idd wat de vorige zeggen er wel een deskundig iemand naar laten klijken. Want ze heeft duidelijk pijn. Sterkte ermee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:51

Ze vind het idd niet leuk. Is ze normaal wel goed daar te benaderen? Mijn merrie is naemlijk altijd nukkig als ik op die plaatsen zit (en aan 1 kant ietwat meer omdat ze daar een flink litteken heeft).
Maar wat jeverder zegt, dat ze kort is en alles en niet goed in dr vel zit, zou ik er zeker een deskundig iemand bij laten komen. Misschien dat die wat kunnen vinden.

Sterkte met je paardje Ach gut

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:55

Vraag mij ook af of het niet gewoon is van.....baasje ik vind het gewoon niet fijn als je me daar aanraakt.....
Van het filmpje is niet duidelijk te zien dat ze pijn heeft...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:58

het is duidelijk dat ze het niet leuk vind als je haar daar aanraakt...
maar er zijn er meerdere die dat niet fijn vinden en toch echt niets mankeren.

ik zou er even een dierenarts naar laten kijken als het je dwars zit, die kan er waarschijnlijk meer mee dan wij.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:04

Het verbaasd mij vaak dat mensen hier op bokt raad gaan vragen terwijk hun paard pijn aan geeft. Waarom bel je niet gelijk een da? Die kan je waarscjhijnlijk precies vertellen wat er aan de hand is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:05

Ik zou inderdaad ook even een DA ernaar laten kijken, als ze dit gedrag normaal niet had.
Misschien is ze uitgegleden op de wei.
Ben benieuwd of je hoefsmid iets weet.
Veel sterkte iig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:07

Een paard waar niets mee wordt gedaan kan stijf worden en wat minder soepel in zijn lijf worden. Chagerijnig gedrag kan komen doordat je wat minder tijd met haar doorbrengt, maar ook een teken zijn van pijn. Doorgezakte rug is een teken van spierverlies, dat is met goed dressuurmatig rijden op te lossen.

Bij een merrie kan viezigheid tussen de tepels gaan zitten, maak je dat weleens schoon? Je hoort weleens dat moeilijkheden met lopen ook weleens komt omdat daar de viezigheid vastgekoekt zit. En de knieen zitten daar in de buurt.

Ik ga met Sandro mee. Laat een Osteopaat of DA komen als je denkt dat er iets niet goed is. Ik zou eerder voor een Osteopaat gaan. Op http://www.icreo.com vind je adressen van Osteopaten die door heel NL komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:15

Ik ga mee met de rest verder vind ik het paard erg dik en daar kunnen ook problemen van komen zoals doorhangende rug en is niet goed voor de benen.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:58

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat al ietsje beter. Als ik nu aan haar knie zit, reageert ze niet meer zo heftig. Normaal kan ik overal aanzitten, ook aan de uiers en daar friemel ik regelmatig viezigheid tussen vandaan.

De hoefsmid is geweest en heeft haar rug bevoeld. Ter hoogte van haar nieren spande ze haar rug wat. Het zou dus kunnen zijn dat ze daar last van heeft. De lendenen leken ook iets gespannen. Daardoor gaat ze natuurlijk ook de spieren in de achterhand anders gebruiken en korter lopen. Hij zei dat de achterbenen meer naar achter stonden, en de kont daardoor hoger werd. (Ipv de rug lager, gelukkig....!!!)
Vandaag leek ze al veel beter in haar vel, alerter en vrolijker.

Ze eet en drinkt goed verder.

Als het over een paar dagen nog niet over is laat ik een DA komen. Zo'n osteopaat lijkt me ook heel goed.

@ kasparonda: Ze is misschien niet slank, maar dik ook niet hoor. Het blijft een koudbloed he! Ze krijgt alleen gras en hooi en een vitaminenkoek.

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:03

Dat je zegt dat ze met de benen wat meer naar achtern staat is heel typisch voor pijn aan de ingewanden, tenminste bij mensen... Als mensen buikpijn hebben (darm/nierklachten of anderzins) dan gaan ze vaak anders staan om bijvoorbeeld ruimte te creeeren zodat er minder druk op het desbetreffende orgaan staat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:45

Een Osteopaat kijkt holistisch, ik zou hem eerder laten komen dan een gewone DA.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:05

hmmm er zit /zat haar echt even iets niet lekker daar.. En dat gefet ze ook aan. Zelf ben ik dan meteen huiverig want die van mij geeft vrij weinig aan.
Mijn eerste ingeving is idd osteopaat.
Ik vind het niet vreemd dat je een topic hier opent. Da is toch wat mij betreft voor acute gevallen. Die kan hier ook nieta ltijd iets mee en spuit er dan vaak 'voor de zekerheid' ab of penicilline in ofzo.
Ik denk wel dat de osteo even moet waarschuwen, want au als ie op de verkeerde plek staat!...

Ik heb zelf ook een osteo langs gehad en die heeft een paar wervels losgemaakt. Nu kan ik weer met een gerust hart verder in de training. Want wat eerder is gezegd is bespiering en (lichte) arbeid belangrijk, zeker voor een wat ouder paard. Dan gaat ze lekker lang nog mee. Ik vind haar niet te dik...

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:28

Dankje dapperdier!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 07:40

Je kunt al meteen de eerste seconden van het filmpje zien dat ze haar buik intrekt. Ik was ook verbaasd dat je het paard meteen daar op die plaats ging bevoelen. Ze heeft gewoon echt enorm buikpijn. Ik zou je willen adviseren eerst naar een goede DA te gaan en als die niets weet dan naar een alternatief therapeut, eentje die bij jou in de buurt goed bekend staat.

Grappig trouwens, al die koeiengeluiden..

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 07:50

Veel succes en hopelijk knapt ze snel weer op!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:02

ik zou ook voor de osteopaat gaan, ik denk dat ze daar heel veel baat van gaat hebben,

ze ziet er prima uit, iets dikkig maar niet te .
ze geef een wakkere indruk en lijkt geen echte pijn te hebben.(niet constant in elk geval)

bel een goede osteopaat, en tot die tijd lekker veel wandelen met haar.
stilzetten lijkt me geen strak plan, dan komen de spieren nog meer vast te zitten,
ga lekker elke dag , zoveel als je kan wandelen met dr
en natuurlijk goed poetsen, wat ook erg goed voor de doorbloeding is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:32

Die opgetrokken buik viel mij ook als eerste op........

en ik verwonder me inderdaad altijd over topics als deze, als mijn paard pijn heeft komt de va, ga ik hier geen onnodig tijd verspillen om mensen om raad te vragen die even vanaf een filmpje moeten kijken wat jouw paard heeft, en daarvandaan even een advies uitbrengen.

Eerste gang is altijd de VA, laat die een diagnose stellen, misschien moeten er wel foto's gemaakt worden, bloed getrokken of weet ik veel wat.

Na de diagnose zal een goede va als dat nodig is een osteopaat aanraden..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:41

KiWiKo schreef:
Eerste gang is altijd de VA, laat die een diagnose stellen, misschien moeten er wel foto's gemaakt worden, bloed getrokken of weet ik veel wat.

Na de diagnose zal een goede va als dat nodig is een osteopaat aanraden..

Ik ben het helemaal met Kiwiko eens.

Een veearts is toch de eerste die je erbij moet halen en dan pas eventuele alternatieven