geen bit inwillen bij slecht tandvees?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

geen bit inwillen bij slecht tandvees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:25

Mijn verzorgpony, mini appaloosa, die wil absoluut geen bitje in doen. Maar als je met heel veel moeite hem er dan toch in hebt, dan gaat het allemaal prima. Maar de pny heeft onwij slecht tandvlees, helemaal bauw en rood en ook wondjes in zijn mond. We hebben er vandaag nog eens extra naar gekeken. Ze heeft nog niet heel lang/vaak bitjes in gehad. Wat is het probleem denken jullie? Doet het haar echt pijn of snapt ze het niet echt?
Bedankt.

Cynthiaaapje

Re: geen bit inwillen bij slecht tandvees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:27

Het doet haar echt pijn denk ik, mischien een reden om over te stappen op bitloos?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:28

Nou het is niet voor niets dat ze geen bit in wil, het doet haar dus vreselijk veel pijn. Kan je het niet met halster alleen dan. of idd bitloos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:29

Cynthiaaapje schreef:
Het doet haar echt pijn denk ik, mischien een reden om over te stappen op bitloos?

tja, met alleen halster gaat ook nog wel, maar omdat we ook met mennen bezig zijn, en ze dat nog leren moet, is dat dan wat lastig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:30

uhhh... misschien een redelijk dom antwoord, maar... wat denk je zelf? Als jij slecht tandvlees zou hebben met wondjes in je mond, zou je het denk ik ook niet fijn vinden.

Ik zou haar ook heel snel na laten kijken, want blauw en rood tandvlees met wondjes klinkt niet goed. Probeer allereerst te achterhalen wat de oorzaak is, en persoonlijk zou ik je aanraden niet meer met bitjes te beginnen totdat het probleem helemaal opgelost is.

Slecht tandvlees kan tot héél, héél grote problemen leiden, tot (zonder je bang te willen maken) inslapen toe. Probeer dus eerst te achterhalen wat er met haar tandvlees is.

Een gediplomeerd paardentandarts of een dierenarts zou je verder moeten kunnen helpen.

EDIT: bitloos leren mennen kán, ik ben zelf ook noodgedwongen bitloos aan het beleren.
Ga alsjeblieft niet verder, zeker niet met beleren met bit! Beter even wachten tot ze weer gezond is dan dat je haar karakter, werklust en bovenal gezondheid verpest

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:34

khirshanta schreef:
uhhh... misschien een redelijk dom antwoord, maar... wat denk je zelf? Als jij slecht tandvlees zou hebben met wondjes in je mond, zou je het denk ik ook niet fijn vinden.

Ik zou haar ook heel snel na laten kijken, want blauw en rood tandvlees met wondjes klinkt niet goed. Probeer allereerst te achterhalen wat de oorzaak is, en persoonlijk zou ik je aanraden niet meer met bitjes te beginnen totdat het probleem helemaal opgelost is.

Slecht tandvlees kan tot héél, héél grote problemen leiden, tot (zonder je bang te willen maken) inslapen toe. Probeer dus eerst te achterhalen wat er met haar tandvlees is.

Een gediplomeerd paardentandarts of een dierenarts zou je verder moeten kunnen helpen.

EDIT: bitloos leren mennen kán, ik ben zelf ook noodgedwongen bitloos aan het beleren.
Ga alsjeblieft niet verder, zeker niet met beleren met bit! Beter even wachten tot ze weer gezond is dan dat je haar karakter, werklust en bovenal gezondheid verpest

oh, ik schrik wel even van je reactie Bloos!
Ja, tuurlijk zou ik het niet fijn vinden, maar de wondjes zitten overigens alleen boven haar boventanden.. Ik zal het meteen tegen de eigenaar zeggen.. Ze heeft overigens al zeker een half jaar van dat tandvlees.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:44

Nou, het is echt niet bedoeld om je bang te maken, alleen om je erop te wijzen dat het fout kán gaan. Als ze pijn heeft, en ze krijgt evengoed een bit in, kun je denk ik ook begrijpen dat ze er later geen zin meer in heeft, omdat ze denkt dat een bit in pijn betekent.

Maar hoewel bitloos mennen misschien niet ideaal is, kun je zeker wel beginnen met een bitloos hoofdstel, of inderdaad gewoon stuur oefeningen aan het halster, het is in ieder geval een goed en leuk begin!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:22

uhm, volgens mij zat ik verkeerd.. Bloos Ik had het namelijk tegen de eigenaar gezegd, maar hij zei dat dat de kleur is die bij de mini appaloosa hoort.. Bloos

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:25

eeeh wondjes, rood en blauw tandvlees is echt niet normaal. Dan is er tekenen van gebitsproblemen die dan ook moeten worden behandeld. Daarna zal het tandvlees met een speciale zalf moeten worden behandeld.
Beter is het om er niet te lang mee te wachten want door de wondjes kunnen bacterieen van de tanden in de bloedbaab belanden en zo ernstige problemen veroorzaken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:20

ik zou er heel snel iemand naar laten kijken want dit is heel slecht en heel pijnlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

wat voor bitje heb je?

heb je zo'n echt shetland bitje?
zo'n dikke?
kan heel goed daarvan komen,ik vind ze in verhouding tot de shetland mond zo ontzettend dik he?

probeer eens een wat dunner bitje, eventueel een rubberen en kijk of het dan beter word.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:06

ellepel schreef:
wat voor bitje heb je?

heb je zo'n echt shetland bitje?
zo'n dikke?
kan heel goed daarvan komen,ik vind ze in verhouding tot de shetland mond zo ontzettend dik he?

probeer eens een wat dunner bitje, eventueel een rubberen en kijk of het dan beter word.

nee het komt niet van het bitje, want het is altijd al geweest. voor dat ze het bitje droeg. het bitje past precies. Maar blijkbaar is het dus mijn fout, de kleur hoort bij de pony. En die wondjes zijn ook wel erg klein..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:03

hmm.,maar als er wondjes zitten dan zit er iets niet goed Knipoog
en meestal komt het van een slecht zittend bitje.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:34

Ik heb nog nooit gehoord van rood en blauw tandvlees met wondjes en gezond zijn Haha!

Ik weet niet hoe oud ze precies is, maar mischien komt het anders van het tandenwisselen?
Probeer in ieder geval ook eens op te letten waarom die wondjes er zitten. Is er iets waar ze contant op bijt, heeft ze stalondeugden etc. Anders lijkt het me toch beter een tandarts te laten komen (maar ik weet dat de eigenaar er het nut niet van inziet)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:41

khirshanta schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van rood en blauw tandvlees met wondjes en gezond zijn Haha!

Ik weet niet hoe oud ze precies is, maar mischien komt het anders van het tandenwisselen?
Probeer in ieder geval ook eens op te letten waarom die wondjes er zitten. Is er iets waar ze contant op bijt, heeft ze stalondeugden etc. Anders lijkt het me toch beter een tandarts te laten komen (maar ik weet dat de eigenaar er het nut niet van inziet)

ze is geboren op 14 mei 2005

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:43

Wat denk jij? Als jij last heb van je tandvlees.. wil jij dan ook zo'n metalen ding in je mond?

Laura

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:46

pintogirl schreef:
Wat denk jij? Als jij last heb van je tandvlees.. wil jij dan ook zo'n metalen ding in je mond?

Laura

als je even het topic goed doorleest, misschien dat die reactie dan niet zoveel zin heeft. Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:53

saskiakefie schreef:
khirshanta schreef:

ze is geboren op 14 mei 2005

Dus is ze bijna 3 jaar, dus wat dat betreft zou het ook kunnen komen dat het bit ongemakkelijk zit ivm tanden wisselen. Hoe dan ook: paarden met pigment in hun tandvlees kan geen kwaad. Het zijn dan gewoon bruin/zwarte vlekken, in 99% van de gevallen scherp afgetekend, in 1 % van de gevallen zie je duidelijk eromheen een lichtere rand.

Maar ik raad het je nogmaals aan, want zelfs áls je pigment als blauw zou zien (wat ik me echt niet in kan denken), dan verklaart dat de wondjes nog niet. Dus hoe dan ook zou ik aanraden dat je aandringt dat er een tandarts of anders dierenarts komt kijken.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:08

Kan het niet zo zijn dat de wondjes komt door het wisselen ze is bijna 3 jaar Bloos

Ik heb ook een mini appaloosa en had ook wondjes aan zijn tandvlees maar dat kwam omdat hij voor aan het wisselen was Bloos

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:04

Machonito schreef:
Kan het niet zo zijn dat de wondjes komt door het wisselen ze is bijna 3 jaar Bloos

Ik heb ook een mini appaloosa en had ook wondjes aan zijn tandvlees maar dat kwam omdat hij voor aan het wisselen was Bloos

tja, maar ze heeft het al een half jaar

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:01

Ze wisselen door tot hun 5 de of 6 de levensjaar Bloos

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:43

Machonito schreef:
Ze wisselen door tot hun 5 de of 6 de levensjaar Bloos

dus dat betekend dat ze 6 jaar lang zulk slecht tandvlees zal hebben? Bloos!