Hoofdpijn bij pony ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FuegoJoy

Hoofdpijn bij pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:59

Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik de verzorgpony van mijn dochter gekocht.
Ze was toen 10 jaar en een moeilijk te rijden pony. Ze liep met haar neus in de lucht en wilde alleen maar rennen. Met veel geduld, begeleiding en nadat ze meerdere malen is behandeld door een osteopaat leek het wat beter te gaan en is het mijn dochter gelukt om L1 te worden.

Al voor dat we haar kochten wist ik dat ze problemen had met het aanraken van het hoofd en de oren. Bij het rijden heeft ze het altijd lastig gevonden om links om te lopen en te buigen. In de afgelopen weken vond ik dat onze pony zich anders gedroeg, en tijdens het rijden was ze onmogelijk, ze nam het bit niet meer aan en reageerde heel heftig of totaal niet op beenhulpen.
Ik ben toen via onze instructeur bij Gijsbrecht van Marel terecht gekomen.

Hij heeft de pony helemaal nagekeken en kwam tot de conclusie dat ze een chronishe middenooronsteking heeft,een onsteking aan de luchtzakken en al langere tijd hoofdpijn heeft.
Toen hij haar bij de longen wilden voelen reageerde ze heel heftig , de arts heeft mij toen gevraagd of ze vaak hoest. Waarop ik niks anders kon zeggen dat ik haar buiten een periode in de nazomer nooit heb horen hoesten.

Hij heeft haar toen behandeld door haar te stomen, en jeetje wat kuchten ze toen aan een stuk door, hij heeft me homeopatische druppels gegeven voor de onsteking en een hoestmix. Hij heeft me heel veel vragen gesteld over hoe zij zich gedraagd tijdens het rijden, in stal en op de weide. Volgende week komt hij terug om haar te stomen en over 3 weken moet het een stuk verbeterd zijn.

Nu heb ik lopen zoeken op het internet, want o wat voel ik me schuldig dat wij al die tijd dachten dat ze gewoon een lastige pony was die ons in de maling zat te nemen. Heeft iemand ooit een paard gehad met dezelfde syptomen, diagnose ? En hoe is dit behandeld ???

_XxJulxX

Re: Hoofdpijn bij pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:53

nou je kon het gewoon niet weten
maar ik heb er verder geen ervaring mee ofzo
sorry

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:43

Jammer dat niemand hier ervaring mee heeft , pony maakt het momenteel goed en geniet van haar lekker alleen aan een los teugeltje rijden ...

Ik heb goede hoop dat ze zich over een paar weken wat beter voelt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:52

jeetje.. kan me voorstellen dat je je schuldig voelt.

niet doen. dat jullie met zo'n pony zo ver zijn gekomen geeft al aan dat je goed met de pony bent om gegaan.

afwachten en succes.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:57

Bekijk het zo, wees blij dat je er nu achter bent gekomen, i.p.v. dat ze het echt niet meer aan kon..!Wees blij dat ze het heeft aangegeven, en jij er wat aan gedaan heeft..!

Ik heb het nooit meemaakt, wel hebben wij hier 1 paard staan met astma, maar ik weet niet of jou pony hetzelfde heeft.. Knipoog(ik weet niet wat haar syptomen waren toen dit werd vastgesteld..)
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 20-01-08 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:57

Ik heb hiermee wel wat ervaring maar niet betreffend de chronische middenoorontsteking.

Wanneer een paard/pony hoofdpijn heeft kan dat meerdere oorzaken hebben. Een van de meestbekende is dat de 1e halswervel scheef staat. D.m.v. een Osteopaat is dat op te lossen.

Jammer dat je zo weinig reactie's krijgt juist omdat er zoveel paarden met problemen zijn die niet herkend worden als zijnde een lichaamlijk probleem.

Wat je vaak te horen krijgt is mijn paard is vervelend of hij doet het niet meer.

Symptomen van paarden met hoofdpijn : Schudden/draaien met het hoofd, heel zwaar op de hand leunend, hoofdschuw, schrikachtig voor alles, heel rustig in een hoekje staan, ogen dicht houden wanneer men licht aandoet op stal en een vermoeide indruk maken.

Ik hoop dat alles beter gaat en dat het nu ook weer een positief bericht word.

en je hoeft je zeker niet schulddig te voelen. Hoeveel mensen weten het niet tegen hoeveel mensen het wel weten en daarnaast beter laat dan nooit. Je wordt er alleen maar wijzer van en bij alle volgende paarden die in je leven komen zul je drie keer nadenken voordat je het afscheept als vervelend zijn

Succes