Makkelijk ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Makkelijk ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 10:35

Het is redelijk moeilijk om mijn paardje te ontwormen.
Meestal moet ik het alleen doen en hij is redelijk groot en loopt al met zen hoofd in de lucht weg als hij die ontworminsspuit zelf maar ruikt Clown
Zijn er manieren die het 'makkelijker' maken?
Tot nu toe kwam de dierenarts hem steeds ontwormen via een spuitje in het bloed.
Nu zou ik toch ook graag zelf doen, iemand goede tips?

Ik zag lang geleden zo een ontwormingsbitje te koop bij Divoza (nu vind ik het enkel niet meer). Iemand ervaring mee?

Bedankt!

ellepel

Re: Makkelijk ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:37

wij hebben e reen aantal staan die ook geen fan zijn van de ontwormingsspuit.
we maken dan een bak vol met lekkers voor ze.
muesli,appel,wortel en daar mengen we de spuit doorheen, ze eten het allemaal met smaak op!!

heb je dat op die manier al geprobeerd?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:44

ellepel schreef:
muesli,appel,wortel en daar mengen we de spuit doorheen, ze eten het allemaal met smaak op!!

Nog niet!
Ben bang dat hij het dan allemaal lekker laat liggen, maar zou ik eventueel eens kunnen proberen.
Bedankt!

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:11

Mijn jonge paardje heeft er ook een beetje moeite mee, ze vindt het vooral vervelend als je haar hoofd vasthoudt aan het halster (heeft met haar voorgeschiedenis te maken ).
Het helpt heel goed als ik eerst gewoon alleen mn (wijs)vinger in haar mondhoek houdt, dan als ze hier rustig mee is 'stiekem' de (al geopende, in de jaszak klaargelegde!) wormenspuit onder mn vinger langs in de mondhoek en verder in de mond doe. Op deze manier lukt het goed.
Het proberen waard misschien?
Succes alvast!
Wat ook een idee is; oefenen met een reeds lege spuit, dan heb je niet dat het om de zoveel tijd 'moet' gebeuren en kan hij een beetje aan het gevoel wennen zonder het evt. vieze smaakje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:12

Regelmatig een spuitje appelmoes geven en dan zo nu en dan een echte?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:15

Nikka schreef:
Regelmatig een spuitje appelmoes geven en dan zo nu en dan een echte?

of water

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:19

Je kan idd proberen om het door het voer heen te mengen (maar ook dan zit de kans erin dat ze het laat staan). Ik zou het vaker gaan proberen met bijvoorbeeld een leeg spuitje zodat een spuitje niet langer "Waaah dat is vies/eng/raar" is. En probeer zelf ook rustig te blijven en haar niet té krampachtig vast te pakken aan bijv. het hoofd.

Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee bij mijn pony. Zij doet haar lip al omhoog als ze hem ruikt Lachen (net zoals ze een hengst ziet hahaha).

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:29

Bedankt voor de tips!
Mja, hij haat het , die wormspuit Lachen
Als hij zn hoofd in de lucht steekt kan ik er ook niet meer aan Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:31

als je de wormenspuit gaat mengen met voer gewoon een lekker volle bak maken.
je kunt er van alles doordoen wat hij lekker vind.
maak eventueel een slobber en doe het daarin?

als je maar genoeg gebruikt en heel goed mengd proeven ze er echt niks van Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:32

in het bloed?? je DA?? dat mag amenooit niet!
je paard kan hier dood van neervallen... het gebeurt bij 1 op de 100 paarden, maar je zal net die ene zijn met het paard!
Ik weet niet wat hij precies het bloed inspuit?

Je kan het evt. door slobber heenmengen, of gewoon even streng zijn en hem bij zn neus pakken, spuit erin, leegknijpen, en mond dichthouden zodat hij het doorslikt (evt. over de keel wrijven)

succes

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:33

Er zijn ook wormenspuiten die een beetje smaak hebben dus niet zo vies voor de paarden zijn. Ik heb zelf namelijk ook met anijssmaak. Af en toe een spuitje met iets anders geven zou ik niet doen levert alleen maar nare ervaringen op voor het paard, en dan krijg je het straks helemaal niet meer naar binnen. Daarbij komt dat je het meestal vrij achterin de mond spuit dus vreselijk veel proeven ze er niet van en dus ook niet van appelmoes. Dus of dat nu vreselijk zinvol is....

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:37

hoorde laatst van mijn lesgeefster over ontwormingkorrels...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:37

Met in het bloed bedoel ik gewoon een spuitje? Geen pasta zeg maar...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:40

Alizeetje schreef:

nee dát snap ik.
Welk middel?
Want het is levensgevaarlijk en dat hoort je DA ook te weten, vandaar dat ik het me afvraag welk middel hij gebruikt.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:47

Jolliegirl schreef:
Alizeetje schreef:

nee dát snap ik.
Welk middel?
Want het is levensgevaarlijk en dat hoort je DA ook te weten, vandaar dat ik het me afvraag welk middel hij gebruikt.

Geen idee! Hier doen ze dat al jaren?
Alle paarden van de manege enzovoort...Samen met de gewone inentingen.
Denk niet dat hij een levensgevaarlijk middel gebruikt?
Is de enige mogelijkhid tot ontwormen dan enkel die pasta?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:48

Nou.. ik wete er niet alles van.
WIj laten iig niet in het bloed spuiten ivm dus die reden Knipoog
ik ga het even voor je uitzoeken! Lachen
het kan zijn dat ze tegenwoordig een middel hebben waar het wel mee kan

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:50

Jolliegirl schreef:
Nou.. ik wete er niet alles van.
WIj laten iig niet in het bloed spuiten ivm dus die reden Knipoog
ik ga het even voor je uitzoeken! Lachen
het kan zijn dat ze tegenwoordig een middel hebben waar het wel mee kan

Oké, ik ben benieuwd Lachen
Mijn ene paard doen we al minstens 7jaar zo Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:52

supertinkie schreef:
Er zijn ook wormenspuiten die een beetje smaak hebben dus niet zo vies voor de paarden zijn. Ik heb zelf namelijk ook met anijssmaak. Af en toe een spuitje met iets anders geven zou ik niet doen levert alleen maar nare ervaringen op voor het paard, en dan krijg je het straks helemaal niet meer naar binnen. Daarbij komt dat je het meestal vrij achterin de mond spuit dus vreselijk veel proeven ze er niet van en dus ook niet van appelmoes. Dus of dat nu vreselijk zinvol is....

Mijn paarden leveren op zich geen probleem met geven van wormenkuren. De veulens heb ik een tijd antibiotica gegeven in appelmoes met een spuit. Nou na 2 dagen hoefde ik niets meer te doen, ze pakten de spuit zelf al als ik niet uitkeek. De 1e keer een wormenkuur bij ze was dus een eitje. Het gaat er namelijk om, dat je er überhaupt een spuit inkrijgt in 1e instantie.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:58

rohotje schreef:
hoorde laatst van mijn lesgeefster over ontwormingkorrels...

PRODUCTDETAILS
Rintal korrel ontwormingsmiddel
(HLrintalkorrel)
De behandeling bestaat uit een 1malige toediening van Rintal wormkorrels. Een herhaling van de behandeling hangt af van de ernst van de besmetting en van het ontwormingsprogramma. Rintal wormkorrels worden oraal gegeven over bijvoorbeeld het voer. Rital wormkorrels kan bij drachtige merries worden toegepast. Dosering en wijze van gebruik: 32gr wormkorrels per 100kg lichaamsgewicht. (= 5mg febantel/kg), eenmalig.

€ 62,50 bij www.piafferuitersport.nl

Afbeelding

Deze hebben ze mij ook geadviseerd, Devon heeft een gruwelijke hekel aan alles wat zoet smaakt/ ruikt.
Dus die wormenspuit krijg je er niet echt handig in, door het eten mengen is niet handig want dan trekt hij zijn neus ervoor op.
Volgende keer willen we waarschijnlijk bovenstaande korrels gaan proberen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:02

Ik heb ook wel eens wat paarden op stal gekregen die geen wormenspuit wilden, vaak wil je ze toch eerst goed ontwormen en kom je later pas aan netjes opvoeden en oefenen enzo toe...
ik doe ze dan gewoon een sterk halster om met een stevig touw en sla het touw twee keer om twee tralies heen bij het luikje waar het voer door gaat, zodat het touw niet ver omhoog kan (paard staat dan dus in de box en ik buiten de stal voor de wand) en trek het touw dan heel rustig wat strakker aan tot ze met hun wang tegen de wand staan en druk dan zo de pasta in de mond, nooit problemen mee gehad en de meeste paarden weten dan sowieso na een paar keer wel dat ze er toch niet onderuit komen en dat er niks vreselijks gebeurt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:16

Nikka schreef:
supertinkie schreef:

Mijn paarden leveren op zich geen probleem met geven van wormenkuren. De veulens heb ik een tijd antibiotica gegeven in appelmoes met een spuit. Nou na 2 dagen hoefde ik niets meer te doen, ze pakten de spuit zelf al als ik niet uitkeek. De 1e keer een wormenkuur bij ze was dus een eitje. Het gaat er namelijk om, dat je er überhaupt een spuit inkrijgt in 1e instantie.

Ja, dat is ook zo, maar ik heb het net andersom beleefd namelijk. Mijn paard heeft ook een tijd aan de antibiotica gezeten en die wilde dat dus echt niet, met zo'n spuit appelmoes. Uiteindelijk hebben we het wel zo moeten doen, alleen dan met water omdat hij op geen andere manier die antibiotica binnen kreeg, maar het werkte niet echt supergoed. Het verschilt ook per paard denk ik. Die van mij is namelijk 1x voor de gek te houden en dan niet meer, helaas Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:22

ellepel schreef:

Vreemd genoeg werkt het bij ons op die manier ook prachtig! Paard was altijd supervervelend bij het ontwormen. Zo erg dat ik het vaak gewoon niet gedaan kreeg (in hoekje van stal gaan staan met kont richting deur als ze de spuit nog maar van ver zag, als het halster dan eindelijk om was begon ze met haar hoofd te slaan of héél hoog de lucht in te steken. Ook achteruit lopen, mij omver lopen, mij tussen de muur pletten,...)
Uiteindelijk gewoon, uit wanhoop, de spuit door de bietenpulp heen gemengeld... En als bij wonder was haar bak binnen het kwartier leeg. Zelfs uitgelekt!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 17:40

Ik denk dat ik het eens door zen eten ga doen Lachen
Misschien eerst proberen met een beetje?Tzou zonde zijn om een hele tube erin te doen als hij het allemaal laat liggen niet?
Indien hij het 'lust' krijgt hij de rest...
Ik zal eens een feestmaal klaarmaken Lachen

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:21

je kunt het ook altijd door het voer heen doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 05:59

Alizeetje schreef:
Ik denk dat ik het eens door zen eten ga doen Lachen
Misschien eerst proberen met een beetje?Tzou zonde zijn om een hele tube erin te doen als hij het allemaal laat liggen niet?
Indien hij het 'lust' krijgt hij de rest...
Ik zal eens een feestmaal klaarmaken Lachen

grappige is dat als je zo'n tube leegdrukt er zo weinig inzit..meestal net een eetlepel vol.
maar je kunt het proberen met een beetje,goed mengen dat eet hij het wel op Haha!