pony dag en nacht buiten zachte straal wat te doen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

pony dag en nacht buiten zachte straal wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 00:19

mijn pony staat het hele jaar door dag en nacht buiten met een inloopstal,wat op zich super goed is voor haar luchtwegen en artrose ze is met pensioen,maar nou heeft ze erg zachte stralen door de natte weide waar ze staat,interen heeft geen zin want na 5 min staat ze toch weer nat op de wei
wie herkent dit en wat doen jullie eraan? gr emaartje

hverbeek

Re: pony dag en nacht buiten zachte straal wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:38

Zachte stralen is op zich niet erg, zo lang ze maar niet gaan rotten en er dus een bacterie bij komt. Zorg dat haar stal schoon is waardoor je minder kans op bacterienbroei hebt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:46

Eventueel regelmatig op het harde stappen om de doorbloeding en hoefgroei te stimuleren kan ook helpen. Is voor je paard waarschijnlijk ook leuk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:21

Mijn shet heeft soms het zelfde probleem, ik teer toch af en toe - voordat ik haar beweging ga geven, dan heeft het even de tijd om in te trekken. Zoals hverbeek zegt is een zachte straal niet slecht, maar teer op een schone straal sluit het af waardoor er minder snel bacteriën bij kunnen komen. Dat is mijn idee er achter iig, tot nu toe gaat 't goed.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:25

Onze paardjes staan ook 24/7 buiten. We hebben van de hoefsmid een zalfje gekregen voor de straal. Ik weet zo niet hoe het heet. Misschien kun je je hoefsmid om advies vragen.

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:36

Ik gebruik altijd Dry Feet van Cavalor. Dat is echt super spul. mijn paardje heeft gauw last van rotstraal en dit is het enige dat helpt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:40

xjudithx schreef:
Onze paardjes staan ook 24/7 buiten. We hebben van de hoefsmid een zalfje gekregen voor de straal. Ik weet zo niet hoe het heet. Misschien kun je je hoefsmid om advies vragen.

kun je hierachter komen? hoe dat heet waar is die zalf voor dan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:42

Ik heb cvan die CTC spray (da's blauwe spray, smurfkleur) werkt ook super bij zachte straal. Voorkwam rotstraal bij een van önze"paarden...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:52

Wij hebben op stal een soort geel lijm flesje met zo'n dopje die je dus ook voor de lijm hebt. Weet de naam niet maar 'verhard' de straal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 07:58

Die van mij hebben nu ook zachte stralen. Zolang je paard gezond blijft en er niet te veel bacterien bij komen (als ze constant in de mest en urine staan, heb je in een stal eerder dan in de wei) is er niets aan de hand.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:34

Emaartje schreef:
xjudithx schreef:

Ik zou het moeten nakijken, maar dat kan pas volgende week. Het is een witte soort van spuit waar witte zalf in zit. Het is om de straal droger en harder te maken en je kunt het ook gebruiken bij rotstraal. Het is vrij verkrijgbaar. Als je wil kan ik nakijken hoe het heet, maar dat kan ik dus pas volgende week doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:37

Renee__ schreef:
Wij hebben op stal een soort geel lijm flesje met zo'n dopje die je dus ook voor de lijm hebt. Weet de naam niet maar 'verhard' de straal.

Dat is equisolid geloof ik

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:40

Lenneke_ schreef:
Die van mij hebben nu ook zachte stralen. Zolang je paard gezond blijft en er niet te veel bacterien bij komen (als ze constant in de mest en urine staan, heb je in een stal eerder dan in de wei) is er niets aan de hand.

Helaas hebben die van ons toch ook wel last van die bacterien terwijl ze 24/7 in de wei staan (met schuilstal). Ze krijgen er door de natte grond ook eerder last van. Wat dat betreft is droog weer veel beter voor de stralen, maar ja, dat heb je helaas niet in de hand. Gewoon iedere keer goed schoon en droogmaken.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:21

Emaartje schreef:
xjudithx schreef:

Moet ik nog voor je kijken? Dat kan ik morgen eventueel doen. Dan komt de hoefsmid ook.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:35

Emaartje schreef:
xjudithx schreef:

Ik heb even voor je gekeken. Het spul heet Hypozin. Het ondersteunt en beschermt het behoud van een sterke gezonde hoefstraal. Hypozin versterkt en beschermt zodat de hoefstraal weer de kans krijgt te herstellen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:45

Ik heb even voor je gekeken. Het spul heet Hypozin. Het ondersteunt en beschermt het behoud van een sterke gezonde hoefstraal. Hypozin versterkt en beschermt zodat de hoefstraal weer de kans krijgt te herstellen.[/quote]

oke erg bedankt,maar heeft het wel zin dat je het erop doet dan mijn pony staat gewoon in de natte wei dan is het spul er toch zo af,of hoe doe jij dat?/

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:55

Emaartje schreef:
oke erg bedankt,maar heeft het wel zin dat je het erop doet dan mijn pony staat gewoon in de natte wei dan is het spul er toch zo af,of hoe doe jij dat?/

Die van ons staan ook 24/7 in een wei die vaak nat is, maar toch heeft de hoefsmid dit gegeven. Voordat je het erop smeert de straal goed schoonmaken met een borsteltje en daarna dat spul erop smeren. Het is natuurlijk het beste als die zalf even goed kan drogen, maar bij nat weer kan dit nou eenmaal niet. De zalf blijft best wel zitten, ook al staan ze in een natte wei. Gewoon regelmatig smeren.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:06

Ik bedoelde volgens mij Equisolid. Het is iig Duits!
En waarom zou je paard in de wei geen last van bacteriën kunnen hebben vroeg ik me af? Overal zijn bacteriën toch. Knipoog

Heb je nu een oplossing?