vlas/hennep en hoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

vlas/hennep en hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:02

Hoi,

Ik hoor allemaal zulke tegenstrijdige berichten over vlas en hoeven. Wat zijn jullie ervaringen ? Mijn paard staat nu op stro, maar misschien dat vlas ( of aubiose ) een alternatief is ivm minder mestafvoer.

Dus wat merken jullie aan de hoeven van paarden op vlas ?
Schijnt wel droger te zijn als stro.
Ik hoor wel wat over meer hoefzweren ?
Juist te droog voor de hoeven ?

Groetjes,

Maris

Zesiram

Re: vlas/hennep en hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:04

De hoeven van mijn paard zijn vooruit gegaan sinds ik hem op vlas heb staan. Maar op stro was hij ook zeiknat! Hij at al het schone stro op, waardoor het elke dag weer nat was.
Met vlas staat hij veel droger, waardoor hij minder last heeft van rotstraal. Ik heb ook verhalen gehoord over dat vlas meer kans op hoefzweren en losse hoefwand zou geven, maar hier heb ik tot nu toe geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:07

kawa staat op uitzondering van een jaar al zijn hele leven op zaagsel of vlas. Zanda ook alweer 3 jaar.
Hun eerste hoefzweer, rotstraal oid moet nog komen. *afkloppen*

Maar ik pot niet op, haal als het nodig is het natte eruit.
En ze staan ook veel buiten, dus niet de hele dag in het vlas. Ik verwacht dat dat ook wel scheelt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:43

Veel paarden krijgen erg droge hoeven van vlas, omdat het het vocht eigenlijk TE goed opneemt, en als je paard veel op stal staat, wordt ook het vocht uit de hoef getrokken. Als je paard overdag gewoon buiten staat, is het meestal geen probleem.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:55

Beetje droog zou wel lekker zijn ! Hij heeft namelijk rotstraal en staat een paar uur in de blubber. Dus dan zouden ze daarna goed kunnen drogen !

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:37

Mijn paard heeft geen rotstraal meer sinds hij op vlas staat. Vlas kan idd een hoef uitdrogen. Houtmot kan looizuur bevatten. Hierdoor heb je meer kans op hoefzweren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:09

Mijn paarden heb ik van begin af aan op vlas gehad, ook omdat het veel droger is.
Volgens een aantal hoefsmeden zijn de meeste hoeven van de paarden in NL eerder te nat dan te droog.
Mijn paarden staan ook wel veel buiten en zeker met deze modderbende is het wel fijn dat ze snel weer droog op stal staan.

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:40

Skreia staat nu sinds een paar maanden op vlas omdat ze bijna haar hele stal leeg at en geen lekker bedje meer over hield. Tevens kreeg ze een aardig buikje van al dat stro.
Ik vind het heerlijk spul. Pot ook niet op, paar keer op een dag wordt de mest eruit gehaald en om de dag de natte plek(ken).

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:51

mijn paard staat ook op vlas en ik vind het prettig.
die van mij heeft gauw last van rotstraal (gevoelig voor), maar op vlas geen last meer.
Nette droge hoeven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:06

Ik kreeg vandaag complimenten van mijn smid dat de hoeven uitstekend vooruit zijn gegaan sinds hij op vlas staat! Geen reden dus voor mij om te denken dat het slecht voor hem is ( vanzelfsprekend staat mijn paard, net als die van RK ook meerdere uren per dag buiten, dus staat niet 24/7 op vlas ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:34

Allemaal positieve berichten dus over vlas en hoeven ! fijn dat te horen.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:12

Maris schreef:
Allemaal positieve berichten dus over vlas en hoeven ! fijn dat te horen.

Hoi Maris,

Ik ben op een gegeven moment overgegaan van vlas naar hennep. Het nadeel van vlas vond ik dat het scherp is en dat je het overal tegen komt. Vooral in je sokken.
Hennep is wat grover en beviel me beter.

Groetjes,
Simon

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:02

Mijn ervaring is dat de paarden die op “opgepot” vlas staan,
Allemaal van die ingedrukte/weggedrukte stralen hebben/krijgen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:30

Mijn vriend is hoefsmid en komt bij paarden die op houtvezel staan meer hoefzweren tegen.
Onze eigen paarden staan op vlas en op hennep en ik heb hem daar nog nooit negatief over gehoord.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:34

Deighton, hennep is aubiose toch ?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:36

De mijne staan ook op vlas, ik pot het meestal ongeveer een maandje op.
Maar de bovenlaag van een potstal is precies hetzelfde als wanneer je niet pot. Als dat niet het geval is ben je veel te zuinig. Je moet diep graven om wat nats tegen te komen.

Ook de hoeven van mijn paard zijn veel beter geworden. Maar ik weet niet waar ze hiervoor op stond.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:54

Mijn paard staat sinds een paar maanden op vlas. Zijn hoeven zijn er niet slechter van geworden.
Hiervoor stond hij op stro en dat was altijd een vieze, natte bende dus dat was niet echt bevordelijk voor de hoeven.
Verder staat hij overdag op de wei dus mocht het vlas de hoeven uitdrogen dan compenseert de natte wei dat wel weer Knipoog

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:21

Heb met vlas niet super ervaringen ziet er snel vies uit.
Vond stro lekkerder ook omdat ze dan lekker kunnen knabbelen.
We zijn nu over op zaagsel ben benieuwd hoe dat gaat.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:55

Maris schreef:
Deighton, hennep is aubiose toch ?

Klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:00

Ook de hoeven van mijn paardje zijn erop vooruit gegaan sinds ze op vlas staat. Overdag staat ze in de paddock.

phaho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:24

Mijn paard stond 3mnd geleden nog op riet/stro, dat beviel me absoluut niet.
Hij stond vaker nat dan droog en riet kan voor een ruin problemen opleveren met zn koker.
Dus ben ik door een stalgenoot overgehaald om s te proberen hoe hij het op vlas zou doen.
En ik wil niet anders, zijn hoeven zijn er aanzienlijk op vooruit gegaan.
Ik bekap hem zelf op natuurlijk wijze en zijn hoeven zijn goed hard.
Ik ben dus zeer tevreden met vlas Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:41

Vlas bevalt mij ook uitstekend! Je hebt altijd een droge stal, geen amoniak stank, nauwelijks stof, mijn paard gaat liggen in haar stal wat ze met een stro stal nooit deed. Het mesten gaat snelller. Het enige nadeel vind ik dat ze niets te knabbelen hebben. Daarom gaat er behoorlijk wat hooi in en voor als het op is nog een klein plakje stro. Voor de hoeven vind ik het overigens ook prima die drogen mooi op. Koolzaad stro of hennep wil bij paarden met een losse hoefwand of een zeer dunne zool nog wel eens problemen geven, met vlas heb ik daar nog niet van gehoord.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:50

Ik ben ook aan het twijfelen of ik de stal van mijn paarden zal vullen met vlas inplaats van stro. Het stro dat wij hebben is binnen de kortste keren doorweekt en ik moet echt elke dag de stal helemaal leeg halen. Ik dnek dat dit ook komt omdat de bovem niet goed is. Daar zitten allemaal kuilen in (ligt een laag aangestampte grond in). Ik denk dat we in overleg met de eigenaar van de stal van de zomer de bodem wel gaan aan passen. Maar nu moet ik een oplossing hebben om de stal schoon te kunnen houden. Bij de stal van mijn paarden staat de deur naar de paddock dag en nacht open en die is nu natuurlijk heel erg nat... dus droge hoeven daar ben ik niet zo bang voor.

Maar hoe zit het met de kosten van vlas ten opzichte van stro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:23

vlas is per pak wel duurder dan stro, maar je hebt er minder van nodig. Ik dacht dat de kosten per pak ongeveer op de 7 a 8 euro per pak liggen (weet het niet zeker meer!), ook afhankelijk van het merk dat je gebruikt.

Voor de eerste keer vul je je stal met een pak of 3. Dan halen we iedere dag alleen de mest eruit (niet in de bodem "roeren"!) en 1x in de week de natte plek eruit en een pak vlas erin.

Dit kun je natuurlijk allemaal aanpassen aan wat je paard nodig heeft. Ik vind het ideaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:26

Nog een andere vraag..... Hoe voeren julie hooi bij een vlas/hennepstal ? Gewoon op het vlas leggen ? Of in hooinet ?