Tranquigel & Scheren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe

Tranquigel & Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:59

Katinka is midden Oktober geschoren, maar omdat ze bij de deur staat op stal,
en dus op de tocht is het inmiddels alweer een heuse teddybeer.
Inmiddels ook van stal verhuisd, en nu staat ze niet meer op de tocht.
Dus gaan we haar morgen nog een keer scheren, het is bij haar nodig,
omdat ze haar warmte niet goed kwijt kan, dus hier geen discussie over graag Lachen

Want waar het mij om gaat is het volgende.
Vorige keer met scheren hadden we haar tranquigel gegeven zodat ze wat koeler werd.
Toen hebben we haar een hele spuit gegeven. nou las ik in een topic dat tranquigel schadelijk kan zijn,
en negatieve bijwerkingen kan hebben? klopt dit? en is een hele spuit dan teveel?
We willen haar hoofd ook gaan scheren, en omdat we hierbij ook veel paniek verwachten geven we haar tranquigel.
Nu zat ik eraan te denken aan een halve te geven, maar wat raden jullie aan?

TeeGee

Re: Tranquigel & Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:01

Hoe ging het scheren de vorige keer?

Hoe groot is ze?

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:03

TeeGee schreef:
Hoe ging het scheren de vorige keer?

Hoe groot is ze?

Ja goed, in het begin ( eerste minuutjes ) vond ze het nog wat eng,
maar daarna gaf ze geen kick meer. maar toen hebben we haar benen en hoofd overgeslagen.

Oja, ook vergeten:

Katinka is 1.45 en weegt ongeveer 420 kilo!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:07

Ik heb dit jaar behoorlijk wat paarden/ponies geschoren. Alleen bij sommige een praam opgehad bij de benen/hoofd, heb geen verdoving gebruikt.

Je zou het kunnen proberen en mocht het niet gaan, de volgende dag verder gaan. Verdoving geven heeft geen zin meer als ze al druk zijn.
Of,
je geeft een halve spuit en kijkt hoever je komt. Heb je eventueel een praam bij de hand?

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:12

TeeGee schreef:
Ik heb dit jaar behoorlijk wat paarden/ponies geschoren. Alleen bij sommige een praam opgehad bij de benen/hoofd, heb geen verdoving gebruikt.

Je zou het kunnen proberen en mocht het niet gaan, de volgende dag verder gaan. Verdoving geven heeft geen zin meer als ze al druk zijn.
Of,
je geeft een halve spuit en kijkt hoever je komt. Heb je eventueel een praam bij de hand?

Nee, maar in principe ben ik niet voor een praam.
Katinka vind het namelijk al niet leuk als ik aan haar hoofd zit,
wat de laatste tijd al steeds beter gaat!
en dus denk ik dat als ik een praam gebruik, het alleen maar erger word.

Ik denk dat haar lichaam opzich geen probleem zal zijn,
ik heb hulp, dus ik kan haar vast houden, eventueel zet ik haar voor de kuil bult zodat
ze wat te doen heeft, of ik geef haar gewoon wat brokjes.
Mocht het niet gaan kunnen we haar nog een paar streepjes tranquigel geven.
Maar ik denk alleen dat het hoofd een drama word, en dat we daar wel tranquigel bij nodig hebben.
Ik wacht nog wat meer reactie´s af, en ga morgen even in overleg met haar eigenaresse.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:13

Maar als ze al helemaal druk is heeft verdoving geven geen zin meer. Dan kan je beter de volgende dag verder gaan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:43

Zonder verdoving en stress is natuurlijk altijd beter voor een paard/pony. Ik weet niet in hoeverre verdovende middelen schadeijk zijn. Te is natuurlijk nooit goed, maar wanneer het alleen gebruikt wordt voor het scheren lijkt het niet echt een probleem. Kijk wel even naar de dosering, omdat het een pony is.
Zelf zou ik het toch proberen met een praam. Ik heb wel eens geholpen bij een vriendin haar paard. En dan bij het scheren van de oren. Ik heb geen problemen gehad met de praam, paard werd er lekkerlijk slaperig van. En is na die tijd echt niet kopschuw worden of wat dan ook. Na het scheren ervoor zorgen dat ze even lekker kunnen schuren en daarna weer in het land!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:43

Ik heb redelijk wat ervaring in het gebruik van tranquilgel bij paarden. En mijn ervaring is dat of je nou 2 of 3 streepjes geeft of een hele spuit. Het werkt of het werkt niet. Daarom geef ik (ook grote paarden) maar 2 of 3 streepjes. En zoals TG al zegt als ze eenmaal druk zijn werkt het niet meer. Daarbij kunnen ze ook met tranquilgel nog behoorlijk gemeen en onverwachts uithalen. Ik werk liever met een praam, voordeel is dat het paard dan goed bij blijft en er van kan leren. Je moet natuurlijk wel de praam op een nette wijze gebruiken (dus niet te strak aanhalen) dan krijgen ze er ook geen hekel aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:20

Nadeel van een praam bij scheren is wel, dat sommige paarden gaan zweten en dan ben je ver klaar met scheren.
Ik heb mijn eigen paard door de DA laten verdoven. Zelfs door die verdoving brak hij idd nog wel eens heen, maar dat doen ze door de praam ook wel eens.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:19

We hebben haar inmiddels geschoren, ging erg goed en we hebben gewoon de tranquigel erin gespoten.
ze was lekker rustig, toen we haar op stal gingen zetten wel erg wankelig,
we hebben haar hoofd toch over geslagen omdat we dat beide niet kunnen.
nog nooit gedaan, en als het mislukt heb je er ook niets aan.
de benen zijn tot haar knieën geschoren aangezien in het land in de drek staan,
en we het nogal sneu vonden als we haar voeten ook kaal scheerden. morgen
werk ik haar benen en hoofd nog een beetje bij bij daglicht, maar ze is in ieder geval weer kaal Lachen

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:36

ben zelf meer een voorstander van een praam, maar wel fijn dat alles alles goed ging Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:10

ik heb Warina vorig jaar met tranquigel geschoren... maar die ging meteen liggen toen het begon te werken. Ondanks dat een kwart van de voorgeschreven dosis was gegeven. Verward
Het kan natuurlijk aan Warina liggen, die doet sowieso altijd wel een beetje dramatisch... maar dit jaar heb ik het met een praam en wat homeopatische kruiden gedaan. Lachen
Dat ging redelijk, heeft wel een paar keer de scheerster het leven uit proberen te trappen, maar ze is niet op haar achterbenen gaan staan Clown dat is al heel wat Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:46

Fijn dat het is gelukt met scheren. Wij hebben vorig jaar geprobeerd te scheren met sedalin (is volgens mij vergelijkbaar mat tranquigel) maar vond het levensgevaarlijk. Paard lijkt rustig maar breekt ineens door de verdoving heen en raakt volledig in paniek met alle gevaren die daarbij horen, paard heeft immers minder controle over eigen lichaam.
Dit jaar gekozen voor een verdoving met een spuitje en wil nu niet anders meer. We hebben zelfs zijn hoofd en benen kunnen scheren wat vorig jaar absoluut niet lukte en waren 4 keer zo snel klaar, zonder stress.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:41

SusanH schreef:
Fijn dat het is gelukt met scheren. Wij hebben vorig jaar geprobeerd te scheren met sedalin (is volgens mij vergelijkbaar mat tranquigel) maar vond het levensgevaarlijk. Paard lijkt rustig maar breekt ineens door de verdoving heen en raakt volledig in paniek met alle gevaren die daarbij horen, paard heeft immers minder controle over eigen lichaam.
Dit jaar gekozen voor een verdoving met een spuitje en wil nu niet anders meer. We hebben zelfs zijn hoofd en benen kunnen scheren wat vorig jaar absoluut niet lukte en waren 4 keer zo snel klaar, zonder stress.

Bedoel je een spuitje van de dierenarts?
Ik heb dit jaar mijn paard niet geschoren, omdat hij me vorig jaar vreselijk heeft getrapt net boven mijn knie (!), omdat hij door de tranquigel heenbrak. Ik durfde het dit jaar gewoon niet meer.
Nu baal ik al weer een aantal maanden van die wintervacht en zit ik er toch weer aan te denken volgend jaar weer te scheren. Maar tranquigel vertrouw ik dus niet meer.
Kunnen ze niet doorbreken bij een dierenarts-verdoving?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:44

Ook door een dierenarts verdoving kunnen ze heenbreken.
Maar dit gebeurt vaak minder snel dan bij een injector.
Als ik een paard zou scheren zou ik als ik m verdoofde beginnen bij zn hoofd en benen, en als ik m niet verdoofd juist eerst op zijn lijf.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:50

Een verdoving van de dierenarts werkt bij de gevallen die ik gezien heb wel iets beter. Maar ook daar kunnen ze doorheen breken. Mijn toenmalige arabiertje ging daardoor flink door het lint tijdens een rontgenfoto en was erg moeilijk weer rustig te krijgen door de verdoving. Geef mij inderdaad maar de simpele praam. Praam af betekend karwei klaar en paard na flink schuren aan de neus gelijk wakker. Haha!