voer, wat is voor jullie belangrijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

voer, wat is voor jullie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:02

Wat vinden jullie belangrijk als je voer koopt? Een goed erkend merk waarvan je weet dat het goed is ( bijv. pavo of havens) of zijn jullie ook tevreden met een goedkoop eigen merkje?

Dus waar kijken jullie naar? Prijs of kwaliteit/bekendheid?

mariettek

Re: voer, wat is voor jullie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:05

Ik kijk voornamelijk of het suikervrij/arm is (ivm suikerallergie), en verder ga ik op zoek naar wat reacties van anderen. De naam komt daarna pas.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:10

Mijn paarden staan al heel lang op Havens.
Ik ga toch wel voor een bekend merk omdat ik denk dat daar minder pulp en 'ballast' in zit dan een onbekend goedkoop merk.
Maar misschien heb ik het wel mis hoor en is een goedkoop voer wel even goed.
Probeer het alleen maar niet uit. Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:43

ik kijk naar kwaliteit, maar ook verhouding tussen prijs en kwaliteit. ook wat er in zit, en hoe mijn paard er op reageert...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 13:45

link je kwaliteit aan een bekent merk of maak je zelf uit wat voor jou kwaliteit is?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:38

Zelf heb ik wel voor merk gekozen, omdat Havens al sinds jaar en dag bekend staat als een volwaardig voedingsbedrijf. Het bedrijf is ook zeer gerenomeerd over de hele wereld en Havens wordt onder andere ook gevoerd tijdens Aken.
Daarnaast heb ik gehoord dat Pavo veel werkt met poeders en Havens meer met olie. Aangezien olie beter opneembaar is en ik met school bij de Havens-fabriek ben geweest heb ik dus voor Havens gekozen.
(Pavo lijkt me een goed merk, alleen vind ik dat zij in de Rantsoencheck op de site iha te veel krachtvoer voorschrijven en dat vind ik onbetrouwbaar overkomen.)

Van elk merk heb je verschillende varianten en daaruit kies je dan natuurlijk diegene die het beste tegemoet komt aan je eigen eisen.
Als ik de basisbrokken van Havens en Pavo vergelijk zit er weinig verschil in. In de muesli's zit echter een groter verschil en daarbij zou ik dan ook meer uit gaan van wat er in zit dan het merk, al kies ik voor Havens voor vergelijkbare producten.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:00

intresant, dat van die poeder en olie. Ik voer nu ook havens basisbrok. Ik heb meer voor het merk gekozen omdat het zoveel verkocht word en betrouwbare naam heeft. Ik weet het niet zo met die huismerken, vooral omdat ik (jammer genoeg) niet zo veel verstand van voer heb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:02

Wat in de aanbieding is...voorheen altijd Havens maar mijn zak van 12.95 kost nu ineens 14.50 vind ik wel prijzig worden

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:10

de prijzen rijsen inderdaad de pan uit Nagelbijten / Gniffelen

Ik mailde laatst een voerleverancier voor de prijs van een zak pavo liga maar die durfde hij niet meer te geven wegens de sterk wisselende prijzen Verward

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:57

ik let gewoon goed op hoe mijn paard op het voer reageert.
ziet hij er goed uit, hoe gedraagt hij zich, hoe doet hij het op het voer tijdens de training. enz.

ik heb pavo, havens en subli geprobeert. over subli ben ik niet tevreden, mijn paard zag er minder goed uit en was ook suffer in zijn doen en laten.
havens en pavo vind ik beide goed, ik ben alleen op een geven moment overgestapt naar pavo omdat ik graag de energy control brok daarvan wilde proberen, dit werkt beter bij mijn paard dan de draversbrok van havens, ik vind van havens wel de reform musli beter dan de kruidenmusli van havens.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:00

ik kijk voornamelijk naar het eiwit gehalte, IJslanders mogen niet teveel eiwitten hebben. Mijn merrie doet het al een tijd heel goed op de structuurmuesli van Subli Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:34

Dat er veel vetten in zitten. Ik geef nu pavo energy control en daar doet hij het heel goed mee. Dus ik hou het lekker zo.
Als het koud is krijgt hij slobber ipv brokjes, voor de lekker.

Merk maakt me niet zoveel uit, als het maar voldoet aan mijn wensen. In dit geval Pavo en dat dat niet het duurste is is dan weer mooi

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:33

niet het duurste? Vind pavo toch vrij prijzig, wat is er dan nog duurder?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:45

Ik vind 12 euro voor een zak niet heel duur. Hij krijgt maar een half schepje, dus zo'n zak gaat lang mee bij mij

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:49

bij mij moeten er geen toegevoegde extra'tjes inzitten.
ik heb subli zonder gevoerd, dit ging wel
daarna structuurmuesli geprobeerd, toen lag mijn paard open van het schuren Verward
toen een tijdje niets aan brok gevoerd, en alleen wortels
Daarna afentoe Subli Slobber dat ging ook goed

en nu heb ik van een vriend van mij een ''probeerzak'' pulpbrokken met tarwezemelen gekregen. Hier is hij verzot op, en er zit geen extra ''rotzooi'' in..
ben hem daar heel dankbaar voor dus Knipoog
ik geloof dat het zo'n 15 euro kost, voor 50 kg Nagelbijten / Gniffelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:58

Anouar kon heel lang geen krachtvoer hebben, ik dacht dat al die toevoegingen in brok niet gezond waren. Maar hij bleek gewoon niet gezond te zijn. Nu is hij weer beter en kan hij al het krachtvoer weer eten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:01

Ik voer Fyto Gold van Garvo. Was mij totaal onbekend. Maar vond er iets over op internet en vond dat wel goed klinken. Is wel vrij prijzig helaas. (helemaal na prijsstijging)
Voordeel van dit voer is dat ie er goed op moet kauwen. (tot zijn ongenoegen Haha!) Verder wordt de energie voornamelijk uit olie verkregen.

Volgens Garvo zelf:

Fyto Gold bevat een procent melasse en heeft een suiker gehalte van slechts 4%. Het totale zetmeel en suiker gehalte ligt op 31% en is daarmee zeer laag in vergelijking met andere paardenvoeders.

en verder

De VEP en Vrep van Fyto Gold vermelden we in principe niet. Dit komt omdat Fyto Gold met oliën als energiebron werkt. Deze worden in het VEP systeem naar ons idee totaal ondergewaardeerd. Het is naar ons idee niet mogelijk om 2 totaal verschillende voeders (1 met koolhydraten als energiebron en de ander met oliën als energiebron) met elkaar te vergelijken met een enkele kengetalletje als VEP. Bij benadering zal het op ongeveer 870 moeten liggen, maar bij die waarde hebben sommige paardenliefhebbers weer de angst dat het paard te heet wordt…. Terwijl dat met Fyto Gold (door de oliën) absoluut niet zal gebeuren.

De Vrep zal op ca 8,7% liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:53

ik vind het belangrijk dat er geen melasse in zit, een beperkt iwit, zetmeel en fructaan gehalte
geen onzinnige e-nummers etc ...
mmm, sja, ik ben een zeikerd

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:49

Vergeet niet dat in gras en hooi het meeste wat jij nu noemt ook gewoon zit...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:54

Mijn paard is nogal eiwitgevoelig dus daar kijk ik vooral voor.
Nu krijgen ze Pavo Nature's best, kost ong. zo'n 12 euro maar ben er wel heel tevreden van.
Heb daarvoor ook voer gegeven van de Aveve (Belgische boerenbond) en daar deed hij het niet zo goed op.
Daarnaast krijgen ze ook nog wat maïsvlokken, zemelen en lucerne bijgevoederd voor de lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:21

Needje schreef:
Vergeet niet dat in gras en hooi het meeste wat jij nu noemt ook gewoon zit...

er zit geen melasse in hooi en gras, melasse is een bij/rest product van de suiker industrie
in het gras wat mijn paard eet zit geen bht bha en etoqyquine, een voorbeeld van een setje onzinnige e nummers
de ene een stof om fotorolletjes langer houdbaar te maken van origine, beide bha en bht ook verboden in babyvoeding
de etoxiquine is zelfs helemaal verboden voor humaan gebruik
dingen die ik zelf niet wil eten , en ook mijn paard niet aan wil blootstellen

eiwit en fructaan en zetmeel zit logischerwijs in gras en hooi, maar doordat ik een sober en gevoelig paard heb(eczeemklachten) word het rantsoen heel erg kritisch in de gaten gehouden kwa gehaltes, en wil ik geen kv met een hoog makkelijk opneembaar gehalte van deze dingen en ben ik op zoek naar de goede balans waardoor haar klachten kwa eczeem ook sterk verminderen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:24

Had Subli daar geen speciaal voer voor?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:38

subli zonder is een melasse vrij voer , en ook eko keurmerk dacht ik en de info die ik nog heb zegt ook bha bht en etoxiquine vrij , maar subli is niet het voer waar ik voor ga Lachen
eerder dodson &horrel equine sensitive
st hypolyt en zo nog 1 a 2 merken ... juist omdat die wat betere resultatn geven als de subli , althans , de gevallen waar ik mee bekend ben Lachen

als ik al kv ga bijgeven , tot nu toe doet ze het goed op alleen ruwvoer

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:27

biologisch, geen restprodukten, geen kaf, geen melasse.
Toegevoegde mineralen en vitaminen.

Gebruik Equifyt, dit voer is ook aangepast aan de energiebehoefte (Yin-Yang) in de wisselende seizoen.