zandkoliek**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

zandkoliek**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 22:23

mijn paard idial heeft zandkoliek gehad 3 weken geleden is hij nou ook koliek gevoeliger of niet ? en hoe lang duurt het voordat hij weer helemaal de oude is ?


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 02:19

ai ... niet zo best... Scheve mond

wat ik v. onze DA weet, hoeft het niet zo te zijn dat dóór de zandkoliek je paard er gevoeliger voor wordt... maar waarschijnlijk is ie dus al in zekere zin gevoelig geweest om koliekerig te zijn/worden.

Onze DA raadt dan aan om iig preventief te werk te gaan met zulke paarden, dus om ze bijv. lijnzaad bij te geven (werkt positief op het spijsverteringsysteem, 'glijdt' beter) óf om bijv. vooral in de kale weide periodes af en toe een kuur te geven v. Sandclear o.i.d.

Verder kun je het heel makkelijk zelf testen hoe het met je paard gaat vwb zand in de darmen... je hebt hiervoor lange handschoenen nodig;
handschoen aan, je pakt dan een aantal mestballen (stuk of 5/6), draait de handschoen om, zodat de ballen in de handschoen zitten, vervolgens vul je het met water (tot voorbij de pols ongeveer met water), en hang je het ergens neer.
Na een uurtje ofzo zijn de mest ballen 'geweekt' en kun je in de vingertoppen zien of er zand inzit.

Soms is het moeilijk te zien, niet gaan schudden ! maar kun je het weer 'voelen' tussen je vingers, wat schuurt...
gewoon goed kijken ..

Onze DA zegt dat als er in élke vingertop méér dan een mestpunt inzit, dit al te veel is en kans geeft op koliek.
Hoeft dus geen koliek te geven... maar goed is het niet, volgens hem....

Wij geven onze paarden op dit moment, zodra de weide dus kaler wordt en er makkelijk zand mee naar binnen gehapt wordt, preventief lijnzaad.

Als ik twijfel... check ik met de handschoen, mocht er dan toch té veel inzitten, krijgen ze bij ons een kuur Sandclear.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, voorkomen is beter dan genezen natuurlijk Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:19

Als paarden zand eten (happen) kan dat een in principe 2 oorzaken hebben: Verveling of een tekort aan mineralen. Wanneer het een tekort aan mineralen is dan kun je je paardje helpen door hem/haar een mineralen liksteen te geven of zeewier (grannulaat) bij te voeren. Af en toe een kuurtje sanclear / of gekookt lijnzaad doet ook wonderen. Wanneer het verveling betreft dan heb je een groter probleem. Je moet dan zorgen dat je wat te spelen hebt in de bak/paddock in de vorm van een bal of een pion een paar springbalken doen ook wonderen.
Succes met je paardje.
Greetz Mirriam

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:33

Het is niet zo dat je paard meer koliekgevoelig is door 1 keer een zandkoliek te hebben.
Je moet wel maatregelen nemen zodat het niet weer gebeurt. Dus niet op een tekorte wei of in een paddock waarin hij zich gaat vervelen en dan zand eten.
De tips hierboven zijn alle prima om af en toe eens te kijken hoe het gaat.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 23:08

hij heeft ook volgens mij nooit koliek gehad maar is ook geen zandhapper hij wil gewoon er zeker van zijn dat hij al zijn eten ook echt op is hij heeft meer last van vraatzucht


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bytespider, ComscoreBot, LiannePuthzy, ogidni, RianneH, roekes, Sky_As, vierhoef en 114 bezoekers