jaarling ziek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lagavita

jaarling ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 03:08

Hallo allemaal,

Ondanks dat mijn paardje op 2,5 kilo veulenbrok staat lijkt ze niet lekker in haar vel te zitten. Ze is mager en komt niet tot nauwelijks aan. Bovendien kijkt ze wat suf. Ze is een maand geleden verhuisd en daarbij verdoofd. Sinds dien lijkt ze daar nog steeds niet van bij te zijn gekomen.
Ik heb al aan wormen gedacht maar in de opfok waar ze voorheen stond zeggen ze mij de paarden allemaal op tijd ontwormd te hebben. Meer voeren lijkt me veel te veel (het gaat om 1,5 jarige arabier). Ik heb haar zelf 2 weken terug voor de zekerheid maar nogmaals ontwormd. Helaas geen verbetering. Ze komt wel veel aandacht vragen en eet ook graag. Ze is enkel mager en lusteloos. Toch eerst meer voeren of gelijk maar een dierenarts erbij halen?

Gaby

meisje

Re: jaarling ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 06:55

Denk toch dat je beter de veearts laten komen, en dan miss ff bloed laten prikken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:01

van veulenbrok worden ze ook niet dik hoor...als je dat wilt mag je wel tien kilo gaan geven. Knipoog
brok is er voor de vitamientjes.
van hooi worden ze dik.

dus automatisch de vraag hoeveel hooi /ruwvoer er gevoerd word daar en of jouw dier wel voldoende eten kan.
kunnen ze daar de hele dag onbeperkt eten?
is jouw dier echt de enige die er zo uitziet?

als je veulen genoeg ruwvoer kan eten en nog dun blijft zou ik inderdaad een veearts inschakelen,want dan kan er meer an de hand zijn
Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-01-08 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:06

ik zou toch aan wormen denken hoor... maar goed als dat het niet is, misschien bijvoeren met wat mais?! Komen ze ook altijd lekker van aan, de paarden bij mij op stal krijgen dat ook allemaal en daar blijven ze lekker vol van..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:59

de meeste zullen het niet met me eens zijn maar het kan zeker van de verdoving zijn gekomen [sedalin gebruikt?]
bij mijn buren is een jonge fries er uiteindelijk aan overleden.
fries was 2,5 jaar en verdoofd bij de hoefsmid.
werd lusteloos e.d.
ik zou ff bloed laten prikken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:17

ik zou toch even een da laten komen of iig even bellen en kijken wat die zegt.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:41

Ik zou ook eff de DA bellen. Het zouden inderdaad ook wormen kunnen zijn. Ons veulen had ook een beste wormbesmetting toen we hem kregen. Pas na de 2e keer ontwormen kwamen die lastige beestjes eruit. hij was ook dof in de vacht en wat mager. Wij hebben toen ook zijn ontlasting laten nakijken of alles weg was.

Sterkte
Brigitte

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:32

het idd als nog een wormenbesmetting zijn. het is mogelijk dat jij met een wormenkuur ontwormd hebt die juist weer niet helpt tegen de wormen die hij eventueel heeft. mest- en/of bloedonderzoek kan uitsluitsel geven.

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:18

Ze krijgt onbeperkt kuilhooi en ze is de enige die zo mager is. Er is wel wat verbetering gekomen maar niet echt veel. Ze is inderdaad met sedalin verdoofd en dat was echt nodig want ze gaat geheel gek met het laden. Sinds de sedalin is laden geen probleem meer en lijkt ze over die angst heen. Of het komt omdat ze nog altijd best een beetje suffig is.
Ik heb nu extra voedingsrijke mix gekocht voor paarden die wat magerder zijn. Kijk het nog even een weekje aan omdat mijn weidegenoot wel vindt dat ze het beter doet. Maar anders laat ik toch haar bloed even nakijken.

In ieder geval bedankt voor de reacties. En mariska32 ik heb inderdaad eerder zoiets van die verdovingspasta's gehoord dat paarden er toch niet goed van werden. Ik zal dat ook eens aan de da navragen of het daarmee te maken kan hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:10

Veel problemen na verdoven ontstaan doordat een dier zichzelf niet goed op tempratuur kan houden.
Ik snap eigenlijk niet dat dit middel gewoon door particulieren gegeven mag worden en ben hier ook geen voorstander van.
Ik hoor veel verhalen over een beetje meer dan mag en dan denk ik waar zijn jullie mee bezig.
Laat het nakijken door je dierenarts want zo'n veulen heeft nog veel nodig om te groeien.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:28

Mijn jaarling had dit ook,suf niet lekker in haar vel.Ik ontwormde haar ook altijd netjes,maar toch had ze een zware worminfectie.Dus ik zou zeker een mestonderzoek doen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:12

kasparonda schreef:
Veel problemen na verdoven ontstaan doordat een dier zichzelf niet goed op tempratuur kan houden.
Ik snap eigenlijk niet dat dit middel gewoon door particulieren gegeven mag worden en ben hier ook geen voorstander van.
Ik hoor veel verhalen over een beetje meer dan mag en dan denk ik waar zijn jullie mee bezig.
Laat het nakijken door je dierenarts want zo'n veulen heeft nog veel nodig om te groeien.

Sedalin is toch ook om deze reden uit de handel genomen???

Je kunt altijd ook nog een mestmonster naar je da brengen, zodat een eventuele wormbesmetting ontdekt wordt.
Wellicht heeft je jaarling een ander virus onder de leden. Soms is even aankijken helemaal geen probleem (je rent zelf ook niet steeds naar de huisarts), maar zodra hij achteruit gaat moet je wel direct ingrijpen (da bellen).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:20

Alani schreef:
kasparonda schreef:

Sedalin is toch ook om deze reden uit de handel genomen???

Je kunt altijd ook nog een mestmonster naar je da brengen, zodat een eventuele wormbesmetting ontdekt wordt.
Wellicht heeft je jaarling een ander virus onder de leden. Soms is even aankijken helemaal geen probleem (je rent zelf ook niet steeds naar de huisarts), maar zodra hij achteruit gaat moet je wel direct ingrijpen (da bellen).

ja sedalin is uit de handel...en word nu daarom onder een andere naam verkocht Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:11

@ Mariska32; daarmee is toch ook de werkzame stof veranderd?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:34

het is nu toch tranquigel?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:06

Alani schreef:
@ Mariska32; daarmee is toch ook de werkzame stof veranderd?

voor zover ik weet is hetzelfde! middel verkrijgbaar.
niet de naam van de post boven me,kom niet op de naam.

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 02:14

hoi allemaal

mest is gecontroleerd en de da is langsgeweest. Ze is voor zover hij kan zien prima in orde en ook haar conditie vond hij niet slecht voor een anderhalfjarige arabier. Ik heb me dus wat onnodig zorgen gemaakt.
Inmiddels wordt ze al even met maisvlokken bijgevoerd door haar voer heen en ze is langzaam ook ietsjes bijgekomen. Ik vind haar nog steeds wat rustig en suffig maar misschien heeft ze het gewoon wel naar haar zin! Op de andere stal was ze wat nerveus doordat de andere paarden dit ook waren. De dierenarts vond haar in ieder geval gewoon relaxt maar verder goed reageren op plotselinge bewegingen etc.
Iig bedankt voor jullie reacties!

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 02:29

Goed van je dat je toch de DA heb laten komen beter 1keer teveel dan 1keer te weinig.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 02:30

Met welke wormkuur heb je je jaarling onwormt ?

Je hebt 2 verschillende soorten wormkuren... De enne zit moxidectine (hiervan zijn maar 2 merken verkrijgbaar geloof ik waar dit inzit) en dan heb je nog een merk waar ivermectine inzit.. deze laatste zorgen er niet voor dat alle wormen doodgaat..

Bij de wormenkuur waar moxidectine bij in zit zorgen dat bepaalde wormen/larven doodgaan die normaal in een soort slaapstand gaan omdat het dan nog te druk is in de darm, deze larven wachten tot het rustig is en worden daarna weer "wakker" en vernielen dan de hele darm om het maar even zo te zeggen..(wel goed in de de gaten houden dat deze niet geschikt zijn voor onder de 4 maand oud..!!!!)

trouwens een 1.5 jarige 2.5 kilo brok lijkt me ook niet echt gezond.. maargoed daar hebben we het nu maar niet over...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:57

lagavita schreef:
hoi allemaal

mest is gecontroleerd en de da is langsgeweest. Ze is voor zover hij kan zien prima in orde en ook haar conditie vond hij niet slecht voor een anderhalfjarige arabier. Ik heb me dus wat onnodig zorgen gemaakt.
Inmiddels wordt ze al even met maisvlokken bijgevoerd door haar voer heen en ze is langzaam ook ietsjes bijgekomen. Ik vind haar nog steeds wat rustig en suffig maar misschien heeft ze het gewoon wel naar haar zin! Op de andere stal was ze wat nerveus doordat de andere paarden dit ook waren. De dierenarts vond haar in ieder geval gewoon relaxt maar verder goed reageren op plotselinge bewegingen etc.
Iig bedankt voor jullie reacties!

valt het gelukkig toch nog mee Ach gut

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 16:58

Hoi allemaal,

Ben blij met het nieuws idd dat het gewoon goed is. De wormenkuur is door de da goedbevonden en moet alles hebben gedood. Merk weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Aangeraden is even herhalingskuur te doen over een maand.
2,5 kilo brok niet gezond voor een anderhalf jarige? De da zei dat dit prima was om haar even wat aan te laten komen. Ze krijgt muesli zonder haver aangevuld met maisvlokken. Daarvan staat ze inmiddels op 2 tot 2,5 schep. Dat is dus nog geen 2 kilo en dat gaat nu goed. Ze ziet er beter uit.