Op stal staat een 3,5 jarige merrie, die nu langzaamaan beleerd gaat worden. Zijn al wel bezig met klein beetje grondwerk en wat hangen. Vervelende is echter dat deze merrie een groot litteken op haar rug heeft (linkerzijde, ongeveer 15 cm van de ruggengraat af.) Deze plek is ongeveer 10x20 cm groot. Waarschijnlijk ontstaan op transport, er zou een hengst haar hebben gegrepen. De wond was eerst vele malen groter, de opperhuid heeft ook compeet losgelaten. Deze wond zal eerst zon 20x30 cm geweest zijn. Is behandeld, onder andere met accupunctuur en IRbehandeling. (naast de gewone wondbehandeling) Dit ter bevordering van de aanmaak van nieuwe huid. Het heeft wel goed geholpen, aangezien de plek dus een stuk kleiner is geworden.
Zo op het eerste gezicht heeft ze er geen last van. Je kunt er gewoon overheen krabben, aaien, drukken etc. De plek is dus wel wat stugger en dikker.
Mijn vraag is dus of mensen hier ervaring mee hebben met betrekking tot zadelmak maken en rijden. Met name het eventuele schuren door beweging tussen de huid en het zadel. Druk op het littekenweefsel, zal ze hier last van kunnen krijgen? Ik zat al wel te denken aan een compleet schabrak van schapenvacht, zo zacht mogelijk, en een boomzadel (een boomlooszadel heeft een te groot oppervlak in mijn ogen, en zal hier sowieso op drukken).
De makkelijkste manier is natuurlijk om het gewoon te proberen, maar wat extra informatie kan nooit kwaad

)
Gewoon lekker voor het karretje zetten..