Groot litteken op rug, last van met rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Groot litteken op rug, last van met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 09:45

Duidelijker kan ik de titel niet maken Haha!

Op stal staat een 3,5 jarige merrie, die nu langzaamaan beleerd gaat worden. Zijn al wel bezig met klein beetje grondwerk en wat hangen. Vervelende is echter dat deze merrie een groot litteken op haar rug heeft (linkerzijde, ongeveer 15 cm van de ruggengraat af.) Deze plek is ongeveer 10x20 cm groot. Waarschijnlijk ontstaan op transport, er zou een hengst haar hebben gegrepen. De wond was eerst vele malen groter, de opperhuid heeft ook compeet losgelaten. Deze wond zal eerst zon 20x30 cm geweest zijn. Is behandeld, onder andere met accupunctuur en IRbehandeling. (naast de gewone wondbehandeling) Dit ter bevordering van de aanmaak van nieuwe huid. Het heeft wel goed geholpen, aangezien de plek dus een stuk kleiner is geworden.

Zo op het eerste gezicht heeft ze er geen last van. Je kunt er gewoon overheen krabben, aaien, drukken etc. De plek is dus wel wat stugger en dikker.

Mijn vraag is dus of mensen hier ervaring mee hebben met betrekking tot zadelmak maken en rijden. Met name het eventuele schuren door beweging tussen de huid en het zadel. Druk op het littekenweefsel, zal ze hier last van kunnen krijgen? Ik zat al wel te denken aan een compleet schabrak van schapenvacht, zo zacht mogelijk, en een boomzadel (een boomlooszadel heeft een te groot oppervlak in mijn ogen, en zal hier sowieso op drukken).

De makkelijkste manier is natuurlijk om het gewoon te proberen, maar wat extra informatie kan nooit kwaad Knipoog

DianneM

Re: Groot litteken op rug, last van met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:44

misschien met een 100% schapenvachten Bareback Pad (zoals die van Christ) inrijden? Ter hoogt van waar zit het litteken? Bij de schoft of richting nieren? Of echt op de plek waar het zadel ligt? Heb je er een foto van? Mocht het echt op de zadelplaats liggen, dan zou ik ervoor kiezen het paardje alleen voor de wagen te beleren, want al rij je dan zonder zadel, je drukt er zelf ook met je gewicht op en zonder zadel schuurt het wel meer.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:45

Is ze door Prins behandeld?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:45

Ik denk dat ze hier best last van zou kunnen krijgen, want littekenweefsel is harder en zet zich vaak vast.
Idd met een dik schapenvel en in de gaten houden.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:54

Ik zal er van de week eens een foto van maken. Wel wat lastiger nu met al dat winterhaar Knipoog

Het zit op het midden van de rug. Wanneer je er een boomzadel op zou leggen, zou het volgens mij net onder de kussens komen (dus de dragende kussens zouden het litteken niet raken).

Mijn idee was inderdaad ook, om wanneer het niet lukt onder het zadel, haar voor de wagen te zetten. En anders moet ze maar hele mooie veulens gaan geven Knipoog

@TeeGee, geen idee hoe die man heette Haha! Is alweer twee jaar geleden. Hij kwam samen met een vrouw.

Verder bedankt!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:26

Ik denk dat ze daar best last van kan krijgen.
Ik heb zelf ook een groot litteken op mijn rug, enmerk toch duidelijk als er iets op druk. Het doet niet zeer, maar het is erg vervelend.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:12

paard van mijn vriendin heeft het zelfde.
ook gegrepen door een ander paard met een liteken zoals jij beschrijft.
paard was toen 3/4 jaar en inmiddels 15.
hij heeft geen last van het zadel zelf maar is wel beweging kwijt.
veel stelling naar 1 kant lukt niet meer [voorheen wel] en aan de teugel kost veel...
stuur haar anders een mailtje,zij weet er meer van.[fransis]

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:16

ik heb ooit een paard gehad en die had een gat in zijn rug, die plek is op een gegeven moment mooi geheeld, maar het blijft een zwakke plek en op den duur reed ik die plek toch open , heb van alles geprobeerd en het leek hopeloos , toen iemand mij een tip gaf, dat was een action gelpad, maar dan zonder de hoes, op de rug liggen daarover heen het zadeldek , nou het ging super, en na het rijden deed ik midalgan koel op die plek smeren, ik heb jaren fijn kunnen rijden,

misschien een tipje, je weet nooit , veel succes
Laatst bijgewerkt door asfact op 05-01-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:18

ik wil dit topic wel eens even in de gaten houden.
ik heb een hengst staan die bij de schoft gebeten is door een merrie.
Het heeft super lang geduurd voordat het was dichtgegroeid en het ziet er nu mooi uit.
Hij wordt volgend jaar ingereden .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:42

Ik heb van de week ergens een artikel gelezen over plastische chirurgie bij paarden, juist voor dit soort problemen, littekens die problemen veroorzaken door de locatie waar ze zitten.
Ik weet alleen even niet meer waarin, ik dacht de Bit, maar het kan ook een ander tijdschrift zijn geweest.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:00

Ik heb even foto's gemaakt! Ze zijn niet superduidelijk, zijn met een telefoon gemaakt, maar even voor het idee! (En nee, ze is niet gepoetst Tong uitsteken)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier moet je even heel goed kijken, het rode rondje is niet echt goed zichtbaar meer...

Ga sowieso nog even overleggen met een dierenarts (morgen) en een zadelmaker (komende week hopenlijk).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:35

daar zou ik eerlijk gezegd niet mee durven rijden Nagelbijten / Gniffelen Gewoon lekker voor het karretje zetten..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:43

@TS; ik heb foto's gezien van je paard toen Prins net met de behandeling was begonnen. Hij behandelt nu namelijk ook mijn paard aan een beenwond. Ik zou hem dus even bellen.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:37

Ah! Dan heb je ook de voor-situatie gezien Haha!
Zal eens kijken of ik het telefoonnummer kan vinden Lachen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:18

ik heb foto's van mijn vorige paard ,nou die heeft echt een gat in zijn rug , maar wat ik zeg met een action gelpad erop , kaal dan dus zonder hoes en daar over heen zadelen, ging helemaal goed,

als je interesse heb kan ik van de week de foto's scannen en sturen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:05

Telefoon nummer gevonden? Anders heb ik hem nog wel.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:18

TS; ik heb Prins gesproken. Heet je paard iets met Rose?

Hij zegt dat de wond geen probleem zal zijn voor het beleren.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:30

ik denk ook dat je het beste een schapenbontje kan kopen voor op haar ruggetje,dat is dikker en zachter als een normaal dekje.Verder denk ik dat het niet zoveel kwaad kan,maar als je merkt dat ze,als je er een beetje op gaat rijden enzo,pijn krijgt,zou ik het nog even navragen