welk voer geef ik mijn andalusier?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barok

welk voer geef ik mijn andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:52

Ik heb net een zwarte knappe Andalusische hengst van vijf jaar gekocht en las dat die nogal gevoelig zijn voor teveel aan eiwitten. (hoefbevangenheid)
Is dit zo en op wat moet ik dat letten bij de aankoop van voer voor hem?Momenteel staat hij bij mijn trainster en krijgt eten zoals de rest van de warmbloeden.
Wie nog tîps kan geven over onderhoud van anda s? Ik luister heel graag.
Heb oa ook gelezen dat de smid zijn natuurlijke groei van de hoef moet respecteren en niet bekappen zoals onze warmbloeden...
Alvast bedankt voor de hulp! Knipoog

Anoniem

Re: welk voer geef ik mijn andalusier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:36

Ik heb zelf een [***] die erg gevoelig is voor eiwitten en ik kan je het volgende adviseren:
Je kunt zo'n paard het beste zetten op hooi of anders (superdroog) voordroogkuil. En als krachvoer kan ik alleen maar adviseren : HAVENS Derby-Compactbrok
Ik voer de mijne ook Reform-Kruiden-Muesli eveneens van Havens, dit is puur als extra.
Hij krijgt van mij 1,5 kg krachtvoer en 1 kg muesli

Voor watbetreft de hoeven, dat ligt er geheel aan wat voor soort hoeven jouw paard heeft. Mijn paard heeft hele harde hoeven en mijn hoefsmid komt hooguit 3 keer per jaar, als ik hem vaker laat komen dan kan hij niets doen dan ernaar kijken. Harde hoeven lijkt erg handig zo, maar ze groeien niet erg hard. Maar dit moet je altijd met je hoefsmid overleggen, hij heeft ervoor gestudeerd en weet er het fijne wel vanaf (als je een goede smid hebt in ieder geval)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:57

Weinig krachtvoer, en dan basis/onderhoudsbrok, geen sportbrok.
En verder veel ruwvoer...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:16

Verschilt per dier en wat je er mee doet Knipoog
Mijn hengst krijgt 3x3/4 sportbrok en 3/4 kruidenmuslie als krachtvoer per dag en 2x kuilhooi.
Hij staat wel dagelijks flink in het werk dus hij verbruikt dat wat er in gaat ook weer Knipoog

Hoefsmeden moeten idd rekening houden met de stijlere stand van de Iberische paarden, dus niet teveel van de verzenen af

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:29

als je een paard hebt waarbij je uit moet kijken kwa eiwit etc dan kun je kwa ruwvoer proberen goed , wat armwer paardenhooi te voeren
dus misschien wat ouder hooi, of erg laat gemaaid hooi
ook kun je ene deel van het ruwvoer vervangen door 1 a 2 plakjes goed stro , zo krijgen ze wel de vezels binnen maar niet direct ontzettend veel eiwit

kwa krachtvoer, sja, puur kijken wat hij daadwerkelijk nodig heeft
en kiezen voor een brok met hogere vitaminisering bij minder eiwit, zetmeel en suikers
bv een mengeling voor ponies , of een mengeling voor sobere rassen

voorbeeldjes : de ijslander brok van pavo, natures best van pavo

van dodson and horrel heb je equine sensitive, safe and sound ,
als voorbeeld
en zo heb je eingelijk bij ieder voermerk wel een product

en kijk ook even naar wat hij nu krijgt bij de mensen waar jij hem koopt, altijd een indicator als hij er nu gezond bijloopt