Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Paul11 schreef:Gezien de uitslagen lijkt het zeer sterk op een leverprobleem, alle waarden voor de leverenzymen zijn veel te laag, lever functioneerde dus niet/slecht, de hoge LDH waarde duidt hier ook op. daarnaast een zware bloedarmoede waarschijnlij ook het gevolg van dezelfde leverproblemen.
Citaat:Ik heb net op de bloeduitslag van Skippy zitten studeren. Volgens mij had Skippy een vetstofwisselingstoornis, waardoor zijn vaten langzaamaan zijn dichtgeslibt. Daardoor moest het hart steeds harder werken om voldoende bloed rondgepompt te krijgen. Daardoor raakten organen zoals lever en nieren steeds minder doorbloed (dus gevoed) en gingen ze in functie achteruit. Uiteindelijk heeft het hart het begeven.
Hoe kom ik hierbij:
triglyceriden horen beneden 0,6, ze waren 2,78. Dit zijn vetten, betekent dus dat er veel te veel vet in zijn bloed aanwezig was. Hierdoor wordt het bloed dik en stroperig. Wat ik wel vreemd vind in dit kader is dat zijn cholesterol normaal was.
LDH was heel extreem hoog, dit zijn de hart en skeletspieren (werkt ook door op orgaanspieren). Zijn hartslag was al ruim 2 weken (of wellicht al veel langer) 2 à 3 keer verhoogd. Dit zal het gevolg zijn van het dikke bloed. Ook de lage thrombocyten duiden op het hart.
leverwaardes (GOT, Gamma GT, GLDH, alkalische fosfatase) zijn normaal! Het is dus niet vanuit de lever gekomen! Bilirubine was wel verhoogd, maar dat komt waarschijnlijk door zijn slechte eten van de laatste tijd. Hierdoor stijgt het bilirubine gehalte en krijg je de gele verkleuring van de ogen en slijmvliezen.
Ureum is verhoogd, maar creatinine niet! Deze waardes hebben te maken met de nierfunctie. Als het vanuit de nieren zou zijn gekomen, zouden beide waardes verhoogd zijn (denk ik).
Er blijkt bloedarmoede (erythrocyten, hemoglobine en hematocriet), dit komt doordat er niet voldoende bloed rondgepompt kon worden (zie 1 en 2).
De verhoogde neutrofiele granulocyten en de verhoogde leucocyten (en zijn lichte koorts) geven aan dat er ook een virus (griepje) in het spel was. Ik vermoed dat hij dit er niet ook nog eens bij kon hebben. Doordat hij daardoor slecht is gaan eten is het bovengenoemde proces versneld. Dit lijkt ook wel op hyperlipemie (= leververvetting), wat veroorzaakt wordt door te rigoreus vasten. Alleen daarbij zie je eigenlijk ook altijd dat het glucosegehalte in het bloed heel laag wordt en dat was bij Skippy niet het geval.
Zou Skippy last hebben gehad van een chronische infectie dan zou het gamma globuline verhoogd moeten zijn. Dit is niet het geval, al zat het wel aan de hoge kant dus het ging misschien wel die richting op.