Wie herkent deze symptomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyStar

Wie herkent deze symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:07

Hallo,
1,5 week geleden is een van onze pony's gestorven. Hij was al langer ziek, maar de dierenartsen staan eigenlijk voor een raadsel, wat het geweest zou kunnen zijn. Ik plaats dit topic in de hoop dat iemand de symptomen herkent en misschien een idee heeft wat het heeft kunnen zijn.

Dit is zijn ziektebeeld, zal proberen zoveel mogelijk dingen te noemen:
Hij zat al langer niet goed in zijn vel, niet helemaal fit, doffe vacht. Hij heeft jaar vantevoren een peesblessure gehad, hoewel ik niet denk dat dat ermee te maken heeft. Daardoor heeft hij een half jaar op rust gestaan.
In het begin van de zomer heb ik ook een teek bij hem verwijderd, zat er niet meer dan een dag in, heb het goed ontsmet.
Hij had al aantal weekjes vantevoren een onschuldig hoestje, vooral tijdens rijden af en toe.
Hij heeft in september bloed bij zijn urine gehad, is onderzocht door de DA, die kon niks vinden. Een week later verdween het vanzelf. De DA vermoedde gruis, wat door hemzelf is opgelost.
Twee weken voor zijn dood ging ik rijden met hem, en ineens wou hij niet meer vooruit lopen, hij had zeer hevige diarree, gelige neusuitvloeiing. Ben gelijk naar huis gestapt en eenmaal op stal verdwenen alle klachten, behalve dat hij er wat vermoeider uitzag.
Het leek alsof hij dampig was, lucht werd eruit gepompt. DA constateerde echter bronchitis. Het rare was alleen dat hij géén slijm mee hoestte. Het leek alsof hij daar de kracht niet voor had.
Ademhaling zat gemiddeld tegen de 30 p. min. aan in die twee weken.
Temperatuur heb ik sindsdien 2x per dag bijgehouden. Bleef tussen de 38 en 39.
Hartslag was te snel: rond de 70 p. min.
Turgor was slecht (vochthuishouding)
Heb hem één keer zien plassen in die twee weken, was toen weer roodkleurig.
Laatste week at hij zeer slecht, daardoor stuk minder ontlasting. De ontlasting van de laatste dag was vrij dun (net schapenmest)
De laatste 5 dagen kreeg hij vochtophopingen onderin zijn buik.
De laatste 2 dagen werd zijn oogwit gelig.
We hebben bloedonderzoek laten doen, als iemand dat graag wil zien kan ik die wel
even overtypen. Conclusie was dat bijna alle waarden afwijkend waren.
DA's dachten aan chronische ontsteking.
Ik heb er ook een homeopaat naar laten kijken, die dacht meer aan een vetstofwisselingstoornis, waar een virus bovenop is gekomen.

Misschien zullen we nooit precies weten wat het was, maar door hier de symptomen te beschrijven hoop ik dat er misschien iemand deze herkent. Bedankt voor het lezen.

tamary

Re: Wie herkent deze symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:14

Geel oogwit en slechte vacht zijn vaak een gevolg van leverproblemen.
Maar de rest kan ik daar even niet bij plaatsen. Heel goed mogelijk dat er meerdere dingen tegelijk speelden, en dat zal het voor de DA ook heel moeilijk maken om de oorzaak te vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:29

Ik zit ook meteen aan leverproblemen te denken, zit er geen jacobs kruiskruid in jullie hooi.
Dit brengt blijvend letsel aan lever aan.
Als de lever te weinig functioneerd kan het de afvalstoffen niet meer verwerken en die komen dan gewoon in de maag en bloed en uiteindelijk doordat dat heel zuur is tast het alles aan en schakelen organen een voor een uit.
Hierdoor kun je diaree en bloed bij ontlasting en plas krijgen.
Ook de temp. verhoging past hierbij.
Als de lever niet voldoende werkt en er dus stoffen komen die eigenlijk door de lever zouden moeten zijn verwerkt dan krijg je vanzelf afwijkende bloedwaardes.
Dit paard heeft onzettende pijn gehad en is zeer ziek geweest.

Heel veel sterte met het verlies!

Mijn vader had leverproblemen en is ook gestorven en ik weet dus hoe dit ziektebeeld eruit ziet bij een mens maar dit wat jij beschrijft kom me zeer bekend voor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:19

Ik zat ook aan leverproblemen te denken. Mijn paard had 2 jaar geleden ook een slechte vacht, geel oogwit, donkere urine en hij was licht uitgedroogd (hoefde nog net niet aan een infuus). Hij is er gelukkig wel bovenop gekomen.
Een paard van een vriendin heeft chronische leverproblemen. Dat heeft hij gekregen van een tekenbeet, hij heeft toen de ziekte van lyme gekregen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:17

mijn eerste reactie was hetzelfde als die van kasparona, ik heb katten gehad met levercrisissen. En ik weet dat JJK op de lever slaat.

herriot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:04

Hoi MyStar,

Vreselijk dat je pony overleden is. Ben wel heel benieuwd naar de bloedwaarden.....
en verder nog wat vraagjes:

- hoe oud was je pony? In welk deel van Nederland woon je?
-was er gewichtsverlies voordat hij echt ziek werd? Koliek afgelopen jaar?
- heb je de teek eerst ontsmet en toen verwijderd of andersom? Wat heb je gebruikt voor ontsmetting?
- gele uitvloeiing uit (beide?) neusgaten betekent iha bacteriele infectie, kan heel goed 'secundair' zijn aan een virale infectie e.d. trouwens. Bronchitis is trouwens een oorzaak van 'dampigheid'
- heeft de dierenarts de urine in het lab onderzocht?
- probeerde hij wel te plassen de laatste 2 wkn? Een keer plassen in 2 weken is wel heel erg weinig, was de stal nooit nat? Dat overleven ze i.h.a. niet.
- stonk de mest erg (rottingslucht)?

Geel oogwit bij paarden kan veroorzaakt worden door pigmenten in het voer, door (ernstig) leverfalen of door ernstige bloedafbraak (dan kan de lever de verwerking niet aan). Bloed in de urine kan vele oorzaken hebben, blaasgruis is er een van, ontstekingen in de nier of blaas, verder tumoren in de blaas of nier. 'Rode' urine kan ook veroorzaakt worden door een afbraakproduct (myoglobine) van de spierstofwisseling, zoals bij spierbevangenheid. Kortom, heel veel mogelijkheden en het is heel waarschijnlijk dat je de eigenlijke oorzaak niet meer kunt achterhalen!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:10

wat het ook is geweest,het klinkt naar heel erg ziek en herriot, je klinkt als dierenarts??of iets dergelijks.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:03

Het is er nu te laat voor, maar in zo'n geval zou ik denk ik toch graag sectie laten verrichten, bij de Gezondheidsdienst in Deventer, of bij de afdeling Pathologie in Utrecht.

Nu blijft het echt gissen, wat het geweest kan zijn.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:45

Mn pony is al afgevoerd, we hebben niet voor sectie gekozen i.v.m. de kosten.
Ik heb de teek toen eerst eruitgehaald en toen ontsmet met .. kom even niet op de naam.. zo'n spuitbus wit met groen.
Ik ben 100% zeker dat er geen jakobskruid in het hooi zat, komt van eigen land en heb dit zeer goed in de gaten gehouden.
Pony was 17 jaar, ikzelf woon in Zuidoost Brabant.
DA heeft urine in sept. onderzocht toen de urine rood was. Er bleek toen gruis bij te zitten, verder geen bijzondere waardes. En DA kon toen geen ontstekingen, tumoren, stenen o.i.d. ontdekken.
Ik weet zeker dat hij is blijven plassen (natte plekken in stal) minstens tot 1 dag voor hij stierf, de laatste nacht heb ik er geen natte plek uitgehaalt.
Mest stonk niet overdreven.
Wat de pijn betreft leek het eerlijk gezegd mee te vallen, deze pony liet het altijd wel merken dat hij pijn had, hij leek eerder uitgeput. Ook als hij een stukje moest lopen kostte het hem veel moeite.

Ik zal vanavond of morgen even de bloedwaardes geven.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 14:11

Het duurde wat langer dan gepland, maar hier de bloedwaardes:

Parameters ...............Uitslag ....................Referentiewaarden

Natrium ................138 mmol/l .................135-150
Kalium................5.0 mmol/l...........2.8-4.5
Magnesium..........0.70 mmol/l..........0.70-1.1
Calcium..............2.92 mmol/l ..........2.7-3.3
Fosfaat..............1.3 mmol/l .............0.8-1.8
Cholesterol..........3.08 mmol/l .......... 1.55-4.14
Triglyceriden.........2.78 mmol/l .............>0.6
Glucose...............5.39 mmol/l ...........3.9-5.6
Tot. Eiwit ............62.0 g/l .............55 - 83
Tot. bilirubine........68.4 micromol/l .............. 16.2-47.0
GOT.....................387 U/l ...........>600
Gamma GT..............13 U/l .............>40
GLDH.......................6.1 U/l ..............>13
Alkalische fosfatase....114 U/l ...............>200
LDH..........................2340 U/l ..............>380
CK Creatine Kinase.....165 U/l ................>210
Ureum......................9.69 mmol/l .......4.2-6.5
Creatinine.................134 micromol/l ...........71-177
Albumine...................26.0 g/l ..............25.0-45.0
Leucocyten..............10.2 /nl .............5.0-10.0
Erythrocyten...........4.0 /pl ........... 6.0-9.0
Hemoglobine..............4.5 Mmol/l .........6.2-10.5
Hematocriet ............0.23 l/l ..........0.30-0.45
Thrombocyten.............64 fL .............100-300

Neutrofiele granulocyten..95.0 % ............45-70%
Lymfocyten...................4.0 % ..............20-45 %

Albumine .................44.9 % ..............49.5-61.1
Alfa Globuline .............13.3 % .............8.7-14.1
Beta globuline ............15.2 % .............7.8 - 20.6
Gamma globuline ...........26.7 % ...............13.7-27.5

Hij heeft nog nooit koliek gehad, iig in de laatste 4 jaar niet. Er was de laatste 2weken wel gewichtsverlies, maar hij at ook wel minder dan normaal. Gele neusuitvloeiing kwam uit beide neusgaten. Wat me nu ook even te binnen schiet is dat hij een paar keer een bloedneus heeft ghad het afgelopen jaar. Steeds maar heel even (niet langer dan uur) en uit 1 neusgat. Dat heeft hij in de laatste twee weken ook 1x gehad.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:56

Gezien de uitslagen lijkt het zeer sterk op een leverprobleem, alle waarden voor de leverenzymen zijn veel te laag, lever functioneerde dus niet/slecht, de hoge LDH waarde duidt hier ook op. daarnaast een zware bloedarmoede waarschijnlij ook het gevolg van dezelfde leverproblemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:21

Ik heb dus geen verstand van deze cijfers maar leverproblemen kunnen meer oorzaken hebben niet alleen jacobs kruiskruid.
Maar ik snap niet dat die dierenarts die afwijkende waardes niet heeft opgemerkt.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:56

Paul11 schreef:
Gezien de uitslagen lijkt het zeer sterk op een leverprobleem, alle waarden voor de leverenzymen zijn veel te laag, lever functioneerde dus niet/slecht, de hoge LDH waarde duidt hier ook op. daarnaast een zware bloedarmoede waarschijnlij ook het gevolg van dezelfde leverproblemen.

Samenvattend wijzen alle signalen op een of andere vergiftiging, dit hoeft niet perse JKKruid te zijn er zijn meer giftige planten en stoffen. ( word er soms gif gebruikt tegen muizen en ratten ? )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:05

maar waarom zit de da dat niet, want de da heeft dat niet gemeld.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:55

De DA heeft bloed onderzocht, de uitslag was er de vrijdag 21e. Aangezien de toestand van Skippy toen nog stabiel was, zou hij maandag langs komen voor een tweede onderzoek. Hij had de waardes toen al opgemerkt en zou het er ook nog met collega's over hebben. Maar zaterdag de 22e is Skippy overleden, vrij plotseling. Hij was wel moe en had veel vocht onder zijn buik, maar temp. was niet afwijkend en ademhaling en hartslag waren juist iets beter dan dagen ervoor. Dus we hadden het eigenlijk niet echt aan zien komen, het leek juist iets beter te gaan. Ik was toevallig in de wei, net thuis van werk en toen viel hij om. Ik rende er naartoe, en hij heeft nog even geleefd, toen is hij rustig vertrokken met mij en zijn maatje Flower bij zich.

Die maandag is de DA nog wel geweest want hij wou het graag met ons bespreken. Hij had het bloedonderzoek en de symptomen met zijn collega's besproken, en dacht aan een chronische onsteking plus lever en nierfalen. Maar ze konden niet alles plaatsen
Ik heb er ook een homeopaat bijgehad, hier citeer ik even haar verklaring:

Citaat:
Ik heb net op de bloeduitslag van Skippy zitten studeren. Volgens mij had Skippy een vetstofwisselingstoornis, waardoor zijn vaten langzaamaan zijn dichtgeslibt. Daardoor moest het hart steeds harder werken om voldoende bloed rondgepompt te krijgen. Daardoor raakten organen zoals lever en nieren steeds minder doorbloed (dus gevoed) en gingen ze in functie achteruit. Uiteindelijk heeft het hart het begeven.

Hoe kom ik hierbij:

triglyceriden horen beneden 0,6, ze waren 2,78. Dit zijn vetten, betekent dus dat er veel te veel vet in zijn bloed aanwezig was. Hierdoor wordt het bloed dik en stroperig. Wat ik wel vreemd vind in dit kader is dat zijn cholesterol normaal was.
LDH was heel extreem hoog, dit zijn de hart en skeletspieren (werkt ook door op orgaanspieren). Zijn hartslag was al ruim 2 weken (of wellicht al veel langer) 2 à 3 keer verhoogd. Dit zal het gevolg zijn van het dikke bloed. Ook de lage thrombocyten duiden op het hart.
leverwaardes (GOT, Gamma GT, GLDH, alkalische fosfatase) zijn normaal! Het is dus niet vanuit de lever gekomen! Bilirubine was wel verhoogd, maar dat komt waarschijnlijk door zijn slechte eten van de laatste tijd. Hierdoor stijgt het bilirubine gehalte en krijg je de gele verkleuring van de ogen en slijmvliezen.
Ureum is verhoogd, maar creatinine niet! Deze waardes hebben te maken met de nierfunctie. Als het vanuit de nieren zou zijn gekomen, zouden beide waardes verhoogd zijn (denk ik).
Er blijkt bloedarmoede (erythrocyten, hemoglobine en hematocriet), dit komt doordat er niet voldoende bloed rondgepompt kon worden (zie 1 en 2).

De verhoogde neutrofiele granulocyten en de verhoogde leucocyten (en zijn lichte koorts) geven aan dat er ook een virus (griepje) in het spel was. Ik vermoed dat hij dit er niet ook nog eens bij kon hebben. Doordat hij daardoor slecht is gaan eten is het bovengenoemde proces versneld. Dit lijkt ook wel op hyperlipemie (= leververvetting), wat veroorzaakt wordt door te rigoreus vasten. Alleen daarbij zie je eigenlijk ook altijd dat het glucosegehalte in het bloed heel laag wordt en dat was bij Skippy niet het geval.

Zou Skippy last hebben gehad van een chronische infectie dan zou het gamma globuline verhoogd moeten zijn. Dit is niet het geval, al zat het wel aan de hoge kant dus het ging misschien wel die richting op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:44

Als je het zo graag wou weten had ik je pony toch laten onderzoeken, want vreemd is het wel.

herriot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:50

Hoi MyStar,

Heb de bloedwaarden even bekeken gisteren (sorry, tijdje niet gebokt). De veranderingen zijn niet echt passend bij een speciefieke ziekte vrees ik...Als je pony een slechte turgor had toen het bloed genomen werd zullen alle waarden die je op papier hebt in werkelijkheid wat lager zijn dan hier gemeten. Ook denk ik dat de referentiewaarden niet allemaal correct zijn: voor leverwaarden is het in het algemeen lager dan(<) en niet hoger dan (>).
Wel blijkt uit het beeld dat er sprake is van bloedarmoede. Dit komt echter vaak voor bij chronische ziekten, van welk orgaan dan ook, maar kan bv ook voorkomen als de rode bloedcellen versneld worden afgebroken. De verhoogde triglyceriden kunnen veroorzaakt worden door leververvetting a.g.v. niet (goed) eten maar ook door hyperlipaemie (vaak vette ponies, merries etc, klopt niet helemaal met je verhaal en de waarden zijn eigenlijk niet hoog genoeg). Van de leverenzymen is eigenlijk alleen LDH verhoogd maar helaas komt dit enzym in bijna alle organen (nieren, spier, hart etc) voor. Helaas staan er geen galzuren in het lijstje, dat zou je wat meer vertellen over het functioneren van de lever (de enzymen geven alleen aan of de lever beschadigd is). Aangezien albumine niet al te laag is, ureum niet verlaagd denk ik dat dit wel wat mee valt. Ureum is zelfs wat hoog, dat komt vaak voor als er zweren in het darmstelsel zijn. Bilirubine kan redelijk omhoog schieten als een paard slecht eet, maar kan ook betekenen dat de lever niet goed werkt of de gal niet uitgescheiden worden of dat er veel bloed wordt afgebroken.
Met de problemen met de urine eerder in het jaar, en naar het einde toe ook weer zou een tumor in blaas of nieren wel kunnen passen, ook met het bloed. Andere oorzaken kunnen nog zijn: tumoren in andere organen, bloedparasieten (via teken), chronishe infectie leidend tot falen van organen etc....lijst is waarschijnlijk erg lang. Denk niet dat het JKK is trouwens, symptomen kloppen niet helemaal en bloedbeeld ook niet, kun je weer rustig slapen! Het is zeer wel mogelijk dat een secundaire infectie boven op het oorspronkelijke probleem uiteindelijk tot de dood heeft geleid.
Een post mortum onderzoek had waarschijnlijk meer duidelijkheid gebracht maar dat is helaas mosterd na de maaltijd!

Sorry, ik sluit me bij je dierenarts aan....geen recht door zee diagnose...een raadsel

Laat maar weten of je nog meer vragen hebt.