Bewegingsbeperking kogel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

Bewegingsbeperking kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:07

Hallo,

Mijn paard heeft een miniem sleepvoetje ( heeft die al 1.5 jaar, al topics over geopend, maar goed...)
Er is steeds gezegd dat dit te wijten was aan rugproblemen (heeft rugproblemen gehad, daarvoor behandeld geweest, osteopaat is recent terug geweest.).
Nu heb ik al een tijdje het idee dat het probleem niet is dat hij te weinig heft, maar dat het probleem in zijn kogel gelokaliseerd is.
Hij lijkt deze te weinig te 'plooien' als hij beweegt... En vandaag viel me dat echt op.

Nu dacht ik aan artrose ofzo ( paard is 13 jaar), maar:

- loopt niet kreupel of onregelmatig
- geen drukgevoeligheid (ik mag overal op de kogel serieus doorduwen, geeft geen kick, maar is natuurlijk geen garantie op geen pijn...)
- geen zwelling
- geen warmte

Het lijkt gewoon alsof zijn gewricht 'vast' zit, maar kan dit? De osteopaat heeft nog nooit naar zijn kogel willen zien, omdat die zegt dat dat dan een secundair probleem is, dat afkomstig is uit de rug...

Ik wil niet dat ik hem pijn doe (maar dat gevoel heb ik ook helemaal niet, hij is altijd werklustig en vrolijk), en daarom vraag ik me af, moet ik hier (weeeeral) een dierenarts bijhalen? Of eens een keertje RX laten maken van zijn kogel? Of is dit iets waar ik me op fixeer en moet ik het gewoon laten? Ik weet het soms niet meer...

Ik heb er een filmpje van, als ik heb uitgedokterd hoe ik dat op internet krijg wil ik het ook op bokt plaatsen, als er mensen zijn die denken dat ze er dan iets zinnigs over kunnen zeggen en me kunnen verder helpen...

Groetjes

Zita

Time2Tri

Re: Bewegingsbeperking kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:19

om teweten tekomen of je paardje atrose heeft zul je toch fotos moeten maken.
door atrose word het gewricht minder beweeglijk, maar onder sleepvoetje kan ik me
niet echt wat voorstellen.
aan de andere kant is je paard niet kreupel, en heeft plezier in het lopen.
struikelen ook niet aan de orde ? waar is dan het probleem.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:23

Tja, sleepvoetje, als hij stapt krijg je een spoor op de grond...
Van de hoefafdruk, een centimeter of 10...
Probleem is dat hij dus zijn hoeven niet gelijk verslijt, staat wel op ijzers, maar ik ben op zoek naar de oorzaak van zijn slepen...
Hij struikelt zelden, hij is een goede stapper, alleen dat sleepvoetje... Hij heft dat been net niet genoeg op zeg maar... Alleen zit het dus in zijn kogel!
Filmpje maakt het mss duidelijker, maar vindt het momenteel nergens terug, zal morgen een nieuw maken en het plaatsen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:25

ik zou zeker even een foto laten maken van dat voetje,
kan idd artrose zijn, of verbening van de koot/kogel

je wil niet op je geweten hebben dat je het met rijden erger maakt, wel?

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:27

@Crossmonster: Nee, dat bedoel ik dus. Als hij dat sleepvoetje blijft hebben, maar er is niets mis met hem, geen probleem dan, maar als het artrose is (of iets anders), moet hij wel aangepaste medicatie oid krijgen...

Maar is het niet vreemd dat hij niet kreupel is, of pijn aangeeft, en dat er geen warmte of zwelling aanwezig is?

Zita

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:30

ik ken paarden die een verbeend kootbeen hebben,
de sport zijn ze niet geschikt voor, ze lopen niet kreupel,
recreatie kan prima.

kijk als het mijn paard zou zijn zou ik zsm een foto laten maken, dat ik gewoon weet of t wat is.en wat verder Lachen

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:35

De mijne loopt wel wedstrijden, we zijn deze zomer begonnen, en op het einde van het zomerseizoen overgegaan, hebben nu 1 wedstrijd B2 gehad met winst....
Dit is natuurlijk (nog) niet op M of Z niveau, maar we zouden normaal de B snel uit moeten zijn (op het einde van het seizoen, ik ben van plan steeds een seizoen uit te rijden...) En mijn lesgeefster ziet in hem een goed paard. ( Tot 2 maanden terug was zijn sleepvoetje bijna helemaal weg, is plots teruggekomen...)

Ik zit nu met examens, maar na de examens laat ik dan zsm een foto maken! (Ik weet dat dat nu ook kan, maar ik zou dan afh van het resultaat overal behalve bij de leerstof zijn met mijn gedachte...)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:49

zou ik ook doen. examens zijn belangrijker, en als je van je zelf al weet dat je er dan
niet met je hoofd bij bent.
na het het examen voor je eigen gemoedsrust een foto laten maken.
hoefsmid oke ? omdat het probleem tussentijds weg was !
atrose is nl blijvend.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:53

De hoefsmid komt om de 8-10 weken (vierkant beslagen).

Hij heeft sinds die vierkant beslagen is nooit iets gezegd over zijn linkerachtervoet (integendeel, 3 maand geleden mochten de gebruikte ijzers er terug onder, heel weinig afgesleten!).

Maar verder heeft hij sterke, gezonde hoeven.

Net omdat het probleem even (bijna) is weggeweest, vraag ik me echt af wat het in godsnaam kan zijn... Niemand gelijkaardige dingen gekend/gehad?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:02

ik ken dit niet nee, daarom omdat het [bijna ]weg was,dacht ik aan hoefsmid.
maar het is geen fijn gevoel he, als je niet hoe of wat weet.
mijn peerdje heeft ook atrose,met ondersteunende supplementen heb ik hem toch
nog tot zijn 17 jaar doorgereden. nu is hij al een jaar in rust.
nou ja rust met 2 spelende tinkers
houd hem fit en gezond.je weet af en toe niet wie de oude is. het konstante lopen
is in iedergeval heel goed voor hem
ik wens je sterkte ben wel benieuwd of je wat teweten komt

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:04

Als er foto's genomen zijn plaats ik het hier wel weer!

Nog mensen die misschien weten wat er aan de hand kan zijn met mijn paard?

Groetjes

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:33

Het kan ook uit de knie vandaan komen. Dat heeft een van mijn friezen ook. Die sleept ook wat met haar linkerachterbeen als ze niet goed getraind wordt. Volgens de hoefsmid zijn het de kniebanden. Hij bekapt haar altijd "binnendoor" en dat helpt erg goed. Het lijkt bij haar ook in de kogel te zitten maar dat is dus niet zo. Het werkelijke probleem zit dus hoger.
Als ze dagelijks getraind wordt zodat haar spieren goed sterk zijn dan is er niets aan de hand.

Ik heb een paar jaar geleden wel foto's laten maken in de kliniek en een algeheel kreupelheids onderzoek laten doen (dacht zelf ook aan artrose namelijk), maar daar kwam verder niets uit. Zij gooiden het ook op de kniebanden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:35

geen idee waar het vandaan kan komen. heb je er een filmpje van?

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:38

@ aisie: he, 'leuk' nieuws! Niet dat dat positief is, maar dan zou het mss al geen artrose zijn... Ik laat wel zowieso een foto van zijn kogel maken, ik wil weten of dat de oorzaak is of niet.
1.5 jaar geleden dacht mijn dierenarts ook aan de knie, foto's van gemaakt, en daarop was te zien dat die toen overbelast werd (rugproblemen...), spronggewricht was in orde, maar van kogel geen foto's gemaakt, jammer...

@ splash1999: ik ga straks rijden en dan maak ik een nieuw filmpje, voor en na het rijden... en dan probeer ik dat te plaatsen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:39

misschien zien we er iets van misschien ook niet maar is altijd handig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:43

Zitaswoon schreef:
Hij struikelt zelden, hij is een goede stapper, alleen dat sleepvoetje... Hij heft dat been net niet genoeg op zeg maar... Alleen zit het dus in zijn kogel!

Been optillen gebeurt door spieren in de achterhand. Als hij die niet genoeg (kan) gebruiken om het been hoog genoeg op te tillen zal je die moeten laten nakijken en als mogelijk bijtrainen.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:24

@tamary: Hij mag zeker meer heffen, naarmate de training vordert, heft hij ook meer, maar volgens mij is dat niet de oorzaak van zijn slepen... Het is slechts met 1 voet, en in de andere gewrichten buigt hij links en rechts gelijk volgens mij...

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:35

Ik heb vandaag geprobeerd een filmpje te maken, dat heb ik ook gedaan, maar de kwaliteit is zo slecht dat er niets uit op te maken valt. Je kan de beweging van de kogel dus niet goed zien...
De binnenpiste was druk bezet, en ik kon hem dus niet aan de longe zetten, en buiten in de piste was alles bevroren en lag er een dun laagje sneeuw, waardoor ik zijn afdrukken van gisteren niet op foto kon zetten. Nu liet hij uiteraard geen sporen na, omdat de grond te hard was.
Zaterdag heb ik les en zal ik iemand een filmpje laten maken, dan zet ik het er zaterdag op.

Mss een opmerking, mijn paard sleept dan wel een beetje linksachter, maar dit alleen in het zand! Op het harde raakt hij de grond nooit... Vreemd?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:29

Omdat je zegt dat hij het op de harde niet doet,denk ik ook eerder aan kniebanden.Als het probleem uit zijn onderbeen zou komen,zou hij het veel beter laten zien op de harde.
Hangbeenkreupelheid komt uit knie,heup ,enz...
Steunbeenkreupelheid komt voort uit kogels,hoeven,enz...
Aan de veearts eens vragen of hij de kniebanden eens bekijkt.
Springt je paard aan de longe soms in kruisgalop?
Als het effectief zijn kniebanden of gewrichten zijn,kan je ze gewoon laten infiltreren.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:04

Hij springt zelden of nooit in kruisgalop, niet onder het zadel, niet aan de longe, niet in de wei...
Het is niet zo dat je van mijlenver zegt 'wow, kijk dat paard eens slepen!' want dat is het niet...
Vandaag nogmaals proberen een filmpje te maken, het is zachter nu buiten... En afspelen in vertraagde modus zou helpen dan!

Bedankt om allemaal mee te denken!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:17

Ik heb hier al een foto van het 'sleepspoor', filmpjes volgen als ze geupload zijn (en als ik ze dan correct hier krijg Bloos )

Afbeelding

Edit: Ik heb net 2 uur 4 filmpjes aan het uploaden geweest via You Tube, komt er overal 'failed' bij!
Grr Boos! Ze zijn te groot voor de andere sites om te uploaden, dus mss kan ik ze wel via PM doorsturen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:48

Wat gebeurt er als je balkjes loopt? Tikt hij die ook allemaal aan of tilt hij hem dan wel gewoon op? Het kan ook gewoon gebrek aan spierkracht zijn.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:22

Moeilijk Moeilijk.. Ik zou eerst een afspraak bij een kliniek maken voor het laten maken van foto's. Dan heb je duidelijkheid en kun je verder..
Ik heb met mijn paard eerst ook van alles geprobeerd (anders trainen, fysio, massages, tandarts, gedacht dat het gewoon jongigheid is.), later zijn we toch maar naar de kliniek geweest en bleek uit de foto's dat ze toch echt een "afwijking" had.. Achteraf heb ik erg veel spijt dat ik pas zolaat foto's heb laten maken.. Een kleine foto koste bij mij nog geen 25 euro, en wat een duidelijkheid krijg je ervan!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 08:51

@ Aukelizzy: Als ik balkjes leg heft hij zijn benen mooi, hij tikt ze niet aan... gelukkige verjaardag trouwens zie ik!:-)

@Stacy S: wat was het probleem met jouw paard dan?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:17

Dank je wel. Lachen

Mijn ene paard deed dit namelijk ook.
Was een beetje hetzelfde verhaal als bij jouw paard.
In eerste instantie hebben we bij haar alle andere problemen opgelost en dingen uitgesloten o.a met foto's.( hier was niets verkeerds aan te zien.)

Ze bleef haar linker achterbeen vergeten en ik ben toen veel balkjes gaan lopen, veel overgangen gereden, en wat schouderbinnenwaarts,etc.
Na een tijdje werd het been steeds sterker, ze doet het nu alleen nog als ze echt moe is.

Omdat jouw paard ook goed zijn benen optilt wanneer je over balkjes draaft kan hij het dus wel.
Daarom denk ik dat het gebrek aan spierkracht is en geen "vaste kogel".

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes. OK dan!