Paard schopt wanneer je zijn hoef wil optillen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Paard schopt wanneer je zijn hoef wil optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:54

Hallo,

Ik zit met het probleem dat wij met een merrie bezig zijn, dat soms best wel laat weten wat ze vind. De merrie wordt in maart 3, en na ja het wordt eigenlijk wel tijd dat hij leert dat hij zijn voeten optilt. Nou,weet ik neit hoe het bij de hoefsmid gaat. Volgens mij kreeg ze een praam op. Maar durf ik neit met zeker heid te zeggen.

Peesbeschermers opdoen vind ze helemaal niet erg, in het begin wel toen trapte ze ook al naar je. Maar dat hebben we toch goed gekregen.

Heeft iemand mischien tips om haar te leren voetje geven op een veilige manier zonder dat we getrapt worden? Want dit paardje trapt wel gericht.
Het is verder wel een heel lief paard hoor, maar ze laat gewoon heel erg weten wanneer ze iets niet wil en dan gaan er beentjes wapperen. En wordt ze een beetje boos.

Groetjes,

Judje

Re: Paard schopt wanneer je zijn hoef wil optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:35

misschien niet met je hand optillen, maar met een fleecebandage?
zo kan je zelf op veilige afstand blijven en kan je ook veel makkelijker haar benen vasthouden als ze schopt en hopelijk gaat het dan snel over.

succes

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:45

Proberen je paard eerst te laten wennen aan een hand om haar been. Gewoon eerst wrijven zonder verder iets te doen of op te tillen. Als je dit wat vaker hebt gedaan, kun je proberen iets kracht te zetten. Ze moet ook snappen wat je bedoelt.
En als ze dan eenmaal doet wat de bedoeling is ook meteen weer loslaten en belonen. Niet meteen gaan hoevenkrabben of iets dergelijks dus.

Als ze het helemaal doorheeft en niet meer trapt zou ik verder gaan naar de volgende stap, bijv. hoevenkrabben of eerst met een harde borstel aan de gang gaan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:05

probeer eens met een wandelstok met een bijna recht handvat sta je op een veilige afstand, gaat meestal om de achterbenen als het niet lukt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:49

Ik zou eerst wat grondwerk gaan doen, even bevestigen dat jij de leider bent. De 7 games van Parelli zijn hier erg goed voor. Vooral de eerste game: de friendly game. Hierbij moet je je paard overal aaien, van de oren tot de staart, en dus ook de benen. Er wordt vaak een carrot stick gebruikt als verlengde van de arm, maar wat ook kan werken is een stokje met een opgevulde handschoen eraan, dat voelt wat meer als een hand. En dan overal aaien, totdat je paard netjes zelf stil blijft staan in de bak. En daarna ga je aaien met andere dingetjes, zoals plastic zakjes en peesbeschermers bv, alle enge dingen.
Later krijg je een game die het wijken voor druk aanleert. En als je zo ver bent dan zal je paardje ook gaan begrijpen dat ze het been moet optillen als jij er tegen duwt Lachen
Als je doorheeft dat jij de leider bent dan zal ze je ook vertrouwen, en dus ook niet snel meer naar je slaan.
Duurt iets langer, maar is een stuk beter en effectiever dan de ruwe manier Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:41

DaisyFlower schreef:
Proberen je paard eerst te laten wennen aan een hand om haar been. Gewoon eerst wrijven zonder verder iets te doen of op te tillen. Als je dit wat vaker hebt gedaan, kun je proberen iets kracht te zetten. Ze moet ook snappen wat je bedoelt.
En als ze dan eenmaal doet wat de bedoeling is ook meteen weer loslaten en belonen. Niet meteen gaan hoevenkrabben of iets dergelijks dus.

Als ze het helemaal doorheeft en niet meer trapt zou ik verder gaan naar de volgende stap, bijv. hoevenkrabben of eerst met een harde borstel aan de gang gaan.

Aanraken vind ze niet erg. Ik kan wel gewoon beschermers omdoen. Ik longeer haar wel eens en dan doen we strijklappen om, dat doet ze het niet.

Maar bedankt voor alle tips. Ik zal eens kijken of het met het bovenstaande wil.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:03

hee:p

heb je het hier over renske?
renske tilde vorig jaar bij onz wel gewoon haar voeten op en konden we ze ook gewoon uitkrabben enzo...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:35

Sorry dat ik het zeg, maar daar zijn jullie wel een beetje erg laat mee...
Eerst maar eens de merrie veel in de hand nemen, poetsen, vast leren staan, aan aanraking op de benen laten wennen, veel oefenen en als ze op een gegeven moment braaf een voetje geeft op jouw commando, goed belonen. Trappen wordt niet getolereerd, zéker niet als het gericht is, laat haar haar plaats weten voordat er ongelukken van komen. Ze heeft een consequente leider nodig.
Vraag anders of een ervaren persoon je hierbij kan helpen.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:08

Heb er geduld mee bouw het rustig op, je moet niet willen dat het paard zijn been gelijk optilt als een volwassen paard, vergeet niet dat het paard ons als roofdier ziet en jou wel moet vertrouwen wil het zijn been omhoog doen, makkelijkere prooi kan je niet worden op 3 benen.

Probeer het met kleine beetjes en houd zijn been niet te lang omhoog het moet jou vertrouwen winnen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:07

Mijn paardje was ook niet echt gewend benen op te tillen, bij de hoefsmid ging het warempel helemaal goed, sindsdien lukt het mij ook. Alleen z'n rechterachterbeen Verward Als ik die op de normale manier optil, dan slaat ie 'm naar achteren uit, heb je 'm dan nog vast, dan naar z'n buik. Reken maar dat je dan de hoef niet kan uitkrabben. Wat ik gedaan heb is het been gewoon in de richting tillen waar ie heen trapt, Guy deed het voornamelijk naar z'n eigen buik, dus ik til z'n been op richting z'n eigen hoofd. Zwaait ie uit, komt ie mis. Naar z'n buik schoppen gaat moeilijk als daar z'n been al zit.
Misschien beetje moeilijk uitgelegd Bloos

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:41

marritpiebe schreef:
hee:p

heb je het hier over renske?
renske tilde vorig jaar bij onz wel gewoon haar voeten op en konden we ze ook gewoon uitkrabben enzo...

Denk niet dat de TS hier wat aan heeft.
Trappen bij het optillen van de hoeven is absoluut ongewenst gedrag. Je moet er toch niet aan denken dat je een schop krijgt met alle gevolgen van dien.
Probeer het eerst met rust en op afstand met zoals eerder genoemd een bandage of iets anders.
Als je zeker weet dat het gericht trappen uit nijd is zal je haar toch echt op haar plaats moeten zetten. Ze moet begrijpen dat dit gedrag niet te tolereren is.