Blaasontsteking bij merrie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Blaasontsteking bij merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:39

Altijd als ik mijn merrie binnen zet, gaat ze eigenlijk wel meteen plassen, dat is dan een behoorlijke plas met een krachtige straal ( zeg je dat ook zo bij merries?)
Gisteren was het een klein plasje bij binnen zetten en vanavond toen ik nog even ging kijken ging ze er helemaal voor staan, ik dacht nu komt het, een heel klein plasje, gefon met een klein straaltje.
Zal het met het weer/ kou te maken hebben of kan het iets van een blaasontstekeing zijn, of komt dat niet zo vaak voor bij merries. Verder maakte ze een prima indruk en drinkt ook zoals anders. Iemand ervaring of tips ?

suffie

Re: Blaasontsteking bij merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:03

Mijn ervaring met een merrie met blaasontsteking was een hevige koliek waar ze de oorzaak niet van konden vinden en die dus uiteindelijk eindigde in de kliniek. Mijn merrie bleek meerdere keren gedekt te zijn door een ruin met een vieze "piep". Ik heb nu een merrie die hoogdrachtig is en zij plast ook heel veel. Dit omdat het veulen tegen haar blaas drukt.
Ik moest urine opvangen in een potje en dat bij de DA afgeven. Ze hebben het daar op kweek gezet en getest. Toen kreeg mijn merrie medicijnen. Als je twijfelt zou ik vast die urine vangen en wegbrengen, scheelt je alvast weer geld zoals bezoek en voorrijdkosten.

Loesje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 06:55

een blaasonsteking kun je herkennen. Gaat ze er echt voor staan. gaat ze persen? nadrukken als ze heeft geplast zodat zelfs het laatste druppeltje eruit komt? plast ze meer of probeert ze meer te plassen? bij een blaasonsteking heeft het dier namelijk het gevoel dat hij bij 1 druppel in de blaas al moet plassen. let hier eens op en ja om het zeker te weten zul je urine moeten opvangen. Breng deze meteen na de dierenarts de urine mag voor een goede test niet ouder dan 3 uur zijn. daarna beïnvloed het de uitslag en zet de urine niet in de koelkast. Nou ik hoop dat je het kunt vinden en als het een blaasonsteking is ben je tenminste erg op tijd succes.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:55

Bij het op stal zetten net hadden we het 'normale' plasritueel, grote plas en verder geen gepers of aandrang om nog meer te plassen. Ze ging verder met de hap in haar bak. Ik ben gerustgesteld en blijf er nog wel even alert op maar ik geloof niet dat er reden is verder om me zorgen te maken. Bedankt voor jullie reactie en ik wist het niet dat urine zo kort goed te houden was. Bedankt.

Zoran_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:51

Blaas ontsteking komt zelden voor bij paarden, het zou eventueel ook lucht in de darmen kunnen zijn daardoor gaan ze ook veel plassen, kan even duren voordat het over is maar is niet ernstig ( gaat vanzelf weer over)

mijn paard had dit ook daar heb ik toen de da voor gebeld en die vertelde me wat hierboven staat Knipoog

xxxlianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:22

Loesje1988 schreef:
een blaasonsteking kun je herkennen. Gaat ze er echt voor staan. gaat ze persen? nadrukken als ze heeft geplast zodat zelfs het laatste druppeltje eruit komt? plast ze meer of probeert ze meer te plassen? bij een blaasonsteking heeft het dier namelijk het gevoel dat hij bij 1 druppel in de blaas al moet plassen. let hier eens op en ja om het zeker te weten zul je urine moeten opvangen. Breng deze meteen na de dierenarts de urine mag voor een goede test niet ouder dan 3 uur zijn. daarna beïnvloed het de uitslag en zet de urine niet in de koelkast. Nou ik hoop dat je het kunt vinden en als het een blaasonsteking is ben je tenminste erg op tijd succes.

Volgens mij heeft mijn merrie wel blaasontsteking...
ze gaat er goed voor staan dan duurt het even en dan begint ze heeeel hard te kreunen en dan komt er een plas (ene keer een kleine andere keer een grote) na het plassen blijft ze nog een tijdje wijd beens staan en knipogen zeg maar. daarna stapt ze naar voren en blijft ze nog een kwartier met haar staart iets omhoog zodat die niet haar plasser raakt. herkend iemand dit als blaasontsteking of is er niks aan de hand?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:00

Volgens mij is ze dan hengstig Knipoog