Bubbeltjes op rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Bubbeltjes op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:34

Mijn paard heeft al een tijdje last van bubbeltjes op zijn rug. Het zijn redelijk kleine harde bubbeltjes en ze bevinden zich ongeveer op de plaats waar de kussens van het zadel komen ( iets meer naar voren). Nu als je er op drukt geeft hij geen teken van pijn, hij geeft er helemaal niet om eigelijk. Op stal zei iemand dat het misschien gezwollen bloedvaten waren. Maar weet iemand wat dit kan zijn?

omaas

Re: Bubbeltjes op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:08

Is het geen allergie voor het wasmiddel waarmee je de chabrak wast?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:15

kunnen ontstoken talgkliertjes zijn of begin van een drukking...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 11:29

als we onze onderleggers wassen doen we er azijn bij bij het laatste spoelwater dan worden de zeepresten verwijderd en we doen er geen wasverzachter bij. Er zijn wel al bultjes bijgekomen, maar hij reageert er niet op als we er aankomen.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:27

weet je zeker dat het geen schimmelinfectie is want men pony heeft net hetzelfde. En wordt nu helemaal behandelt en het is aan het beteren. Eind deze week krijgt hij ervoor een spuit Ach gut
greetz

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:25

zo te lezen lijken het talgkliertjes...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:49

En wat is daar aan te doen?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:09

Bij ons staat er ook een paard op stal die waar de kussens liggen ook allemaal kleine harde bultjes heeft. Zij laat binnenkort de DA komen omdat ze niet weten wat het is.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:10

eergisteren waren ze kleiner nu gister waren ze terug de 'normale ' grootte.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:20

Mijn schimmel heeft ze ook. Elk jaar rond oktober.
Dit komt vanwege de combinatie eiwitten,zweten en verharen. Het zijn onderhuidse bultjes en ze hebben er geen last van.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:10

mijn paard heeft ook bultjes op zijn rug gehad. ik moest het toen elke dag even wassen met dethol, of een ander desinfecterend middel. en ik heb ook nog een zalfje gehad wat ik er op moest smeren. was toen vrij snel weer over.

lijkt wel wat op jouw beschrijving, heb er na die ene keer nooit weer last van gehad

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:51

Ik hou dit topic even in de gaten. Mijn verzorgpony heeft ze ook. Heel klein, onder de kussens van het zadel inderdaad. Hij reageert ook totaal niet als je eraan komt, maar we hadden het zelf nog niet gezien. De DA is laatst geweest voor de jaarlijkse check-up/entingen etc. en die wees de eigenares erop. Ze zij dat het drukplekken van het zadel zijn. Alleen is het een nieuw zadel wat minder dan een jaar geleden op maat is gemaakt... De zadelmaker wordt in ieder geval gebeld binnenkort om nog eens te komen kijken. Het verhaal over de wasmiddel-allergie heb ik ook al vaker gehoord inderdaad.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:45

Die van mij heeft het met verschillende zadels gehad. Het rare is dat ze altijd op dezelfde tijd komen. Zodra de wintervacht gemaakt wordt.

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:59

Ik heb ook een vierjarige op stal staan die al een dikke week ook van die bultjes heeft precies op de plek waar het zadel ligt en eentje op zijn hals; ze zijn wel keihard, als ik er op duw niet pijnlijk maar, als ik erop zit dan is hij niet te rijden, staken etc. Heb gewassen met betadine en krijgt trimazin door het voer (ik dacht zelf aan een bacterie in de huid) maar dit helpt toe nu toe totaal niet. De bultjes zijn overigens droog, en de haren laten niet los. Ik laat deze week even de dierenarts komen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:43

Laat je ons ook iets weten? Ik heb namelijk van 2 DA'en al 2 verschillende dingen gehoord.. Heb nu zelf maar een conclusie getrokken Knipoog

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:01

Als ie geweest is horen jullie het Ja

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:54

Nou, mijn eigen da is een paar dagen op vakantie dus heb ik mijn (zeg maar Knipoog ) 2e dierenarts gebeld en die wist door de telefoon al meteen wat het was nl: onderhuidse verharde bindweefsel knobbeltjes die niet pijnlijk zijn bij aanraking. Hij zei dat je er wel vanallerlei smeersels op kan smeren maar dat eigenlijk niets echt helpt, wassen etc heeft ook geen zin. Ze worden volgens hem veroorzaakt door drukkingen van het zadel, nu heb ik eigenlijk een zeer goed passend zadel en er ligt naast een dekje nog een dikke onderlegger onder welke aan 2 kanten van bont is. Hij was het met me eens dat dit eigenlijk geen drukking kon geven maar; het was waarschijnlijk toch de oorzaak. Met een week of 3 ( globaal geschat ) zouden ze wel vanzelf weggetrokken zijn. Als laatste zei hij; dat als ze nu toch groter worden, of zich vermeerderen, dat ik hem even kon terugbellen en dan kwam hij een mengsel afgeven wat ik door het voer kon doen.

Nu heb ik dit beestje toch al een goed half jaar onder het zadel dus nu pas drukplekken ervan? Ik vraag het me af, wel heb ik een week of 3 a4 geleden besloten om ieder paard zijn eigen dekje etc toe te wijzen dus het zou toch kunnen dat net zijn dekje zich wringt op zijn rug.
Het zadel heeft er al een week niet meer opgelegen en ik zal er ook deze week niet op gaan zitten, aanstaande maandag is mijn eigen da weer terug en als de bulten er dan nog onveranderd zitten dan vraag ik of hij even komt kijken. Uiteraard laat ik jullie zijn advies weten. Bloos