Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:47

Ik heb maandag te horen gekregen dat mijn paard artrose heeft in zijn bekken (overgang van zijn lendenen naar zijn schaambeen). De afgelopen dagen heb ik op bokt (en internet) veel gezocht maar het blijft een vrij groot doolhof allemaal. Kom veel topics tegen over supplementen maar ik heb meer vragen. Topic over spat heb ik ook globaal gelezen maar daar ging het veel over inspuiten en dat is geen optie omdat ze er bij mijn paard niet bij kunnen.

-Waar heeft jou paard artrose en hoelang heeft hij/zij het al? Hoop dat er meerdere mensen zijn met een paard die het in het bekken heeft.
-Hoelang staat je paard buiten en waarin (in de zomer anders dan in de winter)?
-Watvoor beweging geef je je paard en hoevaak en hoelang (alleen nog recreatief of ook nog bijv. dressuur)?
-Heb je geprobeerd om er iets aan te doen door middel van een homeopaat, chiropractor of wat anders? Heeft dat geholpen?
-Over supplementen heb ik al redelijk wat gelezen en ben er achter gekomen dat er genoeg zijn waardoor ik inmiddels niet meer weet wat ik moet kiezen. Mn paard kreeg al glucosamine van de groene os maar wil eigenlijk wat anders proberen. Ervaringen mogen verteld worden maar ik heb het liefst niet dat hier dalijk alleen nog over supplementen wordt gepraat omdat daar al veel topics over zijn en ik mn andere vragen ook belangrijk vind Lachen

Ik hoop hier wat ervaringen te lezen van andere mensen die een paard hebben met artrose en hoe zij er in het begin mee om gingen. Je krijgt zo ineens te horen dat je paard dat heeft en bepaalde dingen niet meer/mag kan en dat moet ook even verwerkt worden. Daarnaast ga je zoeken naar mogelijkheden en dan is het gewoon fijn om ervaringen van andere mensen te horen/lezen Lachen Op dit moment vind ik het nog best tegenstrijdig en moeilijk dat hij pijn heeft maar hij wel moet lopen omdat rust roest. Vind het moeilijk in te schatten hoevaak en hoelang ik iets met hem kan doen. Hij moet het aangeven maar in het begin is hij sowieso wat stijf en daar moet hij eerst doorheen. Tuurlijk verschilt dit allemaal per paard en weet ik ook dat niet elk supplement bij elk paard werkt.

Dit waren mn vragen even voor nu, kan wel zijn dat ik er van de week weer meer heb. Tuurlijk heb ik er ook wel met de DA over gepraat maar die kan ook niet overal een duidelijk antwoord op geven omdat het per paard verschilt.

_Fleur

Re: Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:58

sinds 2 maanden ben ik er ook achtergekomen dat mijn pony artrose ( beginnende) heeft.( in haar hals)

zelf ben ik ook nog veel aan het informeren over hoe of wat.
van de DA mag ik nu aangepast rijden doormiddel van een losse teugel. geen kleine voltes, liefst recht toe recht aan.
Wel gewoon stap draf en galop.
ik MAG longeren maar dan moet de volte wel groot zijn, dus ik longeer in de binnenbak zodat ik de gehele bak ervoor kan gebruiken.
Ik moet gewoon heel goed naar mijn pony kijken, als ze aangeeft dat het teveel is, dan moet ik een stapje terug nemen.
met dit weer merk ik dat ze er meer last van heeft, dus doe ik rustig aan maar wat je zegt, bewegen MOET want rust roest.

mijn pony is ook nog niet ingespoten, omdat dat ook lastig gaat in de hals.
mocht het sterk verergeren dan wilt mijn DA wel kijken of het een mogenlijkheid is.

Ik ben benieuwd naar meerdere reacties hier, want ja ook ik ben nog een groentje op dit gebied.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:00

Hoi!

Onze haf heeft artrose!
Ik weet dat ongeveer een jaar, maar deed al een stuk rustiger aan met haar omdat ik in de gaten had dat er iets was, maar wist niet precies wat! Bleek dus artrose te zijn!
Heb haar een lange tijd glucosamine van de groene os gegeven, maar merkte niet echt verschil! Ben er nu een tijd mee gestopt om te kijken of ik echt geen verschil zie.

Ze loopt 24 uur per dag in de wei of op de paddock. Ik merk dat als ze op de paddock staat stijver wordt (minder ruimte om te bewegen) en dat gras haar heel goed doet. Het liefst heb ik haar dus in een ruime wei! Met vochtig weer heeft ze meer last van haar artrose, maar dat was je denk ik wel bekend.

Verder heb ik een tijdje niets met haar gedaan, omdat ik echt merkte dat ze heel sloom en zuur werd onder het rijden. Daarna weer langzaam opgepakt en nu gaat het veel beter. Ze rijdt bij ons alleen recreatief. Veel stappen, klein beetje draven al met al zon half uurtje per keer. Ik denk dat ze meer zou kunnen maar ik geef op dit moment een jongetje les op haar en die is nog niet zover!

Wat me ook op is gevallen dat het veel beter met haar gaat nu ze een andere samenstelling heeft qua kudde. Eerst stond ze met 3 paarden van haar leeftijd. Nu staat ze met veel meer paarden, ook jonge paarden en veulens erbij. Die dagen haar uit tot een spelletje en zo beweegt ze veel meer uit zichzelf! Ze oogt veel fitter en minder stijf in de wei!

Ik heb eerlijk gezegd niets meer geprobeerd op ander gebied dan glucosamine, omdat het voor nu erg goed jmet haar gaat en ik ook geen ambitie meer met haar heb om hard te gaan trainen en ik merk dat ze gelukkig is op het moment! Veel succes met je paardje!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:09

Ik weet niet of er foto's zijn gemaakt, maar artrose is alleen op foto te zien..
Verder ken ik geen paard die dat heeft, maar ik heb het zelf wel, zij het dan in mijn knieën.

1 ding moet je goed onthouden... stilstand is achteruitgang.

Een dier of mens met artrose moet juist veel bewegen!!! En niet te zwaar belasten.
En het is belangrijk dat je de boel warm houdt zodat bewegen soepel gaat!!
Wat supplementen en zo betreft... daar geloof ik niet in..
Artrose is immers een blijvende schade..

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:15

Er zijn foto's van zijn achterbenen gemaakt maar daar zat niks dus daarop is hij goed. De DA is met een apparaat (volgens mij een echo) zijn anus in gegaan en is zo van binnenuit gaan kijken of hij iets kon vinden rondom zijn bekken enzo. Zo heeft hij dus gevonden dat er op die plek artrose zit. Er is vaak genoeg een fysio en chiropractor bij geweest en toen had ie al steeds last van zijn bekken en nu blijkt dus wel waarom.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:16

Mijn paard heeft ook problemen met zijn bekken. Wat het precies is, kan de DA niet zeggen, maar het zou best artrose kunnen zijn. In zijn hals is het wel zeker dat hij artrose heeft, dat heb ik op een echo gezien.
Het SI gewricht was in ieder geval goed. Ze hebben hem ingespoten bij zijn bekken, maar dat heeft bij mijn paard niet geholpen. Het werd eerder slechter dan beter. Hij liep scheef met zijn achterhand en licht kreupel rechtsachter. Bij hem was het voornaamste probleem dat hij niet meer wilde lopen en op het laatst alleen nog maar ging staken. De DA vertelde mij dat ik beter mijn verzekering maar kon bellen om hem af te laten keuren en hem evt. nog te houden als recreatiepaard omdat hij daar nog wel geschikt voor zou zijn. Dit heb ik ook gedaan. In de bak rijden doe ik helemaal niet meer, alleen nog een paar keer in de week buiten ernaast wandelen en af en toe erop. Hij staat in een uitloopstal dus kan naar buiten wanneer hij wil.

Het heeft bij mij wel een aardige tijd geduurd voordat ik het verwerkt had wat mijn grote trots allemaal bleek te mankeren, maar mijn paard zelf had er ook grote moeite mee, want hij wil wel heel graag werken. In het begin was hij niet te hanteren, beet en trapte zelfs naar me en als ik hem wilde pakken na het losgooien in de bak, ging hij gerust op zijn achterbenen voor me staan en moest ik hem door andere mensen laten vangen omdat ik hem niet meer te pakken kreeg. Gelukkig is dat later wel weer goedgekomen, nu is hij weer een stuk rustiger geworden, maar echt erbij neergelegd heeft hij zich niet. Soms gaat hij weleens tekeer als hij los staat in de bak en als ik dan in het midden ga staan, komt hij in uitgestrekte draf en met zijn hals in de krul om me heen draven. Net of dat hij wil zeggen dat hij het echt nog steeds wel kan. Dat zijn wel moeilijke momenten, maar ik ben blij dat hij verder goed in zijn vel zit en dat ik hem nog lekker van zijn oude dag kan laten genieten.

Het zal inderdaad per paard verschillen. Je kent je paard zelf het beste dus ik denk dat je zelf aan moet voelen wat je nog wel en niet meer met je paard kan doen. Sterkte ermee in ieder geval Ach gut .

Manon81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:19

Hoi,
Ook mijn paard heeft artrose in zijn bekken, in 1 van de SI gewrichten. De klachten zijn ontstaan na een peesblessure, waardoor de dierenarts denkt dat het komt door overbelasting. Sinds begin 2005 waren de klachten er, de eerste dierenarts erbij heeft het niet herkend, na een second opinion weet ik sinds november 2005 wat het precies is. (de artrose is trouwens inderdaad met de echo vastgesteld)

Eerst is het gewricht 2 keer ingespoten met ontstekingsremmers, hierbij kreeg ik een schema om te longeren. Ook heeft hij het eerste half jaar met pijnstillers gelopen. (door het voer) Daarnaast krijgt hij 4 x per jaar het middel Adequan, dat spuit (injectie) ik zelf in zijn hals. Het werkzame bestanddeel is glucosamine. Verder geef ik geen andere dingen voor artrose.

Sinds april 2006 staat hij elke dag buiten, weer of geen weer, zonder deken. (wel schuilmogelijkheid) 's nachts gaat hij nu nog naar binnen. Na verbouwing van de stal zou hij 's nachts ook nog buiten kunnen blijven, het wordt nl een actief-stal.

Voor de artrose reed ik Z dressuur, dit is helaas niet meer mogelijk. Nu loopt hij aan de longe, doen we af en toe een sprongetje en ik wandel aan de hand in het bos.

Mocht je nog meer willen weten, dan kun je me altijd een berichtje sturen. In ieder geval succes met je beestje.

Groetjes, Manon

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:33

Mijn verzorgpaard heeft ook artrose.Hij heeft het in zijn rechtervoorbeen.
Hij staat iedere zomer 3 maanden op de wei.We geven hem iedere dag wit poeder(sorry ik ben even de naam kwijt) en de bijwerking is dat hij wat frisser kan worden,maar dat is hij zowiezo al.Het helpt erg goed,want hij heeft er geen last van.Ik rijd hem 2á 3 keer in de week ong 3 kwartier. Vaak dressuur,maar ook wel gewoon lekker recreatief.Hij loopt iedere dag minimaal een uur aan de molen,losgooien of longeren.
We kunnen eigenlijk nog wel egwoon alles doen.
Hij is 18,maar hij gedraagt zich altijd nog als een 5-jarige en hij ziet er oook ng jong uit.

Succes
Laatst bijgewerkt door Miss_DJS op 12-12-07 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:35

MD-->BEH

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:47

Mijn merrie heeft al jaren artrose in allebei haar achterbenen, fase 3 en 4.
Heb eerst een half jaar poeder gekregen van de DA (Primeval- Gelantinaat) deze moest door haar voer iedere dag 2 keer. En nog wat pijnstillers de eerste 2 weken omdat ze toen ook nog kreupel was.
Hij heeft me aangeraden mijn paard gewoon in beweging te houden, alleen ik ben wel gestopt met de wedstrijden omdat ik toen nog fanatiek ieder weekend bijna wel concours had en dus ook erg hard trainde. Nu train ik haar normaal thuis door, alleen breng haar niet meer uit. Dit om te voorkomen dat de druk weer te hoog word.
Mijn merrie is nu al 18 en ze ziet er uit al 6! En zo gedraagt ze zich ook, maar als ik haar op rust zou gaan zetten is de kans erg groot dat ze erg achteruit kan gaan. Dus tot nu toe hou ik haar goed in beweging, rijd haar regelmatig of longeer haar om haar zo soepel mogelijk te houden. En mocht ze het s'winters iets zwaarder hebben ga ik haar weer gelantinaat geven. Lachen Dit kan zowiezo geen kwaad en veel paarden hebben er veel baat bij.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:53

Mijn haffie heeft al een aantal jaren artrose, inmiddels is ze hierdoor ook met vervroegd pensioen (ze is 19). Ik heb haar na de diagnose op de wei gezet met een in en uitloopstal en een jonge shet die haar in beweging houdt. De da had haar toen opgegeven, maar door de beweging op de wei ging het snel beter en ben ik weer gaan rijden. Echter niet in de bak en vooral op zachte paden en rechtuit stappen.

Verder heeft ze zolang ze gereden werd speciaal beslag gehad met zooltjes voor de schokdemping.

Inmiddels staat ze een maand of 4 op rust, aangezien ze continue ontstekingen krijg als ze gereden werd. Ook krijg ze Glucosamine/chondritine en msm (kruidvat), hierdoor zijn de ontstekingen helemaal weg en is ze soepeler geworden.

Sonja heeft artrose in haar hoefgewrichten en kogels, maar naar alle waarschijnlijkheid ook in de andere gewrichten.

Sinds ik haar niet meer rij is ze beter gaan lopen, maar qua gedrag negatief veranderd, ze is soms erg zuur en wil niks van me weten, maar dat las ik net bij iemand anders ook al, dus dat zal wel normaal zijn. Ik vind het moeilijkste om te bepalen wanneer het genoeg geweest is, zoals nu, ze loopt goed maar is boos dan twijfel ik toch of ze geen pijn heeft.

Kijk naar je paard en doe wat jij denkt dat goed is. Er is overigens ook een verzamel topic over artrose, daar kun je je vragen ook stellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:26

Onze merrie van 19 heeft artrose in een van haar voorbenen. We geven haar nu glucosamine complex van de groene os, omdat na lang zoeken hier op bokt daar de beste ervaringen mee waren en omdat daar glucosaminesulfaat inzit.

Verder stond ze dag en nacht op de wei, kou en nattigheid zijn niet zo best, maar aan de andere kant gaat opsluiten in een warme droge stal ook niet helpen.

Ze loopt nu wel weer rad, maar we proberen zoveel mogelijk met het rijden de hoefschoenen aan te doen voor een betere schokdemping.

x_kiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:13

artrose = slijtage in het gewricht + energieverlies

krijgen ze door niet goed inrijden en uitrijden na zware inspanning!!

je wist waarschijnlijk al wat het was .. ik weet niet dus zet ik het hier maar even!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:31

Mijn merrie heeft artrose in haar beide voorkogels. Het schijnt in een beginnend stadium te zijn. Ik heb Prime-val galinaat gekregen en voor de eerste maand ontstekingsremmers. De ontstekingsremmers zijn nu een week op en ik ben overgestapt op Devels Relief wat een natuurlijke pijnstiller schijnt te zijn. Ze heeft afgelopen zomer een veulen gehad en aan het begin van de dracht merkte ik dat ze niet goed liep. Ik ben toen gestopt met rijden. Nu is het veulen een maand gespeend en ik ben direct naar de DA gegaan die dus artrose constateerde. Ik kreeg het advies te gaan rijden zoals ik van plan zou zijn geweest als ze geen artrose had gehad. Het gaat best goed, alhoewel ik afgelopen woensdag heerlijk gereden heb, maar gisteren bijvoorbeeld merkte ik dat ze echt geen zin had en heel stijf was. Het probleem is dan inderdaad: rij je door omdat ze toch uiteindelijk wat soepeler wordt of stop je direct? Het is heel vervelend om te denken dat je paardje pijn heeft. Ik ben wel door gegaan met rijden en op een gegeven moment werd ze weer wat soepeler. Daarna ben ik gaan afbouwen en heb nog met een lang teugeltje gedraaft en gestapt. Vandaag ga ik voor het eerst weer eens naar mijn instructrice. Ik ben benieuwd hoe het gaat en wat zij er van zegt. Ik hoop namelijk zo graag dat we nog een paar jaartjes lekker kunnen rijden en eventueel nog eens een wedstrijdje kunnen rijden. Mijn merrie vindt het ook heel leuk om aan het werk te gaan. Ik zou het zonde vinden om haar inderdaad alleen nog maar in de wei te zetten. Denk dat ze ook zuurder zou worden. Ik zou ook nog wel een veulen erbij kunnen fokken, maar ik heb niet zo'n zin om met een hele paardenstapel opgescheept te zitten. Liever heb ik nog een paar jaar plezier van haar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:41

x_kiimy schreef:
artrose = slijtage in het gewricht + energieverlies

krijgen ze door niet goed inrijden en uitrijden na zware inspanning!!

je wist waarschijnlijk al wat het was .. ik weet niet dus zet ik het hier maar even!

Lekker kort door de bocht Vork
Artose kan meerdere oorzaken hebben. Dit is er een van.
Erfelijkheidsfactoren, stofwisselingsstoornissen, verkeerde voeding, intensieve fokkerij of beschadigingen na een trauma kunnen ook een oorzaak zijn!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:16

mijn paard was 8 jaar oud toen ik hoorde dat hij atrose had.met ondersteuning van voedings suplementen heeft hij nog heel wat gewonnen op wedstrijden. eerst sprong ik nog met hem later ging hij alleen nog maar dressuur. ik heb hem nog door gereden tot zijn 16 jaar, daarna heb ik besloten
hem niet meer terijden. is nl niet eerlijk als je meer vraagt dan hij eigenlijk nog kan. nu loopt hij al een jaar bij twee tinkers dag en nacht in beweging[loopstal], en het gaat super goed. als je hem ziet spelen met die twee lijkt het net een 3 jarige.
veel beweging is super goed [wei paddock]
voedings suplementen [mijn ervaring www.iwest.de]
en met accupunktuur kun je veel doen
hoeveel rijden ? dan moet je op je gevoel afgaan .er zullen altijd betere en slechtere dagen
zijn.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:56

He Michelle,
Balen joh dat je paardje artrose heeft.
Ik vind dit een interessant topic, dus ik blijf hem even volgen.

Ik heb ook een vraagje voor de mensen die bekend zijn met artrose in de voorbenen.
Mijn paard is 7 jaar. Ze heeft eigenlijk sinds ik haar heb erg stijf gelopen met haar voorbenen (stalgenootjes schrokken er van). Vooral in de winter is ze erg stijf. Ze loopt ook erg kort, korte pasjes.
Ze heeft in mei een peesblessure gehad, is hier herstellende van.
Sinds enkele weken, eigenlijk sinds het weer kouder is, wil ze niet meer lopen, elke stap (vooral in de bak) kost haar moeite. Ze trekt in het begin de teugels uit me handen en gaat met haar voorbenen staan graven. Er is dus overduidelijk iets, misschien pijn, waardoor ze niet wil lopen, stijf/kort loopt enz.
Ik heb haar de laatste keer dat ik dr gereden heb, geprobeerd er doorheen te rijden, het voelt niet goed, ik rijd dus nu ook niet meer. Nadat ik even gereden heb, met name gegaloppeerd heb, gaat het iets beter, maar ze blijft stijf lopen voor zo'n jong paard.
Ze heeft ook de pech dat ze op de voorhand gebouwd is en dat ze een blijvend probleem aan haar achterbeen heeft, waardoor ze de achterhand niet goed wil/kan/durft te gebruiken.
Wat denken jullie bij deze symptomen?

Ik ga morgen terug voor een controle scan naar de da. Ik heb opgebeld dat ik haar voorbenen op de foto wil hebben, ik wil nu eerst weten of ze echt niks heeft. Hij gaat een kreupelheidsonderzoek doen.

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat iemand dit herkent, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:04

Goh, dat klinkt niet lekker, hopelijk dat je morgen wat wijzer wordt. Pas als je echt weet wat er aan de hand is, kan je passende maatregelen nemen.
Ik hoor nu veel mensen die met de juiste voedingssuplementen en alternatieve therapiën, nog best ver gekomen zijn met hun "artrose" paard. Ik heb gisteren en ook vandaag, ondanks de kou, heerlijk gereden op mijn merrie. Zij heeft ook artrose aan de voorbenen (kogels). Ik geef haar Primval en duivelsklauw en ze gaat er goed op.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:05

Cerize: Wat heeft/had jouw paard voor klachten voordat je wist dat het artrose was?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:10

Vorig jaar (2006) zomer wou ik haar drachtig hebben, vlak voor de inseminatie, merkte ik al dat ze heel kort liep en niet lekker aan de teugel wilde. Na de inseminatie werd het alleen nog maar erger. Ik had de bedoeling om haar door te rijden (in conditie te houden) tijdens de dracht, maar ik ben al heel snel gestopt. Ze was heel kort in de beweging, alsof ze op eieren liep. Ze nam mijn hand niet meer mee, maar liep in een verstijfde houding aan de teugel. Longeren, gewoon aan het halster, ging ook niet meer. Je zag gewoon dat ze ergens goed last van had. Omdat ze drachtig was, kon ik haar niet op de foto zetten. Dat heb ik 4 weken geleden laten doen, nadat haar veulentje in de opfok was gegaan. Ik schrok best van de diagnose, maar begin nu best weer optimistisch te worden. De hoefsmid heeft er speciaal beslag onder gedaan en wat ik al zei, ze krijgt voedingssuplementen. De eerste 3 weken heeft ze ook ontstekingsremmers gehad. Ze loopt nu best goed, dus er is nog hoop, ook voor jou!!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:12

Bedankt voor je snelle reactie, toch ook dat stijf en kort lopen.. Mijn paard heeft het in de winter wel erger, in de zomer is ze ook best fijn te rijden. In de winter wordt ze op dr rug ook heel erg gespannen en gevoelig, zou best kunnen dat dit dan weer uit die benen komt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:14

NAADJE Michelle!!! echt naadje!!!

jointsaver is een goed supplement..........in de nacht op stal en overdag zoveel mogelijk op het land...

tjeute....... ben er eigenlijk een beetje stil van

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:36

xThalyx schreef:
Cerize: Wat heeft/had jouw paard voor klachten voordat je wist dat het artrose was?

Wij hebben heel lang gedacht dat onze merrie gevoelige hoeven had. Maar de Va had geconcludeerd met behulp van de visiteer tang dat daar het probleem niet zat. Het feit ook dat ze béter ging lopen als we met haar gingen wandelen, deed hem concluderen dat het artrose moet zijn. Als ze de ene dag rad liep kon het de volgende dag mis zijn.

We voeren nu glucosamine complex van de Groene Os en ze staat op een paddock met een inloopstal. Het gaat nu prima.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:17

Hey
Mijn merrie heeft ook artrose in haar linker voorknie.
Ze heeft dit toch al een jaar.
Ik heb er eerst niets van gemerkt tijdens het rijden. Ze liep nog even actief, liep mooi & niet kreupel, was soepel, kortom ze liep eigenlijk zowat perfect. Totdat het kouder werd. Vanaf toen wou ze opeens niet meer op de linkerhand op een volte galloperen & knikte ze mee met haar hoofd in draf en ging ook opeens veel struikelen.
Ik heb toen meteen de DA laten komen & deze kon ze niet zeggen wat er scheelde dus hebben we foto's laten maken. Daaruit bleek het lichte artrose te zijn in de linker voorknie.
Ik heb nog geluk want doordat de artrose niet erg gevorderd is, heeft zij in de zomer er geen tot bijna geen last van. Ik merk echt wel dat ze op koude dagen meer pijn heeft.
Het struikelen kwam omdat het pijn deed als ze haar been plooide in de knie (in draf) en dus haar been niet hoog wou optillen waardoor ze haar voet niet goed neerzette op de grond en vervolgens struikelde.
Mijn merrie is ook maar 12 jaar maar is als 3jarige merrie te intensief bereden & te veel belast geweest (bij vorige eigenaar, ze was een springpaard)
Omdat de artrose maar op een plaats was stelde de DA een infiltratie voor. Het heeft 2 weken geduurd voor ik verschil begon te zien maar daarna liep ze weer prima, wel heeft ze nog steeds last op koude dagen.
Ik kan nog prima dressuur met haar rijden. Zo doet ze nog steeds oefeningen van M-niveau.
In de zomer rijd ik 6 dagen op 7 met haar & toch wel vrij intensief dressuurwerk. In de zomer merk ik eigenlijk niets van de artrose. Ze staat dan ook zomers van half 8 's morgens tot 9u 's avonds buiten.
In de winter doen we het rustiger aan. Dan rijd ze maximum 3x / week en op een rustig tempo. De dagen dat ze niet gereden word, ga ik wel stappen met haar aan de hand om haar soepel te houden. Het is idd zo dat als ze wat stijf zijn, ze er meer last van hebben. In de winter staat ze van 9u 's morgens tot 8u 's avonds buiten.
Ik geef haar idd ook glucosamine van de groene os, appelazijn (dit remt het proces wat af & verminderd de pijn) & op gevoelige periodes duivelsklauw (dit verzacht de pijn).
Verder doe ik niets speciaal ...Mijn instructrice houd er ook rekening mee dat m'n paardje artrose heeft.
Ik volg dit topic !

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:36

Wil er nog even bijzeggen dat ik net als Cil geen wedstrijden meer rijd maar wel de training (in de zomer vooral dan) toch wel vrij intensief houd omdat ik merk dat ze het kan. Er zijn heel wat oefeningen die ze met gemak uitvoert o a wisselgalop, uitstrekken in draf, schouder binnenwaarts in de 3 gangen, wijken enzo
Net als ik hier veel lees, heeft ook mijn merrie het karrakter van een 3jarige & wil ze maar al te graag werken ! Ze heeft ook altijd heel intensief gewerkt voor ze bij kwam, ze was een springpaard. Vanaf ze bij mij kwam werd dat dressuur. En dit doet ze dus super graag ! Als ik zie hoe ze het werk met plezier kan uitvoeren zowel onder het zadel als aan de longe. Dan denk ik toch bij mijn eigen als ze dit graag doet & geen last heeft, ga ik toch nog even door. Ze doet liever een dressuurtraining dan een buitenrit want op buitenrit heeft ze dan weer bang Tong uitsteken
Wat ik ook wel doe is als ik haar 's avonds op stal zet, haar knie bandageren met een kleine ponybandage. Ik zorg er wel voor dat haar pees er niet mee onder komt want dat is dan weer slecht voor de pees. En zo blijft haar knie wat warmer. In de dag doe ik de bandage wel uit want als ze rolt, rolt ze de bandage los en hangt ie op haar kogel.
Net zoals def zei dat beschadiging na een trauma de oorzaak ook kan zijn, is het geval bij mijn merrie.
Ze was geblesseerd geraakt als springpaard bij vorige eigenaar, het letsel heeft kunnen genezen maar even later vormde hier artrose & toen was het gedaan met springwedstrijden & hoefde die eigenaar haar opeens niet meer terwijl het eigenlijk zijn schuld is dat ze nu artrose heeft want hij heeft altijd al te veel van haar gevraagd maar ja ...bij mijn merrie is vroegtijdige belasting in combinatie van beschadiging na een trauma de boosdoener geweest. Maar we genieten zo veel mogelijk van elkaar & als de dag komt dat ik merk dat het niet meer gaat, zal ze haar oude dag bij mij beleven & dan stap ik gwn elke dag aan de hand met haar. Deze merrie gaat nergens meer naartoe !
Sorry voor het lange verhaal ! Haha!