Steeds dunner worden.. weer ziek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Steeds dunner worden.. weer ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:59

Halo,

Ik heb een bijrijdpony die ik nu zo'n jaartje doe. Ik doe hem ongeveer 4 a 5 keer in de week. Voordat ik met hem begon is hij heel erg ziek geweest. Hij was zo dun dat hij er bijna aan dood ging. De eigenaresse zei dat hij een soort suikerziekte heeft. Hij kreeg ook medicijnen maar in de zomer ging het zo goed dat dat niet meer hoefte. Nu vinden wij hem beiden weer steeds dunner worden en krijgt hij dus ook zijn medicijnen weer.

Hij staat buiten nu niet meer op het land maar in een bakje met een grote stal. Hij krijgt veel hooi en daarnaast ook nog gewoon mix-voer. Ik geef hem ook vaak appeltjes ed. Weten jullie misschien wat dit nou precies voor ziekte is? Hebben jullie hier toevallig ervaring mee? Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen en wat is nou echt gezond? Moet ik hem nou juist veel rijden om hem fit te houden of juist rust?

Alvast bedankt!

Liefs, Maartje

Guess1

Re: Steeds dunner worden.. weer ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:24

Ik denk insulineresistentie. Anders vraag je het toch de eigenaresse. Een paard wat te dun is kan van alles hebben. Maagzweer of parasieten in zijn darmen. Je kunt mest opsturen en laten onderzoeken dan weet je het zeker.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:26

Als hij suikerziekte heeft (insulineresistentie) zou ik stoppen met appels en of wortels geven hier zit namelijk heel veel suiker in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:28

MaartPaard schreef:
Halo,

Ik heb een bijrijdpony die ik nu zo'n jaartje doe. Ik doe hem ongeveer 4 a 5 keer in de week. Voordat ik met hem begon is hij heel erg ziek geweest. Hij was zo dun dat hij er bijna aan dood ging. De eigenaresse zei dat hij een soort suikerziekte heeft. Hij kreeg ook medicijnen maar in de zomer ging het zo goed dat dat niet meer hoefte. Nu vinden wij hem beiden weer steeds dunner worden en krijgt hij dus ook zijn medicijnen weer.

Hij staat buiten nu niet meer op het land maar in een bakje met een grote stal. Hij krijgt veel hooi en daarnaast ook nog gewoon mix-voer. Ik geef hem ook vaak appeltjes ed. Weten jullie misschien wat dit nou precies voor ziekte is? Hebben jullie hier toevallig ervaring mee? Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen en wat is nou echt gezond? Moet ik hem nou juist veel rijden om hem fit te houden of juist rust?

Alvast bedankt!

Liefs, Maartje

Ik denk dat het slimmer is dat je een DA inschakelt, die heeft veel meer verstand van suikerziekte dan wij. Hij kan het bloedbeeld van je pony bekijken en verder onderzoek doen.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:34

Helemaal mee eens *LOL* Ik zou er ook niet al te lang mee wachten de DA te bellen. Als het al is vastgesteld dat het suikerziekte is moet je zo'n paard altijd scherp in de gaten houden. Vooral als je omschakeld van weideseizoen naar paddock. Dit soort overgangen kan zo'n paardje slecht hebben.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:38

Het is altijd moeilijk als het een paard van een ander betreft. Er kunnen vele oorzaken zijn van gewichtsverlies, zoals eerder genoemd werd kunnen wormen e.d. een oorzaak zijn.
Zou toch de eigenaar vragen of ze een bloedtest wilt laten doen, dan weet je meteen wat er speelt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:23

mijn pony was toen hij kwam al wat 'slank' maar hij at ook heel slecht,en het bleek dat hij rode wormpjes had(en grote haken achterin zijn mond) hij heeft een spuitje gehad tegen de wormen en de haken zijn gevijld,en nu is het een lekker 'vetrolletje' Tong uitsteken