Hoeven met echt extreem uitgeholde straal, wat aan te doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Hoeven met echt extreem uitgeholde straal, wat aan te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:47

Zoals in dit topic te zien is;

Nieuw zielig project; appaloosahengstje Panter!

heb ik vrijdag een ietwat slecht verzorgde pony gekocht.

Toen ik zijn hoeven nader inspecteerde, schrok ik me rot, zijn stralen zijn extreem uitgehold!
Tussen zijn straal en draagvlak van de hoef zit een verschil van wel 5 cm.
Dit is niet het werk van een smid geweest maar de eigenaar is zelf aan het 'bekappen' geslagen.
Ik heb dit werkelijk nog nooit gezien, vanaf de achterkant kijk je zo de hoeven in.

De pony loopt moeilijk op het harde en beweegt niet meer zo soepel zoals ik van hem ken van 2 jaar geleden.

Hier begeleidende foto's

Linksvoor;

Achteraanzicht opgetild
Afbeelding

Achteraanzicht op de grond
Afbeelding

Bovenaanzicht opgetild
Afbeelding

Draagvlak, of iets wat erop lijken moet
Afbeelding

Linkachter;

Achteraanzicht opgetild
Afbeelding

Bovenaanzicht opgetild
Afbeelding

Achteraanzicht op de grond
Afbeelding

Nou en zo kan ik nog een heel zwikkie plaatsen maar ik denk dat jullie genoeg hebben gezien, alle hoeven zijn zo, de achterhoeven dus ook nog vreemd scheef en wat vergroeid.

Iemand die dit herkent ? Zoja, welke behandeling heeft het dier gehad ? Is hier nog wat aan te doen überhaupt ?
Ik ga zowiezo contact opnemen met een hoefsmid natuurlijk maar vroeg me ook af of dit misschien een gevalletje is voor de gebroeders van Nassau ? Of is het gewoon een kwestie van laten groeien en zo af en toe bij laten kappen ?

Wie o wie heeft hier iets nuttigs over te zeggen ?

windhond

Re: Hoeven met echt extreem uitgeholde straal, wat aan te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:52

Mijn god zeg. Ik zou er idd mee naar van Nassau gaan.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:54

hemeltje zeg, zou hij dit moedwillig gedaan hebben? Het lijkt bijna alsof de hele boel er uit gerot is, ziet er niet lekker uit. Maar als hij/zij nog op vier benen staat... Ik zou er toch wel naar een bekapper mee gaan die verstand heeft van probleemvoeten!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:55

Ik zou idd naar een heel ervaren hoefsmid gaan eventueel eentje die met een dierenarts samenwerkt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:57

Gewoon eerst je eigen hoefsmid laten bekappen, dan gaat er al een heel stuk van de verzenen af. De straal is denk ik weggerot. Dit heb ik ook een keer gehad met een zielig entertje en deze had zelfs nog minder straal. Goede verzorging (af en toe ff afspuiten met water) en goed schoonhouden de wei in was voor die van mij toen voldoende. Het is eigenlijk nog zeer snel genezen toen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:58

Ik zou eerst een goeie hoefsmid erbij halen en het beest normaal laten bekappen.. ze staat zowiezo veel te lang!!!! En dan nog eens kijken hoe het eruit ziet..

Wat de stralen betreft, vind ik het wel mee vallen, alleen vertekend het nu ook heel erg omdat haar voeten zo lang zijn.
Kijk, echt mooi zijn ze idd niet, maar dat is een kwestie van groeien.. en bijhouden, zeker elke 8 weken..

Mocht het niet verbeteren kan je altijd nog naar van Nassau gaan..

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:59

Ik zou beginnen met blauwtinctuur ter voorbereiding van de bekapping, en dan een zeer ervaren hoefsmid laten komen. Dit kan je niet aan een gewone smid overlaten. Succes !

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:00

@ Dovish, nope; het is vast met goede bedoelingen, maar zonder enig verstand van hoeven, gedaan.

@ Zammie; de straal zelf is onder die modder ( hij kwam net van buiten van de blubberbak ) wel redelijk normaal, de eigenaresse kennende is dit er uitgesneden i.p.v gerot ben ik bang.

De hoeven zijn redelijk kort nog, maar wel stijl;

Afbeelding

Ik denk dat ik zowiezo een mailtje naar Nassau stuur met deze foto's, en mn eigen smid ook eerst foto's stuur voor ik hem bel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:04

In de teen is ze op die foto niet echt te lang, maar ze zijn vooral te hoog in de verzenen, waardoor de straal automatisch dieper komt te liggen.
Hier mag zo te zien zeker 1,5-2 cm vanaf.. en dan krijg je al een heel ander beeld.
Feit is wel dat de smid niet ineens alles eraf moet halen, anders krijg je een te groot verschil en overbelasting van de pezen etc..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:06

Femmefatale; dat laatste ben ik me van bewust. Er was nog een pony daar die de hoeven echt helemaal naar voren omgekruld had, van die eftelingschoentjes, heel sneu. Die moet idd ook stukje bij beetje bekapt worden anders gaat dat alsnog verkeerd.

De teen is idd niet lang, de verzenen wel, maar die hele hoeven staan ook vreemd, voorkant kort, achterkant lang, straal diep... Geen idee hoe ze het zo voor elkaar hebben kunnen krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:08

SANEX schreef:
Femmefatale; dat laatste ben ik me van bewust. Er was nog een pony daar die de hoeven echt helemaal naar voren omgekruld had, van die eftelingschoentjes, heel sneu. Die moet idd ook stukje bij beetje bekapt worden anders gaat dat alsnog verkeerd.

De teen is idd niet lang, de verzenen wel, maar die hele hoeven staan ook vreemd, voorkant kort, achterkant lang, straal diep... Geen idee hoe ze het zo voor elkaar hebben kunnen krijgen.

Ben er wel jaloers op.. mijn paardje komt bij 1 voetje wat verzenen te kort... Clown
Maar goed.. ik zou gewoon eerst je eigen smid laten komen, en daarna kan je in overleg met hem altijd nog naar van Nassau..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:10

Nou geef je adres, als er een stukkie af is stuur ik jou de verzenen op, beetje bisonkit erbij, moet lukken Knipoog

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:10

Ik denk dat je beter even naar van Nassau kan bellen, ik weet dat hij het altijd heel druk heeft en dan weet je gelijk wat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:14

Ik zou een mailtje naar Rene Vroom sturen. Naast een goeie kapbeurt heeft hij wel wat voor die straal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:24

Wellicht kan je ook de mensen van de dierenkliniek in Emmeloord bellen? Die hebben ook een heel goede hoefsmid en bergen ervaring...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:27

Geen paniek! Gewoon ff goed bekappen,ff tegen rotstraal behandelen,komt helemaal goed.Hiermee hoef je echt niet naar van Nassau,maar gewoon naar een goede bekapper of hoefsmid.
Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:49

Ik ga met CherokeeChum mee, geen paniek, goed bekappen en behandelen tegen rotstraal. Er mag wel een flinke rand af Knipoog.

Ik heb ook laatst een pony gedaan die er ongeveer zo op stond, ook met wat rotstraal (wel iets minder dan deze) en die gaat nu al een stuk beter.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:50

ik denk dat als je dit vaak kleine beetjes bekapt, goed droog houd, en verder lekker bij laat groeien het al redelijk snel goed moet komen. Zodra hij weer pijnloos kan lopen, en de hoefen weer de goeie kant uit gaan, kleine stukjes wandelen op vlakke harde ondergrond zodat het daar nog beetje van afslijt, en dan moet het wel goed komen denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:33

Die straal is niet wat er mis is.... Die hielen Bloos!. Ik denk dat dit paard hoefbevangen is geweest.

Ik zie veel te lange hielen en overgroeide steunsels. Dit is een werkje voor van nassau of een goede bekapper.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:27

je zegt dat hier zelf aan geknutseld is maar ik betwijfel dat. volgens mij is het gewoon doorgegroeid. gewoon een goede bekapper zoals al is genoemd Ja ik neem aan dat je eigen bekapper hier wel mee overweg kan?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:30

denk ook dat ze gewoon te laat zijn met bekappen
verder lijkt het idd op rotstraal maar hoeerg of niet is zo niet te zien

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:31

Ik zou van nassau mailen voor info en wat hiermee te doen, vragen staat vrij!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:13

@ Pellie; ik weet van de oude eigenaar dat deze zelf de hoeven van de pony's 'bekapte', zonder dat ze ooit enige cursus heeft gehad.
Rotstraal zal het ook zeker zijn, gezien de omstandigheden waarin de pony heeft gestaan ( eerst voornamelijk in eigen mest en vervolgens in het water/blub ) maar het is dus ook een gedeelte zelfwerk.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:22

Arabesk schreef:
Die straal is niet wat er mis is.... Die hielen Bloos!. Ik denk dat dit paard hoefbevangen is geweest.

Ik zie veel te lange hielen en overgroeide steunsels. Dit is een werkje voor van nassau of een goede bekapper.

Joh....Geef jij cursus bekappen?
Dit zijn gewoon ernstig verwaarloosde hoeven en in 1 bekapbeurtje op te knappen,rotstraal behandelen en klaar.....no drama Cool
Maarja ik weet er niet zoveel van..Ben pas 25 jaar hoefsmid Rolleyes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 07:59

zijn inderdaad een beetje lang geworden zeg..
denk dat de straal losgelaten heeft en het daarom zo diep lijkt.
na een paar keer netjes bekappen zie je er denk ik niks meer van Haha!