Heeft mijn veulen naast veulenbrok nog iets nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GermanDutchy

Heeft mijn veulen naast veulenbrok nog iets nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 09:15

Hallo allemaal,

is het nodig om mijn veulen naast veulenbrok nog voedingssupplementen te geven? of is dat nu nog niet nodig? ze is nu 7 mnd oud en krijgt naast veulenbrok ook elke dag hooi...

alvast bedankt voor evt. reacties!

Chesky

Re: Heeft mijn veulen naast veulenbrok nog iets nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:19

Ik denk niet dat het nodig is om naast veulenbrok nog iets anders te voeren, dit is speciaal voor de kleintje gemaakt en zal dan dus ook alles wat ze nodig hebben bevatten.

Mijn inmiddels 2,5 jarige heeft het ook altijd goed gedaan op de veulenbrokjes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:21

tja, dat is eidere voor zich, dus eigen mening.
mijn jonge paarden hebben een mineralen liksteen in de stal hangen en ze krijgen prominent bijgevoerd, daar zitten alle supplimenten in die je kunt voeren.
toen ik ze kreeg was hun conditie slecht, vandaar dat ze dit nu krijgen, ze hebben het dadelijk een half jaar gehad en zijn al super opgeknapt.
als deze pot op is stop ik er mee, kijken hoe dat gaat, het is namelijk best prijzig.
verder zijn er ook vitamine brokjes die je bij kunt voeren, daar zit ook een boel extra in en je hebt ze van verschillende merken, gwoon even voerleveranciers bellen Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:40

Ik zou iig voor een goede liksteen zorgen zoals pre ook al zegt. Verder voerde ik mijn pony's toen ze nog veulen waren alleen veulenbrokjes bij en onbeperkt hooi (in de winter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:41

VSW --> VS.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:35

Is in principe voldoende.
Ik geef iedere dag een flinke winterpeen bij, gewoon voor het lekkere.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:51

nou, thanx iedereen! een liksteen was ik id van plan om te kopen.... maar ik zit dus goed met de veulenbrok Haha!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:51

Ik weet niet hoeveel hooi je geeft, maar het is erg belangrijk dat ze hiervan voldoende krijgt. Ik zou mijn veulen iniedergeval onbeperkt hooi geven.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:44

ze staat nu op stal en krijgt daar meer dan voldoende hooi - dus daar heeft ze zeker genoeg van Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:51

Hey
VitalHerbs heeft een natuurlijk supplement (kruiden dus) die goed zijn voor de groei van het veulen, helpt ocd te voorkomen & is ook goed voor de groei van de hoefjes. Het noemt Foal Growth
www.vitalherbs.net

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:56

heb meteen ff op de site gekeken - ga dit maar eens testen, denk ik... thanx voor de tip!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:00

Ik geef mijn veulen podo veulenbrok van Pavo en daar zit alles in. Op dit moment geef ik hem ook winterwortels 's avonds omdat ze zo lang op stal staan en het is "doe voer". Verder heeft het veulen echt niets extra's nodig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:41

als je je veulen al een complete brok voert zou ik er niet van alles en nog wat bij gaan geven ,
ja onbeperkt hooi, maar das weer wat anders natuurlijk
maar door juist veel te veel voedingstoffen aan te bieden (denk hierbij aan vit/min en sporenelementen ) doormiddel van supplementen bovenop een complete brok kun ej ook negatieve ontwikkelingen stimuleren kwa skelet opbouw

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:02

dat dacht ik eigenlijk ook al - dat veulenbrok wel voldoende zou moeten zijn.... is een beetje hetzelfde als royal canin voor mijn katten, zit ook al alles in Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:20

Ik zou zeker voorzichtig zijn met zomaar allerlei suplementen bijvoeren.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:03

Ieder paard heeft baat bij kruiden ...
Ik schreef dan ook natuurlijk supplement, juist omdat je met deze geen kwaad kan aanrichten.
Poedertjes geloof ik ook niet in & kan bovendien schadelijk zijn op lange termijn.
Veulens eten bewust ook kruiden in de natuur als ze naast hun moeder staan te grazen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:22

Ik ben niet met je eens dat natuurlijke suplementen per definitie goed zijn.
Een paard op de wei eet idd kruiden maar doet dat selectief, hij eet die kruiden die hij op dat moment nodig heeft.
Als je hem een suplement met allerlei soorten kruiden geeft dan kan hij daar niet selectief van opnemen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:15

Veulenbrok is voor veulens die nog melk drinken bij de moeder. Vanaf het afspenen moeten ze eigenlijk over op opfok-brokken. (bij Pavo gaan ze dan van PodoStart naar PodoGrow) Ik mag mijn veulens 2 kilo brok per dag geven, niet meer ook niet als ze even mager worden doordat ze in een groeispurt zitten. Die fases krijgen ze de eerste twee jaar regelmatig. En verder liefst onbeperkt hooi.
Als ze erg snotterig zijn wil ik ze wel eens wat extra vitamines geven in de vorm van een pasta (lijkt uiterlijk op wormenspuit).

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:31

Mijn 2 veulens krijgen ook de pavo podo grow met flink wat hooi. Deze staan dag en nacht op een weiland met schuilstal. Ik voer er ook nog wat meusli bij.En zo af en toe een vitaminepasta

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:05

shan schreef:
Ik ben niet met je eens dat natuurlijke suplementen per definitie goed zijn.
Een paard op de wei eet idd kruiden maar doet dat selectief, hij eet die kruiden die hij op dat moment nodig heeft.
Als je hem een suplement met allerlei soorten kruiden geeft dan kan hij daar niet selectief van opnemen.

Dat wou ik dus ook zeggen eigelijk. Idd paarden eten de kruiden selectief die ze op dat momment nodig hebben. Maar doordat wij ze deze dag hebben gedomesticeerd en onze moderne weides die kruiden vaak niet bevatten, kan het nooit geen kwaad om ze een handje te helpen met ze kruiden aan te bieden. De kruidenmengelingen van VitalHerbs zijn per situatie eerst grondig bestudeerd bij wilde paarden in de natuur. En dan pas zo samengesteld op de behoefte per situatie. Het kruidenmengsels Foal Growth is dus echt wel zo samengesteld met kruiden dat de veulens eten in de natuur voor hun groei. Kijk maar op hun site. De vader van mijn beste vriendin werkt bij VitalHerbs en heeft me dit allemaal uitgelegd omdat ik mij er wel in interesseer.
Je hebt trouwens de basiskruiden waar elk paard baat bij heeft en de kruiden die je bij specifieke situaties moet geven.