Wel of niet enten Rhino?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Wel of niet enten Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:08

ALs er Rhino is uitgebroken en je paard is niet geent er voor, dan alsnog doen of niet?

In mijn geval een uitbraak (neurologische versie) van circa 10 km van stalling vandaan. Ik rij niet met vreemde paarden. Op mijn stalling staan 7 paarden waarvan slechts 1 geent.
Kunnen ze alsnog ziek worden ondanks ze geent zijn?

Wat zouden jullie doen?

langemans

Re: Wel of niet enten Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:10

De rhino enting heeft sowieso geen zin als er niet op stalniveau geënt wordt. Bovendien werkt de rhino enting niet voor alle varianten van de ziekte (bijvoorbeeld de verlammings variant).

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:12

Ik zou het wel doen.
Gewoon als zekeren voor het onzekeren.
En dan betaal je 1x zo'n enting, terwijl je het jezelf als die het krijgt moeilijk kan vergeven.

langemans schreef:
De rhino enting heeft sowieso geen zin als er niet op stalniveau geënt wordt. Bovendien werkt de rhino enting niet voor alle varianten van de ziekte (bijvoorbeeld de verlammings variant).

Ohw dat wist ik niet.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:13

Gewoon even je DA raadplegen als het wel of geen zin heeft.
Evt. met mensen op stal overleggen, krijg je misschien nog wel groepskorting. Knipoog

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:25

Groepskorting zul je bij een DA nooit krijgen Knipoog Wel kun je natuurlijk de reiskosten verdelen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:29

het heeft geen zin om dan nog te enten.
Bij ons op stal staat een paard die Rhino heeft, dan is het te laat, en ook wij kunnen alleen maar hopen dat het er bij de rest niet uit komt.

overigens staat het besmette paard nu in utrecht in de kliniek.

mijn dierenarts heeft geadviseerd de paarden binnen te houden.
Ze mogen hier geen rechtstreeks contact met elkaar hebben en na een paard aangeraakt te hebben handen wassen met ontsmettingszeep.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:33

Nagyl schreef:
ALs er Rhino is uitgebroken en je paard is niet geent er voor, dan alsnog doen of niet?

In mijn geval een uitbraak (neurologische versie) van circa 10 km van stalling vandaan. Ik rij niet met vreemde paarden. Op mijn stalling staan 7 paarden waarvan slechts 1 geent.
Kunnen ze alsnog ziek worden ondanks ze geent zijn?

Wat zouden jullie doen?

ik zou gewoon enten..wij hebben het hier ook gehad, er kwam een paardje(met achteraf Rhino)en er waren een paar niet geent, wel gedaan....alle paarden kunnen(ook al zijn ze geent)..dan nog wel Rhino krijgen maar dat is dan in een afgezwakte vorm(alleen snotneus ofzo)..zeker doen dus....en daarbij...paarden houden kost al een hoop geld, dus kunnen die paar centen er ook nog wel vanaf...je wil namelijk niet weten hoeveel het je kost als ze Rhino krijgen!!!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:51

Kijk eens op de Bokt wiki bij rhino. Daar staat een hoop uitleg, ook betreffende bescherming bij vaccinatie.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:10

Mijn stalgenootje (vriendin) en ik hebben besloten om de veearts te bellen voor advies. Dan bespreken we het met de rest van de mensen van de stal.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:50

Ik heb nog een vriendin wat dus staat in het dorpje waar de haard van besmetting is gebeld. Zij had al de veearts gebeld, en hij zei dat ze dus uit de buurt moest blijven en niet met andere paarden in aanraking te komen. Zij is overgings ook niet geeent. En daar heeft de veearts niks over gezegd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:53

Tuurlijk zegt een dierenarts dat je moet enten.
Ik vind het allemaal wat overdreven.
De enting beschermt ze niet helemaal tegen rhino en dan heb je al die tijd braaf geeent (moet volgens mij ook nog ieder half jaar) en dan krijgt je paard het nog.
Ik ent daarom ook niet tegen rhino.
Je kunt opvandaag je paard al voor schimmel en droes enz enten.
Enten is ook allemaal rommel en teveel lijkt mij ook niet echt goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:40

Ik ent altijd tegen Rhino. 2 Entingen in afstand van 4 weken voor de basisenting en dan elke 9 maand. Als mijn merrie dragend is krijgt ze ook nog de 3e, 6e en 9e maand de enting. Het is werkzaam tegen de twee meest voorkomende Rhino varianten EHV1 en EHV4

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:49

Wilawander schreef:
Ik ent altijd tegen Rhino. 2 Entingen in afstand van 4 weken voor de basisenting en dan elke 9 maand. Als mijn merrie dragend is krijgt ze ook nog de 3e, 6e en 9e maand de enting. Het is werkzaam tegen de twee meest voorkomende Rhino varianten EHV1 en EHV4

Ja voor merries waar gefokt mee worden zou ik het ook doen.Omdat de kans voor abortus dan groot is.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:11

langemans schreef:

ja dat klopt!!
en sommige paarden hebben het als veulentje al gehad en dan zijn ze al immuun
(weet het niet zeker)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:54

Mensen, goed opletten. Bij deze een rhino spoedcursus. Bij een uitbraak is het wel degelijk nuttig om paarden (mits ze geen koorts hebben) te gaan vaccineren. Het rhinopneumonievirus is het equine herpes virus type 1. Dit virus geeft ademhalingsstoornissen, abortus bij drachtige merries en in meer zeldzame gevallen zenuwstoornissen. De vaccinatie zorgt er voor dat 1) ademhalingsstoornissen zo goed als niet voorkomen, 2) de uitsheiding van virus in de omgeving sterk beperkt wordt in tijd EN in hoeveelheid, 3) met duvaxyn (enige vaccin waarbij abortus geëvalueerd werd) wordt het risico op abortus sterk beperkt. Dit zijn de redenen waarom vaccinatie aan te raden is. En dan nog vooral om de uitscheiding in de omgeving sterk te gaan verminderen, zodat er minder virus is om andere paarden te gaan besmetten en de kans kleiner is dat er nieuwe gevallen optreden. Vragen zijn welkom.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:59

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:15

de mindere variant waar de paarden tegen geent worden overleven ze .
dus wel of niet enten ze overleven deze variant,in geval van drachtige merries zou het misschien wel goed zijn ivm het verliezen van het ongeboren veulen
de ergste variant van rhino daar gaan ze in het ergste geval aan dood,en daar helpt geen spuit tegen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:20

noortje schreef:
het heeft geen zin om dan nog te enten.
Bij ons op stal staat een paard die Rhino heeft, dan is het te laat, en ook wij kunnen alleen maar hopen dat het er bij de rest niet uit komt.

mijn dierenarts heeft geadviseerd de paarden binnen te houden.
Ze mogen hier geen rechtstreeks contact met elkaar hebben en na een paard aangeraakt te hebben handen wassen met ontsmettingszeep.

Oeh, zo dicht bij..... Hoe is het nu?

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:29

Citaat:
P E R S B E R I C H T
Deventer, 10 februari 2006
Manegepaarden getroffen door neurologische vorm van rhinopneumonie
Op een manege in West-Nederland is de neurologische vorm van rhinopneumonie geconstateerd. Rhinopneumonie is een besmettelijke paardenziekte, waarvan de neurologische vorm incidenteel voorkomt en dan tot dramatische beelden kan leiden waarbij sommige paarden overlijden dan wel geeuthanaseerd moeten worden. De veroorzaker is het type 1 van het equine herpes virus. GD-onderzoek toonde dit virus bij de manegepaarden snel aan. De ziekte levert geen gevaar op voor de volksgezondheid.
Op de manege werd eind vorige week koorts geconstateerd bij een paard. Inmiddels hebben 15 paarden (hoge) koorts ontwikkeld en bij drie paarden waren ook zenuwverschijnselen te zien, waarbij één paard geeuthanaseerd moest worden . De dierenarts nam, in overleg met GD, van 10 paarden neusswabs. Deze werden voor onderzoek naar het GD-laboratorium in Deventer gezonden. Binnen enkele uren bevestigde de PCR-test de aanwezigheid van equine herpes virus type 1 (EHV1) in alle neusswabs.
De neurologische vorm van rhinopneumonie kenmerkt zich door zenuwverschijnselen, voorafgegaan door koorts, slechte eetlust, luchtwegproblemen en dikke benen. Bij paarden met neurologische verschijnselen wordt overigens vaak een lichte ondertemperatuur geconstateerd. De zenuwverschijnselen variëren van een slappe staart en ataxie (lopen als een dronkeman) tot ernstige verlammingsverschijnselen aan de achterbenen. Voor paarden met laatstgenoemde verschijnselen zijn de vooruitzichten slecht. Paarden die minder ernstige verschijnselen vertonen, kunnen er met een goede verzorging en eventueel symptoombestrijding weer bovenop komen.
Onderzoek van neusswabs is de snelste manier om zekerheid te krijgen over de aanwezigheid van het veroorzakende virus. Het GD-laboratorium heeft hiervoor een snelle moleculair-biologische test (PCR), die binnen een halve dag uitslag geeft.
Het virus verspreidt zich door direct en indirect contact en op korte afstand via de lucht. Vanwege besmettingsgevaar wordt eigenaren geadviseerd hun paard niet mee te nemen naar een besmet bedrijf tot tenminste drie weken nadat de verschijnselen zijn verdwenen. Vaccinatie tegen de ziekte is mogelijk, maar zorgt met name voor een minder uitgebreide verspreiding van het virus in een bedrijf als alle paarden op een bedrijf op het moment van introductie van het virus goed zijn gevaccineerd. Er zijn overigens momenteel geen vaccins beschikbaar waarvan een goede bescherming voor het individuele paard tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is aangetoond. Bij een reeds vastgestelde besmetting of een ernstige verdenking van besmetting is het al te laat om te vaccineren.

Het heeft dus geen zin om tegen de EVH1 type te vaccineren, omdat dit geen goede bescherming geeft, zie ook de laatste regels van het persbericht.
Daarnaast moet dus de hele stal en het liefst nog 4x per jaar enten, wil het helpen tegen de andere vormen. Bij ons waren toen een aantal tegen rhino geent, maar deze werden ondanks de enting dus zoek.
Die van mij was niet geent tegen Rhino en is ook niet ziek geworden.

noortje schreef:

Beetje raar wij hadden een paard staan met koliek wat waarschijnlijk geopereerd moest worden als het niet op hield, maar utrecht wilde dit paard echt niet hebben, het paard mocht ook niet vervoerd worden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:59

Het heeft wél zin om te enten, om de infectiedruk en de kans op nieuwe besmettingen te verlagen. het staat ook in de literatuur dat abortus en andere symptomen merkelijk minder voorkomen naarmate gevaccineerd wordt. Lees het Bokt Wiki artikel eens.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:59

volgens een vriendin van mij die bij een da werkt en het ook aan hem gevraagd heeft, heeft het geen zin om te enten. alleen jonge paarden en dragende merries zijn erg vatbaar. ook draagt volgens hem ieder paard het rhino virus bij zich en komt het soms tot uiting in ziek zijn, bijvoorbeeld bij een verzwakt immuunsysteem of andere omstandigheden. dat betekend dus dat enten geen zin heeft want ze dragen het toch al bij zich.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:50

EHV1 is een herpes virus. Dat heeft inderdaad de eigenschap dat het latent aanwezig blijft bij de gastheer. Dat wil ook zeggen dat in bepaalde omstandigheden een reactivatie mogelijk is. MAAR het blijft een feit, door vaccineren beperkt je de vermeerdering ter hoogte van de neus. Dus wordt de virusuitscheiding sterk beperkt in hoeveelheid EN in duur. Dat wil zeggen dat de infectiedruk sterk naar beneden gaat en het risico op nieuwe besmettingen enorm afneemt. Dus het enten heeft wel degelijk zin! Bovendien zijn de symptomen minder ernstig en komen ze minder vaak voor bij bedrijven die enten. Het is dus zeker nuttig om je paarden te vaccineren. Het mag dan niet volledig beschermen, maar je kan er mee verhinderen dat het virus spreidt naar andere paarden EN je zorgt er voor dat je paard minder erge symptomen krijgt. Toch de moeite dacht ik zo?
Het is ook zo dat 70% van de paarden inderdaad latent geïnfecteerd is, maar deze paarden zijn niet ziek en scheiden het virus ook niet uit. Het is dus een groot verschil met een actieve infectie! Deze dieren kunnen overgaan naar een actieve infectie, maar dit gebeurt niet veel.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:52

Mijn paarden worden gewoon geënt tegen Rhino

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 07:58

Aangezien het bij ons in de omgeving de type 1 (EHV1) is, ga ik dus niet enten. Plus ik ga niet alleen enten, terwijl de rest van de stalling niks doet.

Ik heb tot nu toe niks gehoord van een verdere uitbraak

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:48

Winddancer schreef:
Mijn paarden worden gewoon geënt tegen Rhino

Hoe vaak laat jij ze enten als ik vragen mag?