Spontane witte haargroei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Spontane witte haargroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:07

Wie weet wat de oorzaak kan zijn van de spontane witte haargroei van mijn paard?

Sins 2 weken is het mij opgevallen dat Wanted op 2 plekken op de rug witte haargroei heeft. Ik heb even gedacht dat het zadel misschien zou drukken, maar hij heeft nooit kale plekken gehad, nooit bultjes of wondjes.

Het lijkt erop dat de witte haren spontaan groeien, en nee hij is geen schimmel Clown

Heeft iemand hier ervaring mee?

PBA_

Re: Spontane witte haargroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:46

kan pigment verlies zijn. Of er is idd toch een drukking geweest wat je niet was opgevallen

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:11

en drukking hoeft niet altijd kaal te worden, witte haren van beenkappen die te strak hebben gezeten is meestal ook niet wond geweest, zou toch je zadel laten nakijken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:12

Inderdaad, het hoeft niet eerst kaal te worden. Door een slecht passend zadel kunnen ook 'alleen' witte haren komen. Toch maar even kritisch naar (laten) kijken dus.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:13

Het kan zelf door een deken komen die op een bepaalde plek iets drukt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 20:46

Ja mijn instructrice zei dus ook dat het shabrak een keer dubbel gezeten kan hebben.

Ik vind het raar, dat wanneer mijn zadel niet zou passen de rug niet gevoelig is wanneer ik aan de plek met witte haren zit. Daarnaast loopt die ook niet anders dan wanneer hij de haren nog niet had, dus wanneer het zadel niet goed zou liggen lijkt het me dat ik dat in het rijden ook wel gemerkt zou hebben.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:18

De wintervacht is extreem gevoelig dus krijg je veel eerder witte haren, ook bijv. als je je zadel even verschuift of als je sjabrakje iets schuift. In de zomer verdwijnen deze haren weer, de zomervacht is veel sterker.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 08:36

Oke dankjewel!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:20

TNT schreef:
en drukking hoeft niet altijd kaal te worden, witte haren van beenkappen die te strak hebben gezeten is meestal ook niet wond geweest, zou toch je zadel laten nakijken

Wat zij zegt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:23

Paan schreef:
Het kan zelf door een deken komen die op een bepaalde plek iets drukt.

Dat heb ik dus Huilen
2 witte plekken op de schoft maar ze lijken nog een beetje weg te trekken!
hoop dat ze dus nog mooi vertrekken Doei, doei
vind het echt zo jammer! Verdrietig

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:34

Pigmentverleis is het alleen, als ook de huid eronder rose wordt. Dat zeg je er niet bij. Ik heb een bruine merrie, die jarenlang over haar hele lichaam kleine witte plekken had, zonder pigmentverlies, alleen het haar dus. In dezelfde tijd ontwikkelde ze ook ee nsoort wrat aan haar keel. DA zei misschien een vris en de wrat was een sarcoid. Ik was al vergeten, hoe ze er vroeger uitzag en ineens stelde ik vast, dat de witte plekken verdwenen en het sarcoid ook. Z eheeft dat zeker 4 of 5 jaa rgehad. Nu is ze weer egaal bruin. Ik weet niet, waar het aan lag, of het met elkaar verband hield, en waarom he tplotsleing verdween. Ik had tussendoor wel de stal gewisseld, maar dat viel niet samen met de veranderingen. In jouw geval zou ik ook el aa neen drukking denken, inderdaad hoeft het paard daar nioet gewond voor te raken. controleer goed, of je zadel op de schoft goed vrij ligt, ook als je erin zit. En trek het zadeldekje in de kamer omhoog voor je opstijgt. Vaak zie ik, dat dat erg op de schoft drukt als de ruiter in het zadel zit en dat niet vantevoren doet. En heb je misschien een winterdeken erop liggen? Daar kan zoiets ook van komen.
De wintervacht is teerder omdat de haren hol zijn en daardoor meer wamte geven, maar ook eerder bv. afbreken. Zomerhaar is niet hol. Heb ik eens van een bonthandleaar geleerd. Ook dat als je bont koopt, de goede kwaliteit dus zomervacht is, geen wintervacht, om dezelfde reden. Alleen hoef ik geen bont.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:37

Dat is gewoon een drukking. Daar hoeven geen kale plekken aan vooraf te gaan.
Laat je zadel eens nakijken. Dit komt echt niet doordat je dekje een keer dubbel heeft gelegen.

Anouar kreeg laatst ook witte haren. Helemaal niet gevoelig en het zadel lag goed. Maar blijkbaar zat er iets in de kussens toch niet helemaal lekker. Kussens zijn voor de zekerheid opnieuw opgevuld en nu is het probleem weer opgelost.

Hoe zit de plek eruit als je met zadel gereden hebt en je paard bezweet is?

Anouar heeft ook wat pigmentverlies, met name rond ze ogen, maar dat ziet er heel anders uit. Dat zijn kleine witte puntjes en witte haartjes her en der verspreid over z'n lichaam.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:54

Pigmentverlies rond de ogen kan op kopergebrek duiden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:57

klinkt mij duidelijk in de oren als een drukking.
een lichte drukking geeft meestal geen kale plekken of bulten, maar wel op den duur witte haren.
als de sodemieter dus je zadel na laten kijken, en ook aan de zadelmaker laten zien welke dekjes je gebruikt.
soms past een zadel prima maar zijn er van die stommelingen die er van die dikke matrassen tussen zadel en paard doen, en zo dus de drukkingen veroorzaken.... en dat alleen omdat het zogenaamd mooier is ... Scheve mond

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:24

Dikke dekjes dienen volgens mij alleen om een slecht passend zadel "passend" te maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:29

hahaha ehm bterlaan, kijk eens op @work, mensen menen toch echt dat het mooier is als een gewoon dun dekje

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:47

sommige dunne dekjes zijn dikker dan sommige op het oog dikke dekjes ..

maar on topic
mijn paardje had dus ook een drukking door een niet goed liggend dekje , zag dat die niet helemaal goed lag en dacht kan wel even voor die paar minuten ..paar minuten zijn wat langer geworden en hele dekje vergeten Bloos erg fout van mij uiteraard Hamer
zadel lag perfect passend en drukking/witte haren waren alleen op die plek waar het niet
goed lag gekomen , heb witte haren verwijderd en er zijn ook geen nieuwe bijgekomen
het kan dus wel , heb dan wel een paardje met een ubergevoelig huidje
het kan ook de deken zijn
maar meestal is het dus idd het zadel en nee dat hoef je niet altijd te merken aan je paard
dus neem het zekere voor het onzekere en laat deze aub even nakijken (op je paard uiteraard)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:49

Ik gebruik altijd Anky dekjes. Wanneer hij bezweet is veranderd de plek niet. Ik vind het heel raar dat wanneer mijn zadel niet goed zou liggen ik bij het paard zelf niets merk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:52

Zo raar is dat niet hoor. Sommige paarden zijn gewoon niet zulke pieperts. Ik heb er zelf ook zo een. Kan vrezelijk lastig zijn. Die laat pas iets merken als hij al flink in de kreukels zit

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:27

Wat dat betreft kan je idd beter maar een zeikerd hebben. Ik heb er ook zo één, die zal nooit toegeven aan de pijn. Loopt zelfs met een hoefzweer nog gewoon door. Alleen als die op uitbarsten staat, loopt hij 1 dag niet rad. Als ik naar de andere paarden hier kijken, die weigeren hun stal uit te komen zodra ze een zweer hebben. Zo'n paard betekent dus dat jij als eigenaar extra verantwoordelijkheid moet nemen, extra op moet letten, dat je paard zijn grenzen niet over gaat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:39

bterlaan schreef:
Pigmentverlies rond de ogen kan op kopergebrek duiden.

Hoi,

Heb je misschien voor mij meer info hierover of iemand anders ?

De jaarling van onze buren heeft zowel pigmentverlies rond de ogen als om de neus en sinds kort ook witte vlekjes her en der op haar romp.

Groetjes, Henny

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:42

Wanted2003 schreef:
Ik gebruik altijd Anky dekjes. Wanneer hij bezweet is veranderd de plek niet. Ik vind het heel raar dat wanneer mijn zadel niet goed zou liggen ik bij het paard zelf niets merk

oke, dan ga ik je nu iets uitleggen naar eigen ervaring.

Is een paardenrug recht? neetoch?
is een ankydekje bovenaan recht? jup
trek je die de kamer in, dan alsnog zakt het op de rug naar beneden en kán het gaan knellen.

Daarom rijdt ik sinds 4 weken niet meer met die dekjes, op aanraden van een zadelmaakster, en haar verhaal erbij klopte.
de van ons heetf mischien wel een jaar of langer met een zadel met gebroken boom rondgelopen, en geloof me, als ik dat geweten/gemerkt had aan mijn pony, had ik actie ondernomen.
Ik merkte het pas toen het zadel niet lekker meer lag omdat de pony afgevallen was (bewust hoor:) ) en toen zijn we er dankzij de zadelmaakster achtergekomen met alle gevolgen van dien.
Dus zou zoiezo je zadel eens na laten kijken, en eens een ander dekje proberen die wat ''paardvriendelijker'' is
En ja jongens, paardvriendelijk staat tussen HAAKJES Lachen