opgezwollen kogels na rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

opgezwollen kogels na rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:28

Hallo,

Sinds kort (2 a 3 weken) heeft mijn arabiertje elke keer een dag na het rijden opgezwollen kogels, het voelt alsof er vocht inzit.

ze zijn in iedergeval erg dik zowel voor als achter, ik heb hier ook rekening mee gehouden, paar dagen stil gezet en daarna weer gereden toen het weer weg was getrokken. Daarna na het rijden zijn de kogels weer opgezwollen

Ze loopt echter niet kreupel de volgende dag wel wat stijfjes soms!

Weet iemand hoe dit kan? Is dit gevaarlijk? of kan ik gewoon blijven doorrijden?

groetjes michelle, ik hoop dat iemand weet wat dit kan zijn??

Woody2015

Re: opgezwollen kogels na rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:40

ik vraag me af waarom je nog geen da hebt gebeld als je dit probleem al 2 weken opmerkt.
een telefonisch advies kost geen geld en je kunt beter het advies van een expert in roepen dan vertrouwen op reacties van mede bokkers die het beeld niet kunnen zien door internet.

het kan namelijk van alles zijn, van een eiwit teveel tot iets wat irriteert in de kogels of een reactie ergens op, het kan ook gewoon overbelasting zijn waardoor er een vocht ophoping komt.
dat je pony de dag erna stijfjes loopt is natuurlijk niet goed, ook dit kan duiden op overbelasting maar ook op zoveel anders!

snap je wat ik bedoel, bel gewoon je da en leg het uit, wie weet kan hij je zo vertellen wat het eventueel kan zijn en of het ernstig is.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 21-11-07 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:42

wat doe je na het rijden?
gaat je dier dan op stal,blijft het buiten?

denk toch een vorm van overbelasting, hoe is de ondergrond waar je op rijd?
veel beweging is het beste, dus eigenlijk niet stilzetten,maar aan de hand stappen en zoveel mogelijk naar buiten.

en als je twijfeld...een telefoontje naar je veearts kost niet zo veel Knipoog

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:25

ik denk niet echt dat het overbelasting is en da is zeker nog niet nodig, het is zo dat als ik gereden heb in het bos ( beetje stappen en draven, soms een galopje) dat ik thuis kom even geod uitstappen, dan is het vaak alweer laat ( half 6) dus gaan onze paarden op stal

ik rijd 4 keer in de week ongeveer 1 a 2 uurtjes..

de ondergrond waar ik op rijd is vooral berm en het bos.. ik blijf altijd zo veel mogelijk van de weg af wegens het slijten van haar hoeven..

Dierenarts is nog niet nodig omdat het altijd weer wegtrek, kreeg net ook van een deskundige te horen dat het kan zijn omdat ze al aardig op leeftijd is (bijna 19 jaar) en door de winterperiode die er aankomt dat er dan veel moet gebeuren ( dikkere vacht) daardoor kon het volgens haar ook zijn.. ze zij dat het niet echt een groot probleem was maar dat ik haar na het rijden gewoon een lange tijd even buiten moest laten staan in plaats van in de stal meteen

onze paarden staan ook van 7 tot 5 buiten in de wei of bak dus alleen s nachts in de stal..

bedankt voor jullie advies..

groetjes michelle

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:51

Ik denk dat het iets van artrose is ook gezien de leeftijd en ik zou zeker wel een dierenarts laten komen.
Er is iets vreemds aan de hand met je paard dat komt en gaat en daar hoor je een da naar laten te kijken.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:13

VSW -> MD

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:11

Dit klinkt als gallen. Gallen vallen onder de catgegorie zachte beengebreken. Het zijn vochtophopingen in gewrichtszakken of peesscheden. Zolang je paard er niet kreupel van loopt kan het op zich geen kwaad. Ze kunnen ontstaan door overbelasting of door slecht onderhouden voeten. Je zou na het rijden de voeten af kunnen spuiten, dit wil nog wel eens helpen om de gallen te verminderen.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:12

geen stal benen ?
dan is de enige optie ; lang in stappen en lang uitstappen Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:13

Mijn paard heeft dat ook, alleen achter. Het zijn waarschijnlijk gallen. Kan weinig kwaad. Ik spuit eigenlijk altijd de benen af met koud water na het rijden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:04

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je je kop als het ware in het zand steekt en niet even belt en stug door rijd! Nagelbijten / Gniffelen

Maargoed jouw keuze. Ik was allang in die telefoon geklommen helemaal met iets als kogels & pezen Ja, die zijn zo belangrijk en toch ook zeer kwetsbaar..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:21

Carita schreef:
ik denk niet echt dat het overbelasting is en da is zeker nog niet nodig, het is zo dat als ik gereden heb in het bos ( beetje stappen en draven, soms een galopje) dat ik thuis kom even geod uitstappen, dan is het vaak alweer laat ( half 6) dus gaan onze paarden op stal

ik rijd 4 keer in de week ongeveer 1 a 2 uurtjes..

nou......op zich moet dat best kunnen,maar 4x 2 uren rijden vind ik best pittig en kan het dus wel degelijk overbelasting zijn. Knipoog
maar vraag gewoon je arts,die weet het het beste.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:24

even de DA bellen, van rijden moeten de benen juist dunner worden, dus ik had zelf allang de DA gebeld, snap niet dat je hier 2 weken mee wacht en dan hier gaat vragen wat nu? En zeker even je paard minder intensief rijden totdat je het met de DA hebt besproken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:25

lijkt mij ook overbelasting,iets minder tempo rijden..

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:16

sorry van het lang niet reageren, maar had het laatste druk erg druk!

Waarschijnlijk zijn het gewoon stalbenen, ik had het vaak druk en als ik reed reed ik best lang, nu ben ik weer elke dag met haar bezig en stap haar extra lang uit, en spoel haar benen af en volgende dag heeft ze geen opgezwollen benen meer..

DA zei dat het niets bijzonders was en dat ik gewoon door kon rijden, ze is op leeftijd en is daarom wat gevoeliger! DA zei dat ik na het rijden kogels moest afspuiten en goed uitstappen, nou alles is prima nu!

@ allejandro: ik ben niet zomaar door gaan rijden, dat zou ik nooit doen mijn paard is alles voor mij en ben ook altijd erg goed oplettend dat er niets fout kan gaan. ik rijd dus echt niet zo maar stug door!

gr. michelle

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:49

stalbenen worden dunner na beweging niet dikker
afspuiten moet je doen omdat door het rijden de benen warmer worden en jou paardje daar dus niet goed tegen kan en met het afspuiten koel je dan
als dit geregeld terugkomt zou ik de DA een foto laten maken om zeker te weten wat het is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:29

mijn paard is ook op leeftijd en heeft ook wat dikke benen s'ochtends en ik rij niet op het moment,hij kreeg een halve kilo lucerne brokjes door zijn voer heen,sinds ik daarmee gestopt ben heeft hij weer mooie dunne benen,toch het eiwit vrees ik,in mijn geval........