Hoe maken jullie je (kant-en-klare) slobber klaar? Ik moet het nu voor het eerst gaan voeren, en er werd me gezegd dat dit met warm water moet. Maar hoe lang moet het weken? Ik heb trouwens geen tijd om het met warm water aan te maken en te wachten tot het genoeg afgekoeld is. Het liefste maak ik het 's avonds al klaar voor de volgende ochtend. En er dan nog een klein beetje heet water doorheen gooien zodat de pony lekker warm voer krijgt, of mag dat niet met slobber?
ik maak het thuis klaar met warm water en dan ga ik naar stal..na het rijden krijgt ze het dan.. ik zou slobber niet savonds klaarmaken om sochtends te voeren er is zo wat warm water bijgedaan
Je kunt het het beste klaar maken met heet water uit de kraan, dan komt de lijnzaad het beste tot zijn recht. Wel even ven af laten koelen natuurlijk en slobberen maar....
Dus het hoeft niet uren te staan voordat het gevoerd kan worden, zoals bietenpulp enzo? Gewoon mengen met water en voeren dus...
idd... gewoon mengen met warm water en dan kun je het meteen geven. Die van Havens hoeft tenminste ingeweekt te worden zoals met bietenpulp gedaan wordt
Ik meng het met koud water, laat het even staan tot ik de stallen klaar heb en de paarden er instaan en geef het ze dan.
Warm water hebben we niet tot onze beschikking en de waterkoker is kapot. Op de verpaking van vrijwel alle slobbers staat dat het 1 op 1 moet worden klaar gemaakt. Maar meestal dikt het nog vreselijk erg na en gebruik ik 1 op 2 delen water.
ik laat het altijd wel even staan. Het is de bedoeling dat die slobber het wat opzuigd en dat lukt nooit als je het direct voert. Het is ook de bedoeling dat het meer pap als water word zegmaar. Mijn ervaring met mijn pony is dan ook dat hij die dikke verzadigde brei veel lekkerder vind als die natte zooi.
Dus de avond voor het voeren klaar maken lijkt me een goed idee mist je het natuurlijk afdekt.
Mijn paard heeft een slokdarmverwijding en krijgt dus door elke maaltijd een beetje slobber zodat het een papje wordt. Ik maak dat 's avonds 3 emmertjes klaar met koud water(eerst deed ik het met warm water maar merk dat het meer een papje wordt als het met koud water wordt gemaakt). Op die 3 emmertjes gaan deksels zodat er geen zuurstof bij kan komen en het dus lang kan blijven staan. Die emmertjes zijn dus voor de volgende 3 voerbeurten(die de volgende dag worden gegeven). Soms staat er een emmertje 24 uur en het blijft goed.
Eerst gaf ik trouwens alleen maar slobber in die emmertjes en dat ging ook prima als het 24 uur stond.
Als je het met warm water aanmaakt moet je het even een halfuurtje laten staan voordat het goed is(advies van pavo). Als je iig pavo slobber gebruikt..
Ik heb appel-mesh van Avator... een Duits merk. Ziet er meer uit als muesli, als je er warm water bij gooit wordt het wel direct een soort pap met granen er in. Ik laat het ook niet zo lang staan, 5 of 10 minuten ofzo, ik gooi er dan nog wat koud water bij om op de juiste temperatuur te komen.
Paarden vinden het heerlijk, maar ik ga wel over op een ander merk. Ik vind deze eigenlijk veels te duur en ik denk dat muesli van bijvoorbeeld Pavo net zo goed is.
Ik geef die van mij idd ook slobber van Havens, ik doe er lauw kraanwater bij en dan krijgt ze het gelijk. Die van mij eet het alleen als er veel water bijzit, die papperige brij vindt ze blijkbaar niet zo lekker. Of ze is erg lui en vindt het makkelijk om het te drinken
Ik doe altijd een thermoskan gekookt water mee nemen naar stal. Dan ga ik rijden, zet mijn paard op stal met een zweetdekentje. Gooi het water bij de slobber (veel water er op doen, het verbaast je hoeveel dat uiteindelijk opneemt) Dan roer ik het een paar keer goed door. Ruim ik de spulletjes op. veeg even aan. Klets even wat. Roer het nog een paar keer door. Kijken of er nog water bij moet.(het moet niet te papperig en ook niet al te klonterig zijn) Als ik te vreden ben dan gooi ik der nog wat wortels etc bij. Check de temp nog een keer en dan krijgt ze het te eten.(ik voer het lauwwarm)
Ik vind het een hoop gedoe, maar mijn paard vind het erg lekker en zelf ben ik veelste bang dat ik er niet genoeg water bij doe en het vervolgens in de maag gaat opzetten
Ik heb nu weer Agrobs senior, maar ik meng de zak Agrobs met een zak slobber in de voerton. Ik maak de mix dus ook weer klaar als slobber (Agrobs moet zowiezo ook met water klaargemaakt worden).
Vond ik toch wat handiger, ik heb er iets meer vertrouwen in zo, dat mijn oudere pony toch alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft.
Ik ga niet met thermosflessen zeulen, ik heb een waterkoker op stal gezet. Maar daar hebben we een complete partyruimte-met-keuken, dus dat is makkelijk. Naast het koffiezet apparaat, dus de paarden en ik zijn voorzien
En dat het een beetje meer werk is, ach, dat hebben we wel voor onze knollen over, niet dan? Ze vinden dit warme voer zo verschrikkelijk lekker, alle emmers worden nu nog 10 minuten uitgelikt voordat ik ze terug krijg.
Pavo is hier 16,50 euro geloof ik. Havens heb ik niet naar geinformeerd. Ik heb zelf slobber van St.Hippolyt, de Irish Mash, 14,50 euro per zak van 15 kg.