Wat verwachten jullie van een tandarts?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Wat verwachten jullie van een tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:42

Zoals de titel al zegt.
Misschien kan dit wat helpen:
Wat wil ik doen tijdens het rijden?
Hoe voer/houdt ik mijn paard?
Is basisonderhoudt (haakjes/randjes vijlen en dopjes weghalen)?
ik ben benieuwd.

Oja ik heb nog een vraag, vinden jullie dat ze zich paardentandarts mogen noemen, ze zijn immers geen arts.

egnie

Re: Wat verwachten jullie van een tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:17

Ik snap je vraag niet helemaal, maar wat ik van een tandarts vind?

Ga er elk jaar heen voor een check-up. Ik ga naar een echte paardentandarts. De mijne is namelijk dierenarts geweest en is officieel gediplomineerd ervoor. Bij de eerste behandeling moest er redelijk veel gebeuren, maar nu is het eigenlijk bijhouden en kijken waar er problemen zijn. Denk dat je het een beetje kunt vergelijken met de menselijke vorm.

Wat je na behandeling kunt doen met je dier is afhankelijk van wat ze gedaan hebben. Ik mocht na de eerste behandeling een aantal dagen niet rijden met een bit, alles was gevoelig. Omdat de mijna nogal een stresskip is wordt hij redelijk goed verdoofd, hierdoor mag hij een aantal uren niet eten. Dit om een eventuele verstikking te voorkomen. Dit is mij allemaal netjes verteld door de tandarts.

Hoop dat je hier wat mee kunt....

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:10

Ik begrijp je vraag ook niet helemaal...

Mijn antwoord komt verder trouwens overeen met egnie. Ik laat de tanden van mijn paard jaarlijks controleren door de tandarts. Mijn vaste va is ook direct mijn tandarts. Over het algemeen wordt er ieder jaar wel wat gevijld en gedaan. Aangezien mijn paard niet zo'n fan is van de tandarts en dus ook niet normaal te behandelen is moet ze praktisch altijd verdoofd worden dmv een injectie.

Na het vijlen mag ze dan, zoals egnie al zegt, idd enkele uren niet eten. Na een paar dagen kan ik haar gewoon weer met bit rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:15

ik bedoelde eigelijk vinden jullie een beetje haakjes en scherpe randjes vijlen voldoende of willen jullie dat een tandheelkundige/tandarts ook kijkt naar de kauwbeweging van het paard, etc. Electrisch of met de hand, kijk je naar diploma's etc etc.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:21

Ah, op die fiets Lachen Nouja, ik wil gewoon dat mijn paard goed nagekeken wordt! Imo is mijn tandarts degene met verstand van zaken en ik vertrouw hem dus. Zoals ik al zei is mijn va ook mijn tandarts, ik vind dit persoonlijk wel een heel prettig idee. (met oog op diploma's en kennis) Mijn paard wordt overigens altijd met de hand gevijld.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:38

Mijn paard krijgt ook jaarlijks een controle van de tandarts, ik verwacht dat hij weet waar hij mee bezig is. Mijn vaste veearts is ook de tandarts voor mijn paard, en hij weet gelukkig waar hij mee bezig is.

Edit: hoort dit bij harnachement?

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:46

mijn paarden worden ook ieder jaar gecontroleerd hij is tevens ook de tandarts in artis dus ik ga er vanuit dat hij weet waar hij mee bezig is. In een vliegtuig stap ik ook niet de cockpit in om te checken of de piloot eigenlijk wel z'n vliegbrevet heeft daar ga ik ook van uit dat hij kan en mag vliegen Cool

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:31

maar tandheelkunde voor paarden is een vrij beroep, iedereen kan zich zo noemen, vandaar mijn vraag, en dan heb je ook nog verschillende mensen erin die vele onderhoudsvrij noemen en vervolgens staat een volgende tandarts aan die welfde paarden minimaal een half uur te vijlen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:55

HAR -> MD

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:10

Tandartsen hb ik het niet zo mee. Inderdaad daar het een vrij beroep is. Ze zijn vaak niet verzekerd als er iets mis gaat. Morgen niet verdoven. hebben heel wat minder kennis van anatomie enz.
Mijn dierenarts komt hier 2x per jaar de tanden controleren. Zij raspelt deels met de hand deels elektrisch en de tanden worden met een speciaal apparaat bewerkt. Verder neemt zij aan veel lezingen deel over dit onderwerp. Ben er super tevreden mee. Ook wordt alleen behandelt met een narkose om verwondingen te voorkomen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:15

Mijn dierenarts is gelukkig ook paardentandarts en mag dus met verdoving werken en heeft genoeg kennis en diploma's op zak!
Bij mij is ie pas 1 x geweest voor mijn toen 3 jarige en dat is alweer een half jaar geleden. Binnenkort laat ik hem nog een keer langskomen, omdat ik binnenkort met rijden wil gaan beginnen.

Mijn paardentandarts doet alles electrisch en hij kijkt het gebit volledig na en laat mij ook voelen wat hij voelt op de tanden, zodat ik ook weet wat hij doet.
Daarnaast heb ik gewoon een hele relaxte DA/TA die veel uitleg geeft over het hoe en wat en je kan hem alles vragen en hij neemt de tijd om dingen rustig uit te leggen (ook tegen mijn vriend en moeder, onder alle omstandigheden, dus ook om 22:45 op vrijdagavond wanneer je paard koliek heeft) en die rust brengt hij over, waardoor ik een zeer goed gevoel heb bij die man.
Daarnaast: luister naar wat anderen van een bepaalde DA/TA vinden, over het algemeen weet je dan wel wat je in huis hebt.

Loesje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:01

Bij tandartsen is het heel belangrijk dat je een goede neemt. dan maar wat duurder. als er haken verwijderd moeten worden van kiezen moet dat met een machintje gebeuren en niet met een vijl. als hij dat wil zeg dan dat je het daar niet mee eens bent, want op deze manier kunnen de tanden niet goed geveild worden. Verder vind ik paardentandartsen erg nuttig voor je paard en het is goed regelmatig zijn gebit te controleren.

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:02

het is inderdaad belangrijk bij een tandarts dat je een goeie gediplomeerde neemt. Ik had in het eerste jaar toen ik mijn pony had gekocht een tandarts die van alles bij mijn pony had gedaan en later niet eens tandarts bleek te zijn!! en dat wil je natuurlijk niet hebben! nu heb een hele goeie tandarts die ook dierenarst is (dat vind ik ook belangrijk i.v.m verdoving geven) voordat je een tandarts neemt zal ik eerst controleren of hij/zij een diploma heeft, je wilt natuurlijk niet hetzelfde meemaken als ik. ojah en ik laat mijn pony twee keer per jaar controleren.
hopelijk heb je hier wat aan! groetjes

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:24

De tandarts waar ik naar toe ga doet het samen met zijn vrouw. Beiden zijn van oorsprong dierenartsen en hebben in Amerika een opleiding gevolgd. Laatst las ik een keer In de strengen en daar werd mijn tandarts genoemd alszijnde een leraar. Tevens is hij mij aangeraden door mijn instructeur en anderen uit de paardenwereld kennen hem ook en zeggen dat hij goed is. Hij kijkt in eerste instantie naar de stand van de tanden/kiezen, kijkt of de kaken recht zijn en hoe de kauwbewegingen zijn. Vervolgens voelt hij of er haken zijn. Daarna gaat hij aan het werk, zowel met de hand als elektrisch.
Je hebt inderdaad veel mensen die zich tandarts noemen, maar het nergens officieel geleerd hebben. Het is nog geen erkend beroep in Nederland, dus je moet goed rondvragen naar ervaringen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:23

mijn paarden worden jaarlijks gecontroleerd.
vroeger liet ik de da alles nakijken tot ik een erg oude pony op stal kreeg met een erg verwaarloosd gebit.
de da stuurde me door naar een tandarts omdat er te veel moest gebeuren.
sindsdien worden alle paarden hier door de tandarts gedaan.
inmiddels heb ik wel een andere omdat de eeste naar het buitenland verhuist is en ik ben erg tevreden over haar.
ze werkt met de hand en electrisch,controleert alles dus ook zaken als bespiering,kaakstand gebruik bit enz.
ik heb gemerkt dat er veel tandartsen zijn die b.v. altijd de wolfskiezen weghalen ook als dit niet nodig is,zij kijkt naar de situatie.
oja,beide tandartsen zijn gediplomeerd [opleiding amerika] en volgt ook herhalings klassen.
ongediplomeerd hoef ik niet Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 23:29

welke heb je nu?
idd bespiering kaak etc bekijken is voor mij ook belangrijk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:30

ik heb kris booij uit kruiningen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 00:50

oke ga even opzoeken dank je Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:32

Kris Booij is idd een hele goeie paarden-tandarts!
http://www.equinedentist.nl/
Heb ik hele goeie ervaringen mee, toen ik de opleiding ISPH in België volgde!

@ egnie
Wat is de naam van jouw paarden-tandarts dan? Ik ben namelijk ook op zoek naar een goeie tandarts die ook naar Drenthe komt. Omdat Kris Booij voornamelijk in haar eigen regio blijft en anders de voorrijkosten namelijk te duur worden.
Mijn paard heeft namelijk een behoorlijk gebrek in de mond en ik wil er wel iemand bij hebben die er verstand van heeft en het niet erger maakt!
Alvast bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:06

Doris van der aue ofzo van hippodent.nl Komt nu bij mij.