Tip gevraagd tegen aftrappen ijzers

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Tip gevraagd tegen aftrappen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:40

Mijn paard trapt op de buitenrit nogal eens een ijzer af. Ze doet dat door op de zijkant van haar ijzer te gaan staan, dus niet met haar achterbeen, maar met het andere voorbeen.
Nu doe ik altijd al springschoenen om die ruim vallen, maar nu is het me gister toch weer overkomen. Heeft iemand nog andere tips?

Wil volgend voorjaar de crosstraining gaan doen, maar zit natuurlijk niet op steeds afgetrapte ijzers te wachten Boos!

Pop

Re: Tip gevraagd tegen aftrappen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:44

Jonge paarden trappen vaker hun ijzers af omdat ze soms niet goed hun evenwicht kunnen houden en wat gaan slingeren.. Mijn jonge paard trapte elke week zijn ijzer er af. Ik had wel springschoenen om en dan hielp ook goed!
Misschien moet je een keer ander beslag proberen, of even met de hoefsmid overleggen. Want het is wel erg vervelend natuurlijk!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:49

Ze is inderdaad nog niet zo oud, net vijf, en ze heeft een scheur in haar voet en daardoor is er aan de onderkant ook iets meer ruimte. Er heeft van de zomer een S ijzer onder gezeten met de hoop dat de scheur zou uitgroeien, dat gebeurt dus niet omdat de kroonrand is beschadigd. Ze heeft er verder helemaal geen last van, maar er moet dus wel een ijzer onder. Springschoenen is nog niet de oplossing en om er nu hoefschoenen overheen te doen.........

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:34

Springschoenen Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:40

Is ze misschien scheef bekapt? Als een paard scheef op de hoeven staat willen ze vaak de voeten te veel naar binnen of naar buiten neerzetten.
Persoonlijk zou ik haar deze winter van de ijzers af halen, goed recht laten bekappen, nagelgaten eruit laten groeien, en dan heeft ze komend voorjaar weer sterke hoeven Lachen
Misschien kun je dan zelfs zonder ijzers of met hoefschoenen starten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:47

Mystic Tinker, dank voor je reactie, maar juist vanwege die scheur in haar hoef, kan ze dus niet zonder ijzers, omdat dan het risico bestaat dat er een hele hoek uit haar hoef breekt met alle ellende van dien. Ze staat netjes recht op haar voeten en gelukkig heb ik een goede (rustige smid). Echter doordat ze die scheur heeft, is er aan de onderkant ook minder hoef op het ijzer, waardoor ze er eenvoudiger op kan gaan staan. Wellicht moet ik er een stuk rubber omheen trekken aan de onderkant of zo ?

Uvanda, Ze draagt dus al zeer grote springschoenen!

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:49

Ik heb dat probleem ook heel erg.. DUs ik rij tegenwoordig vaak met springschoenen!! Helpen enorm goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:12

Ik zou het toch even met de hoefsmid overleggen.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:14

En indd ook even met de hoefsmid overleggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:15

Dan zijn de takken aan de binnenkant te breed en dat moet je je smid laten weten, dan slijpt hij er een stukje meer af, springschoenen zouden eventueel kunnen helpen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:44

beste allemaal ZE LOOPT AL MET SPRINGSCHOENEN

Smid kent het probleem maar moet ook ruimte geven om de hoeven te kunnen laten groeien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:45

Dan zijn ze toch te breed, ietsje er af moet kunnen. Als bij mijn paard de takken te breed zijn trapt hij ze ook af, vele paarden overigens.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:45

Misschien van die speciale springschoenen met een lange achterkant, speciaal voor het aftrappen van de ijzers? Lachen
Die bestaan ook Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:49

Heb je toevallig een foto van de hoef met de scheur? Komt het door een litteken aan de kroonrand, of is het een scheur van onderuit, die nog eruit kan groeien? En waar zit de scheur precies? Aan de voorkant of opzij?
Mijn paard heeft ook een flinke scheur gehad, en een hele hap uit de hoef, maar dat is heel snel weer uitgegroeid door de druk daar weg te halen, je mag me altijd een pm sturen Lachen Ik heb ook nog een paar foto's liggen

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:04

Mystic Tinker, de scheur zit aan de zijkant is waarschijnlijk veroorzaakt door een kroonrandbeschadiging. Deze beschadiging is er nog steeds en daardoor groeit de scheur dus niet uit. Hiervoor hebben we deze zomer ook ca 4/5 maanden een S ijzer gebruikt, waarbij net voor de scheur het ijzer is doorgezaagd en er andersom weer is aangelast, zodat de hele zijkant vrij kwam te liggen en dus ook geen druk op de scheur komt te staan. dit was een tip die ik had gekregen. Mijn smid had niet het idee dat het zou gaan helpen vanwege die kroonrandbeschadiging en hij had dus gelijk. Voordeel was wel dat ze daardoor geen randje had aan de zijkant om af te trappen. Echter nadeel is ook dat er dan geen stiftgaten in kunnen omdat er aan die kant maar twee nagels zitten (midden in de hoef kan je niet nagelen tenslotte). Nu zit er dus sinds twee weken weer gewoon ijzer onder.

ik denk dat ik de smid maar ga vragen of hij er een hapje uit kan halen bij de scheur, dan is er niets meer om op te gaan staan.
Ze zijn al iets afgeslepen maar kan niet meer zonder nagelgaten te beschadigen of een te scherpe rand te maken (mes effect).

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:06

Allejandro schreef:
Misschien van die speciale springschoenen met een lange achterkant, speciaal voor het aftrappen van de ijzers? Lachen
Die bestaan ook Ja

ik weet dat die bestaan, maar dat heeft alleen nut als ze aftrapt met het achterbeen en dat doet ze dus niet. Ze gaat op de zijkant staan met haar andere voorbeen.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:10

de takken van de ijzers laten inkorten door de hoefsmid heeft teminste bij mijn merrie geholpen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:20

Dit heeft niet echt iets met Harnachement te maken Knipoog

Har-->BEH

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:27

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:41

Misschien springschoenen Haha! Tong uitsteken

Gebeurt het alleen als je aan het rijden bent? Kan je dan niet met duct tape om de hoef heen het gat afplakken (en eventueel het gat opvullen voor dat uurtje) en na het rijden er weer afhalen?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 08:42

Vork Vork briljant idee Sannah die springschoenen, was ik nog niet opgekomen Duivel Whoosh!

Gister heeft de staleigenaar het ijzer er weer onder gelegd, ik heb het gelukkig wel teruggevonden en gelukkig beschadigd tot nu toe haar hoef niet. Als je kijkt hoe het ijzer er onderligt is het heel bijzonder dat ze het voor elkaar krijgt om hem eraf te trappen. En ja ze doet het alleen met buitenrijden en meestal als het beetje raar terrein is en ze moet zoeken waar ze haar hoeven neerzet (we moesten nu door takken heen die over het ruiterpad en ruim eromheen lagen). Op de wei gebeurt het soms ook, maar nu ze met springschoenen op de wei staat (de meest grote die ik heb kunnen vinden Knipoog ) is het bijna niet meer het geval, tenzij ze onwijs gaan lopen rennen.