Mijn paard wil geen Sand clear eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Mijn paard wil geen Sand clear eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:04

Nadat mijn paard in aug geopereerd is aan zandkoliek, heeft mijn da mij aangeraden om hem, als hij weer de weide op mocht, SandClear te geven. Bij de paardendrogist was dit spul in de aanbieding, dus heb ik gelijk maar een emmer aangeschaft. Maar... Nu wil mijn paard zijn voer niet opeten. Wie weet hoe ik dit het beste kan oplossen? Deze korrels moeten in 1 voerbeurt en het mag liever niet door nat voer gegeven worden (volgens verpakking) Helaas heb ik er niet aan gedacht dat hij het niet zou moeten Frusty Hij hapt/likt echt zand, dus hij heeft dit dan ook zeker wel nodig, 1 operatie was meer dan genoeg.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat goede tips geven?

omaas

Re: Mijn paard wil geen Sand clear eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:16

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 17:51

Bedankt...

Maar deze heb ik ook al door gelezen, er staan eigenlijk alleen maar tips in waar ik niets mee kan. Mijn paard staat nog op rust, dus ander voer (slobber/zemelen) geven is geen optie, want dit heeft hij beslist niet nodig, water/olie erbij ook niet (mag volgens de da ook niet) Dus misschien heeft iemand nog wat andere adviesen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:42

ik heb het andere topic nu niet doorgelezen,ik gaf de mijne sandclear door de slobber met appel en stukjes peen anders at ze het echt niet.
maar er zijn ook mensen die het met appelmoes geven
je zou ook kunnen navragen aan je DA of het nat kan maken en met eventueel appelmoes in een spuit in de mond kan geven.

succes iig.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:55

verliest het spul niet z'n werking als je het oplost? op de verpakking staat dat het "bij voorkeur"droog gevoerd moet, dus niet in slobber, appelmoes, water, olie enz. Maar bij jou paard werkte het dus wel goed? Ook moet het in 1 voerbeurd, want dan schijnt het beter te werken, zou het kwaad kunnen om het in 2en te doen?
Omdat ik het natuurlijk niet voor de lol bijvoer, vind ik het erg belangerijk dat het een optimale werking heeft/houd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:00

ik heb het 7 dagen achter elkaar gegeven in de slobber ,en dan was het gewoon al slijmerig geworden
volgens mijn DA maakte dat niets uit voor de werking.
droog at ze ze echt niet.
ik deed het in het begin door de geweekte biks

en ook met slobber deed ik de korrels er pas bij als deze een eind afgekoelt was.

de mijne at gewoon zand in de paddock,dat was groenig en vonden ze heel lekker
er waren er meer die dat deden.

en na 2x zandkoliek gehad te hebben en daarna elke maand een kuurtje [ 3 mnd achter eklaar] heeft ze er geen last meer van gehad.

luckyluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:05

hoi,,
ik had ooit een emmertje zandweg in brokvorm,, het waren wel een beetje kleiere brokjes maar die kon je door het gewonen eten doen,, en de paarden aten het allemaal op zonder problemen

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:08

Mijn paard moet dit permanent bijgevoerd blijven krijgen, hij is echt een zand vreter. Voor mijzelf is dit voornamelijk preventief (beter dan weer een operatie) Ik denk dat het hem voornamelijk om de hoeveelheid gaat, 1.5 bekertje is ook best veel, maar voor zijn gewicht heeft hij dit nodig. Dus misschien toch eens vragen of het over 2 x voeren verdeeld mag worden.

luckyluck:
Dit zijn ook een soort brokjes/korrels.

luckyluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:10

okee sorry,, het enige waar me paard niet wouw eten was de poeder vorm,, de brokjes eten ze gewoon,, ik wist niet dat je het bedoelde... maar anders zou ik het ook niet meer weten,, misschien heeft de DA een gouden tip;)

ellepelJarig

er zijn veel smaakjes die je kunt proberen:

stroop
honing
appelmoes
vers fruit, bijvoorbeeld een apel ,per of wortel echt tot moes maken.
mengen met muesli met kruiden wil ook heel goed werken Haha!
of doe toch de benodigde hoeveelheid in een spuit,vermeng het met water en spuit het zo de mond in.
of kan dat bij dit spul niet?

bij voorkeur droog voeren vind ik raar,want als het paard kauwt komt er ook speeksel bij dus word het alsnog nat Knipoog

als je een echte zandeter hebt raad ik je toch aan om probiotica te gaan voeren,
is namelijk zo dat sommige paarden zand gaan eten om bepaalde "zaken" in hun darmstelsel beter te laten werken, of ook "giftige" stoffen uit voer laten ze zo neutraliseren.

pro biotica kan dan echt heel goed werken.
merken en soorten zijn er genoeg, van goedkoop tot duur, t is maar net welke je wilt gebruiken Knipoog

Lizz

Krijgt hij wel brokken? Dan zou ik namelijk de brokken een beetje weken en dan het zandweg er doorheen, in de paardenmond wordt het namelijk ook nat en ook als ze gelijk na het eten of tussendoor water drinken.
succes in ieder geval

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:17

We moeten ook nog een beetje op zijn tengere figuurtje denken Knipoog Hij werk natuurlijk nog niet.
Hij krijgt nu 2x per dag een halve koek, een bodempje muslie (pavo) en 1x per dag 100 ml lijnzaadolie (afbouwend)

Wat is pro biotica?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:26

Dan zou ik het mixen met de musli en de lijnzaadolie, maar misschien is het handigst om even aan je da te vragen of de combinatie goed is of wat hij je adviseert.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:28

ik ben er zeewier bij gaan voeren,dat schijnt ook te helpen bij zandeters.

ze heeft nu nog niet in de bak gestaan ,en komt daar ook niet meer omdat ik 1 nov naar een andere stal ga.

daar gaan ze ook los in de bak ,ben benieuwd hoe ze het daar gaat doen.
ik heb nog sandclear over voor 2 x
en op de emmer staat dec 2007 dus ik geef haar volgende maand een kuurtje voor de zekerheid.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:33

Onze paarden staan op het land en nooit in de bak, hij heeft dit gewoon gedaan op de weide. Sinds hij weer buiten mag heb ik hem niet meer zien doen, maar ja... de vorige keer heb ik ook niets gezien.
Laatst bijgewerkt door santie op 27-10-07 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:34

Lizz schreef:
Dan zou ik het mixen met de musli en de lijnzaadolie,

Dan eet hij het ook niet.
Onze honden vonden dit overgens wel vreselijk lekker, zij konden vandaag dan ook bijzonder goed en veel poepen Clown .

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:38

Ze willen dat je het droog voert omdat het heel erg kleverig wordt zodra het vochtig wordt.
Mijn ervaring is ook met appelmoes. Dat werkte wel, en er moesten hier bijna 20 paarden aan de sandclear na een voerongelukje in de paddock.
En alle 20 aten het op deze manier.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:39

Heb het al meerdere keren zien staan, maar onze shetlander, die dus ook niks doet behalve (zand en) gras eten, had ook onwijze last van zandkoliek. Hij trapte zijn hele stal naar de filestijnen. Hem hebben we ook i.d. als sand clear gegeven gemengd met appelmoes. Het is helemaal over gegaan en heeft er ook geen last meer van gehad Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:44

Ik mocht Sand clear verdelen over 2 voerbeurten. Door de muesli gemengd werd het wel gegeten. Wel heb ik de eerste paar keer een kleinere hoeveelheid gegeven, toen dit na een paar dagen goed opgegeten werd heb ik de normale dosering gegeven.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:46

Ik ben om.... Er zijn dus meerdere paarden waarbij het met appelmoes gewoon goed werkt en goed word gegeten. Morgen zal ik eens kijken of meneer het wel lust met appelmoes. Hij is nl nogal kieskeurig Haha!

Oke... dus over 2 voerbeurten verdelen werkt ook goed?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:47

santie schreef:
Ik ben om.... Er zijn dus meerdere paarden waarbij het met appelmoes gewoon goed werkt en goed word gegeten. Morgen zal ik eens kijken of meneer het wel lust met appelmoes. Hij is nl nogal kieskeurig Haha!

Jip, en dan kleine beetjes mee beginnen!

Desnoods eerst 3x per dag.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:49

potverdikkie schreef:
santie schreef:

Jip, en dan kleine beetjes mee beginnen!

Desnoods eerst 3x per dag.

Dan werkt het dus ook goed??? Lastig hoor... dat ze dit dan gewoon niet op de verpakking zetten, had mij een hoop zorgen bespaart, je wilt het toch zo goed mogelijk doen en dat spul is niet zo goedkoop, dat je het makkelijk wilt verspillen..
Laatst bijgewerkt door santie op 27-10-07 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:49

potverdikkie schreef:
Ze willen dat je het droog voert omdat het heel erg kleverig wordt zodra het vochtig wordt.
Mijn ervaring is ook met appelmoes. Dat werkte wel, en er moesten hier bijna 20 paarden aan de sandclear na een voerongelukje in de paddock.
En alle 20 aten het op deze manier.

dan heb je mazzel gehad

mijn pony at het de eerste dag wel maar de 2 dag niet meer,toen zei de DA dat het door de slobber kon en gelukkig at ze dat wel.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:54

Hi Santie, hoe blij dacht je dat ik was met 20 aan de sandclear? Ik niet, divoza wel.......
Maar alles is oke geworden!!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:11

santie schreef:
We moeten ook nog een beetje op zijn tengere figuurtje denken Knipoog Hij werk natuurlijk nog niet.
Hij krijgt nu 2x per dag een halve koek, een bodempje muslie (pavo) en 1x per dag 100 ml lijnzaadolie (afbouwend)

Wat is pro biotica?

pro biotica zijn darm bacterien, die we nodig hebben voor ons verteren zeg maar Knipoog
en die kunnen ook helpen met een hele hoop andere dingen in het lichaam
gewoon even zoeken op probiotica op google dan krijg je zat info. Knipoog

zeewier kan inderdaad heel goed helpen bij zandeters.
maar...omdat zeewier ook vrij veel jodium bevat kan deze ook weer nadelig gaan inwerken op de schildklier, altijd alleen als kuur gebruiken dus!!!

zeewier stabiliseerd ook de maag he Knipoog