Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) 

Yvonnelind schreef:Grappig dat hier dan zelfs de tip komt om maar wielsporen aan je laars te knopen, terwijl die persoon jou nog nooit heeft zien rijden...
Loezjuh schreef:Zonder sporen kan ik hem veel minder fijn rijden. Ik heb het gisteren geprobeerd, maar ik heb een paard wat vanzichzelf redelijk 'lui' is en daarom vaak van achteren niet erg actief. Met een simpele aandrijving met spoor kan ik hem makkelijk actief houden, terwijl ik me gister suf moest drijven zonder sporen. Met sporen zijn de hulpen veel subtieler. Uiteindelijk liep hij trouwens wel fijn, dus ik ben het met je eens dat het mogelijk moet zijn om hetzelfde te bereiken bij een paard, met of zonder sporen.
Maar waarom zou ik dan tijdens lessen en wedstrijden wél met sporen moeten rijden volgens jou?
jan__timmer schreef:als hij kaal is van de spoor zonder dat je door hebt dat je de spoor gebruikt moet je dus eerst nog goed leren te rijden
je spoor hoort niet eens onbedoelt in de buurt van het paard te komen

LinZZZZ schreef:jan__timmer schreef:als hij kaal is van de spoor zonder dat je door hebt dat je de spoor gebruikt moet je dus eerst nog goed leren te rijden
je spoor hoort niet eens onbedoelt in de buurt van het paard te komen
Nou ik denk niet dat de TS zit te wachten op zo'n commentaar![]()
Liever iets waar ze wat aan heeft ipv gewoon maar te zeggen dat ze eerst moet leren rijden.

Luie paarden kan je met bepaalde oefeningen bij de les krijgen en activeren. Daar heb je helemaal geen sporen voor nodig. Ik hoop dat je dit inmiddels zelf ook geleerd hebt.