Kaal plekje op z'n buik, komt dit door mijn spoor?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Kaal plekje op z'n buik, komt dit door mijn spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:10

Mijn paard heeft aan de linkerzijde van zijn buik een kaal rond plekje in zijn vacht. Het viel me vandaag ineens op. Het plekje zit ongeveer op de plek waar ik zijn buik raak met mijn spoor. Hij heeft geen wondje, het is echt alleen een plekje zonder haar! Eromheen is zijn vacht iets donkerder.

Ik heb drie keer per week les en heb nooit het idee dat ik zit te prikken en daar hoor ik dus ook nooit over.

Weet iemand wat dit kan zijn? En vooral, wat kan ik er het beste mee doen? Even zonder sporen rijden?

Jolienn

Re: Kaal plekje op z'n buik, komt dit door mijn spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:13

Je geeft zelf al aan dat het op de plek van je spoor zit. Je hoeft niet het idee te hebben dat je constant zit te prikken. Dit kan ook onbewust gaan. Sommige paarden zijn heel gevoelig voor aanraking van spoor en hebben dus snel kale plekjes. Je instructeur er lekker op laten letten en telkens dat je zn buik raakt commentaar hierop laten geven. Ik weet niet wat voor spoor je gebruikt maar als je een recht spoortje gebruikt kan je ook overstappen naar een knopspoortje bijvoorbeeld. (Deze zijn minder scherp en zullen dus ook minder snel haartjes mee nemen Knipoog)

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:16

Ik gebruik al een simpel knopspoortje Ja

Ik heb woensdag nog privéles gehad van iemand die echt ALLES ziet en die had het er juist over dat ik mijn benen er meer aan moest houden want nu steek ik ze te veel af.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:20

misschien een allergische reactie op je spoor al zou dat dan bv ook van het hoofstel moeten gebeuren

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 08:38

Vermoedelijk komt het toch van de spoor. Ook als je je benen afsteekt kan je er nog prima aanzitten met je spoortje, vooral omdat je zelf aangeeft dat het op dezelfde plek zit.

Vermoedelijk zit je met je ene been net iets anders dan met de andere, waardoor je aan een kant de spoor tegen zijn buik houdt. Vaak komt dit niet van prikken, maar van constante wrijving.
Over het algemeen zie ik dit trouwens eerder bij mensen met knopspoortjes dan bij rechte sporen.

Om het plekje te kans te geven weer netjes dicht te groeien qua haar, zou je toch een tijdje zonder sporen moeten rijden, of de sporen op een heel andere hoogte om moeten doen.

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:41

Tijdelijk zonder, want als het groter word duurt het lang hoor, best dus eerst laten genezen!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:40

Volgens mijn instructeur is het gewoon een soort van slijtage die tijdens het verharen ontstaat omdat je telkens op die plek aanspoort. Van hem mag ik gewoon met sporen rijden, de huid beschadigt immers niet Lachen

Al liep ie gister zonder sporen ook nog best fijn Vork

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:44

We hebben bij ons op stal ook een paard gehad met een heel gevoelige huid die heel snel de huid kapot had door de sporen. Als ik me goed herinner was de beste remedie hiervoor een wielspoor. uiteraard niet met scherpe puntjes, maar met een heel stomp wieltje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:47

Je pony zonder spoor rijden als je geen les of wedstrijd hebt is mijn advies. Je hoeft alleen maar een hulp te geven als je wat van je pony wilt en je moet dus niet meer drijven met je benen dan nodig is. Je kan je pony best leren (zonder sporen) om in dezelfde tacht, regelmaat en tempo te blijven lopen zonder dat jij telkens hoeft te drijven. Ik snap sowieso niet waarom zoveel mensen altijd maar met sporen rijden, met name in de lagere klassen. Grappig dat hier dan zelfs de tip komt om maar wielsporen aan je laars te knopen, terwijl die persoon jou nog nooit heeft zien rijden... Vaag. De tip om zonder sporen te gaan rijden buiten de lessen en wedstrijden lijkt mij een stuk paardvriendelijker. Knipoog
Succes.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:39

Zonder sporen kan ik hem veel minder fijn rijden. Ik heb het gisteren geprobeerd, maar ik heb een paard wat vanzichzelf redelijk 'lui' is en daarom vaak van achteren niet erg actief. Met een simpele aandrijving met spoor kan ik hem makkelijk actief houden, terwijl ik me gister suf moest drijven zonder sporen. Met sporen zijn de hulpen veel subtieler. Uiteindelijk liep hij trouwens wel fijn, dus ik ben het met je eens dat het mogelijk moet zijn om hetzelfde te bereiken bij een paard, met of zonder sporen.

Maar waarom zou ik dan tijdens lessen en wedstrijden wél met sporen moeten rijden volgens jou?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:31

Yvonnelind schreef:
Grappig dat hier dan zelfs de tip komt om maar wielsporen aan je laars te knopen, terwijl die persoon jou nog nooit heeft zien rijden...

Eventjes terug lezen dus. Ik geef geen tip ik schets een andere deels vergelijkbare situatie. Zijn twee verschillende dingen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:53

Loezjuh schreef:
Zonder sporen kan ik hem veel minder fijn rijden. Ik heb het gisteren geprobeerd, maar ik heb een paard wat vanzichzelf redelijk 'lui' is en daarom vaak van achteren niet erg actief. Met een simpele aandrijving met spoor kan ik hem makkelijk actief houden, terwijl ik me gister suf moest drijven zonder sporen. Met sporen zijn de hulpen veel subtieler. Uiteindelijk liep hij trouwens wel fijn, dus ik ben het met je eens dat het mogelijk moet zijn om hetzelfde te bereiken bij een paard, met of zonder sporen.

Maar waarom zou ik dan tijdens lessen en wedstrijden wél met sporen moeten rijden volgens jou?

HEY hier iemand met precies hetzelfde probleem die zonder sporen rijd! Mijn pony heeft aan een kant kale plekken van mijn been. (de huid is helemaal gaaf en niet kapot). Vaak is dat in de tijd dat ze gaan verharen veel sneller dat de haartjes gaan loslaten (denk aan goed passende dekens waar in deze tijd ook een plekje van komt). Ik zou me echt niet teveel zorgen maken, de haartjes groeien weer mooi terug, alleen wel als de huid geirriteerd of kapot is. Je rijd toch al langer gewoon 3x per week met sporen?

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:14

als hij kaal is van de spoor zonder dat je door hebt dat je de spoor gebruikt moet je dus eerst nog goed leren te rijden
je spoor hoort niet eens onbedoelt in de buurt van het paard te komen

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 07:34

jan__timmer schreef:
als hij kaal is van de spoor zonder dat je door hebt dat je de spoor gebruikt moet je dus eerst nog goed leren te rijden

Nou ik denk niet dat de TS zit te wachten op zo'n commentaar Koe
Liever iets waar ze wat aan heeft ipv gewoon maar te zeggen dat ze eerst moet leren rijden.

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:38

dat is toch de reden dan toch van het kale plekje
dus is dat ook de oplossing Lachen

LinZZZZ schreef:
jan__timmer schreef:

Nou ik denk niet dat de TS zit te wachten op zo'n commentaar Koe
Liever iets waar ze wat aan heeft ipv gewoon maar te zeggen dat ze eerst moet leren rijden.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:32

Mijn paard heeft ook sinds vorige week ineens een kaal plekje ter hoogte van mijn spoor. Ik ben toen overgegaan naar sporen met een zo'n draaiend bolletje (ter grootte van een grote knikker), maar helaas werd het plekje toch iets groter. Ben nu dus zonder sporen aan het rijden en dat is lastiger, maar dat moet dan maar even. Ik wil mezelf niet vrijpleiten (ik zal vast wel eens onbedoeld met m'n spoor langs haar lijf komen) maar op dit moment krijgt ze ook ineens kale plekjes op de plaats van haar singel, op haar schouders van de deken en op haar benen van de peeskappen. Blijkbaar laten de haartjes nu gewoon snel los.
Toch zou ik je willen adviseren om voorlopig even zonder sporen te rijden. Zonder beharing beschadigt de huid toch sneller. Je wil het toch niet meemaken dat je lekker hebt gereden en vervolgens bij het afstappen schaafwonden aantreft op de plaats van je sporen ?

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 12:29

Bedankt voor je reactie, maar dit topic is van een paar maanden geleden en er zit allang weer gewoon haar op die plek. Zijn haren waren gewoon even wat brozer en omdat je nou eenmaal regelmatig een hulp geeft met je spoor hebben die haren het wat harder te verduren en beschadigen ze sneller Ja

Het is iig allang weer opgelost Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:45

Gelukkig maar, op wedstrijden zijn sporen officieel verplicht (in de B en de L wordt zonder rijden gedoogd) en op les kan je leren hoe je moet drijven met een spoor en waar een spoortje voor is. Niet voor het voorwaarts rijden, maar juist als extra verfijning wanneer dat nodig is (en dat is niet bij elke stap als het goed is gesteld met de basis van je paard). Lachen Luie paarden kan je met bepaalde oefeningen bij de les krijgen en activeren. Daar heb je helemaal geen sporen voor nodig. Ik hoop dat je dit inmiddels zelf ook geleerd hebt. Knipoog