Vervanging voor "Le Brick"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leliaardje

Vervanging voor "Le Brick"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:13

Vorige winter heb ik mijn oudere pony (27 jaar) naast Luzerne ook "Le Brick" gevoerd. Dit zijn geperste blokken (zo groot als een brood ongeveer) met veel structuur waarde. Ik kocht ze via de Paardendrogist.

Tot mijn spijt zag ik dat ze niet meer leverbaar waren en ik heb de paardendrogist gebeld en hoorde dat de fabriek afgebrand was. Ze wisten niet of deze Bricks weer in productie zouden komen.

Weet er misschien iemand een vergelijkbaar product? Dus: veel structuur, maar makkelijk opneembaar door een pony met een oud gebit (Hij kan geen hooi en kuilgras meer eten. Gras en Luzerne gaat nog wel, maar in de winter gaat gras dus afvallen).

Donja

Re: Vervanging voor "Le Brick"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:33

Ik voer mijn oude pony (die ook geen hooi en kuilgras meer kan eten, ze maakt er proppen van die ze dan weer uitspuwt) nu seniores priores van Subli en het werkt super !! Vorig jaar viel ze af zodra ze niet meer 24/7 buiten liep, nu komt ze nog 3 uurtjes per dag op het gras, maar ze blijft lekker vol !! ook haar vacht gaat super!
Seniores priores is een volledige vervanger voor ruwvoer, ik geef mijn pony (fjord trouwens) er nog wel wat hooi naast, gewoon om wat te knabbelen, want dat is goed voor het speekselen, maar behalve erop kauwen doet ze er niets mee..

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:27

Txs! Ik zal eens kijken of ik dat hier in de buurt kan kopen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:30

Ik haal het bij de welkoop (of boerenbond), maar in pricipe iedere winkel die subli verkoopt kan het bestellen (als ze het niet hebben)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:54

Hoi!

Ik heb tips voor je, doordat ik met een doodziek paard hetzelfde probleem had (mocht geen hooi eten ivm verstoppingen):

compact grass van hartog. Dit lijkt wel wat op le brick maar iets minder samengeperst en stukken goedkoper. minder stoffig ook. gedroogd en gehakseld gras in baaltjes. prima spul!

grasmix van hartog is hetzelfde als compact grass, maar dan met melasse erdoorheen, en gehele plant silage van de haverplant. (GPS) Hierin zit de haverplant maar dan niet de haver zelf. Hierin zitten heel veel vezels.

lucerne noem je zelf al. niet geschikt als volledig ruwvoer.

De GPS brokjes kun je ook voeren, die geef ik door de slobber. Deze brokjes kun je halen bij hartog in noord holland. (ik ben er vorige week geweest) Als ik ze week zijn ze zeer makkelijk op te nemen. 14% vezels (is zeer hoog)

Verder kun je overgaan op bietenpulp, even rondvragen bij boeren bij jou in de buurt. Bietenpulp moet je echt minstens 8 uur laten weken anders gaat je paard er kapot aan.

subli seniores preniores is ook een goede tip, maar mijn paard weigert dat te eten. Hij vindt het vies. Kwestie van uitproberen en ook lang laten weken ivm bietenpulp die erin zit.

Ik weet niet hoe erg je paard niet meer kan eten: evt geweekte grasbrok in noodgevallen.

ik zou zeggen: bel ook eens met fabrikanten. Ik heb er goede ervaringen mee. Als je meer wilt weten mag je me altijd pb'en.

groetjes Anne (docent dierhouderij)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:40

Hoi Anne,

Bedankt voor de tips. Ik heb nu een zak seniores preniores gekocht (lag gewoon bij de welkoop), dus dat wilde ik eerst gaan uit proberen. Brimstone loopt nu nog in de wei bij mijn ouders, maar woensdag ga ik hem ophalen (nu het natter begint te worden, wil ik hem niet meer 24/7 buiten laten lopen) en dan begint het voerprobleem dus. Ik wacht gewoon af wat hij met de subli-zak doet.

Wat ik trouwens wel raar vind, is dat er op de zak helemaal niet staat hoe je het moet voeren en welke dosering aangeraden wordt. Er staat alleen op dat het als slobber gevoerd moet worden, maar niet dat het minimaal 6 uur moet weken. Vind ik erg slordig. Maar ik zag dat op de website van subli een uitgebreide handleiding stond, dus die zal ik wel even printen.

Mocht Brim het niet willen eten, dan ga ik met jouw tips aan de slag (en misschien sowieso wel voor de afwisseling). Dank je wel!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:46

Beitenpulp kan je ook bij de welkoop halen.
Voor de seniores priores kan je uitgaan van 1 schep per 100 kg per dag, als je alleen dit voert, voor je er dus brok oid bij, dan kan je wat minder voeren. Ik kreeg bij de welkoop de eerste keer trouwens een folder mee waar dat in stond.
Mijn fjord krijgt dus zo'n 3 scheppen per dag (ruim), met nog wat brok, pulp en daarnaast wat hooi om te kauwen (voor het speekselen), verdeelt over 3 voerbeurten. Ik maak s'avonds in een emmer de hoeveelheid voor de volgende dag klaar, staat het dus de hele nacht te weken. Mijn merrie vind het erg lekker.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:55

Bedoel je dan van die gewone kiloscheppen (over het algemen gele plastic voerscheppen)?
En hoeveel water doe je er dan bij? Moet het water warm zijn of is koud okay?

Ik dacht dat ik het in het begin misschien met de (Warme) slobber van subli kan combineren: daar is hij in ieder geval gek op.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:02

je kan het gewoon met koud water aanmaken (aangezien het toch een aantal uren moet staan, koelt het ook af als je warm water zou gebruiken). Ik gebruik zo'n gewone kiloschep, en ongeveer 1 deel water op 1 deel voer (ietjes minder water, maar probeer even uit wat je paard het lekkerst vind, het moet wel goed weken!). Als hij de slobber lekker vind, zal hij dit ook lusten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:11

VSW --> VS.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:37

hoi,
graag gedaan! Ik snap het probleem goed!
Ik zou de bietenpulp wel met heet water doen omdat het dan sneller weekt. Maar echt veel maakt het niet uit.
Ze zeggen ook wel dat na 1 uur met kokend heet water de pulp al goed is, maar ik zou daar niet vanuit gaan. Ik ken een pony die eraan is gestorven. Bietenpulp zet ongeweekt uit in de maag en dan kan die werkelijk scheuren. Yek!
Ik hoop dat jouw paard die slobber wel lekker vindt!

Groetjes!
anne

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:59

Wordt die senioren priores dan een soort slobber, dus een maaltijd om op te drinken/slobberen?
Ook mijn oude merrie (23) kan nl slecht eten ... dus ik lees dit met belangstelling.

Ze staat op een pensioenstal waar ze gewone brok krijgt. Die krijgt ze wel weg, omdat ze deze heel handig met haar voortanden eerst platdrukt en dan opeet (ja, ik hoop ook maar dat die tanden niet breken ... Bloos ). Ik zou maar 1x per dag die SP kunnen voeren, zou dat dan ook al wel helpen?
Verder krijgt ze hooi (kuil kan ze niet eten) en zolang dat niet al te langstengelig is gaat dat redelijk naar binnen.
De vertering werkt echter toch niet helemaal goed hierop, want ze heeft heel veel diarree. Zou dat overigens niet verergeren als ze nat voer gaat krijgen?

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:06

even stipje Clown

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:44

uitleg van subli:

Subli® Seniores Priores is speciaal ontwikkeld voor
paarden en pony´s die problemen hebben met de
voeropname van gebruikelijke paardenvoeders
als hooi, kuil, brok, granen, muesli´s etc. Deze
problemen worden in de regel veroorzaakt door
gebitsproblemen.
Paarden en pony´s moeten voor hun gezondheidstoestand
en welbevinden dagelijks voldoende
ruwvoeders eten. Het darmstelsel is erop
afgestemd grote hoeveelheden plantaardig
materiaal te verwerken met voldoende structuur
(ruwe celstof). Als door omstandigheden (slecht
gebit) dit niet opgenomen kan worden, heeft
het paard/pony een groot probleem. Zijn gezondheid
zal zienderogen achteruitgaan en zijn of haar
welzijn leidt grote schade! Als eigenaar van zo´n
paard of pony dient u dus direct maatregelen te
treffen.
Subli® Paardenvoeders is erin geslaagd een
speciaal voer te ontwikkelen dat het ruwvoer
en krachtvoer vervangt en dus een totaal voer
is. Dit product kan ieder paard en pony (ook met
grote gebitsproblemen) gemakkelijk opnemen.
Zoals gezegd is het een totaal voer. Er hoeft in
principe niets anders bijgevoerd te worden. Echter
zolang het paard of pony nog enigszins bezig is
met hooi/kuil/luzerne, is het aanbevelingswaardig
dit wel ter beschikking te stellen. Ook kauwbewegingen
zijn belangrijk, zelfs zonder noemenswaardige
opname van ruwvoer.
Het product heet Subli® Seniores Priores en
moet als slobber gevoerd worden en wel
± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht
per dag. Dit geweekt in voldoende
water, ± 2½ liter, gedurende 6 uur weken. U
voert dit product verdeeld in minimaal 4 porties
per dag. Gezien het belang van een goede
inweektijd (minimaal 6 uur) is het zinvol om
iedere avond het voer voor de volgende dag voor
te bereiden.
Seniores Priores is zodanig samengesteld dat
de ruwe celstof in tact is gebleven en daardoor
de werking van de dikke darm en blinde darm
stimuleert. Uw paard zal er beter uit gaan zien en
heeft weer een paardwaardig bestaan. Subli® heeft
hiervoor speciale grondstoffen geselecteerd en in
de juiste verhouding gemengd. Daarnaast is het
mineralengehalte alsmede de sporenelementen
en vitamines in de juiste verhouding op basis
totaal voer gedoseerd. Een volledig voer dus voor
paard en pony die van de oude dag geniet. Als
u uw paard of pony nog regelmatig gebruikt c.q.
arbeid laat verrichten is een arbeidstoeslag nodig.
Raadpleeg hiervoor de Subli® Klantenservice,
tel.: 0900-2025321. Lees voor gebruik van
Seniores Priores de gebruiksaanwijzing op de zak.
Andere toepassingsmogelijkheden van de
Seniores Priores (ook voeren in de vorm van
slobber): paarden en pony´s die vatbaar zijn voor
bevangenheid of spierproblemen hebben ook
baat bij Seniores Priores. Ook in situaties van
ruwvoertekort of slechte kwaliteit kan dit voer
ter compensatie gevoerd worden. Daarnaast
hebben paarden en pony´s met regelmatige
koliekverschijnselen baat bij deze slobber.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:25

Ik heb toch heel positieve ervaringen met het maken van pulp met heel heet water. Het is op een goed half uurtje klaar en alle korrels zijn dan ook werkelijk volledig in losse vezeltjes uit elkaar gevallen. Met koud water duurt het minstens een uur of zes.

Ik heb een pony van 33 jaar en zeer goede resultaten met een combinatie van pulp, luzerne/fibergy en krachtvoer.
Eigenlijk is dat hetzelfde principe als de Seniores Priores want als je de ingrediënten leest zie je: pulp, ponybrok (of iets van die aard) en luzernemeel.

Dodson and Horrell raden ook die combinatie aan waarbij ze 600g droog product per gewenste 100kg lichaamsgewicht voorop stellen. Dit dan wel voor paarden die totaal geen hooi meer kunnen opnemen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:41

simodi, ik denk zeker dat jouw paard dit makkelijk binnen krijgt.

Teigetje, ik zou het niet aandurven zo snel bietenpulp te voeren.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:24

rakni schreef:
simodi, ik denk zeker dat jouw paard dit makkelijk binnen krijgt.

Teigetje, ik zou het niet aandurven zo snel bietenpulp te voeren.

Pulp is in feite een hoop gedroogde vezels die in een korrel geperst zijn. Als je daar water op doet, gaat de korrel zwellen en komen alle vezels vrij. Als je dat met heet water doet, zijn na een goed half uur, alle korrels weg en heb je een gelijkaardige "brei" van allemaal losse en gezwollen vezels, exact zoals wanneer je het met koud water doet en meerdere uren laat weken Haha!

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:38

Brim vindt de Seniores Prioris heerlijk gelukkig. We maken het 's avonds klaar en verdelen het zo goed mogelijk over de dag. Het is wel jammer dat hij het zo snel op heeft. Hij loopt niet hele dagen buiten, dus het is zo wel erg saai op stal. Hij krijgt er luzerne bij, de eerste dagen keek hij daar niet echt naar, maar nu begint hij dat ook wel te eten. Ook geef ik hem nog twee keer daags een halve kiloschep muesli gemengd met basisbrok van Havens.

Als je de Seniores Prioris ziet, snap je trouwens niet dat daar zoveel vezels in zitten.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:53

Donja schreef:
je kan het gewoon met koud water aanmaken (aangezien het toch een aantal uren moet staan, koelt het ook af als je warm water zou gebruiken). Ik gebruik zo'n gewone kiloschep, en ongeveer 1 deel water op 1 deel voer (ietjes minder water, maar probeer even uit wat je paard het lekkerst vind, het moet wel goed weken!). Als hij de slobber lekker vind, zal hij dit ook lusten!

let even op het moet 2 delen water op 1 deel voer zijn anders welt het nog na in maag van je paard!!!! dit staat ook heel duidelijk op de zak

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:51

Dat bedoelde ik ook, ik gebruik iets minder dan 2 delen water op 1 deel voer, anders vind donja het niet echt lekker en laat ze een deel liggen. In de beschrijving hierboven die ik van de subli site heb gehaald staat ook 1 kilo voer op plusminus 2,5 liter water. Echter is een normale gele schep van dit spul lichter dan een gele schep brok bv, dus het komt overeen met 2 op 1

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:50

Donja schreef:
Dat bedoelde ik ook, ik gebruik iets minder dan 2 delen water op 1 deel voer, anders vind donja het niet echt lekker en laat ze een deel liggen. In de beschrijving hierboven die ik van de subli site heb gehaald staat ook 1 kilo voer op plusminus 2,5 liter water. Echter is een normale gele schep van dit spul lichter dan een gele schep brok bv, dus het komt overeen met 2 op 1

Ik heb een gele schep met SP gewogen en dat was 960 of 970 gram: zit toch dicht bij de kilo!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:00

Leliaardje schreef:
Brim vindt de Seniores Prioris heerlijk gelukkig. We maken het 's avonds klaar en verdelen het zo goed mogelijk over de dag. Het is wel jammer dat hij het zo snel op heeft. Hij loopt niet hele dagen buiten, dus het is zo wel erg saai op stal. Hij krijgt er luzerne bij, de eerste dagen keek hij daar niet echt naar, maar nu begint hij dat ook wel te eten. Ook geef ik hem nog twee keer daags een halve kiloschep muesli gemengd met basisbrok van Havens.

Als je de Seniores Prioris ziet, snap je trouwens niet dat daar zoveel vezels in zitten.

Als je het haynet in a bucket voert, dan heb je meer volume in totaal dus meer eetplezier.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:24

Teigetje schreef:
Leliaardje schreef:

Als je het haynet in a bucket voert, dan heb je meer volume in totaal dus meer eetplezier.

Sorry, maar ik heb geen idee wat je bedoelt. Bloos

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:08

Sorry, mijn schuld, ik dacht dat ik onderstaande hier al geplaatst had, is een voedingsadvies van Dodson and Horrell

Q:My 16.2hh Veteran Horse is gradually losing weight and the dentist said he will have difficulty chewing hay and haylage, what can I feed him?

vraag: mijn oud paard verliest geleidelijk aan gewicht en de tandarts zegt dat hij het moeilijk gaat hebben om hooi en voordroog te kauwen, wat kan ik hem voeren?
A:
Calories from fibre are provided predominantly by hay or haylage during winter and make up a large proportion of the ration. Considering your horse is struggling with long fibre sources such as hay and haylage, and assuming there are no other clinical problems, the most likely cause for this weight loss is a reduction in fibre intake.

Tijdens de winter worden calorieën uit vezels vooral gehaald uit hooi en voordroog en hebben ze een groot aandeel in het rantsoen. In overweging nemend dat jouw paard het lastig heeft met langvezelige bronnen zoals hooi en voordroog en aannemend dat er geen andere clinische problemen zijn, is een verminderde opname van vezels de meest waarschijnlijke oorzaak voor zijn gewichtsverlies.

Fibre is essential to maintain a healthy digestive tract and in order to synthesise B vitamins (via fermentation) for energy utilisation. Furthermore, fibre digestion will help to generate heat for winter warmth. This is why it is essential to arrange for a registered equine dental technician to visit your horse every 6 months and ensure they can process fibre effectively.

Vezels zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering en doordat ze vitamine B synthetiseren (door fermentatie) ook voor energie gebruik. Daarenboven helpt het verteren van vezels om warmte te genereren die warm houdt in de winter. Daarom is het essentieel om een geregistreerde paardentandarts bij je paard te laten komen om de zes maanden en ervoor te zorgen dat het paard effectief vezels kan verwerken..

Another useful method of assessing your horse’s grinding ability is to look at the fibre particle size within droppings. Fibre particles more than a few millimetres in length indicate a reduced grinding ability which will decrease digestion and nutrient absorption and increase the risk of the horse developing impaction colic.

Een handige manier om te kijken of je paard zijn voedsel goed vermaalt, is te kijken naar de grootte van stukjes vezels in de mest. Vezelstukjes groter dan enkele millimeters lang, duiden op een verminderde vermaalcapaciteit, dit verlaagt de vertering en de opname van voedingsstoffen en doet het risico op verstoppingskoliek dalen.

I recommend replacing the hay / haylage portion of the ration by creating a ‘haynet in a bucket’ using a combination of soaked high fibre nuts (Pasture Nuts), a highly digestible chaff (Alfalfa) and soaked unmolassed sugar beet shreds (KwikBeet). The feeding guideline for this forage replacer is 600g dry weight of each product per 100Kg of ideal body weight per day. Therefore, a horse with an ideal weight of 500kg would require 3kg of each product, which in total would be 9kg per day. If your horse is still eating significant quantities of grass then you may need to reduce the quantities per day during the spring and autumn when grass is more available and nutritious

Ik beveel aan om het aandeel hooi/voordroog in het rantsoen te vervagen door een 'hooinet in een emmer' te creëren en daarvoor een combinatie van geweekte hoge vezel noten (= soort van korrels in plattere vorm) (Pasture Nuts => assortiment Dodson and Horrell), een hoog verteerbaar haksel (Alfalfa = luzerne in assortiment Dodson and Horrell) en geweekte niet gemelasseerde suikerbietpulp (Kwikbeet => assortiment D&H) te gebruiken. De voerrichtlijn voor deze ruwvoervervanger is 600g droog gewicht van elk product per 100kg ideaal lichaamsgewicht per dag. Een paard met een ideaal gewicht van 500 kg heeft dus drie kilo van elke product nodig, in totaal 9 kg per dag. Als je paard nog aanzienlijke hoeveelheden gras eet, kan het zijn dat het nodig is om de dagelijkse hoeveelheden te verminderen gedurende de lente en de herfst wanneer er meer en voedzamer gras ter beschikking is.

Ideally the forage replacer should be divided into several small meals throughout the day. However, many owners cannot gain access to their horse this frequently. Therefore, the forage replacer may be divided into 2-3 large buckets and left with the horse to graze on in the field and stable. If the field is shared with other animals it is essential to section your horse off and ensure only he has access to the bucket but still has social contact with other horses. A useful method of slowing down consumption is to place salt/mineral blocks within the bucket so your horse has to eat around them.

Ideaal is, de ruwvoervervanger te verdelen over kleinere dagelijkse porties. Heel veel eigenaars hebben die mogelijkheid echter niet om hun paard zo vaak te voeren. Daarom mag de ruwvoervervanger verdeeld worden over twee a drie grote emmers en gewoon bij het paard gezet worden terwijl het graast op de weide of in de stal. Indien er nog andere dieren op de weide staan is het essentieel om je paard apart te zetten en ervoor dat het toegang heeft tot de emmers maar ook nog sociaal contact heeft met de andere paarden. Een handige methode om het eten te vertragen is zout of mineraalblokken in de emmer te plaatsen zodat het paard er moet rond eten.

The ‘haynet in a bucket’ is an effective method of meeting your horse’s fibre requirements within an accessible mash. This alone should help to encourage a steady weight gain and improve your horse’s overall condition. The supplement Yea-Sacc may also be a beneficial addition to the ration, which creates a favourable environment for fibre fermenting bacteria within the hindgut. This will maximise fibre digestion and the utilisation of the resulting nutrients, which can be compromised in older horses on fibre restricted rations.

Het hooinet in een emmer is een doeltreffende methode om tegemoet te komen aan de vezelbehoefte van je paard met een toegankelijke mash. Dit alleen al zou moeten helpen om een stelselmatige gewichtstoename te bekomen en de algemene conditie van je paard te verbeteren. Het supplement Yea-sacc kan een weldoende aanvulling op het rantsoen zijn, het zorgt voor een gunstige omgeving voor de bacterieën die de vezels doen fermenteren in het epigastrium. Dat maximaliseert de vertering van de vezels en het gebruik van de voedingsstoffen die het oplevert, wat kan aangetast zijn bij oudere paarden met minder vezels in het rantsoen.
Rachel Sainsbury BSc (Hons)
Nutritional Advisor

Met ideaal gewicht wordt er bedoeld het gewicht dat het paard zou moeten hebben. Dus bij een te mager oudje dat 500kg zou moeten wegen om goed te zijn, moet je van dat gewicht uitgaan.

Je hoeft het geheel ook niet met de producten van Dodson and Horrell te doen

http://www.lowlandfarm.be/paardenvoedin ... e_nuts.htm
als je hier naar de voedingsbestanddelen kijkt, dan zie je dat het qua vezelgehalte zeer hoog ligt. Je kan dit aandeel dus vervangen door een korrel of muesli met hoog vezelgehalte.

http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html
hier zit je aan 15% vezels wat vrij hoog is in vergelijking met veel andere voeders. Anderzijds wordt er een laag suikergehalte geclaimd, terwijl in de opsommingstabel toch 32% staat, wat evenveel of even weinig is als veel andere mengelingen.

Een laag suikergehalte is goed voor paarden met neiging tot hoefbevangenheid of neiging tot spierbevangenheid. Dodson and Horrell heeft producten die veel lager liggen qua suikers.

Je neemt bvb de Hartog Luzerne. Best kiezen voor een niet gemelasseerde luzerne.

En voor de pulp neem je gewone bietenpulp. Die Kwikbeet heeft als extraatje dat het na een kwartiertje al klaar is. Maar, als je gewone pulp met heel warm water klaarmaakt, is die ook binnen het uur klaar.