Extreem nerveus op stal, snel advies nodig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Estar

Extreem nerveus op stal, snel advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:47

Beste bokkers,

Ik heb een super lieve ruin, die nu sinds vandaag weer s'nachts weer op stal staat. Nu volgt hieruit het volgende probleem: Kornet (paard) is 1.68m en altijd al behoorlijk nerveus op stal geweest. Nou is hij vanavond zo hysterisch (om het zo maar uit te drukken) geworden, dat hij bijna de boxdeur er uit trapte.

Hij staat in een ruime box met een deur die je naar de zijkant weg kan schuiven, de stal is gemaakt uit zo'n kant en klaar bouw pakket. Hij heeft aan de ene kant een muur en aan de andere kant van zich de andere paarden staan. De eerste anderhalve meter box zijn van die dikke kunstof platen en de bovenkant is dik spijlwerk. Wat hij dus ook doet is zo hoog stijgeren dat hij met zijn hoeven over de bovenkant van z'n stal komt en ze daar overheen gooit. De stallen staan in een grote lichte schuur, en hij kan redelijk goed naar buiten kijken.

Ik heb hem vorige winter op twee homeopatische kalmeringsmiddelen gehad, maar dit hielp niet heel veel. Mijn stalbaas belde me vanavond om te zeggen dat ze niet van plan is Kornet de boel te laten slopen, dus ik moet dit weekend stappen gaan ondernemen. Ze raadde mij aan om hem extremere kalmeringsmiddelen te gaan geven, maar ik weet zelf niet zo goed wat wijsheid is..... (voor langere termijn lijkt me dit voor zijn lever en nieren namelijk ook niet gezond.) Ik ga morgen iig de veearts bellen kijken wat hij ervan zegt, maar heeft iemand van jullie ervaring hiermee??

Alle advies & tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Groetjes Esther

superrizzo

Re: Extreem nerveus op stal, snel advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:50

heb je toevallig een jollybal in je stal of een likit ??

daar kan het namenlijk aan liggen sommige paarden worden totaal gestoord en nerveus van die dingen in hun stal.
mijn paard heeft dit namenlijk ook gehad .
heb een jollybal verwijderd en het was over !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:51

De beste oplossing lijkt mij om hem dag en nacht buiten te houden. Maar dat zal wel geen optie zijn anders had je dat wss wel gedaan.

Kan je paard goed opschieten met zijn buren? Zou het mss zin hebben het spijlen deel dicht te maken? Zodat hij alleen rechtvooruit zicht heeft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:56

Hoe is je paard op wei inderdaad? Dan zou ik hem dag en nacht op wei laten.

Of anders misschien een stal zoeken zonder spijlen, waarvan je het bovenluik 's nachts ook helemaal dicht kan doen, zodat alles is afgesloten.. Misschien dat hij daar rustig van wordt..

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:59

Nee dag en nacht buiten kan inderdaad niet, hij kan heel goed overweg met de merrie die naast het staat. Meestal begint het Hysterische ook zodra zij uit haar stal wordt gehaald. maar niet alleen dan hoor, ook zodra er een ander paard uit stal wordt gehaald. In de schuur staan totaal buiten Kornet om nog 3 paarden dus het is zeker niet te druk ofzo. Ik ben bang dat als ik de spijlen afscherm dat hij dan juist in blinde paniek raakt.

Hij heeft dit jaar inderdaad een lik it in zijn stal hangen, die hing er vorig jaar niet en maakt echt geen verschil maar toch bedankt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:01

Jeetje, wat onwijs vervelend voor je zeg. Hoe is je paard als een ander uit de wei gehaald wordt?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:02

kijk eens als je hem weghaald misschien dat dat wel helpt

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:05

Ir111 schreef:
Jeetje, wat onwijs vervelend voor je zeg. Hoe is je paard als een ander uit de wei gehaald wordt?

Als een ander paard uit de wei wordt gehaald, zelfs die merrie waar hij best wel hecht mee is kijkt hij niet op of om.

superrizzo schreef:
kijk eens als je hem weghaald misschien dat dat wel helpt

Wat bedoel je precies.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:11

die lik-it bedoel ik en hoe groot is zijn stal ? en waneer doet hij dit heel de dag door of met bepaalde tijden ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:15

Blijkbaar wordt je paard angstig van het opgesloten zijn in een kleine ruimte. Op zich logisch gezien het feit dat een paard een vluchtdier is en claustrofobisch van nature. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat je er aan zou kunnen doen.

De hele winter onder de 'verdovende' middelen zetten kan natuurlijk niet.

*krijgt idee* Kan hij geen maatje erbij krijgen in de box? Weet niet of de ruimte dat toelaat?

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:16

Ik kan morgen die lik-it wel weg halen, maar het maakt echt geen verschil. Ik heb dat ding destijds juist opgehangen zodat ie misschien wat beters te doen zou hebben.
Wat hij dus doet: Zodra er een persoon, maakt niet uit wie de schuur met de stallen inloopt gaat ie echt als een malle rondjes in zijn boks staan draaien, daarbij trapt hij wisselend tegen de achterwand/zijwand of deur aan. Vervolgens gaat ie dus echt staan springen, en gaat hij met zijn voorhoeven over de deur heen hangen. Kalmeringsmiddelen kunnen dus nu wel even, omdat ik anders bang ben dat hij zijn been breekt ofzo.

Vorige winter heeft hij overigens al diverse lichte verwondingen aan zijn hooft gehad om dat hij zo in paniek raakt dat ie gewoon niet meer uitkijkt voor zijn voerbak etc. Hij heeft zelfs al een keer een stuk voortand afgebroken hierdoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:16

Stipje hier, mijn pony heeft precies hetzelde probleem, hij kan ook gewoon niet op de stal staan. Hij begint te stijgeren en is na een kwartier bedekt met wit schuim. Nagelbijten / Gniffelen

En dat stijgeren is nog gevaarlijker omdat de stal een schuifdeur met weefrek bevat, ik wil niet weten wat er gebeurd als hij zijn benen daar over werpt. Als ik erbij blijf overigens is hij rustig, het begint pas als ik hem alleen laat.

Nou is een stal niet noodzakelijk, hij staat tog het hele jaar 24/7 buiten maar zo kan hij ook nooit aan iets als een trailer wennen ofzo, stomme situatie.

Ik denk dat het vooral aan de eenzaamheid ligt, er zijn geen soortgenoten of ''vertrouwenspersonen'' in de buurt en dat zorgt voor stress en paniek, heel begrijpelijk natuurlijk, een paard is een kuddedier.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:18

Je schrijft dat hij nerveus wordt als andere paarden uit hun stal worden gehaald. Wij hadden ook een paard op stal dat helemaal gek werd als hij alleen in de paddock achterbleef.

Heeft hij misschien een soort van verlatingsangst? Heeft hij in het verleden misschien langere tijd alleen gestaan. Lijkt me namelijk geen fijne ervaring voor een paard aangezien ze behoefte hebben aan soortgenoten.

Of hij vind de stal gewoon te benauwd...een soort claustrofobie. Of stalnijd...

Het is in ieder geval belangrijk om de oorzaak van dit gedrag te achterhalen. Onder welke omstandigheden gaat hij dit gedrag vertonen. Pas als je de oorzaak weet kan je naar een oplossing gaan zoeken.

Ik wens je heel veel sterkte hiermee! Hoop dat jullie er samen uitkomen.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:18

Ir111 schreef:
*krijgt idee* Kan hij geen maatje erbij krijgen in de box? Weet niet of de ruimte dat toelaat?

Nee helaas is zijn stal niet groot genoeg hiervoor, ik denk trouwens dat hij een ander paard omver loopt met zijn gedoe. Zijn stal is ong. 3,5 bij 3,5 m

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:18

Wij hebben ook wel eens zulke paarden gehad. Als ze in de zomer veel buiten lopen en je haalt ze in het najaar naar stal, kunnen ze enorme aanpassingsproblemen krijgen. Het is natuurkijk ook een hele verandering voor een paard van veel vrijheid, naar totale opsluiting. Daarnaast heeft een paard in een kudde (zoals op de wei) een vertrouwd kudde gevoel, paarden blijven in stressituaties immers altijd bij elkaar. Nu is de overgang naar stal al stessvol en als er dan een paard "uit de stal/kudde" verdwijnt geeft dit nog meer paniek. Zorg dat je paard de hele dag beschikking heeft over hooi, zodat hij toch een beetje van zijn natuurlijke gedrag kan vertonen. In de wei grazen paarden bijna de hele dag. Op stal krijgen ze een paar x per dag eten en dat is het. Voor veel paarden geeft deze overgang opzich al problemen. Bij ons werd dit extreme gedrag binnen een paar dagen minder en verdrween het uiteindelijk. Veel hooi en afleiding (zoals buiten in een paddock o.i.d. met soortgenoten) geeft meestal het beste resultaat.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:19

Geef je paard Bach Rescue Remedy druppels, volgens aanwijzing verpakking, verdund of puur over wat voer of een stukje appel, over de dag verdeeld. Verkrijbaar bij o.a. DA drogist, de Tuinen e.d.
Bach Rescue ontspant en stelt gerust en is geschikt voor mens en dier.

Succes!

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:23

Juin schreef:
Wij hebben ook wel eens zulke paarden gehad. Als ze in de zomer veel buiten lopen en je haalt ze in het najaar naar stal, kunnen ze enorme aanpassingsproblemen krijgen. Het is natuurkijk ook een hele verandering voor een paard van veel vrijheid, naar totale opsluiting. Daarnaast heeft een paard in een kudde (zoals op de wei) een vertrouwd kudde gevoel, paarden blijven in stressituaties immers altijd bij elkaar. Nu is de overgang naar stal al stessvol en als er dan een paard "uit de stal/kudde" verdwijnt geeft dit nog meer paniek. Zorg dat je paard de hele dag beschikking heeft over hooi, zodat hij toch een beetje van zijn natuurlijke gedrag kan vertonen. In de wei grazen paarden bijna de hele dag. Op stal krijgen ze een paar x per dag eten en dat is het. Voor veel paarden geeft deze overgang opzich al problemen. Bij ons werd dit extreme gedrag binnen een paar dagen minder en verdrween het uiteindelijk. Veel hooi en afleiding (zoals buiten in een paddock o.i.d. met soortgenoten) geeft meestal het beste resultaat.

Ik denk dat het over een paar dagen ook al wat minder zal worden, nu is het inderdaad allemaal weer helemaal nieuw en stressvol. Maar veel hooi in zijn stal is niet handig, hij loopt het namelijk overal doorheen, zodat er allemaal mot in zijn hooi zit. Zelfs z'n biks raakt hij niet aan als er bijvoorbeeld een paard naast hem weggehaald wordt.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:35

Estar schreef:
Maar veel hooi in zijn stal is niet handig, hij loopt het namelijk overal doorheen, zodat er allemaal mot in zijn hooi zit. Zelfs z'n biks raakt hij niet aan als er bijvoorbeeld een paard naast hem weggehaald wordt.

Ik begrijp dat het paard op het moment van het verdwijnen van een stalgenoot niet wil eten, dat is logisch. Het gaat om het algehele gemaks gevoel wat een paard krijgt van een gevulde buik. Ik begrijp uit je verhaal dat het paard op mot staat? dat kan 1 van de redenen zijn waarom het paard zo gestrest is. Een paard moet kunnen struinen, knabbelen en knagen en eten om zich op zijn gemak te voelen, op stro gaat dat vaak prima (eetbaar) Paarden op mot hebben niets te doen en vervelen zich dus. Ik adviseer toch echt meer hooi of een plak stro te geven tegen de stres gevende verveling. Misschien kun je een hooinet flink vol proppen en ophangen, zodat het paard zijn hooi niet door de stal loopt.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:38

Citaat:
Ik begrijp dat het paard op het moment van het verdwijnen van een stalgenoot niet wil eten, dat is logisch. Het gaat om het algehele gemaks gevoel wat een paard krijgt van een gevulde buik. Ik begrijp uit je verhaal dat het paard op mot staat? dat kan 1 van de redenen zijn waarom het paard zo gestrest is. Een paard moet kunnen struinen, knabbelen en knagenen eten om zich op zijn gemak te voelen, op stro gaat dat vaak prima (eetbaar) Paarden op mot hebben niets te doen en vervelen zich dus. Ik adviseer toch echt meer hooi of een plak stro te geven tegen de stres gevende verveling. Misschien kun je een hooinet flink vol proppen en ophangen, zodat het paard zijn hooi niet door de stal loopt.

Ik heb Kornet sinds vorig jaar op mot staan omdat hij letterlijk zijn hele stal leegvrat, met drollen en urine en alle ongein. Ook gewoon uit stress (hij krijgt eten genoeg). Een hooinet durf ik niet omdat ik bang ben dat hij daar in vast raakt met zijn capriolen. Hij krijgt wel voldoende hooi, maar vaak veel kleine porties.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:47

Probeer ipv Bach Rescue Remedy eens een Bach mengsel specifiek voor hem te laten maken, wat dus specifiek zijn problemen aanpakt. Rescue Remedy is eigenlijk niet bedoeld om langdurig te geven. Verder, is een voerbal iets voor hem wellicht? Of wordt ie daar alleen maar gefrustreerder van? En kan je geen hooinet aan de buitenkant van de stal hangen, zodat hij door de tralies heen hooi kan snoepen. Daar is hij dan wel even mee bezig lijkt me.

Wat gebeurt er eigenlijk als iemand de schuur binnenloopt en hij gaat staan flippen? Reageert die persoon daar dan op? Als is het alleen maar met "hé kappen!!!' Zo ja, probeer ervoor te zorgen dat mensen hem negeren, anders wordt hij met aandacht beloond voor zijn gestuiter, wat ook niet echt helpt.

Succes ermee, balen hoor. Ik heb bij een stal waar ik vroeger heb bijgereden twee van dat soort 'flippers' meegemaakt en daar werd je inderdaad niet blij van...

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:52

Ik volg dit even. Heb namelijk met mijn vp precies hetzelfde! Ach gut

Ook in hoe je alles beschrijf van gedrag van je paard tot de omgeving waarin je paard staat. Precies het zelfde!

Ze breekt ook echt de tent af. We oefenen er gewoon veel mee. Uit de stal, in de stal. Zelf in de stal staan, dan weer compleet negeren. Ze moet zien dat we altijd weer terug komen, net als de paarden. De enige vooruitgang is dat het op de achterbene staan weg is.

Maar het is nog maar de vraag of het echt die verlatingsangst is.... Verdrietig

LASTIG!!!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 04:27

die van min dochter had het ook ,gewoon verlatingsangst ,wij werden wel gebeld dat ze over de stal deur sprong of er overheen hing.
in de trailer was ook een drama die brak ze af,onder het rijden ging het wel maar zodra je stil stond begon het geduvvel ,ze sloopte de trailer helemaal.
het stal probleem ben ik vanaf gekomen ,om haar een paar keer een b-kalm te geven deze heb ik besteld bij doc horse ,met de trailer idem dito dit heeft goegd geholpen.
maar als ze het nu soms doet dan negeer ik haar ,het is een vorm van negatieve aandacht vragen ,ik weet dat het heel vervelend is maar bij mij is het nu zo goed als over

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 06:45

Ik denk even mee:
zou het een raar idee zijn om een spiegel aan een kant te bevestigen (onbreekbare rijspiegel) of achter het tralies, dan lijkt zijn box groter, maar heeft hij ook altijd gezelschap. Als ik zie hoe sommige paarden reageren op de paarden in de spiegel in de manege, wie weet helpt het hem.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 06:54

Mijn shet doet dit ook en het houdt op zodra hij samen met een ander in een box staat een paard in de box ernaast is dan onvoldoende. Dus ik zou proberen of er iets in die zin te regelen is en paardje erbij zetten. Desnoods op een andere stal. Verder vraag ik me af komt hij nu helemaal niet buiten of wel overdag, want als hij niet meer buiten komt, kan hij ook wel te veel energie hebben en het contact met de andere paarden is hij dan ook kwijt. Is er op stal de mogelijkheid om hem bijv met zijn buurvrouw overdag buiten te zetten. Dan kun je kijken wat hij dan doet.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 10:06

Citaat:
Wat gebeurt er eigenlijk als iemand de schuur binnenloopt en hij gaat staan flippen? Reageert die persoon daar dan op? Als is het alleen maar met "hé kappen!!!' Zo ja, probeer ervoor te zorgen dat mensen hem negeren, anders wordt hij met aandacht beloond voor zijn gestuiter, wat ook niet echt helpt.

Meestal wordt hij genegeerd. maar ze worden ook amper gestoord hoor.er worden van de 4 paarden die er nu staan maar 3 elke dag gereden.

sonjim schreef:
Verder vraag ik me af komt hij nu helemaal niet buiten of wel overdag, want als hij niet meer buiten komt, kan hij ook wel te veel energie hebben en het contact met de andere paarden is hij dan ook kwijt. Is er op stal de mogelijkheid om hem bijv met zijn buurvrouw overdag buiten te zetten. Dan kun je kijken wat hij dan doet.

Ja hij gaat overdag naar buiten, en staat dan met de merrie die op stal ook naast hem staat. Dan is hij overigens gelijk weer helemaal relaxed.

stroo schreef:
die van min dochter had het ook ,gewoon verlatingsangst ,wij werden wel gebeld dat ze over de stal deur sprong of er overheen hing.
het stal probleem ben ik vanaf gekomen ,om haar een paar keer een b-kalm te geven deze heb ik besteld bij doc horse ,met de trailer idem dito dit heeft goegd geholpen.
maar als ze het nu soms doet dan negeer ik haar ,het is een vorm van negatieve aandacht vragen ,ik weet dat het heel vervelend is maar bij mij is het nu zo goed als over

Ik denk dat het bij Kornet ook gewoon echt verlatingsangst is, ik overweeg ook om hem weer aan een supplement te zetten.

Ik denk er nu trouwens ook over om misschien de zijkanten van de box te blinderen, dan kan hij alleen nog voor zich uit kijken. Dat blinderen dan met een wit laken, dat laat nog wat licht door.