Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ir111 schreef:Jeetje, wat onwijs vervelend voor je zeg. Hoe is je paard als een ander uit de wei gehaald wordt?
superrizzo schreef:kijk eens als je hem weghaald misschien dat dat wel helpt
Ir111 schreef:*krijgt idee* Kan hij geen maatje erbij krijgen in de box? Weet niet of de ruimte dat toelaat?
Juin schreef:Wij hebben ook wel eens zulke paarden gehad. Als ze in de zomer veel buiten lopen en je haalt ze in het najaar naar stal, kunnen ze enorme aanpassingsproblemen krijgen. Het is natuurkijk ook een hele verandering voor een paard van veel vrijheid, naar totale opsluiting. Daarnaast heeft een paard in een kudde (zoals op de wei) een vertrouwd kudde gevoel, paarden blijven in stressituaties immers altijd bij elkaar. Nu is de overgang naar stal al stessvol en als er dan een paard "uit de stal/kudde" verdwijnt geeft dit nog meer paniek. Zorg dat je paard de hele dag beschikking heeft over hooi, zodat hij toch een beetje van zijn natuurlijke gedrag kan vertonen. In de wei grazen paarden bijna de hele dag. Op stal krijgen ze een paar x per dag eten en dat is het. Voor veel paarden geeft deze overgang opzich al problemen. Bij ons werd dit extreme gedrag binnen een paar dagen minder en verdrween het uiteindelijk. Veel hooi en afleiding (zoals buiten in een paddock o.i.d. met soortgenoten) geeft meestal het beste resultaat.
Estar schreef:Maar veel hooi in zijn stal is niet handig, hij loopt het namelijk overal doorheen, zodat er allemaal mot in zijn hooi zit. Zelfs z'n biks raakt hij niet aan als er bijvoorbeeld een paard naast hem weggehaald wordt.
Citaat:Ik begrijp dat het paard op het moment van het verdwijnen van een stalgenoot niet wil eten, dat is logisch. Het gaat om het algehele gemaks gevoel wat een paard krijgt van een gevulde buik. Ik begrijp uit je verhaal dat het paard op mot staat? dat kan 1 van de redenen zijn waarom het paard zo gestrest is. Een paard moet kunnen struinen, knabbelen en knagenen eten om zich op zijn gemak te voelen, op stro gaat dat vaak prima (eetbaar) Paarden op mot hebben niets te doen en vervelen zich dus. Ik adviseer toch echt meer hooi of een plak stro te geven tegen de stres gevende verveling. Misschien kun je een hooinet flink vol proppen en ophangen, zodat het paard zijn hooi niet door de stal loopt.
Citaat:Wat gebeurt er eigenlijk als iemand de schuur binnenloopt en hij gaat staan flippen? Reageert die persoon daar dan op? Als is het alleen maar met "hé kappen!!!' Zo ja, probeer ervoor te zorgen dat mensen hem negeren, anders wordt hij met aandacht beloond voor zijn gestuiter, wat ook niet echt helpt.
sonjim schreef:Verder vraag ik me af komt hij nu helemaal niet buiten of wel overdag, want als hij niet meer buiten komt, kan hij ook wel te veel energie hebben en het contact met de andere paarden is hij dan ook kwijt. Is er op stal de mogelijkheid om hem bijv met zijn buurvrouw overdag buiten te zetten. Dan kun je kijken wat hij dan doet.
stroo schreef:die van min dochter had het ook ,gewoon verlatingsangst ,wij werden wel gebeld dat ze over de stal deur sprong of er overheen hing.
het stal probleem ben ik vanaf gekomen ,om haar een paar keer een b-kalm te geven deze heb ik besteld bij doc horse ,met de trailer idem dito dit heeft goegd geholpen.
maar als ze het nu soms doet dan negeer ik haar ,het is een vorm van negatieve aandacht vragen ,ik weet dat het heel vervelend is maar bij mij is het nu zo goed als over