hoefsnelheid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_orville_X

hoefsnelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:42

Waardoor gaan de hoeven sneller groeien?

itsinmygenes

Re: hoefsnelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:43

biotine, maar daar ben ik zelf niet echt voorstander van Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:52

Een, goede, gezonde omgeving en iemand met verstand van hoeven.
Hoeven moeten de mogelijkheid hebben om in de modder te kunnen staan, maar dit mag niet constant. Modder om de waterbak bijv. scheelt al veel. Verder moet de straal de grond raken. De hoeven krijgen zo een seintje dat er aan de hoorngroei gewerkt moet worden.

Heb je wat meer informatie over de situatie? Staat het paard op ijzers, wat wordt ermee gedaan, wat wordt er gevoerd? Staat het dier veel op stal of juist niet?

Biotine heeft nauwelijks nut, je moet het heel consequent voeren en na een jaar zul je pas iets van (minimaal) resultaat merken.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:03

kun je ze ook langzamer laten groeien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:30

Veel beweging en door de beweging goede doorbloeding bevorderen de hoefgroei. Als je de slijtage van de hoeven tegengaat door met hoefschoenen of ijzers te werken, worden de hoeven uiteindelijk steeds langer.

Ik zie duidelijk verschil in de frequentie van beslaan/bekappen in de periode waarin mijn paarden het land op kunnen en helaas op stal moeten staan...

Hoeven langzamer laten groeien kan door het ontzeggen van de nodige beweging. Maar of je dat wilt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:31

Ik ga met het antwoord van Cassidy mee. Ik voer daarnaast ook nog biotine voor extra ondersteuning, al zijn daar de meningen nog wel eens over verdeeld.

Waarom zou je eigenlijk de hoeven langszamer willen laten groeien?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:40

Natte klei is enorm goed voor de hoeven...de klei zorgt voor tegendruk waarbij het gehele hoefmechanisme wordt gestimuleerd...dit zorgt voor een goede doorbloeding en dat zorgt weer voor een goede hoefgroei.
Onze paarden staan op een weilandje wat voor een groot gedeelte uit zeeklei bestaat,verschrikkelijk in de natte periode maar enorm goed voor de hoefgroei,we hebben dan ook geen paarden met hoefproblemen en als er wel een komt logeren dan is dat ook een enorme verbetering binnen een half jaar.

Hoeven langzamer laten groeien Verward om kosten van de hoefsmid te besparen of wat?? gebruik iig geen hoefvet met laurierzalf.Als je dat regelmatig gebruikt gaan de hoeven ook groeien...goed de onder de kroonrand smeren als je wel resultaat wilt Knipoog

Groetjes,Tinky

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:17

nee dat doen we maar niet! geen beweging dan!
ik zo dat willen omdat de hoeven van me paard egt super snel groeien, ze moet vaak om de 5 weken, naar de smit. (ze heeft voor ijzers) met geluk doet ze er 7 weken mee. maar dat gebeurt niet vaak

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:26

Mijn smid raadde biotine altijd af omdat je daarmee de hoefgroei teveel 'kunstmatig' stimuleert waardoor de kwaliteit minder wordt.

Veel bewegen en voldoende vocht (modderpoeltje bij de waterbak) zijn dingen die belangrijk zijn voor de hoeven. Verder komt het ook van binnenuit, een gezond paard heeft beter kwaliteit hoeven

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:38

In de zomer groeien de hoeven ook meestal sneller dan in de winter ... maar waarom/waardoor?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:43

Alles groeint sneller in de zomer, zon, warmte...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:46

Haar niet toch?
Dus als je de hoefgroei wil bevorderen kan je beter een een gezichtbruiner aanschaffen en die bij zijn voetjes zetten Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:49

Mijn haar groeit echt wel harder in de zomer.
Het gaat natuurlijk niet om direct zonlicht op de hoeven, maar het hele lichaam reageert op zonlicht. De doorbloeding wordt beter, afvalstoffen worden beter afgevoerd...

Bovendien zijn de omstandigheden van paarden zomers over het algemeen beter. Er staan nog steeds veel paarden de hele winter op stal en stal+hoeven is echt geen goeie combi

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:54

Lise81 schreef:
In de zomer groeien de hoeven ook meestal sneller dan in de winter ... maar waarom/waardoor?

Omgevingstemperatuur, heeft met name invloed op de temp van ledematen, groot verschil met de kerntemperatuur. chemische reaktie snelheid is zelfs bij rel. kleine temp verschillen erg groot. Heeft niets met zonlicht te maken (paarden noch mensen zijn planten Haha! ).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:57

Maar mensen maken wel vitamine D aan onder invloed van zonlicht

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:50

Lenneke_ schreef:
Maar mensen maken wel vitamine D aan onder invloed van zonlicht

Klopt, maar dat heeft niets met groeisnelheid van hoorn/haar en dus dit topic te maken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:32

SV-->BEH

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:55

elizahbep schreef:
ik zo dat willen omdat de hoeven van me paard egt super snel groeien, ze moet vaak om de 5 weken, naar de smit. (ze heeft voor ijzers) met geluk doet ze er 7 weken mee. maar dat gebeurt niet vaak

waarom laat je de voorijzers er dan niet af?? als ze toch zo hard groeien moet dit makkelijk kunnen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 00:27

fjordnina schreef:
Biotine heeft nauwelijks nut, je moet het heel consequent voeren en na een jaar zul je pas iets van (minimaal) resultaat merken.

Dat zijn sprookjes wat je daar schrijft dat biotine geen nut heeft heeft, die van mij heeft daar zeker baat bij, en het resultaat was al snel zichtbaar

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 00:53

Mijne ene koudbloed heeft ook last van snelgroeiende hoeven en 1 shetlander van mij ook. De rest van mijn paarden niet. Hou zou dat dan komen? De hoefsmid komt nu volgende week, maar die hoeven van de koubloed en shet zijn veel langer dan die van de rest van mijn paarden en ze gaan altijd allemaal tegelijk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:41

Als je hierboven leest dat de groei van de hoeven te maken heeft met omgevingstempratuur/lichaamstempratuur, zou je denken dat de koudbloed en shetlander misschien minder moeite hebben om zich warm te houden of het warm hebben en hierdoor de hoefgroei wordt gestimuleerd - Betere doorbloeding door vasodilatatie (uitzetten van bloedvaten om warmte kwijt te raken) waardoor afvalstoffen sneller kunnen worden afgevoerd en voedingstoffen sneller kunnen worden aangevoerd.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:13

Tieme schreef:
elizahbep schreef:

waarom laat je de voorijzers er dan niet af?? als ze toch zo hard groeien moet dit makkelijk kunnen.

die heeft ze nodig omdat ze met een voet heel de dag staat te schrapen (als ze aandacht wil) en daardoor gaat ze scheef staan, en worden de hoeven te kort.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:38

Ik heb juist het tegenovergestelde probleem: Hoeven willen maar niet groeien.. beide ponies staan op ijzers (mennen veel over de verharde weg) en daar kunnen ze soms wel zo'n 4 a 5 maanden mee doen! (voor de portomonnee niet zo heel erg) De ijzers zitten dan wel heel erg los en zijn ook echt versleten. alleen zijn de hoeven dan nog steeds bijna niet gegroeid en kan onze hoefsmid er bijna geen nieuwe ijzers onder slaan. Ik geef sinds kort daarom ook biotine bij, ik hoop dat het zal gaan werken. ik kreeg ook als tip om regelmatig hoefteer onder maar ook op de hoef te gebruiken. om juist het water en vuil af te stoten, hier lees ik alleen weer iets heel anders.. wanneer doe je het dan goed? Blond

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:52

nogal wiedes dat de hoeven weinig groeien. Júist omdat ze op ijzers staan groeien ze niet/weinig

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:52

Cassidy schreef:
Veel beweging en door de beweging goede doorbloeding bevorderen de hoefgroei. Als je de slijtage van de hoeven tegengaat door met hoefschoenen of ijzers te werken, worden de hoeven uiteindelijk steeds langer.

Ik zie duidelijk verschil in de frequentie van beslaan/bekappen in de periode waarin mijn paarden het land op kunnen en helaas op stal moeten staan...

Hoeven langzamer laten groeien kan door het ontzeggen van de nodige beweging. Maar of je dat wilt?

Klopt helemaal, maar ik wil wel voor de duidelijkheid nog toevoegen dat hoefschoenen of ijzers er niet voor zorgen dat hoeven sneller groeien. Alleen het slijten wordt, zoals al gezegd, minder. Uiteindelijk zorgen vooral ijzers ervoor dat hoeven minder snel groeien: de hoeven krijgen minder slijtage en passen zich daarop aan.