eind mei kochten wij een pony ( 13 jaar) en binnen 1,5 week stond de arts al op de werft.
volgens de arts zou de pony dampig staan, na een second opinion van een andere arts hebben wij van beide artsen een schriftelijk bewijs gekregen dat de pony 100% dampig staat.
de pony bleek dus bij aankoop gedrogeerd te zijn ( afgespoten en overdosis ventipulmin)
de vorige eigenaar hebben wij toen gebeld en ondertussen is hij al maanden bezig met het terug te betalen van het bedrag waarvoor wij de pony kochten.
tot het totale bedrag terug betaald is, staat de pony lekker hele dagen in een flinke wei naast een wei waar onze andere nieuwe pony's lopen.
de pony is onze 1e aankoop geweest en nadien hebben wij bij aankoop van de nieuwe sportpony netjes eerst een keuring laten doen. niet dat je dan 100% zekerheid hebt, maar toch.......
dit even ter info!
nu mijn vraag: deze pony heeft een hele 'goede staat van diensten', sterpredikaten, ingeschreven in het stamboek (afstameling: kooihuster teake - vita nova- enz. enz), maar waardeloos geworden voor de sport. JAMMER GENOEG!!!
maar achter in mijn gedachte blijft het spoken, ik zou er heel graag een veulen van willen hebben!
kan dat nog wel of zou dat lichamelijk TE zwaar zijn?
zou zo'n pony uberhaupt een zwangerschap uit kunnen dragen en dan berekend ( indien mogenlijk ) veulen in het voorjaar zodat de zwaarste maanden in de winter zijn wanneer ze bijna tot geen last heeft van haar luchtwegen.
als dit allemaal zou kunnen, zou zo'n pony wel een bevalling aan kunnen of wordt het zowiezo keizersnee met het risico dat de pony het niet red en ook het veulen niet?
kan je er tegen spuiten ( dampigheid ) tijdens een zwangerschap?
ontzettend veel vragen misschien, maar ik vind het zo zielig voor het beestje en wil haar het ook niet extra moeilijk gaan maken.
alvast bedankt!