Is dit droes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloessjee

Is dit droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 14:19

Hallo,

Wat zijn de symptomen van Droes?
Want hier in de buurt staan 4 veulentjes waar ik af en toe even moet gaan
kijken omdat de eigenaar op vakantie is.
Nou was ik daar gister en voelde ik vrij groote bulten onder het hoofd..
( Bij de keel zeg maar. )
Volgens mijn vriendin is dat droes..
Hebben deze paarden wel of geen droes?

Verwijderd2

Re: Is dit droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:28

Heb eventjes iets gekopieerd van internet voor je:

Symptomen
3-14 dagen nadat het paard besmet is geraakt, kunnen de eerste verschijnselen optreden. Het dier heeft koorts (een normale temperatuur van het paard is niet hoger dan 38 C!) wat wel kan oplopen tot 41 C, is sloom, eet niet.
Andere verschijnselen zijn: neusuitvloeiing (eerst slijmerig, later etterig), speekselen, moeilijk slikken waardoor er voedsel via de neus terugkomt, pijnlijk hoesten. Soms staan de paarden met een gestrekte hals en hebben ze een te volle keelstreek.
De lymfeklieren aan het hoofd zijn verdikt en pijnlijk en soms hoor je de paarden snurken doordat de gezwollen lymfeklieren de keel dicht drukken. Soms dreigen ze zelfs te stikken.

Na 7-14 dagen breken de ontstoken lymfeklieren meestal door naar de keelholte, waarbij een etterige neusuitvloeiing kan worden gezien. In de voerbak ligt dan pus. De doorbraak kan ook naar buiten plaatsvinden of naar de luchtzakken. In het laatste geval kan er een luchtzakontsteking ontstaan.
Na het doorbreken is de zwelling in de keelstreek minder en de lichaamstemperatuur daalt weer.

Soms zijn de klinische verschijnselen zo duidelijk dat de dierenarts gemakkelijk de diagnose kan stellen. Dit is echter niet altijd het geval en soms moeten er neusswabs genomen worden voor verder onderzoek. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de diagnose van een dierenarts altijd noodzakelijk is, aangezien een paard dat een aantal van de bovengenoemde symptomen vertoont ook een andere aandoening kan hebben.

Veel succes verder!!

Als je het niet kan herkennen na deze beschrijving.. Dan zou ik eventjes een fotootje maken als je het goed kunt zien en eventjes hier neerzetten dan kunnen andere mensen (en ook ik) zeggen of het droes is.. En ik zou toch even de da waarschuwen als je denkt dat het droes is..

Tanja

Re: Is dit droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:13