Paard lijkt plots in slaap te vallen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Paard lijkt plots in slaap te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:49

Ik ken een paard dat tijdens het poetsen ineens zijn ogen wegdraait en in slaap valt.Hij zakt ook even door zijn benen.Maar afgelopen week viel hij echt om tijdens die aanval.
Nu is de da erbij geweest en die wil een scan maken van zijn hoofd.De da heeft eerlijk gezegd dat het niet goed is en dat we met het ergste rekening moeten houden.Hij heeft de pupilreflex gecontroleerd en die was traag.
Heeft iemand zoiets ooit meegemaakt en kan me vertellen wat het eventueel kan zijn.
De da dacht aan een soort tumor in zijn hoofd.Het paard kan tijdens het rijden plots steigeren zonder aanleiding.Zou dit hiermee te maken kunnen hebben.
Omdat het nog een week duurt voor die scan zitten we in onzekerheid en proberen we wat meer info te krijgen van mensen die dit herkennen.

_Rapido_

Re: Paard lijkt plots in slaap te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:51

Zo, dat klinkt wel ernstig. Een paard van een vriendin deed dat ook, bv: plotseling steigeren.
En die had een tumor in zijn hoofd... Verdrietig

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:52

Misschien narcolepsie?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:53

Dacht ik ook al, je was me net voor Haha!!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:53

Ja ik krijg nu toch wel kippevel,maar we houden al rekening met het ergste.Wat is er uiteindelijk met dat paard gebeurd.
Ingeslapen zeker,want de da vertelde dat ze niet opereren aan een hoofd van een paard.

Zammetje:wat is narcolepsie

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:45

Narcolepsie (oftewel slaapziekte) kan bij paarden voorkomen (evenals bij mensen overigens). Voor vragen even zoeken op 'narcolepsie' of 'slaapziekte' hier op de site.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:18

weet je al iets meer? Bij ons op stal is nl ook een paard dat tijdens het borstelen zomaar in slaap valt, en dan ook opeens wakker schrikt als het door zijn achterbenen zakt. Zelf op stal komt het voor dat ze zomaar omvalt. De eigenaar vindt dit wel grappig, en doet hier niets mee. Ook al zeggen we dat het gevaarlijk is. Ben dus wel benieuwd wat uit die onderzoek is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:21

Ik herken dat ook helemaal van een paard
Helaas heeft de eigenaar er geen verder onderzoek naar gedaan.

Deze viel ook in de stal gewoon ineens bam om...zonder zich tegen te houden.
Ook ineens steigeren uit het niets. Wat helemaal niet bij dat makke paard hoorde.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:02

Nou dat paard is onder controle geweest biju een da en daar kwamen ze erachter dat zijn darmen niet goed waren.Dus voordat ze verder ondrzoek zouden doen wilden ze eerst de darmen goed hebben.Dat paard heeft een aantal weken prednison gehad en dat hielp goed maar ook dat omvallen kwam niet meer voor.
Eigenlijk zou er een scan van dat hoofd gemaakt moeten worden maar dat doet de eigenaar verder niet.Ze is ondertussen ook weer aan het rijden,maar het paard maakt op mij geen gezonde indruk.
Van de week werd dit paard geschoren en kreeg 2 tubes sedalin toegediend,tijdens het scheren viel hij helemaal om,nou is 2 tubes best wel veel maar om daar van om te vallen en een kwartier buiten westen te zijn is wel erg lang.
Tot op heden blijft dit paard op zijn benen staan,maar wel jammer dat er niet verder is gekeken wat de echte oorzaak is.
Ik zal het de komende tijd eens in de gaten houden wat dit paard blijft doen.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:46

Voor narcolepsie bestaan medicijnen! niet echt slim om hem twee tubes sedalin te geven als hij al vanzelf in slaap valt en als zijn darmen niet in orde zijn Bloos

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:12

Ja dat dacht ik ook al,maar ja het is mijn paard niet.Ben later wel boos geweest en ehb ook verteld dat ik dit nooit meer wilde zien want was doodeng.
Het paard viel in 1 keer om met zijn benen in de lucht en bleef een kwartier roerloos liggen.
Vond het niet echt verstandig en vooral niet omdat het al geen gezond paard is.Of hij narcolepsie heeft dat weten we dus niet want er zijn verder geen onderzoeken gedaan en ze is weer gewoon gaan rijden ondanks dat onze eigen da zegt dat dit gevaarlijk is zolang je niet weet wat er aan de hand is.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:17

Ik vind het heel vervelend voor je en het is ook nog gevaarlijk. Hoe oud is je paard? En heb je meer vreemde dingen met hem/haar mee gemaakt welke je misschien nu pas kan verklaren.
Afwachten op de resultaat van de foto;s. Mijn paard valt altijd in slaap als zij het bit in krijgt. Dan gaan de ogen dicht en gaat ze op rust staan. Ze valt gelukkig niet om. Het duurt dan 5 minuten voor ze weer helemaal waky waky is.. ik hoop voor je dat het meevalt... Succes

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:00

Nou het is mijn paard niet en er worden verder geen onderzoeken verricht.Als het mijn paard zou zijn zou ik eerst alles willen onderzoeken voordat ik met dat paard ging rijden.
Dat paard kan op sommige momenten ineens gaan steigeren en in verzet komen.Zo raar allemaal.
Maar nogmaals mijn vriendin accepteerd dat het niet verder onderzocht word,dat kan alleen via een scan van het hoofd en is zo prijzig dat dit waarschijnlijk geen optie voor haar is.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:02

Ik ken ook een paard en die valt tijdens het poetsen wel eens in slaap en dat zakt ie gewoon door zijn knieen.
Met rijden doet ze dat overigens niet..

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:09

Ja oke,als ze dat met rijden niet doet,maar ik zou het wel gevaarlijk vinden om er mee te rijden.
Wat als er een aanval komt tijdens het rijden,je wilt het niet op je geweten hebben.
Maar wat ik zo graag wil weten is waarom paarden zo in slaap vallen op rustmomenten,want daar hebben we het tot op heden over.
Wat is de oorzaak,die zou ik zo graag eens willen weten.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:00

het paard waar ik het over heb is verder met rijden heel braaf en mak. Dacht eerst dat het kwam omdat ze oud is. Het viel me ook niet op in het begin. Tot dat de eigenaresse hier zelf overbegon van kijk eens ze valt zo maar in slaap en zakt dan door de knieen als ik haar borstel. Ik ben haar toen ook in de gaten gehouden. Het valt me dus nu op dat ze dat veel vaker doet. Op stal valt ze zelfs om.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:03

narcolepsie, heeft een pony bij ons op stal..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:07

dat klinkt niet positief allemaal

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:10

ik heb ook een paard (tinker) op stal gehad met narcolepsie.
het is vervelend en naar om te zien.
maar het is niet meteen einde verhaal voor paard.
paard kan er makkelijk mee leven

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:17

Ik denk ook niet dat het meteen einde oefening is voor het paard maar is het voor de ruiter wel veilig.
Ik ben bang dat het een keer gebeurd met rijden met mijn vriendin en dat het dan fout afloopt.Vooral omdat het paard met rijden ineens een omslag heeft.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:26

onder het rijden gebeurt het bijna nooit, omdat je ze dan juist wakker houd,(doordat jij ze in beweging houdt..) je moet alleen in het begin op passen met stilstaan.. Verder ze hebben slechte en goede tijden, wij hebben nog zo 2 jaar met hem buitenritjes gereden, maar nu begint hij slecht te worden, hij is namelijk vandaag echt omgevallen..helemaal bezweet van de schrik, hij is ook al heel oud 38 ofzo we rijden er nu al een tijdje niet meer op, en hij loopt alleen maar in het land. Ze kunnen er prima mee leven, alleen jij moet niet bang zijn,,want die pony bij ons op stal ging je dan juist plagen met het omvallen, die ging zou maar zeggen steeds express naar achtere stappen en leunen Knipoog hij heeft steeds tussen door een half jaar vakantie en gaat het daarna weer super goed. Ik heb hem ook een keertje moeten helpen met opstaan, en toen is die een half jaartje op rust geweest, en na een tijdje ging het weer super.
ik denk dat de paarden het zelf wel laten zien wat ze aankunnen of niet, zo deed die bij ons op stal wel Knipoog

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:34

mijn verzorgfjord heeft dit ook.. Bloos!
maar niet dat hij omvalt.. vind het wel een beetje eng als ik dit lees.. ik houd het wel in de gaten Lachen
sterkte voor jullie daar en het paard!! Lachen

sjomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:35

Jammer dat ze het niet verder laat onderzoeken.
Maar kan ook gewoon zijn dat ze bang is voor een negatieve uitslag?
Sommige mensen reageren dan door net te doen of er niets aan de hand is, misschien gaat het vanzelf wel weer weg, als ik net doe of het er niet is.
In ieder geval veel sterkte ermee.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:23

A_n_n_e_ schreef:
onder het rijden gebeurt het bijna nooit, omdat je ze dan juist wakker houd,(doordat jij ze in beweging houdt..) je moet alleen in het begin op passen met stilstaan.. Verder ze hebben slechte en goede tijden, wij hebben nog zo 2 jaar met hem buitenritjes gereden, maar nu begint hij slecht te worden, hij is namelijk vandaag echt omgevallen..helemaal bezweet van de schrik, hij is ook al heel oud 38 ofzo we rijden er nu al een tijdje niet meer op, en hij loopt alleen maar in het land. Ze kunnen er prima mee leven, alleen jij moet niet bang zijn,,want die pony bij ons op stal ging je dan juist plagen met het omvallen, die ging zou maar zeggen steeds express naar achtere stappen en leunen Knipoog hij heeft steeds tussen door een half jaar vakantie en gaat het daarna weer super goed. Ik heb hem ook een keertje moeten helpen met opstaan, en toen is die een half jaartje op rust geweest, en na een tijdje ging het weer super.
ik denk dat de paarden het zelf wel laten zien wat ze aankunnen of niet, zo deed die bij ons op stal wel Knipoog

Ja het is mijn paardje niet maar mijn vriendin maakte zich grote zorgen om haar paard.Op het moment heeft hij het niet dus we wachten maar af wanneer het eventueel terugkomt.