Kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:02

Wat doen jullie als je paard kreupel is, zetten jullie ze op het land (in een kudde) of laten ze op stal?

Vonnie84

Re: Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:04

Dat ligt eraan wat voor blessure ze hebben Lachen Met een peesblessure is stalrust aanbevolen en gecontroleerde beweging. Een hoefzweer komt weer sneller door als je paard beweegt, dus dan is het wijsheid om hem in de wei te zetten.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:18

Wordt door beweging jouw paard meer kreupel, zet je hem op rust (dat kan dus ook in het bakje), wordt hij beter met beweging, laat je hem lekker op de wei.
Meestal is het vaker zo dat weidegang boven rust gaat. Rijden met een kreupelpaard zou iik absoluut niet doen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:20

Mijn paard met peesblessure staat in de wei, omdat ze op stal zo gek wordt dat ze zichzelf alleen maar erger bezeerd

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:22

deze vraag is te onspecefiek dat je er geen goed antwoord op kan krijgen.

paarden die kreupel zijn door arthrose, zijn juist wel gebaat bij gedoseerde beweging..

ik ben in de meeste gevallen een groot voorstander van op de wei gooien, eventueel verdoofd de eerste dag, maar ik jaag ze zo voor een paar maanden het land in.
zo is een van mijn vorige paarden beter geworden,
land, en later elke dag stappen op het harde ( peesblessure)
paarden op boxrust worden vaak depressief en kampen met teveel energie, en wees eens eerlijk, ze zien niks meer dan alleen de stal en barsten van de energie.
meestal word boxrust aangeraden, zo ook bij mijn paard, maar na de wei was zijn pees wel weer gezond verklaard.
en ik had een happy paard .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:27

MD-->BEH

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:30

dure wedstrijdpaarden zet je niet zomaar even op de wei de behandeling bestaad voornamelijk uit koelen (door afspuiten en koud compres) en veel rechtuit stappen. maar het ligt inderdaad aan de aard en de daarbij horende behandelingsduur.

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:35

Ligt er inderdaad aan wat voor blessure.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:29

mijn eigen paarden zet ik gewoon overdag buiten en nachts op stal als ze kreupel zijn. als ik dat neit doe worden ze juist stijf. op de wei zijn ze ook rustig halen geen gekke dingen uit.