ik heb een shetlander van min 19 jaar kan ook ouder zijn heeft zijn hele leven op de kermissen gewerkt sinds een aantal weekjes loopt hij met 4 benen kei stijf/kreupel ene keer gaat het beter dan de andere keer hij loopt heel moielijk als hij te veel loopt dan komt hij bijna niet vooruit mee net als of hij pijn heeft. hij eet ook best goed maar hij is nu best schraal en krijg hem niet dikker hij is ontwormt. wie kan mijn vertellen wat hij mogelijk kan hebben..
Klinkt behoorlijk fout eigenlijk. Denk aan stijfheid, maar al 4 weken? Artrose,versleten, kan vanalles zijn hé! Ik zou toch even de DA bellen of laten komen hoor....
Ik denk eigenlijk dat je pony toch bevangen is en ook nog eens aan 4 benen! Loopt en staat hij een beetje met zijn voorbenen naar voren? In elk geval zo snel mogelijk de dierenarts erbij halen, want dit is heel pijnlijk voor je paard! Hoe weet je dat hij niet hoefbevangen is eigenlijk?
Als de DA morgen niet kan komen probeer het dan even te koelen dmv de tuinslang en dan stukjes stappen en niet te veel krappe bochtjes maken. Ze kan best wel eens bevangen zijn.
bevangen lijkt me sterk aangezien ze screef dat hij eerder te mager was dan te dik. lijtk me eerder spierbevangen.pas je het voer aan aan het werk? misschien toch even de dierenarts laten komen. bij arthrose hebben ze veel pijn. het kraakbeen is versleten. bij spierbevangen en hoefbevangen hebben z ook veel pijn
weet hoe dat is en dat heeft hij totaal niet en laat er idd een da erbij komen ik probeer wel met hem te lopen maar merk dat hij er moeite mee heeft dus probeer het niet te veel van te vragen
Wat ik dan weer totaal niet begrijp, is dat je een pony, die duidelijk pijn heeft, toch wil laten lopen! Laat hem gewoon staan. Als je zelf pijn in je voeten hebt ga je toch ook niet lekker een eindje wandelen?? Dan hoeft een paard niet dik te zijn om hoefbevangen te raken!! Zelfs met weinig voer kunnen ze het krijgen. Pony's met b.v de ziekte van cussing zijn er gevoelig voor en die zijn meestal niet dik, maar eerder mager.
hij mag ook in de wei rond lopen ik probeer hem soms op een pad wat gras te laten eten en dan weer terug want heeft geen nut om hem te laten lopen....en ik ben bang dat hij eerder atrose ofzo heeft toen ik hem kocht liep hij op dat moment ook kreupel en heb hem toen op rust gezet en toen was het weg en nu sinds 6 weekjes ongeveer is hij met 4 benen kreupel
Kreupel is een paard niet aan 4 benen tegelijk! Dan zie je n.l niet dat ze kreupel zijn! Artrose gaat eerder weg als je een paard op de juiste manier los houd in zijn gewrichten. Haal hier gewoon even een dierenarts bij want ook al is het wel artrose of heeft hij zich verstapt aan 4 benen tegelijk, dit dier heeft pijn dus onderneem stappen.
met arthrose heeft het pijn kan verlicht worden maar naarmate hij ouder wordt zal hij meer pijn krijgen ook moet hij dan juist blijven bewegen. bij spierbevangen moeten ze juist stilstaan. is het van de 1 op de andere gekomen of langzaamaan gekomen?
Artrose zijn div. middeltjes in de handel die wel verlichting geven. Hoefbevangen...tja als hij al 6 weken zo slecht loopt hebt je grote kans dat het hoefbeen al gekanteld is en dan is het nog maar de vraag wat daar nog aan te doen is. Maar nogmaals haal er deze week een dierenarts bij, ik zie hier achter de computer natuurlijk niet hoe de pony loopt en ik ben geen dierenarts. Spierbevangen zal hij trouwens niet zijn, want dan zou hij zonder behandeling al op de grond liggen!
"sinds een aantal weekjes loopt hij met 4 benen kei stijf/kreupel ene keer gaat het beter dan de andere keer hij loopt heel moielijk als hij te veel loopt dan komt hij bijna niet vooruit mee net als of hij pijn heeft."
Zou je niet DA laten komen?? Vindt het vreemd dat je een diertje zo lang door laat lopen met kreupelheid (dus pijn). Hier op bokt zijn we (de meesten) geen DA en als dat al zo was, dan is vanachter PC lastig om een diagnose te stellen. Wat het ook is, het doet je pony in ieder geval zeer, dus bezoekje DA lijkt mij op zijn plaats.