Blijvend dik been na Einschuss, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Blijvend dik been na Einschuss, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:04

Mijn lease paard heeft 2 maanden terug voor de 3e keer in het leven een einschuss been gehad, ze is direct behandeld, helaas sloeg de antibiotica niet aan en kreeg ze de volgende dag andere, met nog meer vochtafdrijvers. Nou was het been dus echt érg dik, tot haar uiers aan toe. De tweede keer dat ze dit had was het wat minder erg en dat is vrijwel helemaal weggetrokken.
Maar nu trekt het vocht dus niet meer goed weg, vooral na de nacht (ze staat overdag buiten) is het duidelijk een stuk dikker. Als we gereden hebben dan is het duidelijk een stuk dunner geworden, dus dat is wel positief!
Ook heeft ze een wondje aan de voorkant van de hak (snappen jullie Knipoog ) Dat lijkt meer op een schaafplekje (dunne streep) en dat blijft maar een beetje prutten, we maken het goed schoon en smeren het elke dag goed in met sudocreme. Als dit niet sneller beter wordt dan zal de da hier wel bijgehaald worden.
Maar nu komt dus de vraag Knipoog : Heeft iemand hier ervaring mee, en wat hebben jullie gedaan om het vocht er meer uit te krijgen/ af te drijven?
Oja en we rijden wel gewoon elke dag, ze heeft er, op de eerste dagen na natuurlijk, niet kreupel van gelopen.

Kelly_ann

Re: Blijvend dik been na Einschuss, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:15

Wij hebben een paard gehad dat z'n medicijnen niet at en hierdoor een enorm dik been heeft gehad. Het weefsel is zo opgezet geweest dat het been nooit meer helemaal is afgeslankt.
Als manegepaard liep hij vrij veel, hierdoor werd het been na beweging iets dunner. En in de loop van de maanden ook bleef het wat dunner. Niet meer wat het geweest was, maar wel verbetering ten opzichte van de eerste weken na de einschuss.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:05

Ik ben op het moment aan het dokteren met mijn paard welke ook een einschuss heeft gehad. Het been was echt compleet dik tot boven, en blijft nu bij de pezen iets verdikt. Hij heeft twee antibiotica kuren gehad en poeders voor het vocht. Nu staat die snachts in een stalbandage, door de stalbandage blijft het been dun, als de bandage af is zwelt het been weer ietsje op...na beweging is die weer bijna dun. Ik hoop dat het been hersteld en in de toekomst uitzichzelf dun zal blijven. Heeft iemand hier ervaring mee? Owja...van de dierenarts moest het paard na de einschuss op boxrust (door de mok en doorstroming van het bloed zo laag mogelijk te houden) Nu stapt het paard elke dag in de molen.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:26

naar mijn weten zijn de lymfeklieren in het been beschadigd bij einschuss. waardoor het vocht erin zakt en er moeilijk uit gaan ( net als bij mensen met steunkoussen).
je kan er weinig mee doen, afspuiten en veel uit de box. als ze lang binnen moet staan stalbandage erom heen.
succes groetjes

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:42

Aan een bandage heb ik ook zitten denken, maar dat vind ik eerlijk gezegt geen optie, ze is 6 jaar, moet ze dan haar hele leven met bandage om staan? Vind ik niet echt reeel.
Afspuiten heb ik 2,5 week gedaan, maar vanwege soms opspelend mok mee gestopt, het is een fries en het werd gewoon te vochtig, ookal maak je het droog met een handdoek.
@ Peb; ik denk dat zodra je gaat rijden (of doe je dat al?) dat het been een stuk dunner word, met alleen stappen word de pompfunctie door de spiere minder in werking gezet dan wanneer je gaat draven en evt. galoperen.
Ik heb meerdere paarden gezien met deze rottige 'ziekte' en vele werden ook weer mooi dun, maar helaas is dit vaak een terugkomend verschijnsel!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:40

Heb hier ook een paard die een einschuss heeft gehad en een heel dik been naderhand. S'nachts in de bandages en overdag in de groene leem. Dit langere tijd volhouden. Bij mijn paard is het been weer dun en blijft dun.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:52

Eenmaal opgelopen schade is helaas permanent, door veel beweging te geven is het vocht wel uit het been te halen, maar verder denk ik dat je moet leren leven met een olifantsbeen.

Wondjes aan de benen nooit onderschatten, meteen met antibiotica beginnen, anders is de schade blijvend, en wat eenmaal stuk is, is niet meer heel te maken.

Ik vrees dat je te maken hebt met een blijvend Olifantsbeen....

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:58

Ja daar was ik helaas ook al achter gekomen, ik heb er helaas al te veel aan ten onder zien gaan. Elk wondje word dan ook grondig schoon gemaakt, maarja de laaste keer was ehct van een inieminie plekje wat ik dus echt niet had gevonden als ik haar niet moest afspuiten (oneffenheid te zien). Maar ja toen was het al te laat...
Zijn er nog bepaalde homeopathische vochtafdrijvende middelen op de markt, die dus wel helpen?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:01

Ik vrees ook dat het blijvend is bij jouw paardje!

`s nachts in de stalbandages is een goede optie om idd het been dunner te houden( als ze de einschuss achter heeft dan alleen bij beide achterbenen stalbandages) en `s ochtends even 10 minuten aan de hand stappen ( of gelijk op het land zetten)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:21

heb je toevallig foto's van het been?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:46

,mzz.. ik lees even mee, mijn paard heeft dit ook gehad..
Gelukkig is de genezing goedgegaan.. Alleen is op de plaats van het wondje een soort kieste gekomen, deze zit aan de binnenkant van haar achterbeen..
Nou zag ik dus laatst dat dit wondje weer heeel iets open was, het korstje wat eraan zat was eraf..
Nu staat ze dus smorgens weer met een ietswat dik been.. na wei of beweging is dit weer weg..
Hoe denken jullie hierover??

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:00

Ik denk ook dat het blijvend is bij jouw paard. Ik heb het ook gehad met een merrie, gelukkig waren we er direct bij, anders is er sowieso niks aan te doen volgens onze DA.
Paard kreeg ook antibiotica, enorm veel! Dat sloeg ook niet aan, dus kreeg ze na 3 dagen de zwaarst mogelijke antibiotica, dat hielp gelukkig wel.
Ook moest het been (wondje in de kootholte) tweemaal daags in een sodabadje, om ergere infecties te voorkomen. Gelukkig was het na een week weer bijna helemaal over. Maar het paard is er goed ziek van geweest, koorts en niet meer willen eten. Ik hoop voor jou dat het bij jouw paard ook helemaal over gaat!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 19:42

Pasha schreef:
,mzz.. ik lees even mee, mijn paard heeft dit ook gehad..
Gelukkig is de genezing goedgegaan.. Alleen is op de plaats van het wondje een soort kieste gekomen, deze zit aan de binnenkant van haar achterbeen..
Nou zag ik dus laatst dat dit wondje weer heeel iets open was, het korstje wat eraan zat was eraf..
Nu staat ze dus smorgens weer met een ietswat dik been.. na wei of beweging is dit weer weg..
Hoe denken jullie hierover??

Ik zou het wondje goed schoon blijven maken en insmeren zodat er geen vuil in kan komen. Vooral ook op blijven letten dat het been niet dikker gaat worden, maar ja dat snap je zelf ook wel Knipoog

Ik heb geen foto's van het been, wellicht komt dat van de week maar ik moet nog even en camera zien te regelen!
Mijnes is helaas stuk..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:57

Een van mijn paarden heeft het jaren terug ook gehad. Door de medicatie van de dierenarts werd het steeds erger.
Na 3 weken kreeg ik een tip over Antiflogistine.
Dat heb ik gehaald en het been mee ingesmeerd.
Binnen een paar dagen slonk het aanzienlijk.
Het been is weer helemaal goed gekomen en ze heeft het nooit weer gehad.
Divoza verkoopt het oa. Het is van het merk Sectolin.

Ik heb sindsdien altijd antiflogistine op voorraad staan.
Werkt super bij div. blessures.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:32

oke! dankje wel voor de tip! Iedereen trouwens voor het meedenken!
Ik heb wel eens van antiflogistine gehoort, maar wist niet wat het was, ik ga het opzoeken!

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:31

mijn paard heeft het ook gehad die heeft antibiotica gehad. Het paard van mijn vriend kreeg hierbij ook prednison omdat het na 3 dagen nog niet echt minder was geworden. Gelukkig is het bij beide goed genezen.