pijn in de rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

pijn in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-02 23:03

mijn paard loopt kreupel, ze heeft ontzettende pijn in d'r rug als je er naar wijst gaat ze al een beetje bokken.. Het is pas sinds net, en er is niet sgeks gebeurd zo ver ik weet (misschien vast gelegen?..) Ik heb de rug in de linnement gezet en ga maar een weekje losjes bijgezet longeren denk ik.. Mijn zadel gaat ook voor de security maar naar de zadlemaker om te laten opvullen als nodig is. Iemand anders nog tips?!!!!! ik vind het zo sneu.. Ik rij haar trouwens altijd al laag en diep, ze is altijd los door d'r lijf en kan wenden als... nou ja bonfire ofzo? hahah gekheid maar ze heeft in ieder geval nooit last gehad...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:06

Ik zou de DA erbij halen, want als er iets verkeerd geschoten is hebben jouw liniment en longeren geen zin hoor...

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:52

Laat er inderdaad even een dierenarts naar kijken,voordat je zelf gaat dokteren. Een rug is natuurlijk wel een vitaal onderdeel bij het paardrijden. Bovendien zou ik in dit geval mijn paard niet bijgezet longeren. Zo wordt nog de rugspier zwaar belast. Wacht eerst even op het oordeel van de dierenarts.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:53

Ik zou niet meer rijden tot er een dierenarts bij is geweest. Probeer een beetje aan te dringen op een verwijzing van de fysio. Ik heb namelijk de ervaring dat er soms wat verschoven is in de rug van het paard, en dat de DA dat niet ziet (helaas wordt er weinig aandacht aan de rug besteed tijdens de studie) Dan krijg je het advies mee, lang en lang longeren. En er zit dus wel degelijk wat fout en dan schiet je niet zo veel op.

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 00:23

hallo, bedankt voor de reactie's. Ik heb met mijn baas overlegd (dierenarts Lachen
en die adviseerde mij een weekje laag en rond longeren en twee maal daags een streepje equipalazone (pijnstiller) te geven. Ze is nooit eerder kreupel geweest (ze is 11) en heeft zich waarschijnlijk oversprongen (ik had zondag een sprongetje gemaakt en toen sprong ze wel wat hoog, en als ze nou misschien in de stal ook nog raar gedraait/gerolt heeft...)
Als ze volgende week nog niet beter gaat dan gaan we verder kijken op de kliniek en foto's maken. fysio geloof ik niet zo in m.b.t. de rug van het paard. Bij de mens hebben de fysio therapeuten vaak al veel kracht nodig hoe komen ze dan door zo'n sterk gespierde paardenrug heen?
Of heeft iemand andere ervaringen hier over? ben ik wel benieuwd naar. Ik sta er wel voor open, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Ik heb wel eens een chiropracter (of hoe je dat ook schrijft) aan 't werk gezien en daar was ik niet zo van onder de indruk..

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:23

Haai cooooo,

Waarschijnlijk heb jij het over mensen die met hamers op paardenruggen slaan...tja... die lijken mij ook niet wijs...

Ik heb andere ervaringen met een hele goeie fysio; Solange Schrijer .
Zij geeft ook les op de dierfaculteit.
Zij kijkt hoe je paard beweegt, onder het zadel en aan de hand.
Daarna doet ze, als ze dat nodig vindt buigproeven.
Daarna rekt en strekt ze je paard en komt er zo achter wat zn zwakke plek(-ken) is/ zijn.
Zodoende kan ze je paard masseren en je tips geven wat voor oefeningen goed zijn voor jouw paard.
Ik heb haar van de zomer aan mn paard gehad na een peesblessure, omdat ik zeker wilde zijn dat ik mijn paard recht aan het opbouwen was.
Kan je haar aanraden, in combinatie met de dierenarts.
Al heb jij na je jaren lange ervaring vast geen advies meer nodig
(ruim een jaar is nl ook flauwekul)
Het allerbeste met je paard!