zemelen...gebruik? hoeveelheid? en meerdere vragen erover...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

zemelen...gebruik? hoeveelheid? en meerdere vragen erover...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 12:21

ik had wat vragen over het gebruik van zemelen.........

ik heb een 3 jarige tinker en die heeft vorig jaar al 3 x koliek gehad en nu vorige week weer verstoppingskoliek......nu hoorde ik dat zemelen dan goed zijn voor een goede spijsvertering?

1) waarvoor gebruik je zemelen precies? wat is de werking ervan?

2) hoe lang kan je zemelen blijven geven?

3) hoe maak je zemelen klaar?

4) hoeveel geef ik mijn tinker daarvan per dag?

5) als ik dan zemelen ga geven, moet ik dan het krachtvoer ook gaan minderen of blijf ik gewoon hetzelfde geven
( hij krijgt nu 2 x daags een halve kilo onderhoudsbrok)

zuzu

Re: zemelen...gebruik? hoeveelheid? en meerdere vragen erover...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 12:31

nog even een extra vraagje......

wat is het verschil tussen zemelen en lucerne? wat zou in deze situatie beter zijn?

lucerne is toch ook tegen een beter werkend spijsverteringsorgaan??

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:35

lucerne is gehakt hooi en zemelen is een soort gemalen graan (?).

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:49

Ik geef mijn paard elke dag zemelen. Het is bij mij 1 schep zemelen en 1 schep muesli. Dat moet je heel goed mengen met lauw/warm water, want zemelen zuigen heel veel water op. Ik maak er dus een soort slobber van . Je kan beter te nat maken dan te droog. In zemelen zitten bijna geen voedingswaarden het is dus laten we maar zeggen erg goed voor de darm werking. Jij zou dus bijvoorbeeld 1x dat je de onderhoudsbrok geeft dat kunnen mengen met een schep zemelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:54

lucerne is eengedroogde plant die je als ruwvoer kunt geven
zemelen is het kaf van graan wat je als aanvulling kan geven

lucerne geef je als hooi , vaak een goede combi met graan als krachtvoer
zemelen kun je gebruiken om supplementen in te geven of als aanvulling op vezels

zemelen kun je droog of nat voeren , maar nat is gebruikelijker

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:04

- Zemelen werken als een laxeermiddel, waardoor de kans op vestoppingskoliek dus goed afneemt. De laxerende werking is dus ook alles wat zemelen doen.
- Het zijn de omhulsels van granen en bevatten dus géén voedingsstoffen.
- Je kan zemelen het hele leven lang geven. Ze hebben wel een verstoorde Calcium/Fosfor verhouding, maar als je genoeg krachtvoer geeft is dit geen probleem.
- Van zemelen maak je een soort slobber. Je maakt ze dus goed nat (koud of lauw water doet er niet toe), liever te nat dan te droog. Daarna meng je er krachtvoer onder voor de smaak. Als je paard het echt niet eet kan je ook proberen met een beetje honing, confituur of appelsap.
- Je mag niet te veel zemelen geven, zeker niet als je paard het niet gewoon is (kans op diarree). Ken je de gele scheppen van havens? Zo 1 per dag is genoeg.
- Het krachtvoer mag je niet verminderen, de zemelen komen er gewoon nog bovenop.
Ziezo, dit is wat ik als info heb gekregen bij mijn paardje.
Veel succes.
Groetjes,
Evi

*edit*: wat hierboven staat NIET doen. Je mag zemelen niet droog geven, want dan krijgt je paard alleen maar meer last van verstopping!!!

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:08

Hoi evih,
Wat ik erg interessant vind aan je verhaal is dat zemelen een verstoorde calcium/ Fosfor verhouding geeft. Kan je mij daar meer over vertellen.? en kan het dan zo zijn dat je paard iets gaat missen daardoor?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:11

Ik voer zemelen al jaren droog en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Je moet alleen geen heel schrokkerig paard hebben.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:41

De verhouding tussen kalk (CA) en fosfor (P) in het rantsoen is belangrijk.
Optimale CA/P verhouding ligt tuussen 1,5 en 2.
Als deze verhouding onder de 1 komt betekent dit dat er in het voer meer fosfor voorkomt als kalk dat kalk gebrek kan veroorzaken.
De verhouding in zemelen: CA/P = 1,5/ 12,1!
Zemelen bestaat 30% uit suiker! en bevat fytinezuur die metalen als zink,kalk mangaan en ijzer bindt, zodat het lichaam dit niet meer kan opnemen.
Wanneer je veel zemelen geeft kan dit dus voedings tekorten veroorzaken.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:43

zuzu schreef:
nog even een extra vraagje......

wat is het verschil tussen zemelen en lucerne? wat zou in deze situatie beter zijn?

lucerne is toch ook tegen een beter werkend spijsverteringsorgaan??

Zemelen kunnen kalk te kort in de hand werken, lucerne bevat juist meer kalk. Zo ook klavers.

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:24

Kan er al kalk gebrek zijn als je 1 voerschep zemelen per dag geeft aan je paard? en kan het daardoor dus komen dat paarden problemen krijgen met gewrichten omdat ze kalk te kort hebben? en kan dit ook stalbenen veroorzaken?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:11

Als je die ene schep compenseert met voer waar wel voldoende kalk in zit is dit geen probleem. Zink te kort kan ook problemen opleveren in de gewrichten. Stalbenen heeft te maken dat er niet goed vocht wordt afgevoerd. Dat kan met de nier/leverwerking te maken hebben (door bijv. te veel zout of eiwitten). Oudere paarden kunnen er ook last van krijgen als hun organen wat trager gaan worden. Dan is beweging weer belangrijk.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:26

Als je paard te veel fosfor krijgt (dus als de calcium/fosfor balans onder de 1 ligt), gaat zijn lichaam minder goed calcium kunnen opnemen. Calcium zorgt voor sterke botten en het paard moet er dus genoeg van krijgen.
Bij zemelen is het probleem dat er veel fosfor in zit en weinig calcium. Daarom mag je niet te veel zemelen geven en je moet zorgen dat deze balans in orde wordt gebracht door het krachtvoer. Zorg er gewoon voor dat je genoeg krachtvoer geeft en dan is deze balans normaal in orde.
Ik gaf mijn paardje 2 scheppen natte zemelen en 4 scheppen krachtvoer per dag en hij heeft er nooit last van gehad.
Groetjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:35

als je paard diaree heeft kun je zemelen droog voeren,gewoonlijk doe je er,als mogelijk,heel heet water in zodat het rul word.Dat calcium fosfor verhaal is helemaal waar maar geld alleen als je echt kilo's per dag voert,een schep zemelen weegt 300 gram,dat valt dus wel mee voor een paard van 500 tot 600 kilo,verder krijgen mijn paarden een kopje zonnebloemolie door hun zemelen heen,in zemelen zitten veel vitamine b's

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:58

Citaat:
kopje zonnebloemolie door hun zemelen.

Kan je mij vertellen wat zonnebloemolie voor je paard doet. Kreeg dit namelijk ook als tip te doen tegen rasp en mok enzo, maar zijn er nog meer voordelen wat jij weet? en is dat zonnebloemolie wat je gewoon in de supermarkt koopt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:52

zonnebloemolie zit veel vitamine e in voor huid en spieren dus,ook gaan ze er van glanzen,en natuurlijk de licht laxende werking ter voorkoming van koliek,een paard verdraagt heel goed vetten,als je om de een of andere reden niet op een normale manier kunt voeren,kun je altijd zorgen dat hij door de olie zijn callorieen binnen krijgt.
Ik heb in januari een broodmager paard er weer boven op gekregen door olie,en gewoon voer natuurlijk,wel voorzichtig opvoeren,eerst een kopje en als het paard goed reageert kun je tot een halve liter gaan.
De gewone zonnebloemolie uit de supermarkt is prima,ik neem altijd de goedkoopste.
Als ik wat handiger ben met de comp. laat ik de foto's een keer zien van Hein (ja, van magere Hein) voor zijn vriendje kwamen we te laat,maar hein heeft het nu goed.....

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:32

Dank je Geerke voor de info.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:40

Zemelen zijn volgens mij zeer licht verteerbaar, en goed aangemaakt met water stroomt het goed door de darmen. Lijnzaad, gekookt in ruim water is misschien ook iets voor jouw tinker? Brengt en beschermend laagje aan in de darmen en voert zand af wat zich mogelijk erin bevindt. Werkt ook nog eens goed voor de vacht, zeker nu in de overgang naar de wintervacht wel prettig!
Lucerne is een mooi ruwvoer, paard eet er langzamer van, kauwt er beter op. Maakt daardoor goed speeksel aan wat de vertering weer ten goede komt. Stimuleert de darmen!

Marije_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:19

Let wel op dat bij het veelvuldig voeren van darm-prikkelende producten als zemelen en lijnzaad, je op termijn last kunt krijgen van een zgn. "luie darm" d.w.z. een darm die zo overprikkeld is, dat hij niet meer normaal reageerd. Denk aan anorexia-patienten die te veel laxeermiddelen nemen.

Let er op dat je paard voldoende kan drinken. Veel paarden drinken beter uit een grote bak dan uit een automatische waterbak.

Geef je paard eerst ruwvoer voor je hem krachtvoer geeft, dat zorgt voor een betere spijsvertering.

Kijk of de verhouding ruwvoer - krachtvoer in orde is.

Zorg dat je paard voldoende beweging heeft.

Mijn paard heeft ook een periode veel last van koliekaanvallen gehad. Bij hem kon ik het aan zien komen, hij trok zijn buik iets op, was wat gevoeliger op de rug. Als ik hem op dat moment zemelen met lijnzaadpoeder gaf (lijnzaad altijd aan maken met heet water, anders is het giftig), kwam zijn buik weer tot rust.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:19

ik heb net een topic gelezen over een meisje die haar verzorgpony dood in de wei aantrof en ze zei dat ze hem droge zemelen moest voeren, als het paard drinkt zwellen de droge zemelen op in zn maag en kan hij er koliek door krijgen.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:30

zemelen zwellen helemaal niet zo spannend veel
wij voerden ze ook altijd gewoon droog, geen enkel probleem
op 1 van de betere stallen waar ik geklust heb voerden ze ze ook droog, als er echt een risico op zwellen en verstopping etc was
kregen de dekhengsten het echt niet (praat hier over kwpn gekeurde hengsten , dus echt flink hoge waarde )

zwellen en dus slokdarm verstopping is meer aan de orde bij bietenpulp, grasbrok die geweekt moet worden etc
bij normaal gebruik van zemelen (1 tot 1,5 schep per keer) kunnen zemelen prima droog gevoerd worden

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:40

Ik heb mijn tinker ook 1 jaar lang zemelen gevoerd om weer een verstoppingskoliek te voorkomen. Uiteindelijk werd het probleem pas echt verleden tijd toen ze van stal verhuisde en genoeg weidegang kreeg.

w.b. het nat of droog voeren, probeer eens uit, een schep zemelen goed nat maken, even laten staan en nogmaals natmaken. De hoeveelheid water wat er op die manier intrekt, wordt als ze droog gevoerd worden ontrokken aan maag en darmsappen.........
Lijkt me niet echt een goed idee als je ze wil voeren om verstopping tye verhelpen. Bovendien lijkt het me droog ook niet echt lekker weg te werken, neem zelf eens een droge lepel brinta (pap). yuk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:59

Oud topic, slotje