wondjes op singelplaats

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chuwazlover

wondjes op singelplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:00

Hey,

Mijn pony heeft weleens wondjes op de plaats van de singel. Weet iemand hoe dit te voorkomen is
en wat ik er eventueel op kan doen om het sneller te laten genezen?
Het zadel heeft een neopreen singel dus dat zou geen problemen moeten geven. Verder zit er altijd een bontje over de singel
als extra bescherming.
Hoop dat jullie goede tips kunnen geven.

Groetjes

Amaryllis

Re: wondjes op singelplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:02

Ik heb ook lang met een bontje gereden, maar dit veroorzaakte bij mijn merrie nogsteeds teveel schuiving. Ik heb een neopreensingel van Kieffer. Ik heb nooit meer problemen gehad, terwijl mijn paard eerst altijd openlag! Het kost wel wat (55 euro was mijn singel) maar het is echt supereffectief!!

Edit: Zie dat je al een neopreen gebruikt Bloos .. Ik zou het zonder bontje proberen, en je singel goed schoonhouden. Er zijn ook middeltje om de huid bij de singel te onderhouden, misschien is dat een idee?
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 14-09-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:03

Misschien toch een andersoort singel proberen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:07

Sommige paarden zijn allergisch voor Neopreen, er zit niets anders op om toch eens wat andere singels te gaan proberen, leer, katoen, bontsingel. Na het rijden de singelplek wassen of afspoelen kan helpen, voor het rijden sowieso goed borstelen zodat er geen zand meer in de vacht zit.

Als je hebt opgezadeld, voorbenen naar voren halen zodat het vel niet dubbel kan gaan zitten onder de singel.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:09

@Petulan: kan je vertellen hoe dat middeltje heet? (mijn pony heeft ook last van plekken (maar dan gewoon geen vacht er op) bij de singel.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:20

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:21

Hoe heet het want je komt gewoon op de homepage

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:22

Ohw oke.. Het heet iig levertraanzalf Ja Je kunt het ook op wondjes smeren, maar het werkt ook als een soort van steuntje in de rug om die singelplekjes te onderhouden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:23

Levertraanzalf of andere zalf maakt de huid alleen maar zacht. Laat de plekjes goed genezen, en ga dan wat andere singels proberen. NIETS smeren!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:56

Bontje weggooien want die zit vaak vol zand en plooit gemakkelijk.
De singel elke keer na het rijden goed schoonmaken onder de kraan. neopreen kan dat goed hebben en droogt snel.
N.B. heb je een neopreen met een kunststof buitenlaag?
Persoonlijk heb ik zo-een met een soort stoffen buitenlaag, net een surfpak. Deze neemt vocht op en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Overigens bestaan er ook plakkers die je op de wond kunt doen. Ik ben daar niet zo'n voorstander van want ik vind dat je een singelwond rust moet geven. Maar als het net genezen is, is het mss goed om zo'n plakker even preventief te gebruiken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:58

wat bij mij opviel is dat niet de singel het wondje veroorzaakte maar de gesp dus zorg ervoor dat dat juist beschermd. Ik heb nu een singel van christ die je over de singel schuift maar extra doorloopt en dat dus juist beschermd. Heb sindsdien geen problemen meer

Chuwazlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 23:06

Dank jullie wel voor de reacties. Er zitten wel bruikbare tips tussen. Ga het zeker uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:15

mijn verzorgpony heeft ook singelplekjes, maar ik gebruik bij haar gewoon zo'n dunne elastieke singel die niet over die plekjes heen gaan. Ook doe ik heel vaak koelelementen erop en die blijven dan zitten doormiddel van zo'n longeerband, zeg maar...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:54

maar koelelementen mogen maar max 20 minuten blijven ziten hoe doe jij dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:26

ik blijf erbij en haal ze daarna eraf...