Huidprobleem, wat is het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Huidprobleem, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:47

Plaats: Naast de schoft, waar het zadel 'drukt', slechts aan 1 kant
Symptomen: Vacht ziet er, alleen op die plaats, uit zoals een natte vacht eruit ziet: de haren in plukjes. Bij fanatiek borstelen komen er van die plukjes haar los en krijg je kleine kale plekjes als je fanatiek door zou gaan. Uit zichzelf komt er geen vacht los. Lijkt niet te jeuken. Geen opgedroogd zweet oid. Geen cirkelvormige plekken. Reageert niet op wassen met ontsmettende shampoo of insmeren met ontsmettende zalf. Breidt zich niet uit.

Iemand een idee?
Laatst bijgewerkt door Urielle op 02-09-07 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re: Huidprobleem, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:50

Hmzzzz. Ik heb toevallig vanavond de dieanarts bij mijn grote merrie gehad omdat ze twee van dit soort plekjes heet en helemaal onder de bultjes zit. Hij vertelde mij dat ze schimmel heeft en daarom denk ik er bij die van jou ook meteen aan.
Up heeft twee plekjes die hard aanvoelen, beetje schilvers en als ik hard ros, dan laat de vacht los. Kun je geen foto maken Urielle?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:53

Het kan zijn dat de éne schouder met aanliggende spieren meer ontwikkelt is als de andere kant.
Dit kan gebeuren doordat het paard niet goed rechtgericht is en meer de ene kant gebruikt als de andere.
Daardoor ligt het zadel ook niet optimaal en kun je een soort drukplek krijgen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:54

En bij jou is het ook niet in de bekende cirkelvormen a la ringworm Kris? Want het klinkt wel hetzelfde. Het voelt niet echt hard aan, maar die plukjes voelen 'ruw'.

Het paard is niet recht, is nog niet zo lang onder het zadel. Maar de plekjes zijn ontstaan tijdens anderhalve week weiderust voor zover bekend. Denkt even na... paard is rechtsgebogen en de plek zit ook aan de rechterkant van de schoft, de holle kant dus.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:00

Up had ze ineens, van de 1 op de andere dag. Plekjes zijn niet rond, eentje is ovaal en de andere is eigenlijk vormloos. Het zijn ook geen harde plekken, maar ruwe plekken. Paarden met huidkanker hebben hetzelfde, maar dit is gelukkig door DA al uitgesloten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 22:08

Hmmm, gaan we eerst even alles wassen met Imaverol dan. Zucht... is altijd zo'n takkeklus. Donderdag komt de DA controleren, dan kan die ook nog even kijken.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:13

Ik ga dus vanaf morgen ook alles wassen met Imaverol. Baal ontzettend, heb nog nooit een dier met schimmel gehad. Vorige week stond er eentje met schimmel op stal en was er al een beetje bang voor.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 22:17

Bij ons komen veel mensen lessen en er staan ook paarden voor de handel, daarnaast geef ik zelf nog les op de manege en kom daar ook in contact met paarden, dus ja, de kans zat er dik in dat het ooit zou gebeuren. Eens moet de eerste keer zijn. Alleen oliebol dat je er zo moeilijk vanaf komt he.
Ik hoop stiekem toch nog dat het iets anders is maar het klinkt wel hetzelfde als dat van jou.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:25

Wij weten niet 100% zeker dat het schimmel is hoor, maar Voreen (cortico tegen allergische reacties) helpt niet en kan me niet voorstellen dat ze van een inekt kale ruwe plekken krijgt. Staleigenaar zag hem en riep meteen SCHIMMEL. Dus ga af op zijn jarenlange ervaring, maar ik zal je op de hoogte houden.
Hier hetzelfde, smorgens ben ik op een dressurstal aan het werk, smiddags op een springstal e savonds op een manege. Ik raak zoveel paarden aan op een dag, alleen jammer dat mijn zielige hoopje paard daar nu de dupe van is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 22:29

Zielige hoopje paard Nagelbijten / Gniffelen Uppie wel Clown
Fijn als je me op de hoogte wilt houden hoe het bij jullie gaat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 16:27

Ik heb vandaag foto's gemaakt. Ik had gisteren een vette zalf erop gesmeerd dus het zag er vandaag al anders uit dan van de week, meer plekjes ipv een grote plek en de vacht was anders, gladder maar wel ineens een kleurverschil donkerbruin/lichtbruin, heel raar. Er lieten nu ook ineens plukjes haar los.

Afbeelding
Zo zag het er dus uit toen ik vandaag aankwam. Dat witte is nog een restantje zalf en geen huid!

Afbeelding
Hier heb ik een beetje gekrabbeld op die plek. Je ziet dat er haar los komt en schilfers. Het haar komt er bij plukjes af (zie rode cirkel)

Afbeelding
Na het wassen met een Dettoloplossing kwam alle losse vacht eraf en verschenen er wondjes onder.
Daarna heb ik ook nog gewassen met Imaverol maar dat zag er hetzelfde uit, dus daar heb ik geen aparte foto van genomen.

http://img509.imageshack.us/img509/4073/schimmel4ga7.jpg
En hier kun je zien waar de 'schimmel'(?) precies zit (het gele) .

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:17

Lijkt het op die grijze schimmel die wel op etenswaren zit? Vind de foto erg moeilijk om te beoordelen.

Maar als ik zo lees dat de haren loslaten en er plekjes onder komen, dan denk ik toch aan rainrot, dat hoeft ook maar een paar plekjes te zijn.
Mijn paard had vorig jaar meer last van rainrot, eerst ook op een plek onder zadel, later ook op de kont en schouders, maar toen ook vooral aan de bovenkant van beide kanten op de rug, maar waren allemaal kleine plekjes. Sommige dicht bij elkaar anderen weer meer los, die rozig/ rodig (en een beetje kleverig pus), maar niet grijzig, werden als je het haar eraf trok (ging ook heel gemakkelijk na een dag of twee). Kwam door extreme weer (heel warm en toen heel vochtig) Moest haar om de vijf dagen wassen met betadinescrub en afdrogen. Eerst werd het wat erger, ze kreeg meer plekjes, maar na 4 a 5 keer wassen werd het beter. Duurde wel een tijdje, want toen werden de plekjes kaal en moest het haar er weer op groeien. Duurde wel even. Anders laat je een kweekje maken door de dierenarts. Behandeling verschilt nogel bij schimmel (imaverol) of een bacterie (betadine scrub, geen shampoo...).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:39

Nee, je ziet geen 'schimmelachtig iets' op hem zitten.

Eerst zag je alleen een grote plek waar de haren samengeklit leken. Alsof hij in de hars had gehangen of ik de shampoo niet goed uitgespoeld had ofzo, dat kan er ook zo uitzien. Dat is een week of 3 zo. Het bleef gewoon hetzelfde in die tijd, niet groter, niet kleiner. Het voelde wat ruw aan door de plukjes maar er waren geen bultjes oid. Er kwam wel haar af als je erin krabbelde maar niet extreem, en ook niet extreem schilferig. Ik dacht eerst nog aan een allergische reactie ofzo, maar het trok dus niet weg.

Gisteren had ik het ingesmeerd met vettige zalf en vandaag kwam ik aan en was een heel stuk van de plek gewoon normaal, donkere gladde vacht. En het aangedane deel, kleiner dan de dag ervoor en in losse plekken ipv een grote plek, was lichtbruin haar. Als ik daaraan zat liet het haar helemaal los, in plukjes, en schilfers.

Toen heb ik gewassen met een Dettoloplossing en Imaverol en kwam al het haar daar er af en zat er roze huid onder en bloedende wondjes.

De plukjes haar voelden wel vochtig net als met rainrot, maar dat kan ook van het bloed zijn geweest van de wondjes. Bij rainrot zie je normaal toch wittige plekken dacht ik? Want die had hij niet, daarom dacht ik niet aan rainrot.

DA komt donderdag en moet ook maar even kijken.
Mijn pensionhoudster heeft even gekeken en vond het ook meer op een allergische reactie lijken dan op een bacteriele of schimmelinfectie, maar daar duurt het weer te lang voor.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:54

Rainrot zijn idd witte plekken. Ik denk steeds meer aan schimmel, ook omdat de haren los laten en er wondjes achter blijven. Up vandaag voor het eerst gewassen met Imaverol en ik mag hopen dat het werkt....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 22:00

Kris, hoe is het nu bij jou?

Bij ons is de DA geweest. Je had gelijk, het is schimmel. Hij is nu ingespoten, moet maandag weer en dan donderdag nog eens en dan is hij er vanaf!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:21

Ik heb altijd gelijk Haha!

Ik vandaag voor de tweede keer gewassen met Imaverol. geen leuke klus, maar moet wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:27

En... is het al een beetje over?
Ik moet morgen de tweede inspuiting zetten.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:02

Hier is het drama, mijn arme paardjezit echt hlemaa oder is ze wordt zo langzamerhand goed nijdig waneer ik korsjes aan het krabben ben tijdens het wassen met Imaverol. Ik morgen de eerste enting tegen de schimmel... heeft het bij jou al ets geholpen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:14

Ik vind het moeilijk te zeggen. Er komen nu heel veel haren en schilfers af iedere keer en ik zie meer plekken dan er waren maar weet dus niet of de schimmel is uitgebreid of dat 'de schimmel boven komt' omdat het lichaam het aan het afweren is.

Arme Up. Wrangler is ook pissig als ik ga wassen enzo hoor, zijn huid daar doet pijn denk ik. Maar bij hem is het alleen diezelfde plekjes op de schoft.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:10

zou het toch geen rainrot zijn? Die plekjes doen namelijk pijn wanneer je de korstjes eraf haalt, van schimmel ken ik dat niet zo.
Urielle; heeft de DA ook een schimmelkweek gedaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 13:37

Schimmel zorgt voor een pijnlijke huid bij paarden Ja Bij mensen jeukt het gruwelijk (heb ooit ringworm overgekregen van de stal waar ik werkte, men, wat was dat een rotinfectie!).
Het is echt overduidelijk schimmel nu om te zien Lachen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:00

En ook hier doen de plekjes heel erg veel pijn, Up heeft nog nooit met de oren in haar nek naar me gahapt, maar als ik korstjes aan het peuteren ben, dan wo9rdt ze niet blij van me.

paardenfocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:13

Mijn paard heeft het ook gehad alleen op andere plaatsen. Was een soort mijt of zo. In ieder geval het enige wat toen hielp was oorzalf voor honden. Gehad van de dierenarts. Zag binnen enkele dagen resultaat. was na een week weg en herstelde volledig. Het is nooit meer terug gekomen. Wel alles wassen!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 02:14

Ziet er uit als rain rot. Het verwijderen is vaak pijnlijk voor het paard en soms is het beter om het in etappes te doen. Je kan ze nat maken om ze makkelijk te verwijderen, maar de bacterie (heeft trouwens eigenschappen van een schimmel, vandaar dat mensen vaak schimmel denken) groeit het beste onder vochtige, zuurstof-arme omstandigheden, dus het is belangrijk dat je de korstjes verwijdert (zo komt er zuurstof bij) en dat je het goed droog houdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:21

Bij mij zitten er geen korstjes op, gewoon open wondjes dus dat is gelukkig makkelijk verzorgen Haha! .
Maar ik snap echt niet waarom jullie aan rainrot denken, want rainrot is wit op alle foto's die ik op internet vind en mijn paard heeft geen witte plekken, ook niet gehad?
Hij heeft inmiddels de typische schimmelbolletjes in zijn haren hangen (zijn sporen volgens mij?), is dat met rainrot ook?