Longspoeling - ervaring gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sampie

Longspoeling - ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:33

Wie heeft dit bij zn paard laten doen en kwam er wat uit? Bij mijn paard is de luchtpijp bijna schoon maar hij blijft steeds hoesten met aandraven, dus zeiden ze in Emmeloord dat ik nu terugmoet voor een longspoeling......... het klinkt heel eng Bloos maar er schijnt iets van 90 cc zoutwateropl. in een long gedaan te worden en weer eruit zodat ze kunnen zoeken naar evt. bacterien.

Steefje

Re: Longspoeling - ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:52

Ik heb dat `n jaar of 7 geleden laten doen bij m`n vorige pony, hij bleef ook steeds hoesten.
Ik ben er bij geweest en het viel erg mee. Hij kreeg `n verdovingsprikje waarvan hij meteen suf werd. Er werd `n slang aangebracht, hierbij hoeste hij `n paar keer flink omdat dit irriteert. Na het inbrengen van de slang werden een aantal spuiten met vloeistof rustig erin gespoten. De vloeistof werd vervolgens weer eruit gezogen met de spuiten. Er komt minder vloeistof uit dan erin ging, maar dit is normaal. Ze gaan ook niet hard zuigen, want dan beschadig je de longen.
Bij mijn pony kwam er heel duidelijk uit dat hij allergie had, ik weet even niet meer welk type. Ik vond het fijn om dit te weten, dan maakte ik me wat minder zorgen als hij `n keer kuchte.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt, succes! Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:58

Wij hebben dat bij een paard gehad dat een longontsteking had. Daar is 3x bij gespoeld om alle zooi er uit te halen. Het ziet er op zich niet fijn uit omdat ze willen slikken en dat kan natuurlijk niet als die slang niet naar je slokdarm gaat maar naar je luchtpijp. Ze kunnen daar ook erg van gaan hoesten en dat is een heel eng gezicht. Maar als alles in positie is, is het niet erg meer hoor. Dan brengen ze wat vloeistof door de slang heen zoals Steefje al zegt en dan komt het terug gezogen. De vloeistof die er uitkomt wordt dan ook meteen onderzocht als het goed is. Dan kunnen ze zien of het een bacterie is en welk antibiotica je nodig hebt, of idd een allergie.

Ik vind dit op zich wel een goede manier om uit te zoeken wat het is ipv maar lukraak wat antibiotica er in te gooien. Bij die van ons hadden we al 3 kuren achter de rug en het werd alleen maar slechter. Dus daarna konden we gericht gaan behandelen en daarna was het al snel weg.

Veel succes!

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:18

Bedankt voor de reacties! Het is dus minder eng dan het klinkt..... Haha!
Ga zo maar bellen voor een afspraak. Hij heeft al een scopie gehad + kuur ventipulmin, maar daar kwam niets uit. Hij blijft echter hoesten met aandraven. En zoals ik het nu ervaar heeft iedereen daar wel een mening over (de een vind het normaal en totaal niet erg, de ander weer niet, zoals de dierenarts Knipoog )

Karoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:23

Hoi Sampie,

Houd je ons op de hoogte???
Ik ben benieuwd wat er uit de longspoeling komt, wat het paard mankeert... misschien een allergie ofzo...

Groetjes,
Karoena

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:20

heb een afspraak voor Donderdag.........

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:38

En ? Hoe is het gegaan ?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:44

Ben wel beniewd hoe je paard heeft gereageerd...
Een collega van mij heeft een longspoeling gehad (is dus een mens) en hij vertelde dat het net voelt of je stikt.....

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 17:29

Lijst ze hebben eerst weer een scopie gemaakt. Toen zagen we al wat plekjes slijm in de luchtpijp en onderin lag een ''plasje''. Die was nog wel heel dun, dus gunstig zei ze, maar is niet goed want het hoort niet. Ben eigenlijk vergeten te vragen of dat nou slijm is, maar dat zal het wel zijn. Omdat dit al de 2e scopie was en hij bleef hoesten met aandraven is er besloten een longspoeling te doen (BAL-onderzoek). Hiervoor kreeg hij eerst een sedatie want het is echt geen prettig onderzoek. Tijdens het inbrengen van de slang rechtstreeks in de long ging hij idd hoesten alsof hij zou stikken. Echt heel rot om te zien en te horen. et is idd net of hij stikt.....Ze had ons gewaarschuwd, dus mensen met een zwak gestel konden beter buiten wachten zei ze Haha! maarja dat doe je ook niet. Toen de slang eenmaal zat gingen er 5 spuiten zoutwateroplossing in en die werden er direct ook weer uit gehaald (nou er kwam iets minder uit dan erin ging, de rest zou hij zelf wegwerken zei ze). Het duurde totaal ca. 10 minuten. Nu is alles opgestuurd naar een lab in Utrecht en krijg ik begin volgende week de uitslag. Hij heeft dan of een bacterie (dat komt dan uit de cellen naar voren), vinden ze niets dan is hij ergens allergisch voor (meestal stof/schimmels). Het klopt dus dat het echt een rotonderzoek is, hij wordt niet voor niets gesedeert.

Dus weer een fles Ventipulmin en 2 potten Sputolysine meegekregen en 10 dagen volledige rust.

Zo zie je maar hoe verradelijk hoesten kan zijn. Hij had dus best regelmatig 1 of 2 kuchen met aandraven en ging daarna altijd proesten (dus zei iedereen dan is er niets aan de hand.........). Hij had dat zeg maar 2 a 3x per week. En alleen met aandraven, verder nooit gehoord. Maar de arts zei dat een gezond paard niet hoort te hoesten en wordt de regelmaat te groot dan klopt er toch echt iets niet. Is het heel af en toe, dan hoef je je geen zorgen te maken. Het hoesten bij een paard kan echter niet vergeleken worden met het hoesten van mensen. Veel mensen wachten te lang en gaan eerst zelf vanalles proberen met alle gevolgen van dien. Ben je er redelijk snel bij dan zijn er tegenwoordig veel therapieen die je paard weer goed krijgen. Ze hoeven dus niet meer dampig/COPD te worden/krijgen. Zeker bij een jong paard is de prognose tegenwoordig gunstig!! En is het idd een allegerie dan moet je je stalmanagement aanpassen, wat natuurlijk op sommige stallen lastig kan zijn.

Nou nu maar wachten op de uitslag............... Slapen Haha! die volgt begin volgende week.